Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-568/08-2/MG
z 26 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-568/08-2/MG
Data
2008.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
internet
konkursy
nagrody w konkursach
przychód
wygrana
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy od nagród o wartości nie przekraczającej 760 zł dla uczestników konkursów organizowanych na stronie internetowej XX jest zobligowany wypełnić obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach w rozumieniu art. 41 ust. 4, w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy jednak od takich nagród przysługuje zwolnienie na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Czy ma znaczenie fakt, iż niektóre konkursy będą adresowane do ograniczonego kręgu uczestników?



Wniosek ORD-IN 360 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.03.2008 r. (data wpływu 31.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród dla uczestników konkursów organizowanych za pośrednictwem strony internetowej o wartości nieprzekraczającej 760 zł - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.03.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród dla uczestników konkursów organizowanych za pośrednictwem strony internetowej, o wartości nieprzekraczającej 760 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

XX Sp. z o.o. jest wyłącznym importerem dystrybutorem produktów marki YX. Celem zwiększenia sprzedaży produktów YX, jak również w związku z promowaniem marki YX, XX Sp. z o.o. zamierza organizować konkursy za pośrednictwem strony internetowej (…) Konkursy będą adresowane co do zasady do wszystkich potencjalnych nabywców produktów firmy YX. Regulamin konkursu, zasady uczestnictwa, oraz wszelkie inne informacje dotyczące konkursu będą zamieszczone na stronie (…)

Niekiedy XX Sp. z o.o. zamierza organizować konkursy przeznaczone wyłącznie dla pracowników firm, które współpracują z YX w zakresie sprzedaży produktów firmy YX. Konkursy będą przeznaczone wyłącznie dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, zaś wartość nagród przewidzianych dla uczestników nie będzie przekraczała kwoty 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy od nagród o wartości nie przekraczającej 760 zł dla uczestników konkursów organizowanych na stronie internetowej XX jest zobligowany wypełnić obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach w rozumieniu art. 41 ust. 4, w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy jednak od takich nagród przysługuje zwolnienie na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Czy ma znaczenie fakt, iż niektóre konkursy będą adresowane do ograniczonego kręgu uczestników...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem XX Sp. z o.o. nagrody wygrane w konkursach organizowanych na stronie internetowej YX są zwolnione od podatku jeżeli ich wartość nie przekracza kwoty 760 zł, przy czym nie ma znaczenia fakt, czy konkurs jest powszechnie dostępny, czy może w nim wziąć udział jedynie ograniczona grupa uczestników. Należy wskazać, iż pomimo, że internet nie został literalnie wymieniony w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jednak należy on do środków masowego przekazu. Takie stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone w interpretacjach wydawanych przez organy skarbowe. Przykładowo można wskazać: postanowienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 kwietnia 2007 r. w sprawie Nr 1471 /PDF/415-21/07/ML czy decyzję Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2007 r. w sprawie Nr 1401/BF-ll/005-1102/06/JO. Ponieważ ustawodawca nie wskazał żadnego ograniczenia w przedmiocie dostępności uczestnictwa w konkursie, XX Sp. z o.o. uważa, iż nagrody otrzymane w konkursie organizowanym i ogłoszonym na stronie internetowej dla ograniczonego kręgu uczestników również podlegają zwolnieniu, o ile ich wartość nie przekracza kwoty 760 zł. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Na mocy art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe za prasę uznaje się publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodności całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. Mając na uwadze powyższe, zdaniem XX Sp. z o.o. internet zalicza się do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nagrody, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, przyznane w konkursie organizowanym i emitowanym przez Spółkę na stronie internetowej, są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Zwolnienie dotyczy również sytuacji konkursu o ograniczonej dostępności.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W związku z powyższym wygrane w konkursach i nagrody podlegają zryczałtowanemu opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie ma zastosowania zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z regulacji ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, aby zwolnieniem przedmiotowym objęta była – w granicach limitu 760 zł – wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie „środki masowego przekazu” (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.) - „prasa” oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele – i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, tj. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo.

Stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie „<...> w środkach masowego przekazu” mieści w sobie również pojęcie internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.

W związku z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż internet zaliczyć należy do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Tym samym nagrody dla uczestników konkursów emitowanych na ogólnodostępnych stronach internetowych, do których swobodny dostęp ma każda osoba i każda z nich może wziąć w nim udział, skorzystają ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w treści cytowanego powyżej artykułu, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami „gra” i „konkurs”, chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast gra to „czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników”. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Jeżeli zatem w rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym, organizowane przez Spółkę konkursy spełniać będą powyższe przesłanki, wówczas nagrody dla uczestników konkursów skorzystają z przedmiotowego zwolnienia, natomiast na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Wyłączone z zakresu przedmiotowego zwolnienia będą nagrody otrzymywane przez uczestników konkursów organizowanych i emitowanych przez internet, którego krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji, a także konkursów organizowanych i emitowanych za pośrednictwem ogólnodostępnych stron internetowych, do których przystąpić może ograniczona grupa uczestników.

Bowiem wolą ustawodawcy jest, aby przedmiotowym zwolnieniem objęte były wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych za pośrednictwem internetu, do których dostęp ma nieograniczone grono uczestników i każdy z tych uczestników może wziąć w nim udział.

Mając na uwadze treść wniosku, a także powyższe unormowania prawne, stwierdzić należy, iż nagrody dla uczestników konkursów organizowanych i emitowanych za pośrednictwem ogólnie dostępnej strony internetowej Spółki, przeznaczonych wyłącznie dla pracowników firm współpracujących ze Spółką, w zakresie sprzedaży produktów, nie skorzystają z przedmiotowego zwolnienia, zgodnie z powołanym wyżej art. 21 ust.1 pkt 68 ww. ustawy, pomimo, że wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł.

W sytuacji gdy nagrody uzyskane przez uczestników konkursów organizowanych przez Spółkę nie będą korzystały ze zwolnienia, przychód z tego tytułu podlegał będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z przytoczonym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Spółka pełnić będzie funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, na mocy art. 41 ust. 4 ustawy, w myśl którego płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Dodatkowo zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy jeżeli przedmiotem:

  1. wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,
  2. świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4,
  3. świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18

-nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W konsekwencji powyższych ustaleń, na podstawie art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Spółka, jako płatnik będzie obowiązana przesłać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby, bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy Spółka nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że Spółka pełnić będzie funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród dla uczestników konkursów organizowanych na stronie internetowej Spółki, w sytuacji gdy konkursy przeznaczone będą wyłącznie dla pracowników firm, które współpracują ze Spółką w zakresie sprzedaży produktów firmy YX, o wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj