Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-610/12-4/KC
z 20 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-610/12-4/KC
Data
2012.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
dostawa towarów
miejsce
terytorium państwa


Istota interpretacji
W zakresie braku obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na terytorium Polski z tytułu sprzedaży gazu na terytorium Białorusi.



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2012 r. (data wpływu 11.06.2012 r.), uzupełnionym w dniu 11.09.2012 r. (data wpływu 13.09.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 29.08.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 04.09.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na terytorium Polski – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 09.09.2012 r., złożonym w dniu 11.09.2012 r. (data wpływu 13.09.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 29.08.2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zakupuje gaz płynny od kontrahenta białoruskiego. W związku z zainteresowaniem potencjalnych nabywców towarem, który jest przez wnioskodawcę nabywany, wnioskodawca zamierza wdrożyć nowy model sprzedaży towaru bezpośrednio na terytorium Białorusi. Towar sprzedawany będzie nabywcom mającym siedzibę na terytorium Polski i/lub nabywcom niemającym siedziby na terytorium Polski (zarówno na terenie Unii Europejskiej jaki poza Unią Europejską) z zastosowaniem następujących założeń:

Wnioskodawca będzie kupował gaz płynny od dostawcy białoruskiego w terminalu w G lub w B na warunkach FCA G, lub - odpowiednio FCA B. Następnie - jeszcze na terytorium Białorusi - towar będzie sprzedawany polskiemu (lub innemu) nabywcy na warunkach DAP, przy czym miejscem dostawy w myśl formuły będzie ten sam terminal na terytorium Białorusi.

Towar będzie ładowany bezpośrednio przez białoruskiego dostawcę do cystern samochodowych polskiego (lub innego) nabywcy, których kierowcy będą mieć z jednej strony upoważnienie do odebrania towaru w imieniu wnioskodawcy od białoruskiego dostawcy, jak i do odebrania towaru w imieniu polskiego (lub innego) nabywcy od wnioskodawcy.

W powyższej konstrukcji towar nabywany przez wnioskodawcę będzie zatem sprzedawany kolejnemu nabywcy w tym samym miejscu — towar udostępniany byłby kupującemu już w chwili załadunku towaru. W chwili załadunku w terminalu na terytorium Białorusi dojdzie zatem jednocześnie do dwóch czynności prawnych:

  • dostawy dokonanej przez białoruskiego dostawcę na rzecz wnioskodawcy;
  • dostawy dokonanej przez wnioskodawcę na rzecz polskiego (lub innego) nabywcy.

Następnie - po dokonaniu załadunku polski nabywca będzie dokonywał odprawy celnej nabytego towaru we własnym imieniu i dokonywał importu nabytego towaru na terytorium Polski. W przypadku, gdy nabywcą towaru nie będzie podmiot polski, będzie on również dokonywał dostawy na rzecz podmiotu polskiego. W takim przypadku załadunek dokonywany będzie przez Wnioskodawcę bezpośrednio na środek transportu podmiotu, który będzie nabywał towar od podmiotu zagranicznego, który nabył towar od wnioskodawcy (a który został nabyty od Wnioskodawcy).

Wnioskodawca nie ponosi żadnych kosztów związanych z transportem towarów, wszelkie koszty ponosi nabywca, niezależnie od tego, czy jest polskim podmiotem, który następnie dokona wprowadzenia nabytego towaru na polski obszar celny, czy też podmiotem zagranicznym, który następnie dokona dalszej sprzedaży nabytego od Wnioskodawcy towaru. Okoliczność, iż to nabywca ponosi koszty związane z transportem jest uwzględniana w kalkulacji ceny towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż przez wnioskodawcę towarów na warunkach DAP/terminal na terytorium Białorusi będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż przez niego towarów na warunkach DAP/terminal na terytorium Białorusi nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów I usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • import towarów,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie natomiast z zapisem art. 2 pkt 7 ww. ustawy, pod pojęciem importu towarów rozumieć należy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 1 ustawy pod pojęciem terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z zapisem art. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa nie wchodzące w skład terytorium Wspólnoty.

Z kolei formuła DAP (ang. Delivered At Place....) oznacza, iż sprzedający wypełnia swoje obowiązki związane z dostawą tylko do określonego w umowie miejsca, w którym następnie pełna odpowiedzialność, jak i pełne władztwo nad rzeczą przechodzi na nabywcę - polskiego lub innego. Oznacza to, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym przeniesienie prawa do rozporządzania towarami przejdzie na nabywcę jeszcze na terytorium Białorusi. Dopiero później nabywca towaru (lub kolejny podmiot, który nabędzie towar od kontrahenta Wnioskodawcy) dokona odprawy celnej towaru i wprowadzi go — jako swoją własność — na terytorium RP. Zatem należy zauważyć, iż dokonana przez Spółkę transakcja zakupu gazu od kontrahenta na terytorium Białorusi nie może być traktowana jako import towarów, a zatem potraktować ją należy jako transakcję dokonaną na terytorium państwa trzeciego nie wywołującą skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Konsekwentnie dostawa przedmiotowego towaru, którego zbycie nastąpi w tym samym miejscu, co nabycie - na terytorium Białorusi na warunkach DAP/oznaczone miejsce na terytorium Białorusi/jako nie wymieniona w ww. art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Powyższe stanowisko potwierdza również praktyka interpretacyjna organów podatkowych, dotycząca sprzedaży towarów poza terytorium RP, przede wszystkim w formuje DAF. Tytułem przykładu przywołać można choćby interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 października 2009 r. sygn. ITPP2/443-625/09/AW, interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 lipca 2009 r. sygn. IPPP2/443-481/09-4/IK, czy interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 kwietnia 2008r. sygn. IBPP2/443-61/08/RSz.

W związku z powyższym wnosi się o potwierdzenie stanowiska wnioskodawcy jako prawidłowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, przez import rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z kolei w art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie zaś z przepisem art. 2 pkt 1 i pkt 4 ww. ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a, zaś przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium Państwa wchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca podaje, że zamierza wdrożyć nowy model sprzedaży towaru, który zakupuje od białoruskiego kontrahenta, tzn. ma zamiar sprzedawać go bezpośrednio na terytorium Białorusi. Towar sprzedawany będzie nabywcom mającym siedzibę na terytorium Polski i/lub nabywcom niemającym siedziby na terytorium Polski, zarówno na terenie Unii Europejskiej jaki poza Unią Europejską.

Wnioskodawca wskazuje, iż za każdym razem, kiedy będzie dochodziło do sprzedaży gazu kolejnemu nabywcy, będzie to odbywało się w tym samym miejscu, w którym zakupił go Wnioskodawca, tj. w terminalu na terytorium Białorusi.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy sprzedaż towarów na warunkach DAP/terminal na terytorium Białorusi będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż zgodnie z cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów na terytorium kraju. Należy tym samym mieć na uwadze terytorialny charakter podatku VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było terytorium Polski. W przypadku gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium Polski, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika jednoznacznie, iż Wnioskodawca nie przemieszcza zakupionego towaru na terytorium Polski, dysponując nim jednocześnie jak właściciel. Wszelkie działania, które Wnioskodawca będzie podejmował, związane z nabytym uprzednio towarem od kontrahenta białoruskiego, będą odbywać się na terytorium Białorusi.

Jak słusznie stwierdza Wnioskodawca, dostawa przedmiotowego gazu, którego zbycie nastąpi w tym samym miejscu, co nabycie, czyli na terytorium Białorusi na warunkach DAP/oznaczone miejsce na terytorium Białorusi, nie zawiera się w definicji żadnej z transakcji wymienionych w katalogu art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przywołane przepisy, sprzedaż płynnego gazu na terytorium Białorusi nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj