Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-81/12/BJ
z 22 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2012 r. (data wpływu 19 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza sprzedać działkę niezabudowaną nr X o pow. 0,0746 ha wraz z drogą, tj. działką nr X o pow. 0,0048 ha. W bliskim sąsiedztwie nieruchomości znajdują się działki zabudowane. Gmina nie posiada aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy na ww. działki. Natomiast w wypisie z ewidencji gruntów działka nr X figuruje, jako rola (R IVa), pastwisko (PS III). Wybrane ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego uchwalonego uchwałą nr X Rady Gminy z dnia 30 października 2000 r. dla terenu działek nr X i X wskazują:


  • teren zlokalizowany w strefie polityki przestrzennej S II - obejmująca tereny rolnicze, leśne i osadnicze położone w północnej części gminy;
  • działki położone w obrębie S zlokalizowane w strefie rozwoju funkcji T9 - obszar predysponowany do rozwoju funkcji rekreacyjnej;


Zapis „działki położone w obrębie S. zlokalizowane w strefie rozwoju funkcji T9 - obszar predysponowany do rozwoju funkcji rekreacyjnej’ nie świadczy o tym, że są to tereny przeznaczone pod zabudowę. Tereny te mogą być wykorzystywane na cele budowlane pod warunkiem sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub wydania decyzji o warunkach zabudowy oraz braku naruszenia przepisów szczególnych mających wpływ na możliwość zabudowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż opisanych działek należy potraktować dla celów VAT, jako dostawę niezabudowanego terenu, niebedącego terenem budowlanym, nie przeznaczonym pod zabudowę, zwolnioną od VAT?


Gmina stoi na stanowisku, że sprzedaż opisanych nieruchomości należy potraktować, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jako dostawę niezabudowanego terenu, niebędącego terenem budowlanym i nieprzeznaczonym pod zabudowę, zwolnioną od VAT. Gmina wskazuje jednocześnie, iż studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie jest aktem prawa miejscowego ustanawiającym przepisy gminne, nie ma mocy aktu powszechnie obowiązującego. Jest to wyłącznie akt planistyczny, określający politykę przestrzenną gminy, stanowiący podstawę wszelkich późniejszych działań podejmowanych na terenie gminy w zakresie planowania przestrzennego. Mając na względzie wyrok NSA sygn. akt I FPS 8/10 z dnia 17 stycznia 2011 r., prawomocny wyrok WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 2462/11 z dnia 10 maja 2012 r. oraz interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: IPPP2/443-240/12-2/MM z dnia 15 maja 2012 r., IPPP2/443-393/12-3/AO z dnia 25 czerwca 2012 r. i IPPP1/443-1120/08/11-6/S/AW z dnia 1 lipca 2012 r., należy przyjąć, iż o przeznaczeniu przedmiotowej nieruchomości dla celów podatku od towarów i usług - w przypadku braku aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i braku wydanej decyzji o warunkach zabudowy - decydować będą zapisy w ewidencji gruntów, a nie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. W związku z powyższym, przedmiotem dostawy będzie w przypadku działki nr X obręb S. niezabudowany teren, oznaczony w ewidencji gruntów jako użytki rolne (niebędący - wg. aktualnego stanu prawnego - gruntem budowlanym, ani przeznaczonym pod zabudowę), którego dostawa korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Natomiast działka nr X, figurująca wpisie z rejestru gruntów jako droga, również nie jest działką budowlaną. Stanowi ona wewnętrzną drogę dojazdową do działki nr X. Na działkę nr X nie zostały poniesione żadne nakłady. Działka nr X jest terenem niezabudowanym innym niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Ponadto działka ta nie jest utwardzona.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast mocą ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 35) z dniem 1 kwietnia 2013 r. cytowany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy otrzymał brzmienie: „zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane”.

Definicję „terenu budowlanego” zawiera dodany z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 2 pkt 33 ww. ustawy. I tak, zgodnie z art. 2 pkt 33 ww. ustawy przez tereny budowlane – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa z przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina zamierza sprzedać działkę niezabudowaną o pow. 0,0746 ha wraz z drogą, tj. działką o pow. 0,0048 ha, dla których nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Jedna z działek sklasyfikowana jest jako użytki rolne. Druga, jako droga dojazdowa jest terenem niezabudowanym innym niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Ponadto działka ta nie jest utwardzona.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że skoro - jak wskazano we wniosku - przedmiotem sprzedaży będą nieruchomości gruntowe, stanowiące tereny niezabudowane, to transakcja ta korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj