Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-254/12/JD
z 22 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-254/12/JD
Data
2012.05.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody
Słowa kluczowe
dopłata
przychód
wspólnik
Istota interpretacji
Czy ponoszone przez Spółkę koszty, związane ze świadczeniem usług z zakresu użyteczności publicznej (realizacja zadań własnych Gminy), nie mające pokrycia w przychodach z usług publicznych, a finansowane ze środków pochodzących z dopłat wspólnika wniesionych na podstawie art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych, są kosztami uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2012 r. (wpływ do tut. Biura 23 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dopłatami – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23 lutego 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dopłatami. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Dnia 1 lipca 1997r. na podstawie uchwał Rady Miejskiej, utworzono jednoosobową Spółkę z o.o. Założycielem Spółki jest Gmina, która posiada 100% udziałów. Spółka została powołana do wykonywania zadań własnych Gminy określonych w art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Spółka została utworzona w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego w trybie przewidzianym w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej. Zgodnie z jej postanowieniami, gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zgodnie z art. 2 w/w ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego, i w tym celu została utworzona Spółka. Przedmiotem działania Spółki jest prowadzenie działalności w zakresie usług komunalnych, sanitarnych i socjalnych zgodnie z Aktem Przekształcenia. Do zadań spółki należy między innymi:
Spółka świadczy swoje usługi dla mieszkańców Gminy odpłatnie, osiągając przychód. W 2011r. Spółka prowadziła prace z zakresu użyteczności publicznej:
W związku ze świadczeniem tych usług na zlecenie Gminy (realizacja zadań własnych Gminy), Spółka poniosła stratę bilansową. W roku 2011 Uchwałami Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, działając na podstawie art. 177-179 Kodeksu Spółek Handlowych, oraz § 21 ust. 1 lit. n) Aktu Przekształcenia, Gmina posiadająca 100% udziałów w Spółce wnosiła dopłaty do Spółki. Każdorazowo na wniosek Zarządu podejmowana była Uchwała Zgromadzenia Wspólników o wniesieniu dopłaty w konkretnej kwocie z wyznaczeniem terminu wniesienia dopłaty. Dopłaty przekazywane są do Spółki w częściach za wykonane i odebrane roboty, wyszczególnione w zestawieniu kosztów oraz w oparciu o obustronnie podpisany protokół odbioru robót. W Akcie Przekształcenia w § 21, określono, iż do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia Wspólników należy między innymi "określenie celu, wysokości i zasad wnoszenia dopłat i zwrotu dopłat". Dopłaty wnoszone przez Gminę nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług na rzecz ludności i na żaden inny rodzaj działalności. Wnoszone dopłaty ewidencjonowane są przez Spółkę na koncie „kapitał rezerwowy pochodzący z dopłat wspólników". Rozliczenie dopłaty ze stratą bilansową nastąpi w roku 2012, poprzez podjęcie uchwały przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników w sprawie pokrycia straty. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy ponoszone przez Spółkę koszty, związane ze świadczeniem usług z zakresu użyteczności publicznej (realizacja zadań własnych Gminy), nie mające pokrycia w przychodach z usług publicznych, a finansowane ze środków pochodzących z dopłat wspólnika wniesionych na podstawie art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych, są kosztami uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych... (część pytania dotycząca kosztów uzyskania przychodów) Zdaniem Spółki, ponoszone przez nią koszty, w związku ze świadczeniem usług z zakresu użyteczności publicznej - realizacja zadań własnych Gminy, powierzone przez Gminę, (100% udziałowiec); są dla Spółki kosztami uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 15 § 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszt uzyskania przychodu uznaje się wszystkie poniesione koszty w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1 tejże ustawy. Spółka ustali łączny dochód/stratę podatkową z całokształtu działalności. Koszty działalności Spółki obejmującej zarówno odpłatne usługi komunalne, jak i inne usługi polegające na zaspakajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty samorządowej, będą pokrywane z uzyskiwanych przez Spółkę przychodów, a ewentualne nadwyżki kosztów nad przychodami zostaną skompensowane dopłatami wspólnika do kapitału. W opinii Spółki, ponoszone przez nią koszty z tytułu świadczonych usług, są kosztami poniesionymi w celu zachowania i zabezpieczenia źródeł przychodów, zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Użycie w ww. przepisie zwrotu "w celu" oznacza, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ nie tylko na powstanie lub zwiększenie przychodu lecz też na funkcjonowanie źródła przychodu, czyli zabezpieczenie i zachowanie źródeł przychodu. Art. 16 ust. 1 pkt 1-65 (winno być 1-66) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera zamknięty katalog kosztów, które nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu. W katalogu tym brak jest zapisu, który odnosiłby się do ponoszonych przez Spółkę kosztów, tj. brak zapisu o tym, że nie są kosztem uzyskania przychodu, koszty poniesione przez Spółkę na realizację zadań własnych Gminy z zakresu użyteczności publicznej, do realizacji których to zadań Spółka została utworzona. Spółka nie osiąga dochodów ze źródeł niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych z podatku dochodowego, w związku z czym nie mają zastosowania przepisy art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczące podziału tych kosztów na przypadające na działalność opodatkowaną i nie podlegającą opodatkowaniu. Zdaniem Spółki, koszty ponoszone przez nią w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy, niemające pokrycia w przychodach z usług odpłatnych, świadczonych przez Spółkę, będą stanowić koszt uzyskania przychodu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podobny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej nr IBPBI/2/423-81/10/AP z dnia 22 stycznia 2010 r. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74 poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego i realizuje zadania Gminy, która jest jej jedynym udziałowcem. Spółka świadczy głównie odpłatne usługi komunalne, a także szereg usług publicznych. W związku z realizacją ww. zadań Spółka ponosi koszty, których źródłem finansowania są m.in. wnoszone przez wspólnika dopłaty. Odnosząc tak zarysowany stan faktyczny do mających zastosowanie w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyłączono, jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, wydatków finansowanych dopłatami. Mając zatem na względzie, że wydatki te pozostają w związku przyczynowo-skutkowym, wynikającym z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, z osiąganymi przychodami należy stwierdzić, że mogą one być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Nadmienia się, że w zakresie przychodów wydano odrębne rozstrzygnięcie. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.