Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-467/12-4/RS
z 6 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-467/12-4/RS
Data
2012.09.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
amortyzacja
dotacja
korekta
koszty uzyskania przychodów
przychód
środek trwały
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy otrzymana dotacja stanowi przychód zwolniony z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.)? 2. Czy korekty kosztów uzyskania przychodów związanych z odpisami amortyzacyjnymi od środka trwałego na który przyznano dotację należy dokonać w miesiącu otrzymania tej dotacji („na bieżąco”), czy też należy korygować koszty uzyskania przychodu (odpisy amortyzacyjne) za poszczególne miesiące („korekta wstecz”)?



Wniosek ORD-IN 518 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2012 r. (data wpływu 11.06.2012 r.) oraz w piśmie z dnia 31.08.2012 r. (data nadania 31.08.2012 r., data wpływu 03.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – jest prawidłowe,
  • momentu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych w części dofinansowanej przyznaną dotacją – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz w zakresie momentu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych w części dofinansowanej przyznaną dotacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka J. (dalej: Spółka lub J.), posiada status wstępnie uznanej Grupy Producentów. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się produkcją warzyw - pomidorów szklarniowych oraz gruntowych. Datę wstępnego uznania grupy producentów owoców i warzyw ustalono na 28.01.2009 r. Grupa produktów, ze względu na które Grupa Producentów owoców i warzyw została wstępnie uznana oznaczono jako CW 0702 0000 - pomidory świeże i schłodzone.

Grupy producentów rolnych działają na podstawie przepisów ustawy z 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 ze zm.). Ustawa określa, że członkami grupy mogą być osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.

W ramach funkcjonowania Grupy Producentów, właściciele gospodarstw rolnych i jednocześnie członkowie Grupy Producentów, produkują w swoich gospodarstwach pomidory szklarniowe oraz gruntowe. Zobowiązani są przy tym do spełniania określonych wymogów technologicznych i jakościowych oraz do przestrzegania harmonogramu dostaw. Spółka natomiast dokonuje sprzedaży dostarczanych warzyw osobom trzecim - odbiorcom i przetwórcom.

W związku z rozwojem działalności, Spółka wnioskowała do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej jako „Agencja”) o przyznanie pomocy finansowej.

Realizacja Zatwierdzonego Planu Dochodzenia do Uznania została wyznaczona na okres od 29.01.2009 r. do 31.12.2013 r.

Ponadto, Spółka złożyła do Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wnioski o przyznanie pomocy finansowej na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania. Spółka wnioskowała o kwotę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji w wysokości 75% wartości inwestycji. Spółce przyznane zostały dotacje w zakresie inwestycji wymienionych poniżej.

  1. Zakup nieruchomości gruntowej częściowo zabudowanej budynkiem składowym w dniu 21 grudnia 2009 r. W odniesieniu do tej inwestycji:
  • Spółka dokonała zapłaty za inwestycję w dniu 15 stycznia 2010 r.,
  • Spółka otrzymała dopłatę od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie części kosztów inwestycji w dniu 31 maja 2010 r.,
  • Spółka rozpoczęła amortyzację powyższej nieruchomości w dniu 1 stycznia 2010 r.

2. Etap I inwestycji w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji budynku sortowniczo-składowego zakończony 21 grudnia 2010 r. W odniesieniu do tej inwestycji:

  • Spółka dokonała zapłaty za inwestycję w dniu 23 grudnia 2010 r.,
  • Spółka otrzymała dopłatę od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie części kosztów inwestycji w dniu 22 marca 2011 r.,
  • Spółka rozpoczęła amortyzację w dniu 1 stycznia 2011 r. Etap II inwestycji obejmującej budowę budynku sortowniczo-składowego z pomieszczeniami chłodni oraz zapleczem higieniczno-sanitarnym zakończony dnia 27 czerwca 2011 r. W odniesieniu do tej inwestycji:
  • Spółka dokonała zapłaty za inwestycję w dniu 13 lipca 2011 r.,
  • Spółka otrzymała dopłatę od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie części kosztów inwestycji w dniu 27 września 2011 r.,
  • Spółka rozpoczęła amortyzację w dniu października 2010 r.

3. Zakup nieruchomości zabudowanej budynkiem chłodniczo-przechowalniczym w dniu 22 grudnia 2011 r. W odniesieniu do tej inwestycji:

  • Spółka dokonała zapłaty za inwestycję w dniu 1 stycznia 2012 r.,
  • Spółka nie otrzymała jeszcze odpowiedzi na wniosek o przyznanie dofinansowania w zakresie powyższej inwestycji,
  • Spółka rozpoczęła amortyzację w dniu 1 stycznia 2012 r.

Nabyte nieruchomości (budynki) Spółka amortyzowała od miesiąca następującego po dacie przyjęcia do użytkowania, przy czym cały odpis amortyzacyjny był traktowany jako koszt uzyskania przychodu. W chwili otrzymania dotacji, Spółka korygowała (dla inwestycji wymienionych pod numerem 1. i 2.) i zamierza nadal korygować (dla inwestycji wymienionej pod numerem 3.) koszty uzyskania przychodu o odpisy amortyzacyjne w części w jakiej dotyczą otrzymanej dotacji.

Pomoc udzielaną uznanym organizacjom producentów owoców i warzyw oraz wstępnie uznanym grupom producentów owoców i warzyw finansuje Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji oraz Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich przy współfinansowaniu krajowym. Kwota otrzymanej pomocy finansowej jest wypłacana przez polską agencję płatniczą - Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach programów współfinansowanych z unijnych funduszy.

W piśmie z dnia 31.08.2012 r. (data nadania 31.08.2012 r., data wpływu 03.09.2012 r.) Spółka wskazała prawidłową treść pytania, oznaczonego w przedmiotowym wniosku nr 2, mającego być przedmiotem interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymana dotacja stanowi przychód zwolniony z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm., dalej jako „ustawa o CIT”)...
  2. Czy korekty kosztów uzyskania przychodów związanych z odpisami amortyzacyjnymi od środka trwałego na który przyznano dotację należy dokonać w miesiącu otrzymania tej dotacji („na bieżąco”), czy też należy korygować koszty uzyskania przychodu (odpisy amortyzacyjne) za poszczególne miesiące („korekta wstecz”)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi jej przychód podatkowy. Jednakże, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o PDOP, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, aby określić czy przedmiotowe zwolnienie znajdzie zastosowanie w przypadku Spółki, należy zbadać czy środki przekazane przez Agencję są środkami przekazanymi z budżetu państwa i czy Agencja jest podmiotem o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie.

Status Agencji

Podniesiono, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 ze zm.), Agencja jest państwową osobą prawną. Zadaniem Agencji jest m.in. wspieranie; powstawania i rozwoju grup producent6w rolnych i ich związków oraz realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej (odpowiednio pkt 4 i 8 ust. 1 art. 4 ww. ustawy). Agencja realizuje zadania wymienione w art. 4 ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 (art. 4 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy). Zatem obsługa wsparcia finansowego grup producentów odbywa się w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która pełni rolę akredytowanej agencji płatniczej.

Tym samym należy zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić, że Agencja jest agencją rządową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o PDOP.

Źródło pochodzenia pomocy publicznej

Podniesiono, iż stosownie do treści art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a i lit. b ustawy 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 ze zm.), w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej dyrektor oddziału regionalnego Agencji, właściwy ze względu na siedzibę wstępnie uznanej grupy producentów, organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów, wydaje decyzje w sprawach przyznania wstępnie uznanej grupie producentów pomocy finansowej na:

  • pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności administracyjnej,
  • pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.

Udzielona pomoc finansowa ma pozwolić osiągnąć w tym czasie warunki zezwalającej na uzyskanie oficjalnego statusu uznanej organizacji producentów owoców i warzyw. Pomoc finansowa pochodzi z Unii Europejskiej, przy czym w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o PDOP mowa ośrodkach przekazanych z budżetu państwa.

Mając na względzie powyższe należy, zdaniem Wnioskodawcy, określić, czy środki unijne w ramach przedmiotowej pomocy, są przekazywane do Agencji z budżetu państwa.

Sposób przekazania dotacji

Podniesiono, iż zastosowanie w niniejszej sprawie znajdą przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm., dalej jako „ustawa o finansach publicznych”), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, tj. środki pochodzące z:

  • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich (art. 5 ust. 3 pkt 4 wskazanej ustawy)

Wskazano, iż z ustawy o finansach publicznych wynika, że w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117 ustawy o finansach publicznych, na mocy którego budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Tym samym, według Wnioskodawcy, pomoc unijna przekazywana jest do budżetu państwa (stanowi jego dochód), zaś następnie przekazywana jest Agencji, która występuje jako płatnik.

Mając na względzie powyższe, Spółka stoi na stanowisku iż spełniona jest dyspozycja art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o PDOP i tym samym dotacja otrzymana na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania podlega zwolnieniu z podatku.

Podniesiono, iż takie stanowisko znajduje potwierdzenie m. in., w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 marca 2011 r., sygn. ITPB3/423-700a/10/MK oraz w interpretacji z 16 kwietnia 2008 r., sygn. ITPB3/423-132/08/DK.

Ad. 2.

Wskazano, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy pozostaje we współzależności przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w części sfinansowanej dotacją, odpis amortyzacyjny dotyczący nieruchomości nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.

Zaznaczono, że pomiędzy nabyciem nieruchomości a przyznaniem dotacji istnieje okres czasu, w który otrzymanie dotacji jest niepewne. Tym samym, zgodnie z przepisami ustawy o PDOP Spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych i zaliczała te odpisy w całości do kosztów uzyskania przychodów od momentu wprowadzenia do ewidencji środków trwałych.

Spółka stoi na stanowisku, że fakt otrzymania dotacji stanowiącej zwrot kosztów zakupu środka trwałego nie wpłynie na wielkość wartości początkowej, ani na wielkość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych. Po otrzymaniu dotacji należy natomiast, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów odpis amortyzacyjny naliczony od części środka trwałego pokrytego dotacją. Nie budzi wątpliwości, że po dacie otrzymania dotacji ta część odpisów amortyzacyjnych nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, przed datą otrzymania dotacji, nie mogą być natomiast uznane za zaliczone nieprawidłowo tylko z tego powodu, że nie uwzględniały częściowej refundacji zakupu środka trwałego dotacją.

Według Wnioskodawcy należy zatem przyjąć, że nie zachodzi przesłanka do korekty kosztów w okresach wcześniejszych przed datą otrzymania dotacji. W momencie jednak otrzymania dotacji odpisy amortyzacyjne od części środka trwałego pokrytego dotacją przestają być kosztem uzyskania przychodów. Zatem, należy ustalić wielkość odpisów amortyzacyjnych naliczonych od części środka trwałego pokrytego dotacją i zmniejszyć koszty uzyskania przychodów w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano dotację, o tę wielkość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – za prawidłowe,
  • momentu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych w części dofinansowanej przyznaną dotacją – za nieprawidłowe.

Ad. 1.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – Grupa Producentów Owoców i Warzyw, posiada status wstępnie uznanej Grupy Producentów. Datę wstępnego uznania grupy producentów owoców i warzyw ustalono na 28.01.2009 r. Realizacja Zatwierdzonego Planu Dochodzenia do Uznania została wyznaczona na okres od 29.01.2009 r. do 31.12.2013 r. Grupy producentów rolnych, w tym Wnioskodawca, działają na podstawie przepisów ustawy z 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 ze zm.). W ramach prowadzonej działalności Spółka zajmuje się produkcją warzyw - pomidorów szklarniowych oraz gruntowych. W związku z rozwojem działalności, Wnioskodawca złożył do Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wnioski o przyznanie pomocy finansowej na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania. Spółka wnioskowała o kwotę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji w wysokości 75% wartości inwestycji wymienionych w przedstawionym stanie faktycznym.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do dotacji otrzymanej przez Spółkę za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz moment dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych w części dofinansowanej przyznaną dotacją.

Ustosunkowując się do pierwszego z zagadnień należy w pierwszej kolejności wskazać, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 ze zm.), Agencja jest państwową osobą prawną. Zadaniem Agencji jest m.in. wspieranie: powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków oraz realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej (odpowiednio pkt 4 i 8 ust. 1 art. 4 ww. ustawy). Agencja realizuje zadania wymienione w art. 4 ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 (art. 4 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy).

Zatem obsługa wsparcia finansowego grup producentów odbywa się w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która pełni rolę akredytowanej agencji płatniczej.

Ponadto stosownie do treści art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a i lit. b ustawy 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 ze zm.), w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji, właściwy ze względu na siedzibę wstępnie uznanej grupy producentów, organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów, wydaje decyzje w sprawach przyznania wstępnie uznanej grupie producentów pomocy finansowej na:

  • pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności administracyjnej,
  • pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.

Udzielona pomoc finansowa ma pozwolić na osiągnięcie w tym czasie warunków zezwalających na uzyskanie oficjalnego statusu uznanej organizacji producentów owoców i warzyw.

Rozważając dalej kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc. W przedmiotowym przypadku w związku z faktem, iż jednostka uzyskała pomoc finansową z budżetu państwa po 1 stycznia 2010 r., zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

(...) i

4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

W ustawie o finansach publicznych, w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117, na mocy którego budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ust. 2 tegoż artykułu określono, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  • dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  • wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ww. ustawy mogą być przeznaczone na:

  • realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  • płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  • dotacje celowe dla beneficjentów;
  • realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  • realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

W odniesieniu do kwestii zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, otrzymanych środków w ramach pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania należy zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi jej przychód podatkowy.

Jednakże, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy pozostaje we współzależności przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, ze zm.).

Podkreślić należy, że zawarte w powołanym przepisie sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane np. z dopłaty (podobnie wyrok NSA z dnia 20.01.2009 r. sygn. akt II FSK 1440/07, wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 10.11.2009 r. sygn. akt I SA/Go 457/09).

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż środki finansowe z budżetu państwa, które Spółka otrzymała od Agencji w ramach przyznanej pomocy finansowej na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania stanowią przychód podatkowy, podlegają zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Rozpatrując kwestię podatkowych kosztów uzyskania przychodów wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl regulacji zawartych w art. 16d ust. 1 ww. ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 16h - 16m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h - 16m albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.

Stosownie do art. 16d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o którym mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ww. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b (art. 16f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przy zaliczaniu odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów w myśl cyt. wyżej art. 15 ust. 6 tej ustawy należy mieć także na względzie wyłączenia zawarte w ust. 1 art. 16 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem, wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie lub wytworzenie środków trwałych wchodzą w zakres powołanego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powołany przepis znajduje zastosowanie również w sytuacji, gdy wydatki na zakup (wytworzenie) środka trwałego zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane.

W konsekwencji, gdy Wnioskodawca ponosił koszty finansowane dotacją we wcześniejszych okresach sprawozdawczych, to z uwagi na otrzymanie środków pomocowych zobowiązany jest do skorygowania – zmniejszenia – kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania – zwiększenia – podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej. Dla celów podatkowych koszty dotyczące przychodów zwolnionych z opodatkowania powinny być zatem skorygowane wstecz, do okresu, w którym zostały wykazane w wysokości zawyżonej. Podatnik w związku z wyłączeniem z katalogu kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ponosi bowiem ostatecznie ciężaru finansowego związanego z kosztami finansowanymi dotacją.

Podkreślenia wymaga, że co prawda przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają szczególnych zasad dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodów, jednakże należy również zauważyć, iż otrzymanie refundacji nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie wpływa na wysokość kosztu bądź też całkowite wykluczenie wydatku z kosztów podatkowych. Zatem korekty kosztów powinny odnosić się do tych okresów rozliczeniowych, w których koszty te były ujęte w rachunku podatkowym. Nie powinno mieć znaczenia, czy zostały one poniesione przed, czy po przyznaniu dotacji, bo nie ma przepisu, który uzależniałby zaliczanie tych wydatków do kosztów od tego rodzaju okoliczności.

Tym samym, w przypadku, gdy dotacja przeznaczona jest na zakup (wytworzenie) środków trwałych, Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać korekty kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych od ww. środków trwałych w tych miesiącach (okresach), w których wykazał je w wysokości zawyżonej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj