Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-341/13-2/JG
z 21 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z 19 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem od gminy dopłat do cen wody i ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem od gminy dopłat do cen wody i ścieków oraz dopłat na realizację zadań własnych gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka 1.04.2013 r. powstała z przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego, na podstawie aktu założycielskiego opierającego się na ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) oraz ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Spółka m.in.:

  • ma powierzone prowadzenie dotychczasowej działalności zakładu,
  • wszystkie udziały Spółki objęła gmina,
  • składniki mienia użytkowanego przez zakład stały się majątkiem Spółki,
  • przedmiotem działalności zgodnie z aktem założycielskim jest realizacja zadań własnych gminy zgodnie z par. 7 ust. 2 aktu założycielskiego – konkretyzacja realizacji niektórych zadań następuje na podstawie dodatkowo zawieranych umów, uchwał,
  • jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka otrzymała bądź otrzymuje dopłaty od gminy celem realizacji zadań własnych gminy, jak i „wyrównania” różnicy do cen wody i ścieków w zakresie:

  1. Różnica do taryfowej ceny wody i ścieków (uchwała Rady Gminy z dnia 26 czerwca 2012 r. – dopłata 0,10 zł/m3 do wody i 1,00 zł/m3 do ścieków dla „gospodarstw domowych” w okresie od 1.08.2012 r. do 31.07.2013 r.; uchwała z dnia 18 czerwca 2013 r. – dopłata 0,10 zł/m3 do wody 1,00 zł/m3 do ścieków dla „gospodarstw domowych” w okresie od 1.08.2013 r. do 31.07.2014 r.) otrzymywana jest w cyklach miesięcznych zaliczkowo, a rozliczenie końcowe za dany miesiąc następuje po zakończeniu miesiąca do 25-go dnia miesiąca następnego na podstawie wewnętrznych dokumentów rozliczeniowych z gminą. Dzień otrzymania bądź zwrotu dopłaty jest dniem naliczenia VAT należnego od tych środków.
  2. Dopłaty otrzymane do realizacji zadań własnych Gminy rozliczone zostaną zgodnie z umowami powierzenia „o świadczenie usług publicznych” w drodze naliczenia rekompensaty kosztów lub na zasadach takich jak rekompensata kosztów. Część dopłat Spółka już otrzymała zaliczkowo, pozostałe wpłyną, zaś rozliczenie końcowe nastąpi w roku następnym zgodnie z umowami, na podstawie rozliczeniowych dokumentów wewnętrznych z Gminą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka otrzymując od Gminy zaliczkowo dopłaty do cen realizowanej usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków dla „gospodarstw domowych” rozliczając się z Gminą dokumentem wewnętrznym, nie fakturą, powinna potraktować otrzymane środki jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a koszty związane z tą działalnością będą kosztami uzyskania przychodu?
  2. Czy Spółka otrzymując zaliczkowo dopłaty na realizację powierzonych zadań własnych Gminy (umową bądź uchwałą) rozliczając się później do faktycznie należnej rekompensaty zgodnie z umową powinna potraktować otrzymane środki jako przychód podlegający opodatkowaniu w dniu otrzymania bądź zwrotu, a koszty związane z realizacją tych zadań będą kosztami uzyskania przychodu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 21 października 2013 r. nr ILPB3/423-341/13-3/JG.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane dopłaty do ceny wody i ścieków są przychodem podlegającym opodatkowaniu w dacie otrzymania bądź zwrotu, a koszty całej działalności związanej z dostawą wody i odprowadzania ścieków są kosztami uzyskania przychodu.

Realizacja zadań jakimi są dostawa wody i odprowadzanie ścieków jest działalnością o charakterze użyteczności publicznej, korzystają z tej usługi mieszkańcy Gminy, płacąc jedynie częściowo, bo pozostałą kwotę pomiędzy ceną taryfową a pobieraną opłatą bezpośrednio od odbiorców reguluje Gmina w formie wnoszonych dopłat (czyli ma miejsce zasilenie publiczne i niepełna odpowiedzialność odbiorców bezpośrednich).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), otrzymywane dopłaty nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jak dotacje z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, gdyż nie są otrzymywaną dotacją. Ich główną funkcją jest zabezpieczenie ludności danej gminy przed dużym wzrostem cen, a nie zabezpieczenie spadku rentowności Spółki, gdyż te dopłaty nie dotują jej działalności, można powiedzieć, że wyrównują przychód, który Spółka i tak by otrzymała.

Zgodnie z art. 12 ww. ustawy, przychodami są otrzymane pieniądze i z takim zdarzeniem mamy do czynienia w przypadku wpływu bądź zwrotu tej dopłaty.

Zgodnie z art. 12 ust. 3e po otrzymaniu dopłaty, tj. przychodu o którym mowa w ust. 3 (nie stosuje się tutaj ust. 3a, 3c, 3d) za datę powstania przychodu przyjmuje się dzień otrzymania zapłaty, zaś przy zwrocie następuje zmniejszenie przychodu.

Jeżeli wykazano, że dopłaty są przychodem, to koszty poniesione w celu jego osiągnięcia będą kosztami uzyskania przychodu. Wynika to z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wskazuje, iż kosztami uzyskania przychodów są wszystkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością w przypadku Spółki jest to dostawa wody i odprowadzanie ścieków, a których zadaniem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Spełnione są również warunki, które kwalifikują wydatki Spółki do kosztów uzyskania przychodu, tj.:

  • poniesione są przez Spółkę, czyli przez podatnika,
  • są definitywne i nie zostały Wnioskodawcy w jakikolwiek sposób zwrócone,
  • pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • poniesione zostały w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, zostały właściwie udokumentowane,
  • nie znajdują się w grupie wydatków, z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca zauważa, że jeżeli dopłaty są przychodem podlegającym opodatkowaniu, to zostaje wyłączony w zastosowaniu art. 16 ust. 1 pkt 58, który wyłącza z kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 lub ze środków o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.). Spółka nie korzysta z wyłączenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ pragnie wskazać, że dokumenty dołączone przez Spółkę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj