Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-349/12-2/GJ
z 3 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-349/12-2/GJ
Data
2012.08.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
forma prawna
fundusz
koszty uzyskania przychodów
przekształcanie
przychód
rachunek bankowy
spółka komandytowo-akcyjna


Istota interpretacji
Czy zmiana formy prawnej Wnioskodawcy polegająca na przekształceniu Wnioskodawcy w SKA będzie miała jakikolwiek wpływ na dotychczasową kwalifikację środków zgromadzonych w ramach zakładowego funduszu szkoleniowego jako kosztu uzyskania przychodów?Czy zmiana formy prawnej Wnioskodawcy polegająca na przekształceniu Wnioskodawcy w SKA w sytuacji, w której na dzień przekształcenia Wnioskodawca będzie posiadał środki na rachunku bankowym funduszu szkoleniowego, spowoduje po stronie Wnioskodawcy konieczność rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu posiadania środków na funduszu szkoleniowym?



Wniosek ORD-IN 975 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.05.2012r. (data wpływu 28.05.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie skutków zmiany formy prawnej Wnioskodawcy w zakresie funduszu szkoleniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.05.2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego skutków zmiany formy prawnej Wnioskodawcy w zakresie funduszu szkoleniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) mającą siedzibę i miejsce faktycznego sprawowania zarządu w Polsce. W 2012 roku Spółka planuje zmianę formy prawnej Wnioskodawcy poprzez przekształcenie się w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: „SKA”). Przekształcenie zostanie dokonane na podstawie stosownych przepisów kodeksu spółek handlowych.

Wnioskodawca w ramach posiadanych środków, stosowną uchwałą utworzył w 2011 roku zakładowy fundusz szkoleniowy (dalej: „Fundusz szkoleniowy”) w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (t.j. Dz.U. 2008r., Nr 69, poz. 415, dalej: „Ustawa o promocji”). Utworzenie funduszu szkoleniowego związane jest z ustaleniem regulaminu funduszu. Celem utworzenia funduszu jest wydatkowanie środków na cele określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj. na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Regulamin funduszu szkoleniowego przewiduje, iż decyzja o skierowaniu pracownika na szkolenie zapada na podstawie postanowienia pracodawcy w uzgodnieniu z osobą kierowaną na szkolenie. W ramach funduszu szkoleniowego realizowane są określone cele, tzw. cele szkoleniowe, które znajdują się w planach szkoleniowych. Plany szkoleniowe dotyczą określenia sposobu wykorzystania środków funduszu szkoleniowego. Plany szkoleniowe podlegają aktualizacjom zgodnie z aktualnymi potrzebami Spółki.

Wnioskodawca przewiduje, iż na dzień przekształcenia Wnioskodawcy w SKA, na rachunku bankowym funduszu szkoleniowego mogą znajdować się niewykorzystane środki tego funduszu, uprzednio wpłacone na ten rachunek przez Wnioskodawcę. Po przekształceniu Spółka planuje kontynuować przekazywanie kwot na fundusz szkoleniowy, a także wydatkowanie środków z tego funduszu. Wydatkowanie środków z funduszu szkoleniowego po przekształceniu Wnioskodawcy w SKA może dotyczyć zarówno środków wpłaconych na rachunek funduszu przed przekształceniem, jak i po przekształceniu. Kwota, która do końca danego roku podatkowego zostanie przekazana na fundusz szkoleniowy przekroczy minimalny ustawowy próg 0,25% funduszu płac.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zmiana formy prawnej Wnioskodawcy polegająca na przekształceniu Wnioskodawcy w SKA będzie miała jakikolwiek wpływ na dotychczasową kwalifikację środków zgromadzonych w ramach zakładowego funduszu szkoleniowego jako kosztu uzyskania przychodów...
  2. Czy zmiana formy prawnej Wnioskodawcy polegająca na przekształceniu Wnioskodawcy w SKA w sytuacji, w której na dzień przekształcenia Wnioskodawca będzie posiadał środki na rachunku bankowym funduszu szkoleniowego, spowoduje po stronie Wnioskodawcy konieczność rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu posiadania środków na funduszu szkoleniowym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zmiana formy prowadzenia działalności gospodarczej polegająca na przekształceniu Wnioskodawcy w SKA nie będzie miała żadnego wpływu na dotychczasową kwalifikację środków zgromadzonych w ramach Funduszu szkoleniowego jako kosztu podatkowego. Zgodnie z przepisem art. 67 Ustawy o promocji pracodawca, w ramach posiadanych środków, może tworzyć Fundusz szkoleniowy przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Utworzenie, funkcjonowanie i likwidację funduszu szkoleniowego reguluje układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu szkoleniowego.

Z kolei przepis art. 68 Ustawy o promocji stanowi, że dochodami funduszu szkoleniowego są wpłaty pracodawców, zgodnie z postanowieniami układu zbiorowego pracy lub regulaminu funduszu szkoleniowego, w wysokości nie niższej niż 0,25% funduszu płac oraz inne wpływy. Wskazane ograniczenie dotyczy tylko minimalnego progu wpłaty na fundusz szkoleniowy. Górny limit nie został wskazany. Ustawa o promocji wskazuje również, iż możliwe są inne wpływy. Niemniej nie zostały one zdefiniowane. Zgodnie z ust. 1a, powyżej określone wpłaty pracodawców obciążają ich koszty działalności. W stanie faktycznym będącym przedmiotem tego wniosku, oznacza to, że Wnioskodawca ma możliwość rozpoznania kosztów uzyskania przychodów w momencie dokonania wpłaty na Fundusz szkoleniowy. Wydatkowanie środków Funduszu szkoleniowego następuje na podstawie postanowienia pracodawcy w uzgodnieniu z pracownikiem kierowanym na szkolenie. Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że kwoty w wysokości większej niż 0,25% funduszu płac przekazane w ciągu roku podatkowego na fundusz szkoleniowy mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów tego samego roku podatkowego, niezależnie czy wszystkie środki wpłacone w danym roku zostaną w tym samym roku wykorzystane na szkolenia. Środki te, zgodnie z treścią przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5b Ustawy CIT muszą zostać wykorzystane w sposób zgodny z przepisami w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone na fundusz szkoleniowy, bądź w roku następnym.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie zaś do art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a Ustawy CIT, co do zasady nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika. Wyłom od tej reguły ustawodawca uczynił stanowiąc, że kosztem uzyskania przychodu są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. W przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu faktycznym, fundusz szkoleniowy został utworzony i funkcjonuje na podstawie Ustawy o promocji.

Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że Wnioskodawca w sposób właściwy utworzył fundusz szkoleniowy. Środki finansowe, jakie Wnioskodawca przeznaczył na wpłaty do Funduszu stanowią zatem koszty uzyskania przychodów. Ani Ustawa o promocji ani Ustawa CIT nie nakładają na pracodawcę obowiązku wydatkowania na cele szkoleniowe całej wpłaty w tym samym roku, w którym wpłata miała miejsce. Rozliczenie wydatkowania następuje albo po upływie okresu wskazanego przez ustawodawcę w art. 12 ust. 1 pkt 5b lit. a Ustawy CIT albo bezpośrednio w momencie dokonania wydatku z funduszu szkoleniowego na cele z nim niezwiązane. Nie ma znaczenia fakt, czy w roku podatkowym dokonania wpłaty na konto funduszu szkoleniowego wszystkie środki zostaną wydatkowane. W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca jest uprawniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wpłat na fundusz szkoleniowy. Wpłatom tym ustawodawca przyznał szczególne preferencje. Celem przedmiotowej regulacji dającej możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych środków na fundusz szkoleniowy już w momencie wpłaty jest złagodzenie skutków kryzysu ekonomicznego. Fundusz szkoleniowy jest narzędziem pomocnym w doskonaleniu umiejętności zawodowych oraz umożliwiającym dostosowanie pracowników do zmian zachodzących w gospodarce oraz kierunków działań wynikających ze strategii przedsiębiorstwa. Pełni rolę istotną w motywowaniu do dokształcania się pracowników. Ułatwia pracodawcy pozyskiwanie środków finansowych na kształcenie załogi.

Powyższe stanowisko koresponduje z poglądem wyrażonym w interpretacji indywidualnej IPPB1/415-1095/10-2/KS z dnia 22 marca 2010 roku, w której stwierdzono: „Na podstawie art. 68 ust. la ww. ustawy wpłaty, o których mowa powyżej, obciążają koszty działalności pracodawców. Biorąc pod uwagę powyższe unormowania prawne, należy stwierdzić, że wpłaty dokonane na fundusz szkoleniowy stanowią koszty uzyskania przychodów.” Również w interpretacji indywidualnej IPPB1/415-1095/10-2/KS z dnia 11 marca 2011 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się ze stanowiskiem podatnika w całości uznając, że kwoty w wysokości większej niż 0,25 funduszu płac przekazane w ciągu roku podatkowego na zakładowy fundusz szkoleniowy mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów tego samego roku podatkowego niezależnie czy wszystkie środki wpłacone w danym roku zostaną w tym samym roku wykorzystane na szkolenia.

Reasumując, zmiana formy prawnej polegająca na przekształceniu Wnioskodawcy w SKA nie będzie miała jakiegokolwiek wpływu na dotychczasową kwalifikację jako kosztu podatkowego środków zgromadzonych w ramach zakładowego funduszu szkoleniowego.

Ad. 2)

Zmiana formy prawnej Wnioskodawcy polegająca na przekształceniu Wnioskodawcy w SKA w sytuacji, w której na dzień przekształcenia Wnioskodawca będzie posiadał środki na rachunku bankowym funduszu szkoleniowego, nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy konieczność rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu posiadania środków na funduszu szkoleniowym.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy CIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe. Przychód określa się na dzień przekształcenia. Wskazana regulacja wprowadza opodatkowanie zysku, który nie został wypłacony przez spółkę kapitałową, a następnie po przekształceniu spółki kapitałowej w spółkę osobową automatycznie staje się częścią majątku spółki osobowej. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361, dalej: „Ustawa PIT”), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. la, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł.

Przepis ten wprowadza transparentność spółek osobowych. Wypracowany przez nie zysk jest opodatkowany bezpośrednio u wspólników spółki osobowej. Spółka osobowa nie jest podatnikiem na gruncie zarówno Ustawy PIT jak i Ustawy CIT. W sytuacji zatem przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową dotychczasowego właściciela zysku - spółkę kapitałową - zastępują na gruncie ustaw podatkowych wspólnicy spółki osobowej. Niepodzielony i niewypłacony przez spółkę kapitałową zysk wraz z chwilą przekształcenia automatycznie zostaje rozpoznany jako przychód wspólników danej spółki kapitałowej. Taką wykładnię potwierdza brzmienie wskazanego przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy CIT. W interpretacji indywidualnej IPPB3/423-705/11-2/GJ z dnia 18 listopada 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał że: W przypadku przekazania środków przez Wnioskodawcę na zakładowy fundusz szkoleniowy środki te nie mogą być uznane za przychód. Tak wynika z wykładni przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5b Ustawy CIT. Zgodnie z jego brzmieniem środki przekazane na zakładowy fundusz szkoleniowy nie są przychodem aż do momentu ziszczenia się jednego z trzech wskazanych enumeratywnie w przepisie zdarzeń:

  • niewykorzystania środków w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone do tego funduszu lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku,
  • wykorzystania środków niezgodnie z przepisami Ustawy o promocji
  • likwidacji funduszu szkoleniowego .

Oznacza to zatem, iż z chwilą przekazania środków na zakładowy fundusz szkoleniowy - czyli z momentem ujęcia ich jako koszt podatkowy -środki te są poza dyspozycją danego podmiotu (pracodawcy). Kwota zaksięgowana na zakładowym funduszu szkoleniowym nie jest zatem przychodem podatnika, a tym bardziej nie może być kwalifikowana jako jego zysk.”

W analizowanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca w momencie przekształcenia formy działalności w SKA będzie posiadał zakładowy fundusz szkoleniowy, na którym będzie zgromadzona kwota przekraczająca 0,25% funduszu płac. Kwota zgromadzona na funduszu szkoleniowym będzie ujęta jako koszt podatkowy jeszcze przez Wnioskodawcę działającego w formie spółki kapitałowej. W momencie przekształcenia jej formy prawnej w SKA, zgromadzone środki na funduszu szkoleniowym nie zmieniają swojego statusu; Wnioskodawca działający w nowej formie prawnej nie dysponuje faktycznie środkami Funduszu szkoleniowego. W konsekwencji nie można uznać, iż środki zgromadzone na Funduszu szkoleniowym stanowią przychód Wnioskodawcy na dzień przekształcenia. Nie są one bowiem niepodzielonym zyskiem Wnioskodawcy. Wyłącznie w przypadku, gdyby wraz przekształceniem formy prawnej Wnioskodawcy ziściło się jedno z trzech zdarzeń wskazanych w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 5b Ustawy CIT, kwoty te mogłyby być rozpoznane jako niepodzielony i zakwalifikowane jako przychód. Samo przekształcenie formy działalności gospodarczej nie stanowi zdarzenia skutkującego powstaniem przychodu w świetle przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5b Ustawy CIT. Powyższy pogląd koresponduje ze stanowiskiem przedstawionym w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 lutego 2012 roku III SA/Wa 1824/11,w którym podkreślono, że środki, które pozostają w dyspozycji Funduszu szkoleniowego, stanowią przychód tylko w sytuacji, gdy spełniona zostanie jedna z przesłanek wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 5b Ustawy CIT.

Tym samym należy uznać, iż do momentu ziszczenia się jednego ze wskazanych momentów, nie można zaliczyć środków zgromadzonych zakładowym funduszu szkoleniowym do przychodów. Do wymienionych zaś w przepisie zdarzeń nie należy przekształcenie formy prowadzenia działalności gospodarczej. Z tego względu w momencie przekształcenia się Wnioskodawcy w SKA środki zgromadzone na funduszu szkoleniowym nie będą mogły być uznane za przychód. Za taką wykładnią przepisów przemawia również interpretacja przepisu art. 93a § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 93a § 1 pkt 1. Na uwagę zasługuje fakt, że przepis ten ustala prawa i obowiązki następców prawnych w zakresie zobowiązań podatkowych stanowiąc ius generalis wobec unormowań w przepisach prawa podatkowego określających konstrukcję prawną poszczególnych podatków i rygory związane z ich płatnością. Oznacza to, że przepisy Ordynacji podatkowej znajdują zastosowanie do rozstrzygania zagadnień prawnych związanych z podatkowym następstwem prawnym jedynie w takim zakresie, w jakim nie zostały one uregulowane w tej części innymi przepisami prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 553 § 1 KSH spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Odpowiednikiem tego przepisu na gruncie prawa podatkowego jest przepis art. 93a Ordynacji podatkowej, który stanowi, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki, przy czym rozwiązanie to stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej powstałej w wyniku przekształcenia innej spółki nie mającej osobowości prawnej lub spółki kapitałowej. Powyższa regulacja odwołuje się do charakteru prawnego przekształcenia a ściślej do zasady tożsamości spółki podlegającej przekształceniu. Analiza powołanych przepisów prowadzi do konkluzji, że mamy do czynienia z dwoma podmiotami, z których ten który powstał później, wstępuje w prawa i obowiązki powstałego wcześniej. W konsekwencji nie żadnych wątpliwości, że zgodnie z zasadą sukcesji generalnej, spółka przekształcona powinna traktować przychody, wydatki i koszty spółki przekształcanej tak, jakby zostały one dokonane przez spółkę przekształconą. Dla Wnioskodawcy oznacza to tyle, że wszelkie uprawnienia i obowiązki podatkowo prawne, wynikające z faktu założenia Funduszu szkoleniowego zgodnie z Ustawą o promocji będą podlegać sukcesji uniwersalnej. Na tle przytoczonych regulacji należy zauważyć, że zakres uprawnień i obowiązków objętych sukcesją, jest możliwie szeroki, nie obejmuje bowiem tylko tych uprawnień i obowiązków, które zostały wyłączone ustawą. Powyższa teza znajduje swoje odzwierciedlenie w literaturze. „Przy przekształceniu heterogenicznym wszystkie zasadnicze elementy otwartego w momencie przekształcenia stanu podatkowego powinny bowiem przechodzić bez zmian ze spółki przekształcanej na wspólników spółki przekształconej lub ze wspólników spółki przekształcanej na spółkę przekształconą. Dotyczy to na przykład nie potrąconych kosztów uzyskania przychodu, wyceny środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych czy biegu terminów wynikających z ustaw podatkowych. Tylko taki skutek przekształcenia zapewnia bowiem neutralność podatkową w zakresie opodatkowania dochodu.(Karczyński Łukasz Opodatkowanie przekształceń spółek 2011 s.207). Zdanie to zostało również potwierdzone przez H. Litwińczuk, która twierdzi, że na spółkę przekształconą przejdą skutki podatkowe zdarzeń zaistniałych w spółce przekształcanej i ujętych w prowadzonych przez nią ewidencjach dla celów podatkowych, które wystąpiłyby w tej spółce, gdyby przekształcenie nie miało miejsca.” (Sukcesja podatkowa s. 286, - (w) Prawo red. H Litwińczuk s. 371-372).

Reasumując, nie ma żadnych wątpliwości, że przekształcenie Spółki w SKA zarówno z punktu widzenia prawa spółek handlowych, jak i prawa podatkowego powinno być rozumiane jako proces zmierzający do zmiany formy prawnej organizacji. Działalność gospodarcza Spółki będzie kontynuowana przy użyciu tego samego majątku, a wspólnicy Spółki staną się z dniem przekształcenia wspólnikami SkA. Następuje zatem przekształcenie formy ustrojowej spółki przy jednoczesnej kontynuacji jej bytu prawnego oraz przy zachowaniu tożsamości podmiotu i ma miejsce sukcesja uniwersalna wynikająca z przepisów prawa podatkowego. Pogląd ten koresponduje ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji indywidualnej ILPB3/423-643/08-3/HS Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2008 roku. Zgodnie z przywołaną regulacją spółka osobowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki. Zgodnie z poglądem wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2010 r., sygn. IBPBI/2/443-532/10/PK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odniósł się do powyższej kwestii stwierdzając, że „Regulacja taka daje podstawę do uznania za uzasadniony pogląd o konieczności potraktowania sukcesji praw i obowiązków wynikających z jakichkolwiek regulacji prawnopodatkowych w sposób najszerszy z możliwych (por. A. Mariański, Prawa i obowiązki następców prawnych w prawie podatkowym, Warszawa 2001, s. 126 i nast.; H. Litwińczuk, Prawo podatkowe przedsiębiorców, Warszawa 2000, s. 451 i nast.; R. Szymkowiak, T. Klimczak, „Przekształcenia” przedsiębiorstw osób fizycznych w spółki kapitałowe - skutki podatkowe, PP 2000/1/13 i nast.; D. Szubielska, M. Kozaczuk, Prawnopodatkowe aspekty łączenia się spółek handlowych, cz. 1, PP 2000/11/10 i D. Gajewski, Wybrane aspekty podatkowe przekształceń spółek kapitałowych, MoPod 2001/8/10; A. Sarna, M. Marecki, Sukcesja generalna a VAT, MoPod 2001/12718 i nast.; por. także wyrok NSA z 20.7.1993r., SA/P 3225/92, POP 1995/1/10, oraz wyrok NSA z 10.3.1994 r., SA/Ka 1/93, ONSA 1995/1/42).”

Reasumując powyższe rozważania należy stwierdzić, że zmiana formy prawnej Wnioskodawcy polegająca na przekształceniu Wnioskodawcy w SKA w sytuacji, w której na dzień przekształcenia Wnioskodawca będzie posiadał środki na rachunku bankowym funduszu szkoleniowego, nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy konieczności rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu posiadania środków na funduszu szkoleniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym/w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj