Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-481/09-4/IK
z 15 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-481/09-4/IK
Data
2009.07.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
dokumenty celne
import (przywóz)
import towarów


Istota interpretacji
sprzedaż towarów na warunkach DAF nabywcy, który następnie dokona wprowadzenia towaru na polski obszar celny będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 339 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009r., uzupełnionego pismem z dnia 28 maja 2009r. (data wpływu 04 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów na warunkach DAF nabywcy, które następnie zostaną wprowadzone na polski obszar celny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów na warunkach DAF nabywcy, które następnie zostaną wprowadzone na polski obszar celny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zakupuje gaz płynny od kontrahenta rosyjskiego. Towar zostaje załadowany do cystern kolejowych na terytorium Rosji, a następnie wysyłany. Koszty transportu nie są rozliczane oddzielnie, lecz są elementem kalkulacji ceny towaru. Towar dostarczany będzie na warunkach DAF granica białorusko - polska. Jednocześnie wnioskodawca bez wprowadzania towaru na polski obszar celny dokona zbycia towaru na tych samych warunkach na rzecz innego nabywcy na terytorium Białorusi. Nabywca ten następnie dokona odprawy celnej i wprowadzi towar na polski obszar celny. W dniu 04 czerwca 2009r, Spółka uzupełniła przedmiotowy wniosek o aktualny odpis KRS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż przez wnioskodawcę towarów na warunkach DAF nabywcy, który następnie dokona wprowadzenia towaru na polski obszar celny będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przez niego towarów na warunkach DAF nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • import towarów,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie natomiast z zapisem art. 2 pkt 7 ww. ustawy, pod pojęciem importu towarów rozumieć należy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. W myśl przepisu art. 2 pkt 1 ustawy pod pojęciem terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z zapisem art. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa nie wchodzącego w skład terytorium Wspólnoty. Z kolei formuła DAF (ang. Delivered At Frontier....) oznacza, iż sprzedający wypełnia swoje obowiązki związane z dostawą gdy towar, po dokonaniu odprawy celnej w eksporcie, został postawiony do dyspozycji w oznaczonym miejscu na granicy, ale przed granicą celną kraju sąsiedniego.

Odnosząc powyższe unormowania prawne do stanu taktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż dokonana przez Spółkę transakcja zakupu gazu od kontrahenta rosyjskiego nie wypełnia ustawowej definicji importu towarów, a zatem potraktować ją należy jako transakcję dokonaną na terytorium państwa trzeciego nie wywołującą skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Również dostawa przedmiotowego towaru do kontrahenta polskiego, którego zbycie nastąpi na granicy białorusko - polskiej na warunkach DAF jako nie wymieniona w ww. art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Reasumując stwierdzić należy, iż stosownie do powyższego przeprowadzona przez Spółkę transakcja zakupu towaru od kontrahenta rosyjskiego na warunkach DAF, a następnie jego sprzedaży innemu podmiotowi na tych samych warunkach, nie może być uznana za transakcję podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieści się ona w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem ze względu na fakt dokonania poza terytorium kraju.

Stanowisko, iż transakcja sprzedaży towarów na warunkach DAF dokonywana jest poza terytorium RP znajduje również potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych, np. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 kwietnia 2008r. Nr IBPP2/443-61/08/RSz, postanowieniu Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 15 września 2006r. Nr 1471/NTR2/443-243/06/MŻ, postanowieniach Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 7 lipca 2006 r. Nr PUS.ll 443/40/06/MR i PUS.II 443/41/06/MR i Nr PUS.II 443/105/06/MR z dnia 27 września 2006 r., czy postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z dnia 26 października 2006 r. Nr PP/443-70/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty.

Formuła DAF (ang. Delivered At Frontier....) oznacza, iż sprzedający wypełnia swoje obowiązki związane z dostawą gdy towar, po dokonaniu odprawy celnej w eksporcie, został postawiony do dyspozycji w oznaczonym miejscu na granicy, ale przed granicą celną kraju sąsiedniego.

Odnosząc powyższe unormowania prawne do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż dokonany przez Spółkę zakup gazu płynnego od kontrahenta rosyjskiego, który będzie dostarczany na warunkach DAF na granicę białorusko-polską, nie wypełnia ustawowej definicji importu towarów, a zatem potraktować ją należy jako transakcję dokonaną na terytorium państwa trzeciego nie wywołującą skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym dostawa przedmiotowego towaru do innego nabywcy, którego zbycie nastąpi na terenie Białorusi na warunkach DAF jako nie wymieniona w ww. art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Reasumując stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki zajęte w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe, bowiem stosownie do powyższego przeprowadzona przez Spółkę transakcja sprzedaży gazu płynnego innemu nabywcy na terytorium Białorusi na warunkach DAF, który następnie dokona odprawy celnej i wprowadzi towar na polski obszar celny nie może być uznana za transakcję podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieści się ona w definicji ustawowej wyrażonej w art. 5 ww. ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj