Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-653/12-2/KOM
z 18 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-653/12-2/KOM
Data
2012.09.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
instrumenty finansowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
zastosowanie zwolnienia z podatku VAT dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi oferowania instrumentów finansowych (art. 43 ust.1 pkt 41)



Wniosek ORD-IN 208 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9.07.2012 r. (data wpływu 11.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi oferowania instrumentów finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi oferowania instrumentów finansowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i związane z nim zdarzenie przyszłe:

  1. Ogólne informacje na temat działalności Wnioskodawcy

Dom Maklerski (Wnioskodawca) wykonuje działalność maklerską w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r. .

Zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi oraz Regulaminem świadczenia usług maklerskich Wnioskodawca prowadzi dla klientów rachunki, na które składają się: rachunki papierów wartościowych oraz związane z nimi rachunki pieniężne.

Podstawowymi obszarami działalności Wnioskodawcy jest świadczenie następujących usług:

  1. prowadzenie rachunków oraz usługi dodatkowe z tym związane;
  2. wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie;
  3. prowadzenie depozytów papierów wartościowych w postaci niematerialnej
  4. prowadzenie rejestru papierów wartościowych na koncie sponsora emisji;
  5. dystrybucja jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych;
  6. przeprowadzanie subskrypcji akcji;
  7. obsługa wypłat dywidend;
  8. przeprowadzanie wykupu akcji.
  9. Transakcje będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji

W ramach prowadzonej działalności maklerskiej Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie oferowania instrumentów finansowych. W zależności od sytuacji, Wnioskodawca świadczy takie usługi samodzielnie lub jako członek konsorcjum (w tym przypadku również inne podmioty biorą udział w oferowaniu instrumentów finansowych emitenta).

Usługi w zakresie oferowania instrumentów finansowych mają z reguły charakter kompleksowy, a do najistotniejszych czynności realizowanych przez Spółkę zaliczają się.:

  • doradztwo w zakresie struktury, właściwego terminu i harmonogramu oraz sposobu realizacji oferty;
  • zarządzanie przygotowaniem oferty;
  • przygotowanie prospektu emisyjnego oraz innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia oferty;
  • zorganizowanie i przeprowadzenie procesu budowania księgi popytu;
  • przyjmowanie zapisów przeprowadzanie sprzedaży akcji;
  • rozliczenie oferty oraz przygotowanie i obsługa przydziału akcji.

Z tytułu realizacji wszystkich opisanych wyżej prac, Wnioskodawcy należne jest wynagrodzenie (wynagrodzenie nie jest więc dzielone na poszczególne czynności wykonywane w ramach usługi oferowania). Kwota wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy ustalona jest najczęściej jako określony pewien procent wartości akcji sprzedanych przez emitenta za pośrednictwem Wnioskodawcy; niekiedy kwota ta powiększona jest o pewną kwotę stałego wynagrodzenia.

W niektórych przypadkach wynagrodzenie należne Wnioskodawcy wypłacane jest w ratach. Przykładowo, wynagrodzenie stałe wypłacane jest po złożeniu do KNF wniosku o zatwierdzenie prospektu emisyjnego lub po otrzymaniu przez klienta decyzji KNF zatwierdzającej projekt.

Opisane wyżej usługi będą przez Wnioskodawcę świadczone także w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na oferowaniu instrumentów finansowych podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na oferowaniu instrumentów finansowych podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Uzasadnienie stanowiska

  1. Uwagi ogólne

Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz ust. 13 ustawy o VAT wprowadzają zwolnienie z opodatkowania VAT dla szerokiej grupy usług, które można zbiorczo określić mianem usług finansowych. W odniesieniu do pytania Wnioskodawcy zawartego w niniejszym wniosku szczególnie istotna jest treść art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, zwalnia z opodatkowania VAT również usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, a także usługi pośrednictwa w tym zakresie. Jednocześnie ze zwolnienia uregulowanego w tym przepisie nie korzystają usługi przechowywania instrumentów finansowych oraz usługi zarządzania tymi instrumentami.

W celu określenia zakresu stosowania art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, należy odwołać się do definicji „instrumentów finansowych” określonej w art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie ze wspomnianą definicją, pojęcie to obejmuje papiery wartościowe i instrumenty niebędące papierami wartościowymi. Wyjaśnienie sformułowania „papiery wartościowe” zawarte jest w art. 3 pkt 1 lit. a) i b) wymienionej ustawy. Przepisy te stanowią, że do papierów wartościowych zalicza się m.in. akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, obligacje, certyfikaty inwestycyjne.

Natomiast katalog instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi określa art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a)-i), zgodnie z którym do tej grupy zalicza się, m. in. kontrakty terminowe, swapy walutowe, opcje na kursy walut.

  1. Oferowanie instrumentów finansowych jako usługa kompleksowa

W ocenie Spółki, opisane w stanie faktycznym wniosku czynności związane z oferowaniem instrumentów finansowych stanowią kompleksową usługę finansową. Z ekonomicznego punktu widzenia czynności te stanowią jedną całość - ich celem jest zapewnienie klientowi kompleksowej usługi związanej z emisją lub sprzedażą akcji inwestorom.

Fakt, że wymienione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego czynności stanowią usługę kompleksową, podkreślony jest również przez okoliczność, że wynagrodzenie należne Spółce określane jest w sposób zbiorczy, bez podziału na kwoty dotyczące poszczególnych czynności.

Stanowisko Spółki potwierdzają również interpretacje organów podatkowych, w tym m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24.6.2011 r. (sygn. IPPP2/443-428/11-3/MM), w której stwierdzono: „realizowane przez Wnioskodawcę usługi oferowania instrumentów finansowych, na którą składają się różne czynności należy traktować jako jedną usługę kompleksową, która ma na celu skuteczne oferowanie akcji kontrahenta w ofercie publicznej i wprowadzenie ich do obrotu na rynku regulowanym, organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych.”

  1. Oferowanie instrumentów finansowych jako usługa zwolniona z VAT

Zdaniem Wnioskodawcy czynności, których cel stanowi emisja i wprowadzenie do obrotu akcji, stanowią usługę, której przedmiotem są instrumenty finansowe, tj. akcje. Świadczenie takich usług podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe. W powołanej wcześniej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24.6.2011 r. (sygn. IPPP2/443-428/11-3/MM) stwierdzono:

„(...) wskazaną usługę oferowania instrumentów finansowych zaliczyć należy do usług pośrednictwa finansowego, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie czynności opisane we wniosku realizowane są kompleksowo, uregulowania, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy o VAT nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Przepisy te bowiem dotyczą czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16 ustawy o VAT.

Konkludując, usługa oferowania instrumentów finansowych obejmującej m.in. czynności takie jak: przygotowanie prospektu emisyjnego w określonym zakresie, uczestnictwo w procedurze przed Komisją Nadzoru Finansowego, koordynacja czynności składających się na przyjęcie akcji do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. oraz dopuszczenie wprowadzenia akcji do notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych, obsługą subskrypcji i sprzedaży akcji spełnia przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (…)”.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3.11.2011 r. (sygn. IPPP1/443-1194/11-2/ISz) oraz 25.03.2011 r. (sygn. IPPP1-443-13/11-2/AS), a także w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7.11.2011 r. (sygn. IBPP3/443-871/11/PK).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że świadczenie przez Wnioskodawcę opisanych w niniejszym wniosku usług polegających na oferowaniu instrumentów finansowych, podlega zwolnieniu z VAT.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Stosownie do art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przy czym, w myśl art. 43 ust. 14 ustawy o VAT, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Należy również wskazać, iż na podstawie art. 43 ust. 16 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca wykonuje działalność maklerską w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), świadcząc usługi w zakresie oferowania instrumentów finansowych. Wnioskodawca prowadzi dla klientów rachunki, na które składają się: rachunki papierów wartościowych oraz związane z nimi rachunki pieniężne.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę składają się z szeregu czynności, wśród których wymienić można: zarządzanie przygotowaniem oferty, przygotowanie prospektu emisyjnego oraz innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia oferty; zorganizowanie i przeprowadzenie procesu budowania księgi popytu, przyjmowanie zapisów przeprowadzanie sprzedaży akcji, rozliczenie oferty oraz przygotowanie i obsługa przydziału akcji czy też bieżące doradztwo w zakresie struktury, właściwego terminu i harmonogramu oraz sposobu realizacji oferty. Celem tych wszystkich czynności jest zapewnienie klientowi usługi związanej z emisją lub sprzedażą akcji inwestorom.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są papiery wartościowe. Z przepisu art. 3 pkt 1 lit. a powyższej ustawy wynika, iż ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy papiery wartościowe będące przedmiotem oferty publicznej lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu lub emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski

  • nie mają formy dokumentu od chwili ich zarejestrowania na podstawie umowy, której przedmiotem jest rejestracja tych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych (dematerializacja).

W myśl natomiast art. 19 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej dokonywanie oferty publicznej i zbywanie papierów wartościowych na podstawie tej oferty, z wyjątkiem oferty publicznej, o której mowa w art. 7 ust. 3 pkt 4 i pkt 5 lit. c-e ustawy o ofercie publicznej, wymaga pośrednictwa firmy inwestycyjnej.

Uwzględniając wyżej wskazane przepisy, wskazać należy, iż akcje, których emisją bądź sprzedażą zajmuje się Wnioskodawca, są instrumentami finansowymi, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Z opisu sprawy wynika jednocześnie, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa oferowania instrumentów finansowych nie jest usługą przechowywania i zarządzania tymi instrumentami.

W konsekwencji, w ocenie tut. Organu przedmiotową usługę – oferowania instrumentów finansowych, zaliczyć należy do usług pośrednictwa finansowego, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi.

Istotnym na gruncie niniejszej sprawy jest zagadnienie usługi kompleksowej. Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają niewątpliwie charakter kompleksowy (świadczone są w ramach jednej umowy zawieranej z klientem) i składają się z szeregu czynności, za które Wnioskodawca otrzymuje jedno wynagrodzenie określone w sposób zbiorczy, bez podziału na kwoty dotyczące poszczególnych czynności wchodzących w skład przedmiotowej usługi. Cały kompleks zadań realizowanych przez Wnioskodawcę sprowadza się do wprowadzenia akcji kontrahenta do obrotu na rynku regulowanym.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi oferowania instrumentów finansowych, na którą składają się różne czynności, należy traktować jako jedną usługę kompleksową, która ma na celu zapewnienie klientowi usługi związanej z emisją lub sprzedażą akcji inwestorom.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie czynności opisane we wniosku realizowane są kompleksowo, uregulowania, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy o VAT nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Przepisy te bowiem dotyczą czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16 ustawy o VAT.

Konkludując, usługa oferowania instrumentów finansowych obejmującej m.in. czynności takie jak: przygotowanie oferty, przygotowanie prospektu emisyjnego oraz innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia oferty; zorganizowanie i przeprowadzenie procesu budowania księgi popytu, przyjmowanie zapisów przeprowadzanie sprzedaży akcji, rozliczenie oferty oraz przygotowanie i obsługa przydziału akcji czy też bieżące doradztwo w zakresie struktury, właściwego terminu i harmonogramu oraz sposobu realizacji oferty, spełnia przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj