Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-307/11-2/MK
z 22 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-307/11-2/MK
Data
2011.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akcja
konkursy
media
nagrody w konkursach
promocja
środki masowego przekazu
wizerunek


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od opodatkowania nagród przyznawanych w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę.



Wniosek ORD-IN 533 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.03.2011 r. (data wpływu 04.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia od opodatkowania nagród przyznawanych w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia od opodatkowania nagród przyznawanych w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe

W celu zwiększenia wolumenu sprzedaży, uatrakcyjnienia oferty świadczonych usług finansowych w tym również promowaniu korzystnego wizerunku, Bank S.A. (dalej: Bank) organizuje konkursy o różnej tematyce. Zasadniczo przeważająca ich część ma charakter konkursów stricte sprzedażowych. Natomiast w praktyce mogą zaistnieć również konkursy związane z takimi dziedzinami jak sztuka, dziennikarstwo, sport, nauka czy kultura.

Akcje konkursowe na ogół skierowane są do szerokiego grona potencjalnych adresatów, którzy mogą powziąć wiadomość o regułach i zasadach uczestniczenia w nich poprzez różnorodne kanały informacyjne. Stąd regulamin, w tym również, aktualne informacje dotyczące zasad przystąpienia do realizowanych konkursów, wyłaniania laureatów czy wiążących dla uczestników i organizatora terminów udostępniane są najczęściej w sieci internetowej, w tym również na oficjalnej elektronicznej witrynie Banku. Jakkolwiek zdarza się, iż wykorzystywane są także różne inne środki masowego przekazu w zależności od specyfiki danej akcji konkursowej i docelowej grupy jej adresatów, jak choćby ogólnodostępne w obrocie czasopisma, reklamy telewizyjne czy audycje i spoty radiowe. Ponadto konkursy te nie podlegają przepisom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych.

Istotnym jest, iż każdorazowo formuła konkursu zostaje określona w formie zasad przewodnich czy też regulaminu, który szczegółowo definiuje kluczowe zagadnienia takie jak:

  1. zasady rywalizacji, promujące oczekiwane zachowania Klientów związane albo z produktami albo związane z wyrażeniem zainteresowania w określonej formie,
  2. wyłonienie zwycięzców przez komisje konkursową, według ustalonych i obiektywnych kryteriów metodą dostosowaną do materialnej i funkcjonalnej bazy środków, którymi dysponuje organizator konkursu lub które wynajmuje zlecając organizację procesu innym podmiotom,
  3. ograniczony krąg laureatów pozycjonowanych zależnie od osiągniętego poziomu spełnienia oczekiwań,
  4. sposób wydania i przekazania nagród zwycięzcom.

Zwycięzcy konkursu zgodnie z każdorazowo ustalanymi zasadami otrzymują określone nagrody, które podlegają przyjętym regułom gradacji w zależności od osiągniętego przez nich wyniku. Mogą one przyjąć formę rzeczową, pieniężną lub też mieszaną (tj. rzeczowo-pieniężną). Wartość przyznanych nagród z reguły nie przekracza kwoty 760 zł, jakkolwiek w sytuacji przekroczenia tej kwoty zasady opodatkowania przysporzenia z tytułu otrzymania nagród wynika z art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osoli fizycznych (Dz. U. z 2010 i Nr 51, poz. 307 ze zm. dalej UPDOF)

Zgodnie z treścią art. 21 ust 1 pkt 68 UPDOF wartość nagród m.in. w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu gdy nie przekraczają 760 zł korzystać mogą ze zwolnienia z opodatkowania. Stąd, w świetle przedstawionego stanu faktycznego Bank powziął wątpliwość czy w odniesieniu do nagród przekazanych w związku z organizowanymi konkursami niebędącymi konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa sportu, jeżeli do emisji informacji o konkursie wykorzystuje środki masowego przekazu eksploatując w tym zakresie funkcje, które dla środków masowego przekazu są właściwe, laureaci nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanym stanie faktycznym uzyskiwane przez laureatów nagrody w organizowanych przez Bank konkursach korzystają ze zwolnienia / opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust 1 pkt 68 (UPDOF jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu jeśli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł ...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm., dalej: „UPDOF”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Co do zasady w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Powyższa reguła może jednak ulec modyfikacji bazując na normie zwartej w treści art. 21 ust. 1. pkt 68 UPDOF. Wynika z niej, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W ocenie Banku z ww. przepisu jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy było, by przedmiotowym zwolnieniem z opodatkowania objęto m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu w granicach limitu 760 zł. Stąd można wnioskować, iż wygrane w ww. konkursach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że są one emitowane (ogłaszane) w środkach masowego przekazu (prasie, radiu i telewizji) oraz sterowane (zorganizowane) wg reguł metodologicznych i konstrukcyjnych właściwych dla tych mediów. tzn. wykorzystujących właściwe dla nich mechanizmy (wykreowane przez środki masowego przekazu). Należy wskazać, iż wskazane w przepisie zestawienie kanałów informacyjnych ma charakter przykładowy nie stanowiąc zamkniętego ich katalogu. Podkreślić również należy, iż przepisy podatkowe nie definiują kluczowych w analizowanym stanie faktycznym pojęć, tj. zarówno terminu „środki masowego przekazu” jak również zwrotu „konkurs” Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnych definicji przytoczonych zagadnień.

Zgodnie z regułami wykładni gramatycznej, posługując się zasobami Internetowej Encyklopedii PWN (źródło: http://encyklopedia.pwn.pl/) można stwierdzić, iż pojęcie „środki masowego przekazu” rozumiane jest jako mass media, media, środek masowego komunikowania jako urządzenie, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet.

W związku z powyższym Bank zauważa, iż pomimo braku literalnego wskazania Internetu jako środka masowego przekazu w dyspozycji normy art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF to ten kanał komunikacji z racji swojego powszechnego charakteru winien być interpretowany analogicznie do radia czy telewizji jako środków masowego przekazu umożliwiając zwolnienie z opodatkowania nagród w konkursach w przypadku nie przekroczenia ustawowego ich limitu. Stanowisko to znalazło również potwierdzenie w wydanych interpretacjach organów podatkowych w tym Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (np. IPPB1/415-834/08-2/ES z dnia 17 października 2008 r., IPPB2/415-568/08-2/MG z dnia 26 czerwca 2008 r., IPPB2/415-317/08-2/AK z dnia 19 maja 2008 r.).

Z kolei termin „konkurs” zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (źródło: http://sjp.pwn.pl/szukaj/konkurs) oznacza imprezę, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., lub postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko. Stąd w ocenie Banku bazując na przytoczonej definicji można stwierdzić, iż dane przedsięwzięcie stanowi „konkurs” w rozumieniu przepisów podatkowych jeżeli zawiera element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Stąd powszechnie przyjmuje się, iż „konkurs” to postępowanie mające na celu wybór najlepszego zwycięzcy, bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna organizowanego przez Bank przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa całej akcji, organizator, jego uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia laureatów.

Zgodnie z powyższymi wyjaśnieniami w ocenie Banku przekazywane nagrody stanowiące wygrane w organizowanych konkursach będą mogły być objęte zwolnieniem z opodatkowania na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF w sytuacji, gdy spełnione zostają kumulatywnie poniższe przestanki:

  1. organizowane akcje zawierają w sobie pierwiastek rywalizacji legitymując się statusem „konkursu”,
  2. informacje w przedmiocie organizowanego konkursu będą dystrybuowane i redystrybuowane z wykorzystaniem środków masowego przekazu zarówno w zakresie ogłoszenia, jak i wykreowania mechanizmów zgłoszenia oraz udziału uczestników, jak i doboru laureatów,
  3. wartość przyznanej nagrody nie przekracza kwoty 760 zł,
  4. w wyniku konkursu wyłoniony zostanie laureat lub grono laureatów.

Zdaniem Banku w sytuacji, gdy uzyskane przez laureatów konkursów nagrody nie mogłyby korzystać ze zwolnienia wskazanego w treści art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF wówczas osiągany przez laureatów przychód podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF.

Zaprezentowane w niniejszym wniosku stanowisko Banku uzyskuje potwierdzenie również w wydawanych interpretacjach przepisów podatkowych w tożsamych stanach faktycznych w tym m.in. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPBII/1/415-516/10/BD z dnia 5 sierpnia 2010 r.) czy interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (Nr ITPB2/415-678/09/ENB z dnia 6 listopada 2009 r.).

Stąd uznając niniejszy wniosek za uzasadniony Bank wnosi jak na wstępie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W ocenie organu podatkowego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie miało zastosowanie. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”.

W tym miejscu istotnym wydaje się przypomnienie ugruntowanego, wielokrotnie prezentowanego przez Trybunał Konstytucyjny w swych orzeczeniach poglądu, iż „wszelkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych, tych samych dla każdego podatnika zasad”. Konsekwencją powyższego jest wyjątkowy charakter ulg, odliczeń i zwolnień pojmowanych ściśle i nierozszerzająco. Dlatego też enumeratywny katalog zwolnień przedmiotowych w ustawie, nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego nie wynika natomiast, że Wnioskodawca (będący organizatorem konkursu) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że konkurs został ogłoszony za pośrednictwem ogólnopolskich portali internetowych lub ogólnodostępnych stron internetowych Wnioskodawcy. Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

W konsekwencji, wygrana w konkursie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj