Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-13/11-2/AS
z 25 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-13/11-2/AS
Data
2011.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
akcja
akcja
giełda
giełda
papier wartościowy
papier wartościowy
pośrednictwo finansowe
pośrednictwo finansowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
usługi związane z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego korzystają ze zwolnienia



Wniosek ORD-IN 460 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2010 r. (data wpływu 04.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług związanych z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług związanych z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (firma inwestycyjna) w ramach działalności maklerskiej oferuje klientom wykonanie ogółu prac związanych z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego. Procedura przeprowadzenia publicznej oferty (art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy z 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 2111 poz. 1384, ze zm.) wraz z procedurą zatwierdzania prospektu (art. 27 ust. 1 i art. 28 ust 1 Ustawy z 29 lipca 2005 roku o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. 2009 r., Nr 185, poz. 1439, ze zm.) wymaga obowiązkowego pośrednictwa firmy inwestycyjnej, przy czym zgodnie z obowiązującymi przepisami samo sporządzenie prospektu nie wymaga takiego pośrednictwa.

Spółka S.A. posiada wymagane przepisami prawa zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej wydane przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (obecnie Komisja Nadzoru Finansowego), w tym na oferowanie instrumentów finansowych (działalność maklerska w rozumieniu art. 69 ust 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).

Zakres prac w ramach usługi związanej z przeprowadzeniem publicznej oferty obejmuje między innymi realizację następujących czynności:

  1. sporządzenie części prospektu zgodnie z wymogami Rozporządzenia Komisji (WE) nr 80912004 z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie implementacji dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie informacji zamieszczanych w prospekcie emisyjnym formy prospektu emisyjnego, zamieszczania informacji poprzez odwołania, publikacji prospektu emisyjnego oraz rozpowszechniania informacji o charakterze reklamowym (Dz. Urz. UE L 149 z 30.04.2004, str. 1),
  2. bieżące doradztwo w opracowaniu optymalnej strategii przeprowadzenia oferty akcji oferowanych w tym w szczególności w zakresie:
    • ustalenia optymalnej struktury emisji akcji oferowanych,
    • opracowania sposobu połączenia emisji akcji oferowanych ze sprzedażą części akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy kontrahenta,
    • określenia wielkości emisji akcji oferowanych i wielkości ofert sprzedaży akcji sprzedawanych,
    • określenia optymalnych grup inwestorów do których kierowana będzie emisja akcji oferowanych,
    • ustalenia podziału emisji na transze,
    • opracowania zasad dokonywania przesunięć akcji oferowanych pomiędzy transzami,
    • przygotowania sposobu i metody ustalania i publikowania ceny emisyjnej akcji oferowanych,
    • przygotowania mechanizmu przydziału akcji oferowanych,
    • ustalenia dogodnego terminu przeprowadzenia emisji akcji oferowanych,
    • organizacji procesu subskrypcji i marketingu emisji akcji oferowanych
    • przygotowanie raportu analitycznego przed przeprowadzeniem oferty akcji,
    • przygotowanie prezentacji dla potencjalnych inwestorów,
    • organizacja spotkań z inwestorami zainteresowanymi nabyciem oferowanych akcji.
  3. sporządzenie wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego, o którym mowa w art. 27 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. 2009 r., Nr 185, poz. 1439, ze zm.), a następnie złożenie tego wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego oraz uczestnictwo w postępowaniu przed Komisją Nadzoru Finansowego w celu zatwierdzenia prospektu emisyjnego,
  4. sporządzenie wniosku do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. (KDPW) o zarejestrowanie papierów wartościowych wyemitowanych przez kontrahenta oraz uczestnictwo w postępowaniu przed KDPW w celu zarejestrowania papierów wartościowych kontrahenta w depozycie prowadzonym przez KDPW,
  5. sporządzenie wniosku do Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (GPW) o dopuszczenie i wprowadzenie akcji wyemitowanych przez klienta do dnia zatwierdzenia prospektu emisyjnego, akcji oferowanych przez klienta w publicznej ofercie i praw do akcji oferowanych w publicznej ofercie do obrotu giełdowego oraz uczestnictwo w postępowaniu przed GPW w celu dopuszczenia i wprowadzenie akcji wyemitowanych przez klienta do dnia zatwierdzenia prospektu emisyjnego, akcji oferowanych przez klienta w publicznej ofercie i praw do akcji oferowanych w publicznej ofercie do obrotu giełdowego.

Powyższe czynności realizowane są kompleksowo, w ramach jednej umowy zawieranej z klientem i są podejmowane w jednym celu – przeprowadzenia publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego.

Przedstawiając powyższy stan faktyczny Spółka S.A. zwrócił się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie klasyfikacji statystycznej. W odpowiedzi Dyrektor Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia 17 września 2010 r. stwierdził, że usługa związana z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego mieści się w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami na zlecenie” (zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) oraz do grupowania PKWiU 66.12.1 „Usługi maklerskie związane z rynkiem papierów wartościowych i towarowych giełd (wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Spółka S.A. wnosi o potwierdzenie że opisana powyżej usługa polegająca na przeprowadzeniu publicznej oferty oraz wprowadzeniu akcji do obrotu giełdowego, świadczona na terytorium Polski na rzecz podatnika VAT, stanowi usługę zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy:

  1. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. oraz
  2. art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się podatku VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wskazane zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67) usługi pośrednictwa finansowego w wyłączeniem:

  1. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. oraz
  2. art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się podatku VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wskazane zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67) usługi pośrednictwa finansowego w wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że usługa będąca przedmiotem niniejszego wniosku nie została wyłączona z grupowania PKWiU Sekcja J ex (65-67) usług zwolnionych z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jak również ze względu na posiadaną opinię klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi, Spółka S.A. jest zdania, że świadczenie przedmiotowej usługi jest zwolnione z podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. zwalnia się od podatku VAT usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2010 r., nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Spółka S.A. świadczy usługę przeprowadzenia publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego zgodnie z przepisami Ustawy z 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowym. Przedmiotem wszystkich czynności są akcje, tj. instrumenty finansowe zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 3 pkt 1 lit. a w/w ustawy. Ponadto usługa świadczona przez firmę inwestycyjną nie jest usługą przechowywania i zarządzania tymi akcjami lub usługą pośrednictwa w tym zakresie.

Ze względu, że usługa będąca przedmiotem niniejszego wniosku spełnia warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT i nie jest wyłączona ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 14 - 16 ustawy o VAT, Spółka S.A. jest zdania, że świadczenie przedmiotowej usługi jest zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 8 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl zaś art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU ex 65-67), ze wskazanymi enumeratywnie w tym załączniku wyłączeniami podlegającymi opodatkowaniu:

  1. działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usługi polegające na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usługi doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usługi ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usługi zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usługi przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcje dotyczące dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcje dotyczące praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka w ramach działalności maklerskiej oferuje klientom wykonanie ogółu prac związanych z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego.

Spółka kwalifikuje powyższą usługę w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00.00 „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami na zlecenie, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Należy zauważyć, iż usługi pośrednictwa finansowego o wskazanym symbolu nie zostały wymienione w wyłączeniach ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w załączniku nr 4 poz. 3 ustawy.

Zatem w świetle przywołanych przepisów oraz przedstawionej przez podatnika klasyfikacji usługa przeprowadzania publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego, sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00.00, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2010 r. podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

ad. 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Stosownie do art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przy czym, z w myśl art. art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Należy również wskazać, iż na podstawie art. 43 ust. 16, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługę przeprowadzenia publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są papiery wartościowe. Z przepisu art. 3 pkt 1 lit. a powyższej ustawy wynika, iż ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej dokonywanie oferty publicznej i zbywanie papierów wartościowych na podstawie tej oferty, z wyjątkiem oferty publicznej, o której mowa w art. 7 ust. 3 pkt 4 i pkt 5 lit. c-e ustawy o ofercie publicznej, wymaga pośrednictwa firmy inwestycyjnej.

Uwzględniając wyżej wskazane przepisy, wskazać należy, iż akcje są instrumentami finansowymi, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Z opisu sprawy wynika ponadto, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa nie jest usługą przechowywania i zarządzania akcjami. Ponadto wszystkie czynności podejmowane w ramach usługi związanej z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego będą realizowane kompleksowo, w ramach jednej umowy zawieranej z klientem.

W konsekwencji w ocenie tut. organu wskazane usługi – przeprowadzenie publicznej oferty oraz wprowadzenie akcji do obrotu giełdowego, zaliczyć należy do usług pośrednictwa finansowego, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie czynności realizowane są kompleksowo w ramach jednej umowy, wyłączenia ze zwolnienia od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Wyłączenia te bowiem dotyczą czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16.

Zatem usługi związane z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego spełniają przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj