Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-132/08/DK
z 16 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-132/08/DK
Data
2008.04.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej
fundusz
fundusze europejskie
grupa producentów rolnych
przychód
rolnictwo
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymana kwota powinna zostać ujęta w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych? Czy należy odprowadzić od tej dotacji podatek od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 704 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zrzeszenia, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008 roku (data wpływu 6 marca 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 marca 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zrzeszenie powstało aby reprezentować i bronić praw i interesów wszystkich hodowców i producentów trzody należących do Zrzeszenia.

Na wsparcie prowadzonej działalności Jednostka uzyskała pomoc finansową dla grup producentów rolnych realizowaną w ramach 7 Działania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pomoc ta jest przyznawana na pokrycie kosztów zakładania i funkcjonowania grup producentów rolnych w ciągu pierwszych pięciu lat ich istnienia. Podstawą przyznania pomocy finansowej jest art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej i § 5 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 roku w sprawie grup producentów rolnych objętych planem rozwoju obszarów wiejskich.

W dniu 1 lutego 2008 roku Zrzeszenie otrzymało na rachunek bankowy środki dotacji, przyznane na podstawie decyzji Dyrektora Oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w wysokości 120.241,27 zł, z czego pomoc z budżetu Unii Europejskiej wyniosła – 95.065,75 zł.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana kwota powinna zostać ujęta w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych... Czy należy odprowadzić od tej dotacji podatek od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwota dotacji wolna jest od podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Od 2007 roku w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:


  • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, oraz
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
    - stanowią dochód budżetu państwa na podstawie art. 96 pkt 16 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 roku (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.).


Środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, zgodnie z art. 212 powołanej ustawy, są wydatkowane przez agencje płatnicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wypłacane środki pomocowe grupom producentów rolnych będzie wydatkowała otrzymane na ten cel środki z budżetu państwa. A zatem przychody grup producentów rolnych pochodzące z pomocy realizowanej w ramach 7 Działania Priorytetu 1 Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich finansowanej z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zgodnie z którym, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tej pomocy, jako wolnych od podatku, nie będą zaliczane do kosztów podatkowych, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

Mając na względzie powyższe, należy wskazać, iż kwota otrzymana przez Zrzeszenie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, a nie jak wskazano we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedmiotowego zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj