Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-878/13-2/JK
z 5 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16.09.2013 r. (data wpływu 24.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania vouchera uprawniającego do skorzystania z usług gastronomicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania vouchera uprawniającego do skorzystania z usług gastronomicznych.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT w Polsce. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega m.in. na świadczeniu usług gastronomicznych w lokalach restauracyjnych znajdujących się na obszarze polskich portów lotniczych, głównie w strefie tzw. wolnego obszaru celnego (tj. w strefie portu lotniczego, w której mogą przebywać wyłącznie pasażerowie oczekujący na odlot czy też pasażerowie powracający).


Umowy zawierane z międzynarodowymi przewoźnikami lotniczymi:


W ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, Spółka zawiera z międzynarodowymi liniami lotniczymi (obsługującymi loty z / do polskich portów lotniczych, w których znajdują się lokale, gdzie Spółka świadczy usługi gastronomiczne) umowy o świadczenie usług gastronomicznych w danym porcie lotniczym (dalej: Umowy).

Na podstawie tych umów, Spółka zobowiązuje się do świadczenia usług gastronomicznych na rzecz pasażerów międzynarodowych przewoźników lotniczych (zapewnienia im określonych posiłków) zgodnie z zapotrzebowaniem i ustaleniami poczynionymi z międzynarodowymi przewoźnikami lotniczymi.

W oparciu o postanowienia tych Umów Spółka przekazuje za wynagrodzeniem (Spółka otrzymuje od linii lotniczych kwotę odpowiadającą wartości nominalnej wydanych voucherów) na rzecz międzynarodowych przewoźników lotniczych vouchery (o określonej wartości nominalnej), które stanowią dokument uprawniający do skorzystania z różnych usług gastronomicznych Spółki. Voucher taki jest przekazywany przez międzynarodowych przewoźników lotniczych na rzecz uprawnionych pasażerów (celem wykonania swoich zobowiązań w zakresie zapewnienia wyżywienia przez przewoźników na rzecz tych pasażerów; uprawnionymi pasażerami są pasażerowie opóźnionych lotów) i służy tym pasażerom jako dokument rozliczeniowy za usługi gastronomiczne Spółki (które to międzynarodowi przewoźnicy lotniczy zapewniają pasażerom). Oczywiście fakt, czy dany voucher zostanie zrealizowany i na jakiego rodzaju usługę gastronomiczną (na jakiego rodzaju posiłek) pozostaje w gestii przewoźników lotniczych oraz ich pasażerów.


Przyczyna zawierania Umów przez międzynarodowych przewoźników lotniczych:


Międzynarodowi przewoźnicy lotniczy zawierają Umowy z Wnioskodawcą, gdyż są zobowiązani na podstawie regulacji międzynarodowych oraz regulacji w zakresie transportu lotniczego do zapewnienia wyżywienia swoim pasażerom w określonych przypadkach (takim przypadkiem jest w szczególności opóźnienie lotu). Zgodnie z tymi regulacjami (m.in. przepisami Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91) przewoźnik lotniczy musi zapewnić pasażerom opóźnionego lotu posiłki i napoje (zakres obowiązkowego wyżywienia jest uzależniony od czasu opóźnienia lotu).

Stąd też, z uwagi na fakt, że międzynarodowi przewoźnicy lotniczy nie prowadzą działalności gastronomicznej, wynajmują Spółkę, aby ta wykonała ciążące na nich zobowiązania w stosunku do pasażerów. Wynajęcie Spółki jest o tyle racjonalne, że Spółka (jako jeden z nielicznych podmiotów) prowadzi lokale gastronomiczne na obszarze portów lotniczych (po przejściu odprawy celnej); z uwagi na fakt, że pasażerowie oczekujący na lot powinni pozostawać w wyznaczonym obrębie portu lotniczego (w strefie po przejściu odprawy celnej), zapewnienie im posiłków i napojów powinno nastąpić właśnie w tym obrębie (w efekcie Wnioskodawca jest doskonałym wyborem jako dostawca posiłków i napojów). Dlatego też, międzynarodowi przewoźnicy lotniczy nabywają usługi gastronomiczne od Spółki (celem wypełnienia swoich zobowiązań wobec pasażerów).


Certyfikat międzynarodowego przewoźnika lotniczego:


Jednocześnie Spółka podkreśla, iż jest każdorazowo w stanie uzyskać od przewoźników lotniczych (nabywców usług Spółki) dokumenty potwierdzające, iż warunek o którym mowa w art. 83 ust. 1f ustawy o VAT jest spełniony.


Dodatkowo Spółka wskazuje, że usługi gastronomiczne świadczone przez nią na rzecz międzynarodowych przewoźników lotniczych podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce (kwestia ta nie budzi wątpliwości i nie jest przedmiotem wniosku o interpretację).


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy przekazanie za wynagrodzeniem przez Wnioskodawcę vouchera (uprawniającego do skorzystania z usług gastronomicznych Wnioskodawcy) dla międzynarodowych przewoźników lotniczych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (świadczenie usług)?
  2. Czy realizacja voucherów przekazanych przez Wnioskodawcę dla międzynarodowych przewoźników lotniczych (tj. realizacja voucherów na poczet usług gastronomicznych) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (świadczenie usług)?
  3. Czy na gruncie art. 83 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 83 ust. 1f ustawy o VAT Wnioskodawca może stosować 0% stawkę VAT dla usług gastronomicznych świadczonych na rzecz międzynarodowych przewoźników lotniczych dla potrzeb ich pasażerów (celem zapewnienia obowiązkowych posiłków dla tych pasażerów), zakładając, że przewoźnicy przedstawią Wnioskodawcy odpowiedni dokument potwierdzający ich status?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zdaniem Spółki, przekazanie za wynagrodzeniem vouchera (uprawniającego do skorzystania z usług gastronomicznych Wnioskodawcy) dla międzynarodowych przewoźników lotniczych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (świadczenia usług).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. dostawa towarów i świadczenie usług z wynagrodzeniem. Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W tym miejscu trzeba wskazać, iż zgodnie z ugruntowaną praktyką organów skarbowych oraz orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), podstawowymi przesłankami warunkującymi istnienie usługi są:

  • istnienie stosunku prawnego obejmującego co najmniej dwa podmioty w tym usługodawcę i konsumenta,
  • bezpośredni związek między świadczeniem a wynagrodzeniem oraz ekwiwalentność świadczenia i wynagrodzenia.


Tylko łączne wystąpienie powyższych przesłanek pozwala na uznanie, iż dana transakcja stanowi świadczenie usług.


W opinii Spółki, kwoty otrzymywane od międzynarodowych przewoźników lotniczych za wydanie vouchera nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie podlegające opodatkowaniu VAT polegające na przekazaniu vouchera za wynagrodzeniem. Kwoty te bowiem nie są związane z żadnym konkretnym świadczeniem (mogą zostać wykorzystane na uzyskanie różnych usług gastronomicznych oferowanych przez Spółkę).

Takie stanowisko ma swoje uzasadnienie zarówno w orzecznictwie TSUE, m.in. w sprawie C-419/02 (BUPA Hospitals), a także w ugruntowanej praktyce polskich organów podatkowych, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 kwietnia 2012 r. sygn. ITPP1/443-106/12/TS.

W efekcie, zdaniem Spółki, nie powinno budzić wątpliwości, że przekazanie vouchera za wynagrodzeniem służącego do skorzystania z różnych usług gastronomicznych oferowanych przez Wnioskodawcę, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (świadczenia usług).


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja voucherów przekazanych przez Wnioskodawcę dla międzynarodowych przewoźników lotniczych (tj. realizacja vouchera na poczet usług gastronomicznych) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (świadczenie usług).

W momencie realizacji vouchera (przez uprawnionego pasażera, któremu międzynarodowy przewoźnik lotniczy przekaże voucher) celem skorzystania z konkretnych usług gastronomicznych dochodzi od czynności opodatkowanej VAT (świadczenia usług).

W tym momencie bowiem znane jest konkretne świadczenie (konkretna usługa gastronomiczna), które będzie realizowane na rzecz międzynarodowego przewoźnika lotniczego, a także możliwe będzie określenie wartości tego świadczenia (zapłata za to świadczenie następuje voucherem, który to ma określoną wartość nominalną).

Stąd, w świetle orzecznictwa TSUE oraz praktyki polskich organów podatkowych, zasadne jest przyjęcie, że w momencie realizacji vouchera, dochodzi do czynności opodatkowanej VAT, tj. do świadczenia usługi gastronomicznej przez Wnioskodawcę na rzecz międzynarodowego przewoźnika lotniczego.


Ad. 3


Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 83 ust. 1f ustawy o VAT, Wnioskodawca może stosować 0% stawkę VAT dla usług gastronomicznych świadczonych na rzecz międzynarodowych przewoźników lotniczych dla potrzeb ich pasażerów (celem zapewnienia obowiązkowych posiłków dla tych pasażerów), zakładając, że przewoźnicy przedstawią Wnioskodawcy odpowiedni dokument potwierdzający ich status.

Skoro usługi gastronomiczne świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu VAT (w momencie realizacji vouchera), to kluczową kwestią jest określenie stawki VAT, jaką usługi powinny być opodatkowane. W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, istotny jest fakt, że nabywcą usługi gastronomicznej jest międzynarodowy przewoźnik lotniczy.


Usługi świadczone na rzecz przewoźników lotniczych:


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, 0% stawkę VAT stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Z tego przepisu wynika, iż dla zastosowania 0% stawki VAT do danych usług muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

  • nabywcą usługi jest przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
  • usługi są związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków bądź stanowią usługi o podobnym charakterze.


Spółka wykaże, że oba powyższe warunki są spełnione w przypadku usług gastronomicznych świadczonych przez Spółkę na rzecz międzynarodowych przewoźników VAT, a zatem w efekcie usługi te powinny podlegać opodatkowaniu VAT według 0% stawki VAT.


Międzynarodowy przewoźnik lotniczy:


Potwierdzenie, że nabywca usługi ma status międzynarodowego przewoźnika lotniczego powinno nastąpić w drodze przedstawienia usługodawcy określonego certyfikatu / dokumentu. W przypadku przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby na terytorium kraju, zasady dowodzenia statusu przewoźnika lotniczego są regulowane przez art. 83 ust. 1f ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.), przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18 ustawy o VAT, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju (tj. w Polsce):

  • uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu lotniczego, lub
  • wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.


Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka jest w stanie uzyskać dokumenty potwierdzające, że międzynarodowi przewoźnicy lotniczy, z którymi Spółka zawiera umowy na świadczenie usług gastronomicznych, wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Stąd też, jeśli Spółka będzie dysponować odpowiednim dokumentem, to nie powinno być wątpliwości, że w świetle art. 83 ust. 1 pkt 8 i art. 83 ust. 1f ustawy o VAT, kontrahent Spółki ma status międzynarodowego przewoźnika lotniczego - pierwszy warunek zastosowania 0% stawki VAT dla usług świadczonych przez Spółkę będzie więc spełniony.


Usługi na rzecz przewoźników lotniczych:


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, 0% stawkę VAT stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


W tym miejscu trzeba wskazać, iż przepisy ustawy o VAT nie precyzują, co należy rozumieć pod pojęciem usług „innych o podobnym charakterze”. Stąd też, za tego typu usługi uznać należy wszystkie świadczenia, która mają charakter podobny do usług związanych z obsługą samolotów, pasażerów i ładunków, a więc są niezbędne dla prowadzenia działalności w zakresie transportu lotniczego przez międzynarodowego przewoźnika lotniczego.

W przedmiotowej sytuacji, nie powinno budzić wątpliwości, że nabywcą usług Spółki jest międzynarodowy przewoźnik lotniczy, który to nabywa te usługi dla potrzeb wykonania swoich zobowiązań wobec pasażerów. Usługi te są więc nabywane przez przewoźników od Wnioskodawcy dla obsłużenia własnych pasażerów.

W opinii Spółki, usługi gastronomiczne świadczone na rzecz międzynarodowych przewoźników lotniczych powinny zostać uznane za usługi związane z obsługą pasażerów. W tym zakresie bowiem Wnioskodawca zapewnia posiłki na rzecz pasażerów w wykonaniu zobowiązań linii lotniczych. Głównym adresatem tych usług jest więc pasażer linii lotniczej, któremu ta linia musi zapewnić posiłek. Stąd też, usługi Spółki są w sposób ewidentny związane z obsługą pasażerów (a więc stanowią usługi wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT).

Alternatywnie, usługi Spółki można uznać za zdefiniowane powyżej „usługi o podobnym charakterze” (tj. usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT), gdyż usługi te są przewoźnikowi lotniczemu niezbędne, aby realizować swoje zobowiązania jako międzynarodowy przewoźnik lotniczy (a więc ich charakter jest zbliżony do pozostałych rodzajów usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT). Zgodnie bowiem z właściwymi regulacjami, przewoźnicy lotniczy są zobowiązani do zapewnienia wyżywienia swoim pasażerom w określonych przypadkach (takim przypadkiem jest w szczególności opóźnienie lotu). W tym kontekście więc nabycie tych usług przez przewoźników lotniczych (dla potrzeb swoich pasażerów) jest niezbędne aby wykonać swoje zobowiązania.

Dlatego też, nie powinno być wątpliwości, że usługi świadczone przez Spółkę mieszczą się w hipotezie normy art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, a więc są usługami związanymi z obsługą pasażerów bądź też usługami „innymi o podobnym charakterze”, dającymi prawo do stosowania 0% stawki VAT — drugi warunek zastosowania 0% stawki VAT dla usług świadczonych przez Spółkę będzie więc spełniony.

W świetle powyższego zakładając, że Spółka posiada odpowiednie potwierdzenie statusu nabywcy usług jako międzynarodowego przewoźnika lotniczego (o którym mowa w art. 83 ust. 1f ustawy o VAT), uzasadnione będzie objęcie tych usług 0% stawką VAT (na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT). Warunki do zastosowania preferencyjnej stawki VAT do tych usług będą bowiem spełnione.


Praktyka organów podatkowych:


Możliwość stosowania przez Spółkę 0% stawki VAT do usług świadczonych przez Spółkę wspiera również praktyka organów podatkowych. Zgodnie bowiem z praktyką, 0% stawkę VAT można stosować do usług obejmujących m.in. transport opóźnionego bagażu, usług hotelowych dla załóg statków powietrznych, usług gastronomicznych itd. pod warunkiem, że nabywcą tych usług jest międzynarodowy przewoźnik lotniczy mogący udokumentować / udowodnić swój status.


Przykładowo, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 listopada 2008 r., sygn. ITPP2/443-748/08/AK, wskazano, że: „(…) Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia „oraz innych o podobnym charakterze”. Jedynym rzeczywistym ograniczeniem jest odbiorca przedmiotowej usługi, którym musi być przewoźnik powietrzny (…). Analizując zaistniały w sprawie stan faktyczny (…) stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy spełniony jest warunek świadczenia usług na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, usługa polegająca na transporcie opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera (…), usługi hotelowe dla załóg powietrznych i transportu załóg statków powietrznych z lotniska do hotelu i z powrotem (…) korzystają z preferencyjnej, 0% stawki podatku od towarów i usług (…).”

Podobne stanowisko, potwierdzające prawo do stosowania 0% stawki VAT dla usług gastronomicznych, cateringowych, noclegowych) czy transportowych świadczonych na rzecz międzynarodowych przewoźników lotniczych wyrażono w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 kwietnia 2008 r., sygn. ITPP2/443-119/08/AP.

Dlatego też, zakładając, że Spółka posiada odpowiednie potwierdzenie statusu nabywcy jej usług jako międzynarodowego przewoźnika lotniczego (o którym mowa w art. 83 ust. 1f ustawy o VAT), uzasadnione będzie przyjęcie, że usługi Spółki korzystają z 0% stawki VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj