Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-625/09/AW
z 15 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-625/09/AW
Data
2009.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
granica
import towarów
kraj trzeci
miejsce świadczenia
odprawa celna
sprzedaż
sprzedaż towarów


Istota interpretacji
Rozliczenie transakcji dostawy - na warunkach Incoterms DAF - towarów nabytych uprzednio od podmiotów z państw trzecich, na rzecz odbiory krajowego, który dokonał odprawy celnej tych towarów.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 października 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia transakcji dostawy - na warunkach Incoterms DAF - towarów nabytych uprzednio od podmiotów z państw trzecich, na rzecz odbiory krajowego, który dokonał odprawy celnej tych towarów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia transakcji dostawy - na warunkach Incoterms DAF - towarów nabytych uprzednio od podmiotów z państw trzecich, na rzecz odbiory krajowego, który dokonał odprawy celnej tych towarów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka importuje węgiel od przedstawicieli firm zagranicznych z krajów spoza Wspólnoty na rzecz odbiorców krajowych. Towar, zakupiony za granicą, dostarczany jest na granicę rosyjsko-polską. Odprawy celnej dokonuje odbiorca towaru, mający siedzibę w kraju - opłaca podatek od towarów i usług i inne koszty odprawy celnej. Spółka nabyty węgiel przyjmuje na podstawie faktury od podmiotu z kraju trzeciego jako koszt bez podatku od towarów i usług. Sprzedaż odbywa się na podstawie warunków Incoterms DAF. W wystawionej dla nabywcy krajowego fakturze również nie określono podatku od towarów i usług (transakcję wykazano jako niepodlegającą opodatkowaniu), ponieważ odbiorca opłaca ten podatek przy odprawie celnej i nie może po raz drugi płacić Spółce.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka kupując węgiel za granicą i dostarczając go na granicę dla odbiory krajowego, może fakturę zakupu księgować bez podatku od towarów i usług i obciążać odbiorcę, któremu sprzedaje węgiel na granicy, fakturą niezawierającą podatku (wykazać jako transakcję niepodlegającą opodatkowaniu)...


Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja zakupu węgla na terenie Rosji nie podlega opodatkowaniu w kraju, wobec czego fakturę z tytułu zakupu Spółka księguje bez podatku. W przypadku sprzedaży towaru dostarczonego na granicę na warunkach Incoterms DAF, krajowy odbiorca, który dokonuje odprawy celnej, nie powinien być obciążany podatkiem od towarów i usług przez dostawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy wskazano, że przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast terytorium państwa trzeciego - to terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy).

W pkt 7 ww. artykułu zawarto definicję importu, przez który rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Formuła DAF (ang. Delivered At Frontier ...) oznacza, iż sprzedający wypełnia swoje obowiązki związane z dostawą, gdy towar, po dokonaniu odprawy celnej w eksporcie, został postawiony do dyspozycji w oznaczonym miejscu na granicy, ale przed granicą celną kraju sąsiedniego.

Przepisy dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów uregulowane zostały w art. 22 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z zasadą ogólną sformułowaną w ust. 1 pkt 1 wskazanego artykułu, miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy nabywcę lub przez osobę trzecią – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast w ust. 4 tego artykułu postanowiono, że w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka dokonuje dla kontrahenta krajowego - na warunkach Incoterms DAF – dostawy węgla, nabytego uprzednio na terenie państwa trzeciego od firm z państw spoza Wspólnoty. Transakcja sprzedaży towarów przez Spółkę ma miejsce na granicy rosyjsko-polskiej, ale na terytorium Rosji. Odprawy celnej, zapłaty podatku od towarów i usług oraz innych kosztów dokonuje odbiorca krajowy.

Uwzględniając przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż nabycie przez Wnioskodawcę towarów (węgla) od firm z państw trzecich, które dostarczone są na granicę rosyjsko-polską, nie mieści się w ustawowej definicji importu towarów, a zatem potraktować je należy jako transakcję dokonaną na terytorium państwa trzeciego (Rosji), niewywołującą skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Podobnie dostawa przedmiotowych towarów na rzecz spółki krajowej na terenie państwa trzeciego na warunkach DAF (towary zostały postawione do dyspozycji nabywcy w oznaczonym miejscu na granicy), która dokona odprawy celnej i wprowadzi towar na polski obszar celny, nie może być uznana za transakcję podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, gdyż nie wypełnia dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj