Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1194/11-2/ISz
z 3 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1194/11-2/ISz
Data
2011.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
akcja
emisja akcji
obrót
papier wartościowy
podstawa opodatkowania
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie dla usług zapewnienia publicznej emisji Akcji oraz Akcji Nowej Emisji i wprowadzeniem ich do obrotu na Giełdę Papierów Wartościowych, świadczonych przez Bank



Wniosek ORD-IN 630 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.08.2011 r. (data wpływu 03.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług zapewnienia publicznej emisji Akcji oraz Akcji Nowej Emisji i wprowadzeniem ich do obrotu na Giełdę Papierów Wartościowych, świadczonych przez Bank - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług zapewnienia publicznej emisji akcji oraz Akcji Nowej Emisji i wprowadzeniem ich do obrotu na Giełdę Papierów Wartościowych, świadczonych przez Bank.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Bank... S.A. (dalej: Bank”) jest bankiem krajowym prowadzącym działalność na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (tj. Dz. U. 2002 r., Nr 72, poz. 665, z późn. zm.).

Na podstawie umowy dotyczącej publicznej emisji akcji (dalej „Umowa”) Bank jest zobowiązany do wykonania kompleksowej usługi polegającej na przygotowaniu, organizacji i przeprowadzeniu Publicznej Oferty, oraz czynnościach związanych z wprowadzeniem Akcji i Akcji Nowej Emisji do obrotu na rynku regulowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (dalej „GPW”), oraz czynności związanych z ich obsługą i rozliczeniem.

Zakres czynności wykonywanych przez Bank.

Zgodnie z Umową Bank jest zobowiązany do wykonywania następujących czynności:

  1. Przeprowadzenia analizy i wyceny akcji Emitenta i określenie możliwego do pozyskania kapitału w drodze subskrypcji Akcji Nowej Emisji, a także proponowany harmonogram Publicznej Oferty,
  2. Doradzania w procesie wprowadzania Akcji i Akcji Nowej Emisji do obrotu na rynku regulowanym, wyborze i opracowaniu szczegółowej koncepcji oraz organizacji Publicznej Oferty, z uwzględnieniem najlepiej pojętego interesu Emitenta,
  3. Koordynacji prac związanych z opracowaniem prospektu emisyjnego Emitenta,
  4. Samodzielnego opracowania części Prospektu oraz podpisania oświadczeń do Prospektu w odniesieniu do tych części,
  5. Nanoszenia zmian i uzupełnień do części Prospektu, a także sporządzania protokołu zmian i rozbieżności, zgodnie z uwagami Komisji Nadzoru Finansowego („KNF”) oraz współpracy z Emitentem i podmiotami przez niego wskazanymi w zakresie przygotowania aneksów do Prospektu,
  6. Pełnienia funkcji oferującego Akcje i Akcje Nowej Emisji w publicznym obrocie, w tym opracowania złożenia do KNF kompletnego wniosku (wraz z Prospektem) Emitenta o zatwierdzenie Prospektu,
  7. Uczestniczenia w postępowaniu przed KNF, mającym na celu zatwierdzenie Prospektu oraz bieżącego informowania Emitenta o przebiegu tego postępowania,
  8. Koordynacji i przeprowadzenia prac związanych z Publiczną Ofertą oraz przeprowadzeniem tych prac w terminach określonych w uzgodnionym przez Strony harmonogramie,
  9. Przygotowania, przeprowadzenia, obsługi i rozliczenia Publicznej Oferty, w tym do:
    1. przygotowania i przeprowadzenia Publicznej Oferty zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami określonymi w Prospekcie,
    2. udostępnienie raportu analitycznego związanego z Publiczną Ofertą wraz z wyceną Emitenta,
    3. przygotowania prezentacji dla inwestorów i analityków, zawierającej informacje o Publicznej Ofercie oraz przeszkolenia przedstawicieli Emitenta w zakresie prezentacji Publicznej Oferty,
    4. podjęcia niezbędnych działań w okresie premarketingu Publicznej Oferty wśród inwestorów instytucjonalnych, które zakończą się przedstawieniem Emitentowi, przez Bank, stopnia zainteresowania inwestorów instytucjonalnych Publiczną Ofertą oraz sugerowanego przedziału ceny emisyjnej,
    5. przeprowadzenia procesu budowania księgi popytu na akcje objęte Publiczną Ofertą wśród inwestorów instytucjonalnych przy czym poprzez budowę księgi popytu należy rozumieć przeprowadzenie niezbędnych spotkań z inwestorami instytucjonalnymi, które doprowadzą do złożenia przez tych inwestorów deklaracji zainteresowania nabyciem akcji oferowanych w ramach Publicznej Oferty ze wskazaniem liczby Akcji Nowej Emisji, jaką są zainteresowani nabyć oraz ich ceny emisyjnej,
    6. rekomendowania przedziału cenowego (po zakończeniu premarketingu) oraz ceny emisyjnej (po zakończeniu procesu budowy księgi popytu) Akcji Nowej Emisji,
    7. zorganizowania na terenie całego kraju odpowiedniej liczby punktów przyjmowania zleceń w celu przeprowadzenia Publicznej Oferty, w tym w razie konieczności, zorganizowania i zarządzania konsorcjum domów maklerskich, z zastrzeżeniem, że wybór domów maklerskich uczestniczących w konsorcjum zostanie dokonany w uzgodnieniu z Ernitentem,
    8. przedstawienia Emitentowi w ciągu dwóch dni roboczych od dnia zakończenia Publicznej Oferty, raportu dotyczącego wszystkich inwestorów, którzy złożyli zapisy na Akcje Nowej Emisji, w formie umożliwiającej dokonanie przydziału Akcji Nowej Emisji przez Emitenta, na zasadach określonych w Prospekcie,
    9. zwrotu inwestorom, na zasadach określonych w Prospekcie, ewentualnych nadpłat w przypadku nieprzydzielenia im przez Emitenta części lub całości subskrybowanych Akcji Nowej Emisji,
    10. przekazania Emitentowi następnego dnia roboczego po otrzymaniu przez Bank dokumentu przydziału Akcji Nowej Emisji środków pieniężnych uzyskanych z subskrypcji Akcji Nowej Emisji,
    11. przekazanie Emitentowi dwóch egzemplarzy zapisu złożonego przez każdego inwestora oraz spisu nabywców Akcji Nowej Emisji.


  1. Opracowanie opinii członka giełdy,
  2. Uczestniczenia wspólnie z Emitentem w postępowaniu związanym z dopuszczeniem i wprowadzeniem Akcji, Praw do Akcji Nowej Emisji („PDA”) i Akcji Nowej Emisji do obrotu giełdowego oraz przed Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. („KDPW”) w związku z dematerializacją i rejestracją Akcji i Akcji Nowej Emisji oraz PDA, w tym opracowanie we współpracy z Emitentem kompletnego wniosku o dopuszczenie wprowadzenie Akcji i Akcji Nowej Emisji oraz PDA do obrotu na GPW, spełniającego wymogi nałożone przepisami prawa oraz regulacjami prawnymi GPW.
  3. Zapewnienia Emitentowi usług animatora emitenta związanych z obrotem PDA oraz Akcjami Emitenta według zasad i w trybie określonym w obowiązującym Regulaminie GPW. Warunki świadczenia usług animatora emitenta, w tym osobne wynagrodzenie z tytułu pełnienia usług animatora emitenta, zostaną określone w oddzielnej umowie.

Wynagrodzenie Banku.

Tytułem świadczenia wyżej wymienionych czynności związanych publiczną emisją akcji oraz Akcji Nowej Emisji i wprowadzeniem ich do obrotu na GPW, Bank będzie otrzymywać wynagrodzenie ustalone kwotowo, przy czym czynności wymienionych w punktach 6-9 wynagrodzenie jest ustalone jako % wartości Akcji Nowej Emisji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa świadczona przez Bank na podstawie Umowy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej podatek VAT”) w świetle ustawy o podatku od towarów usług (Dz.U. 2004, Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej „ustawa o VAT”)...

Ustawa o VAT wprowadza do katalogu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT m.in. następujące usługi:

  • usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 211, poz. 1384, z późn. zm., dalej „ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT);
  • usługi stanowiące element powyższych usług, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej, oprócz usług stanowiących element usług pośrednictwa (zgodnie z art. 43 ust. 13 oraz ust. 14 ustawy o VAT).

Jednocześnie ustawa o VAT wyłącza ze zwolnienia z opodatkowania usługi w zakresie doradztwa (ad. 43 ust. 15 i 2 ustawy o VAT) oraz usługi dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku (art. 43 ust. 16 ustawy o VAT).

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Jednocześnie art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu „przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. — Kodeks spółek handlowych, prawa do akcji, warianty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Zgodnie z art. 7 ustawy z 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych jednym z warunków oferty publicznej lub dopuszczenia papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym jest sporządzenie prospektu emisyjnego, zatwierdzenia go przez Komisję oraz udostępnienia go do publicznej wiadomości. Innym z wymaganych warunków jest np. sporządzenie wniosku o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym. Wprowadzenie akcji na rynek regulowany na GPW wiąże się zatem z koniecznością przeprowadzenia szeregu czynności, bez których proces ten nie mógłby dojść do skutku.

Zgodnie z Umową celem wszystkich czynności podejmowanych przez Bank w ramach Umowy, jest przygotowanie, organizacja i przeprowadzenie Publicznej Oferty, czynności związanych z wprowadzeniem Akcji i Akcji Nowej Emisji do obrotu na rynku regulowanym na GPW oraz czynności związanych z ich obsługą i rozliczeniem.

Zdaniem Spółki w świetle przywołanych wyżej przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi czynności, których cel stanowi emisja i wprowadzenie do obrotu akcji, zostały zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Stanowią one bowiem kompleksową usługę, której przedmiotem są instrumenty finansowe, tj. akcje.

W zakres kompleksowej usługi związanej z publiczną emisją akcji i wprowadzeniem ich do obrotu na GPW wchodzi szereg czynności wymienionych w stanie faktycznym. Czynności te składają się na usługę o charakterze kompleksowym, której celem jest emisja i wprowadzenie do obrotu akcji Emitenta na rynku regulowanym na GPW.

Bez wykonania wszystkich powyższych czynności wprowadzenie akcji Emitenta na GPW nie byłoby możliwe.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN przez słowo „kompleksowy” należy rozumieć „obejmujący całość elementów lub zagadnień, a nie tylko ich fragment”. Powyższa definicja oddaje charakter czynności, które będą wykonywane przez Bank na podstawie Umowy. Wprowadzenie akcji na rynek publiczny jest skomplikowanym procesem wymagającym wysokiej specjalizacji podmiotu, który dokonuje tego procesu oraz wielopoziomowej pogłębionej analizy w kilku kluczowych obszarach. Niewątpliwie zakres czynności niezbędnych dla wprowadzenia akcji na rynek publiczny jest bardzo szeroki i obejmuje wiele zagadnień. Tym samym, w opinii Banku mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą w zakresie instrumentów finansowych, na którą składa się szereg wykonywanych przez Bank czynności.

W konsekwencji zdaniem Banku czynności świadczone przez Bank na podstawie Umowy stanowią część składową kompleksowej usługi w zakresie akcji (instrumentów finansowych).

Stanowisko Banku potwierdza również interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 marca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-13/11-2/AS), w której stwierdzono, że „usługa przeprowadzenia publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT”. Należy przy tym zaznaczyć, że stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę obejmował również m.in. sporządzenie części prospektu, bieżące doradztwo w opracowaniu strategii przeprowadzenia oferty, sporządzenie wniosku do KNF, KDPW i GPW.

Stanowisko Spółki:

Uzasadniając swoje stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził ponadto, że:

„Z opisu sprawy wynika, że wszystkie czynności podejmowane w ramach usługi związanej z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego będą realizowane kompleksowo, w ramach jednej umowy zawieranej z klientem (...), wobec powyższego „wyłączenia ze zwolnienia od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Wyłączenia te dotyczą bowiem czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16. Zatem usługi związane z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego spełniają przestanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług w brzemieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.”

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyraźnie odniósł się do kompleksowego charakteru czynności podejmowanych w ramach usługi związanej z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego i jego wpływu na zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT poszczególnych czynności (usług). Skoro czynności realizowane są kompleksowo w ramach jednej umowy zawieranej z klientem, nie powinny one być w żaden sposób wyszczególniane i osobno opodatkowywane podatkiem VAT. Mając na względzie powyższe można wnioskować, że wynagrodzenie Banku z tytułu wykonywania czynności na podstawie Umowy, powinno być w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Identyczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął w indywidualnej interpretacji podatkowej z 24 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP2/443-428/11-3/MM).

Ponadto, w opinii Banku sztuczne dzielenie usług dla celów podatku VAT należy uznać za niewłaściwe. Przeciwko temu dzieleniu usług opodatkowanych podatkiem VAT wielokrotnie wypowiadał się również Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Dla przykładu w wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hoge Raad der Nederlanden) Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że „jeśli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) (...) są tak ściśle związane, obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej”.

Podobnie w wyroku z 25 lutego 1999 r., C-349/96 w sprawie Card Protection Plan Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że:

„Każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne i, po drugie, świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta, który jest typowym klientem, kilka odrębnych usług zasadniczych czy też jedną usługę (...) Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się „ same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.”

Reasumując, zdaniem Banku czynności związane z publiczną emisją akcji i ich wprowadzeniem do obrotu wykonywane przez Bank na podstawie Umowy powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Czynności te stanowią bowiem kompleksową usługę, której przedmiotem są instrumenty finansowe. Sztuczne dzielenie na części jednej kompleksowej usługi, stanowiącej przedmiot Umowy zawartej z Emitentem, byłoby nie tylko nieprawidłowe, ale i niezgodne zarówno z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, jak i orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, co potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w przytoczonych powyżej interpretacjach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Stosownie do art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przy czym, w myśl art. 43 ust. 14 ustawy o VAT, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Należy również wskazać, iż na podstawie art. 43 ust. 16 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi oferowania, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w ofercie publicznej, zgodnie z wymogami ustawy o ofercie publicznej, akcji kontrahenta oraz podjęcie działań, mających na celu ich wprowadzenie do obrotu na rynku regulowanym, organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych S.A.. W ramach usługi Spółka zobowiązuje się do wykonania bardzo wielu różnorodnych czynności m.in. do przygotowania prospektu emisyjnego w określonym zakresie, uczestnictwa w procedurze przed Komisją Nadzoru Finansowego, koordynacji czynności składających się na przyjęcie akcji do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. oraz zapewnienia Emitentowi usług animatora emitenta.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), zwanej dalej „ustawą”, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są papiery wartościowe.

Z przepisu art. 3 pkt 1 lit. a ustawy wynika, iż ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy papiery wartościowe będące przedmiotem oferty publicznej lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu lub emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski

  • nie mają formy dokumentu od chwili ich zarejestrowania na podstawie umowy, której przedmiotem jest rejestracja tych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych (dematerializacja).

Istotnym na gruncie niniejszej sprawy jest zagadnienie usługi kompleksowej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Uwzględniając wyżej wskazane przepisy, wskazać należy, iż akcje są instrumentami finansowymi, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Z opisu sprawy wynika ponadto, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa sprowadza się do oferowania papierów wartościowych w ramach oferty publicznej – nie jest zatem usługą przechowywania i zarządzania tymi instrumentami finansowymi. Ponadto cały kompleks zadań realizowanych przez Wnioskodawcę sprowadza się do wprowadzenia akcji kontrahenta do obrotu na rynku regulowanym.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi oferowania instrumentów finansowych, na którą składają się różne czynności należy traktować jako jedną usługę kompleksową, która ma na celu skuteczne oferowanie akcji kontrahenta w ofercie publicznej i wprowadzenie ich do obrotu na rynku regulowanym, organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych.

W konsekwencji w ocenie tut. Organu podatkowego wskazaną usługę oferowania instrumentów finansowych zaliczyć należy do usług pośrednictwa finansowego, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie czynności opisane we wniosku realizowane są kompleksowo, uregulowania, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy o VAT nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Przepisy te bowiem dotyczą czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16 ustawy o VAT.

Konkludując usługa oferowania instrumentów finansowych obejmującej m.in. czynności takie jak: przygotowanie prospektu emisyjnego w określonym zakresie, uczestnictwo w procedurze przed Komisją Nadzoru Finansowego, koordynacja czynności składających się na przyjęcie akcji do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. oraz zapewnienia Emitentowi usług animatora emitenta, spełnia przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r. i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj