Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-341/13-3/JG
z 21 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 19 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem od gminy dopłat na realizację zadań własnych gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem od gminy dopłat do cen wody i ścieków oraz dopłat na realizację zadań własnych gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka 1.04.2013 r. powstała z przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego, na podstawie aktu założycielskiego opierającego się na ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) oraz ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Spółka m.in.:

  • ma powierzone prowadzenie dotychczasowej działalności zakładu,
  • wszystkie udziały Spółki objęła gmina,
  • składniki mienia użytkowanego przez zakład stały się majątkiem Spółki,
  • przedmiotem działalności zgodnie z aktem założycielskim jest realizacja zadań własnych gminy zgodnie z par. 7 ust. 2 aktu założycielskiego – konkretyzacja realizacji niektórych zadań następuje na podstawie dodatkowo zawieranych umów, uchwał,
  • jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka otrzymała bądź otrzymuje dopłaty od gminy celem realizacji zadań własnych gminy, jak i „wyrównania” różnicy do cen wody i ścieków w zakresie:

  1. Różnica do taryfowej ceny wody i ścieków (uchwała Rady Gminy z dnia 26 czerwca 2012 r. – dopłata 0,10 zł/m3 do wody i 1,00 zł/m3 do ścieków dla „gospodarstw domowych” w okresie od 1.08.2012 r. do 31.07.2013 r.; uchwała z dnia 18 czerwca 2013 r. – dopłata 0,10 zł/m3 do wody 1,00 zł/m3 do ścieków dla „gospodarstw domowych” w okresie od 1.08.2013 r. do 31.07.2014 r.) otrzymywana jest w cyklach miesięcznych zaliczkowo, a rozliczenie końcowe za dany miesiąc następuje po zakończeniu miesiąca do 25-go dnia miesiąca następnego na podstawie wewnętrznych dokumentów rozliczeniowych z gminą. Dzień otrzymania bądź zwrotu dopłaty jest dniem naliczenia VAT należnego od tych środków.
  2. Dopłaty otrzymane do realizacji zadań własnych Gminy rozliczone zostaną zgodnie z umowami powierzenia „o świadczenie usług publicznych” w drodze naliczenia rekompensaty kosztów lub na zasadach takich jak rekompensata kosztów. Część dopłat Spółka już otrzymała zaliczkowo, pozostałe wpłyną, zaś rozliczenie końcowe nastąpi w roku następnym zgodnie z umowami, na podstawie rozliczeniowych dokumentów wewnętrznych z Gminą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka otrzymując od Gminy zaliczkowo dopłaty do cen realizowanej usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków dla „gospodarstw domowych” rozliczając się z Gminą dokumentem wewnętrznym, nie fakturą, powinna potraktować otrzymane środki jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a koszty związane z tą działalnością będą kosztami uzyskania przychodu?
  2. Czy Spółka otrzymując zaliczkowo dopłaty na realizację powierzonych zadań własnych Gminy (umową bądź uchwałą) rozliczając się później do faktycznie należnej rekompensaty zgodnie z umową powinna potraktować otrzymane środki jako przychód podlegający opodatkowaniu w dniu otrzymania bądź zwrotu, a koszty związane z realizacją tych zadań będą kosztami uzyskania przychodu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 21 października 2013 r. nr ILPB3/423-341/13-2/JG.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dopłaty na realizację zadań własnych Gminy stanowią przychód, który nie podlega opodatkowaniu, zaś koszty prowadzenia działalności w tym zakresie nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Dopłaty otrzymywane na zasadach określonych przez umowy, uchwały powierzenia realizacji usług publicznych, które obejmują realizację zadań własnych Gminy (w załączeniu jedna z umów) w formie rekompensat są przychodami dla Spółki.

Rekompensata obejmuje generalnie wyrównanie ujemnego wyniku finansowego na danej działalności (powierzonym zadaniu) do poniesionych kosztów plus „rozsądny zysk”. Brak konkretnej definicji przychodu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, kieruje na art. 12 ust.1 ustawy, który mówi o przykładowych przysporzeniach w tym w szczególności są to otrzymane pieniądze (art. 12 ust. 1 pkt 1).

Rekompensatę w przypadku Spółki należy traktować jak przychód z dotacji.

Charakter dopłaty w formie rekompensaty wypłacanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, znaczenie ma tutaj źródło pochodzenia środków finansowych, tj. od Gminy, a na mocy ustawy o finansach publicznych nabiera cech dotacji, gdyż finansuje usługi użyteczności publicznej. Art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) pozwala na zdefiniowanie otrzymywanego świadczenia, czyli rekompensaty na bazie jej elementów składowych jako świadczenia posiadającego cechy dotacji, choć nie będącego dotacją z nazwy.

Rekompensata to korzyść finansowa przyznana przez Gminę w powiązaniu z realizacją zleconych usług publicznych. Wysokość rekompensaty ma zapewnić zrównoważenie kosztów działalności. Dopłaty będące rekompensatami to przychody o charakterze dotacji, które są zwolnione z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przybranie charakteru dotacji przez rekompensatę i pozostawanie bez znaczenia tego jaki jest to rodzaj dotacji i że nie jest nazwana wprost dotacją oraz jej sposób przekazywania, czy rozliczania, bo podstawowe znaczenie ma tutaj to skąd te środki pochodzą, tj. z Gminy.

Wydatki w obrębie realizowanych zadań sfinansowane ze środków pochodzących z dopłat rozliczanych jako rekompensaty nie są kosztami uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53 lub ze środków o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.).

Otrzymane przez Spółkę dopłaty w formie rekompensaty będące przychodem nie stanowią własnych środków Spółki, lecz pochodzą z finansów zewnętrznych, tj. z budżetu Gminy na ten cel. Zatem koszty pokryte tą dopłatą nie są kosztami uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ pragnie wskazać, że dokumenty dołączone przez Spółkę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj