Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-563/12-2/RS
z 21 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-563/12-2/RS
Data
2012.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
impreza
koszty uzyskania przychodów
transport


Istota interpretacji
Pytanie P do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nr 1 Czy wydatki związane z umieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych pracowników oraz działaczy i byłych działaczy P stanowią koszty uzyskania przychodu P dla celów podatku dochodowego od osób prawnych? Pytanie P do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nr 2 Czy koszty związane z zajęciami poza czasem treningów piłkarskich, takie jak wydatki na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekip piłkarskich w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych organizowanych przez P dla zawodników różnych kategorii wiekowych, stanowią koszty uzyskania przychodu P w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 566 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.07.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez P w związku z:

  • zamieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych obecnych pracowników - jest prawidłowe,
  • zamieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych byłych pracowników, działaczy oraz byłych działaczy P - jest nieprawidłowe,
  • organizacją zajęć poza czasem treningów piłkarskich w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych organizowanych przez P dla zawodników różnych kategorii wiekowych a ponoszonych na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekip piłkarskich – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez przez P w związku z zamieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych pracowników, działaczy oraz byłych działaczy P oraz w związku z organizacją zajęć poza czasem treningów piłkarskich w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych organizowanych przez P dla zawodników różnych kategorii wiekowych a ponoszonych na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekip piłkarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

  1. Stan faktyczny i zdarzenie przyszłe nr 1

P działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), innymi przepisami prawa oraz statutem P (dalej jako: „Statut”). Ponadto, zgodnie z art. 5 § 2 Statutu, P w wykonywaniu swoich zadań przestrzega statutów, regulaminów, innych przepisów Międzynarodowej Federacji Związków Piłki Nożnej (dalej jako: „FIFA”) oraz Europejskiej Unii Piłkarskiej (dalej jako: „UEFA”).

Zgodnie z art. 11 § 1 Statutu, celem działalności P jest: organizacja, rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej w Polsce, podejmowanie działań na rzecz promocji piłkarstwa amatorskiego i profesjonalnego, szkolenie młodzieży piłkarskiej, ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków P, zawodników, trenerów, instruktorów, menedżerów ds. piłkarzy, licencjonowanych organizatorów imprez piłkarskich, sędziów i działaczy piłkarskich, pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczanie ich na prowadzenie działalności statutowej P. Ponadto, zgodnie z art. 12 § 1 pkt 31 Statutu, realizacja zadań statutowych odbywa się również poprzez ponoszenie innych niezbędnych wydatków związanych z bieżącą działalnością P.

W ramach realizacji celów statutowych P ponosi szereg kosztów związanych ze swoją bieżącą działalnością. Między innymi, P ponosił w przeszłości i może ponosić w przyszłości wydatki związane z umieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych pracowników oraz działaczy i byłych działaczy P. Wydatki te były i mogą być finansowane ze środków obrotowych P.

  1. Stan faktyczny i zdarzenie przyszłe nr 2

W ramach realizacji celów statutowych P organizuje zgrupowania i obozy przygotowawcze dla zawodników różnych kategorii wiekowych. P ponosi wydatki związane z organizacją tych wydarzeń, takie jak koszty zakwaterowania, wyżywienia, usługi medyczne. Wydatki te są finansowane ze środków obrotowych P.

Zgodnie z art. 121 pkt . 28 litera d Statutu, do zadań statutowych P należy, między innymi, realizowanie wzajemnych świadczeń wobec członków P, zawodników, trenerów, instruktorów, sędziów, działaczy piłkarskich i pracowników P w związku z ich codzienną działalnością na rzecz P, poprzez ponoszenie kosztów zakupu biletów na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekipy piłkarskiej odbywające się w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych.

Wypełniając to zadanie P ponosi, między innymi, koszty związane z zajęciami podczas obozów i zgrupowań w czasie wolnym od treningów piłkarskich, np. zakupu biletów do kina, na imprezy kulturalne, koszty transportu do obiektów kulturalnych itp., dla zawodników i osób wchodzących w skład ekipy piłkarskiej odbywające się w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych. Tego typu wydatki były ponoszone w przeszłości i mogą być ponoszone także w przyszłości.

P, jako organizator obozów i zgrupowań, jest zobowiązany zorganizować ich uczestnikom nie tylko treningi piłkarskie, ale również zajęcia w czasie poza nimi, by zapewnić właściwy wypoczynek. W przypadku obozów i zgrupowań dla osób niepełnoletnich, P ponosi także odpowiedzialność za uczestników w czasie wolnym od treningów.

Równocześnie, wydatki na tego typu zajęcia poza czasem poświęconym treningom piłkarskim nie mają charakteru reprezentacji, gdyż ich celem nie jest budowanie pozytywnego wizerunku P. Mają zapewnić odpowiedni odpoczynek fizyczny i psychiczny uczestnikom obozów i zgrupowań, co przekłada się na ich formę na boisku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Pytanie P do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nr 1

Czy wydatki związane z umieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych pracowników oraz działaczy i byłych działaczy P stanowią koszty uzyskania przychodu P dla celów podatku dochodowego od osób prawnych...

Pytanie P do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nr 2

Czy koszty związane z zajęciami poza czasem treningów piłkarskich, takie jak wydatki na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekip piłkarskich w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych organizowanych przez P dla zawodników różnych kategorii wiekowych, stanowią koszty uzyskania przychodu P w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko P do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nr 1

Wydatki związane z umieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych pracowników oraz działaczy i byłych działaczy P stanowią koszty uzyskania przychodu. Wydatki te spełniają bowiem wszystkie przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodu wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska P w odniesieniu do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nr 1

Zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Podniesiono, iż zgodnie z ugruntowaną linią orzecznictwa, aby można było zaliczyć dany wydatek w poczet kosztów uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. koszt musi zostać poniesiony przez podatnika i musi być definitywny;
  2. celem jego poniesienia powinno być uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie przychodów;
  3. koszt taki nie może znaleźć się w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, zawierającym katalog wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem P, wydatki poniesione na nekrologi dotyczące zmarłych pracowników i działaczy i byłych działaczy P spełniają powyższe przesłanki i jako takie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ad. 1) Wydatek o charakterze definitywnym

Podniesiono, iż zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą oraz stanowiskiem doktryny, sformułowanie „poniesienie kosztu” oznacza, iż wydatek musi być pokryty z zasobów majątkowych podatnika (por. orzeczenie WSA w Warszawie z dnia 19 stycznia 2012 r. sygn. III SA/Wa 1119/11, orzeczenie WSA we Wrocławiu z dnia 3 lutego 2011 r., sygn. I SA/Wr 1422/10).

Z kolei definitywność wydatku oznacza, że wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona (J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 11, Warszawa 2011, orzeczenie NSA z dnia 11 października 1995 r., sygn. SA/Ka 97/95, orzeczenie NSA z dnia 20 marca 1996 r., sygn. SA/Ka 332/95).

Biorąc pod uwagę fakt, iż wydatki na nekrologi finansowane są ze środków P i nie są zwracane P w żadnej formie, należy stwierdzić, że mają one charakter definitywny, a zatem wypełniają przesłankę zawartą w przepisie art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP.

Ad. 2) Poniesienie wydatku ma na celu uzyskanie przychodu lub zachowanie i zabezpieczenie jego źródła

Podkreślono, że zgodnie z przyjętą w orzecznictwie zasadą, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim), dotyczące całokształtu działalności podatnika i związane z jego funkcjonowaniem.

Do kosztów pozostających w związku pośrednim z przychodami zaliczyć należy koszty pracownicze, takie jak wynagrodzenia, nagrody, dodatki pracownicze. Zdaniem P, wydatki poniesione na nekrologi upamiętniające zmarłych pracowników stanowią koszty pracownicze, z uwagi na fakt, że mają związek z istniejącym obecnie lub uprzednio stosunkiem pracy.

Zdaniem P, umieszczanie nekrologów w prasie w związku ze śmiercią pracowników lub działaczy lub byłych działaczy P służy umacnianiu więzi pomiędzy pracownikami i działaczami P, gdyż stanowi wyraz szacunku i wdzięczności pracodawcy wobec pracowników i działaczy. Wykup nekrologu w celu upamiętnienia zmarłego pracownika lub działacza jest wyrazem dobrych obyczajów i kultury pracodawcy oraz świadczy o respektowaniu przez niego norm współżycia społecznego i niewątpliwe przyczynia się do wzrostu zmotywowania pracowników i działaczy, przez co następie również wzrost efektywności pracy. W rezultacie, wydatki te, zdaniem Wnioskodawcy, niewątpliwie mają związek z działalnością P, a przez to mają pośredni wpływ na wzrost przychodów P z prowadzonej działalności (np. organizacja turniejów piłkarskich i rozgrywek ligowych, sprzedaż biletów na spotkania, sprzedaż praw telewizyjnych, usługi reklamowe).

Podniesiono, iż podobne stanowisko prezentują organy skarbowe. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2008 r., (sygn. IBPB3/423-225/08/NG), „Wydatki na rzecz pracowników co do zasady są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzyskanymi przychodami i nie są wymienione w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Tak więc w ramach tych wydatków mieszczą się także wydatki poniesione (ze środków obrotowych,) na zakup wiązanek pogrzebowych i wieńców, w związku ze śmiercią pracownika lub byłego pracownika (emeryta).”

Wskazano, iż możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych ze śmiercią pracownika potwierdza również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 sierpnia 2008 r., sygn. IP-PB3-423-741/08-2/DG, jak również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 3 czerwca 2011 r., sygn. IPTPB3/423-39/l1-2/IR.

W związku z powyższym, zdaniem P, wydatki poniesione na umieszczenie w prasie nekrologów mających na celu upamiętnienie zmarłych pracowników i działaczy mają pośredni związek z osiąganymi przez Wnioskodawcę przychodami, a zatem spełniają przesłankę zawartą w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

Ad. 3) Wydatek nie znajduje się w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu

Podkreślono, że wydatki ponoszone na umieszczanie nekrologów w prasie w celu upamiętnienia zmarłych pracowników czy działaczy nie zostały umieszczone w katalogu wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP).

Według Wnioskodawcy konieczne jest jednak zweryfikowanie, czy przedmiotowe wydatki mieszczą się w pojęciu „reprezentacja”. Zgodnie bowiem z przepisem art. 16 ust. 1 pkt . 28 ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności, napojów, w tym alkoholowych.

Podkreślono, że termin „reprezentacja” nie został zdefiniowany w ustawie o PDOP. Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez część organów podatkowych oraz sądów, pojęcie „reprezentacja” należy rozumieć w oparciu o definicję słownikową. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (pod redakcją M. Szymczaka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992), „reprezentacja” to „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”. Takie rozumienie pojęcia „reprezentacja” zostało zaprezentowane m.in. w orzeczeniu WSA w Krakowie z dnia 18 maja 2010 r., I SA/Kr 620/10 oraz w orzeczeniu WSA w Warszawie z dnia 30 listopada 2010 r., III SA/Wa 837/10.

Podniesiono, iż w orzecznictwie wskazywane jest również odmienne rozumienie pojęcia „reprezentacja”. Zgodnie z orzeczeniem WSA w Warszawie z dnia 18 stycznia 2011 r., III SA/Wa 834/10, „Reprezentacja” powinna być postrzegana jako wszelkie działania związane z tworzeniem wizerunku przedsiębiorcy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane. Jest to dążenie do stworzenia skierowanego na zewnątrz, pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy, takiego jaki chciałby wykreować na użytek kontrahentów.” Również w orzeczeniach WSA w Kielcach z dnia 15 kwietnia 2010 r., I SA/Ke 202/10 oraz WSA w Gdańsku z dnia 12 października 2010 r., I SA/Gd 407/10 wskazuje się raczej na aspekt kreowania pozytywnego wizerunku firmy, uwypuklenia profesjonalizmu itp., a nie cechę wystawności.

Podniesiono także, iż trzecią z kolei definicję pojęcia „reprezentacja” zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. II FSK 1445/l0, zgodnie z którym „w prawie podatkowym termin „reprezentacja” należy rozumieć jako „przedstawicielstwo podatnika, działanie w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz, a nie jako „wystawność, wytworność, okazałość”. Zdaniem NSA, o zaliczeniu wydatków do kosztów reprezentacji „decyduje tylko związek z pełnieniem funkcji przedstawicielskich, rozumianych jako występowanie w imieniu i w interesie podatnika”.

Zdaniem Wnioskodawcy, umieszczanie nekrologów w prasie w celu upamiętnienia pracowników i działaczy P nie ma cech reprezentacji, niezależnie od tego, która z powyższych definicji tego pojęcia miałaby zastosowanie. Tego typu działania nie noszą bowiem znamion wytworności czy okazałości, a są powszechnie przyjęte w kulturze polskiej (stanowią przyjęty powszechnie zwyczaj) i dają wyraz przestrzegania przez Wnioskodawcę podstawowych norm współżycia społecznego. Nie mają również na celu kreowania pozytywnego wizerunku P na zewnątrz, jak również uwypuklenia jego zasobności czy profesjonalizmu czy też utrzymywania dobrych relacji z kontrahentem. Przedmiotowe wydatki nie mają również związku z pełnieniem funkcji przedstawicielskich, rozumianych jako występowanie w imieniu i na rzecz P. Służą natomiast umacnianiu więzi pomiędzy pracownikami i działaczami a P.

Podniesiono, iż powyższe stanowisko prezentują również organy skarbowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 13 września 2007 r., wydanej przez Lubelski Urząd Skarbowy (sygn. PD.423-49/07), stwierdzono, iż.: „Nie zalicza się do kosztów reprezentacji wydatków na wiązanki pogrzebowe, wieńce itp. (wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile poniesione są w związku ze śmiercią pracownika,)

Zdaniem P, wydatki poniesione na nekrologi zmarłych pracowników i działaczy nie mogą być kwalifikowane jako koszty reprezentacji, ponieważ P nie ma potrzeby reprezentacji siebie wobec jakiegokolwiek podmiotu czy też kreowania pozytywnego wizerunku wobec klientów czy potencjalnych kontrahentów poprzez umieszczanie nekrologów w prasie, z uwagi na fakt, iż celem działania P nie jest działalność zarobkowa.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że umieszczanie nekrologów w prasie nie zostało wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP), wydatki na ten cel spełniają przesłankę zawartą w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, tj. mają charakter definitywny, wykazują związek z działalnością P oraz nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym P ma prawo zaliczyć je kosztów uzyskania przychodów dla celów PDOP.

Niezależnie od powyższego, zaznaczono, że opisywana kategoria wydatków niewątpliwie ma charakter wydatków poniesionych na cele statutowe korzystających ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt . 4 ustawy o PDOP dla działalności w zakresie sportu, gdyż celem statutowym P jest m.in. organizacja, rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej w Polsce. Zgodnie bowiem z konstrukcją tego zwolnienia dopiero dochód, czyli opodatkowane przychody pomniejszone o koszty ich uzyskania może być zwolniony z podatku.

Stanowisko P do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nr 2

P stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone na bilety do kin, do zoo i bilety wstępu do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników oraz osób wchodzących w skład ekipy piłkarskiej podczas zgrupowań i obozów przygotowawczych stanowią koszty uzyskania przychodu P. Wydatki te spełniają bowiem wszystkie przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodu wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska P w odniesieniu do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nr 2

Podniesiono, iż analogicznie jak w przypadku wydatków na nekrologi, wydatki na organizację zajęć dla uczestników obozów i zgrupowań piłkarskich poza czasem treningów, takie jak zakup biletów do muzeów, kin, zoo, koszty transportu, itp. muszą spełniać następujące przesłanki, by możliwe było zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 15 ust. 1 i 16 ustawy o PDOP):

  1. koszt musi zostać poniesiony przez podatnika i musi być definitywny;
  2. celem jego poniesienia powinno być uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie przychodów;
  3. koszt taki nie może znaleźć się w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, zawierającym katalog kosztów, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ad. 1) Wydatek o charakterze definitywnym

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę fakt, iż przedmiotowe wydatki ponoszone są z zasobów finansowych P i nie są zwracane P w żadnej formie, należy stwierdzić, że mają one charakter definitywny, a zatem wypełniają przesłankę zawartą w przepisie art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP.

Ad. 2) Poniesienie wydatku ma na celu uzyskanie przychodu lub zachowanie i zabezpieczenie/ego źródła

Podkreślono, że działalność Wnioskodawcy skupia się na organizacji i popularyzacji piłki nożnej w Polsce. Wszystkie wydatki związane z organizacją zgrupowań i obozów mają związek z działalnością P, jaką jest rozwój piłki nożnej w Polsce. Organizacja zgrupowań czy obozów przygotowawczych obejmuje nie tylko sfinansowanie zakwaterowania i wyżywienia zawodników, ale również stworzenie programu zgrupowania czy obozu przez koordynatorów P oraz zaplanowanie, zorganizowanie i sfinansowanie zajęć dla zawodników pomiędzy treningami oraz meczami. Program zgrupowania czy obozu przygotowawczego, przygotowywany przez koordynatorów P, oprócz meczów, zajęć sportowych i treningów technicznych, musi przewidywać również zajęcia regenerujące zawodników oraz zapewniające im odpoczynek i relaks. Dodatkowo podkreślono, że organizacja zajęć pozasportowych i zaplanowanie czasu wolnego ma szczególne znaczenie w przypadku zgrupowań i obozów, w których uczestniczą zawodnicy najmłodszych reprezentacji, z uwagi na potrzebę zapewnienia opieki i odpowiedniego nadzoru nad dziećmi i młodzieżą.

Podkreślono, że celem obozów przygotowawczych i zgrupowań, oprócz przygotowywania technicznego zawodników oraz rozgrywania meczów reprezentacji różnych grup wiekowych, jest również zintegrowanie oraz zmotywowanie zawodników, zbudowanie pozytywnej relacji między nimi (co jest bardzo istotne w grze zespołowej jaką jest piłka nożna) oraz wytworzenie pozytywnej atmosfery w zespole. Cel ten realizowany jest także poprzez organizację zajęć pozasportowych w trakcie zgrupowań i obozów, wspólne wyjścia do kina, do zoo, zwiedzanie zabytków. Podkreślono, że budowanie pozytywnych relacji między zawodnikami w zespole przekłada się na poziom ich zmotywowania, co w efekcie prowadzi do lepszych wyników sportowych.

Podniesiono, iż wydatki ponoszone na finansowanie biletów wstępu na imprezy kulturalne, biletów wstępu do zoo, czy biletów do kina w trakcie zgrupowań czy obozów przygotowawczych jako służące integracji i regeneracji zawodników, nie tytko wynikają z obowiązku zorganizowania zajęć dla uczestników poza czasem treningów, ale również pośrednio przyczyniają się do rozwoju piłki nożnej w Polsce (w efekcie podnoszenia umiejętności piłkarzy w czasie obozów i zgrupowań), a zatem wykazują związek z działalnością P, przez co pośrednio przyczyniają się do zwiększenia przychodów Wnioskodawcy z prowadzonej działalności i sprzedaży biletów na mecze, sprzedaży praw telewizyjnych, usług reklamowych itp.

Podniesiono, ze powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 9 lipca 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-876/l0/CzP, wydaną na rzecz Związku Piłki Nożnej: „Koszty ponoszone w związku z zakupem biletów na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekipy piłkarskiej odbywające się w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, gdyż pomiędzy ich poniesieniem a osiąganymi przez Związek przychodami istnieje związek przyczynowo-skutkowy o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 15 ust. 1 updop.”

W związku z powyższym, zdaniem P, wydatki poniesione na organizację zajęć w czasie poza treningami, takie jak wydatki na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych, koszty transportu itp. ponoszone w trakcie obozów przygotowawczych czy zgrupowań z zasobów finansowych P, mają pośredni związek z osiąganymi przez Wnioskodawcę przychodami, a zatem spełniają przesłankę z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

Ad 3) Wydatek nie znajduje się w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu

Podkreślono, że przedmiotowe wydatki nie zostały umieszczone w katalogu wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP). Nie obejmą one też kosztów bezpośrednio wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP: wydatków na alkohol, artykuły gastronomiczne.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, takie działania nie noszą cech reprezentacji. Przede wszystkim, finansowanie biletów wstępu do kina na rzecz zawodników nie nosi znamion wytworności czy okazałości. Nie mają również na celu budowania pozytywnego wizerunku P na zewnątrz. Zakup biletów do kina dla zawodników w trakcie zgrupowań czy obozów przygotowawczych nie ma na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku P, ani wobec uczestników obozów i zgrupowań, ani na zewnątrz. Przedmiotowe wydatki nie mają również związku z pełnieniem funkcji przedstawiciela, rozumianych jako występowanie w imieniu i na rzecz P. Celem tego typu wydatków jest integracja i motywowanie zawodników danego zespołu, jak również zapewnienie im odpowiedniego odpoczynku i regeneracji w trakcie zgrupowań czy obozów, organizowanych przez P.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone na finansowanie biletów wstępu na imprezy kulturalne, biletów wstępu do zoo, czy biletów do kina oraz koszty transportu na imprezy kulturalne w trakcie zgrupowań czy obozów przygotowawczych spełniają przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP (tj. mają charakter definitywny, wykazują związek z działalnością P oraz nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów). W związku z tym P miał i ma prawo zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego, zaznaczono, że opisywana kategoria wydatków niewątpliwie ma charakter wydatków poniesionych na cele statutowe korzystających ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Zgodnie bowiem z konstrukcją tego zwolnienia dopiero dochód, czyli opodatkowane przychody pomniejszone o koszty ich uzyskania może być zwolniony z podatku jako wydatkowany na działalność w zakresie sportu, gdyż celem statutowym P jest m.in. organizacja, rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenie przyszłego uznaje się w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez P w związku z:

  • zamieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych obecnych pracowników - za prawidłowe,
  • zamieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych byłych pracowników, działaczy oraz byłych działaczy P - za nieprawidłowe,
  • organizacją zajęć poza czasem treningów piłkarskich w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych organizowanych przez P dla zawodników różnych kategorii wiekowych a ponoszonych na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekip piłkarskich – za nieprawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Kosztami podatkowymi są m.in. tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Wydatki na rzecz pracowników co do zasady są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzyskanymi przychodami i nie są wymienione w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Tak więc w ramach tych wydatków mieszczą się także wydatki poniesione (ze środków obrotowych) na zakup wiązanek pogrzebowych, wieńców i nekrologów w związku ze śmiercią pracownika.

W tym miejscu należy podkreślić, iż powyższe odnosi się wyłącznie do obecnych pracowników z którymi łączy podatnika – pracodawcę - stosunek pracy, nie zaś do byłych pracowników, co do których ten stosunek już dawno nie istnieje (wygasł).

W tym miejscu należy podkreślić, iż to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Zaznaczyć należy, iż to organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody powinny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy kosztami a przychodami Spółki.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.

Należy także pamiętać o wyłączeniach wynikających z uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Dodać również należy, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a cytowanej ustawy, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wyłączając z kosztów podatkowych koszów reprezentacji, ustawa podatkowa nie definiuje terminu „reprezentacja”, ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia „reprezentacja”, nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu. Występujący w obrocie prawnym termin „reprezentacja”, wyrażający się w sposobie jego stosowania i rozumienia przez ustawodawcę, a także przez naukę i praktykę prawa, prowadzi jednak do wniosku, że termin ten w zakresie języka prawnego i prawniczego należy rozumieć jako „przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu”, a nie „wystawność, okazałość, wytworność”. Powyższe odnosi się także do terminu „reprezentacja” użytego w cyt. wyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Norma ww. art. 16 ust. 1 pkt 28 nie zawiera żadnych wyjątków, tak odnoszących się do miejsca, w którym obowiązki przedstawicielstwa są realizowane, jak i do wystawności lub braku wystawności. Rozróżnienie wydatków zwianych z reprezentacją na przeciętne, typowe i wystawne, okazałe, nie ma żadnego uzasadnienia normatywnego. Pomocną może być również etymologia tego słowa – „repraesentatio” (łac.) oznacza „wizerunek”.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że koszt uzyskania przychodów stanowić mogą wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, o ile pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiąganymi przychodami. Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), innymi przepisami prawa oraz Statutem P. Ponadto, zgodnie z art. 5 § 2 ww. Statutu, P w wykonywaniu swoich zadań przestrzega statutów, regulaminów, innych przepisów Międzynarodowej Federacji Związków Piłki Nożnej oraz Europejskiej Unii Piłkarskiej. Zgodnie z art. 11 § 1 tego Statutu, celem działalności P jest: organizacja, rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej w Polsce, podejmowanie działań na rzecz promocji piłkarstwa amatorskiego i profesjonalnego, szkolenie młodzieży piłkarskiej, ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków P, zawodników, trenerów, instruktorów, menedżerów ds. piłkarzy, licencjonowanych organizatorów imprez piłkarskich, sędziów i działaczy piłkarskich, pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczanie ich na prowadzenie działalności statutowej P. W ramach realizacji celów statutowych P ponosi szereg kosztów związanych z bieżącą działalnością, m. in. wydatki związane z umieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych pracowników oraz działaczy i byłych działaczy P. Wydatki te są finansowane ze środków obrotowych P.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z umieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych pracowników oraz działaczy i byłych działaczy P.

Mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy prawa należy podkreślić (co zostało wskazane powyżej), iż Związek do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć – co do zasady – wydatki ponoszone na rzecz pracowników ze środków obrotowych firmy. Podkreślenia jednakże wymaga, iż dotyczy to wyłącznie pracowników mających związek z istniejącym obecnie stosunkiem pracy. Według tut. Organu ww. wydatki związane z umieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych pracowników są niewątpliwie związane z prowadzoną działalnością. Kosztami podatkowymi są bowiem tzw. koszty pracownicze.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do wydatków ponoszonych przez P w związku z umieszczaniem w prasie nekrologów upamiętniających zmarłych byłych pracowników, działaczy i byłych działaczy P, należy w pierwszej kolejności zauważyć, iż przez sformułowanie „w celu”, zawarte w ww. art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo - skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód). Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Podkreślenia wymaga, że na powyższe wskazał także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23.11.2010 r., sygn. akt II FSK 1319/09 odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku poniesionego przez podatnika w związku z zamieszczeniem nekrologu o śmierci matki członka zarządu.

Mając na uwadze powyższe podnieść należy, że ww. wydatki nie wiążą się z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i oceniając charakter omawianego wydatku nie można wykazać związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem a uzyskanym przez Związek przychodem. Argument, że przedmiotowe wydatki przyczyniają się do „zmotywowania (…) działaczy, przez co następuje również wzrost efektywności pracy” jest gołosłowny. Nie sposób bowiem nie zauważyć, że w odróżnieniu od pracowników, byli pracownicy, działacze czy byli działacze nie są związani w jakimkolwiek stopniu, w tym pośrednim, z osiąganymi przez Związek przychodami. Nie sposób także zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że przedmiotowe wydatki „mają pośredni wpływ na wzrost przychodów P z prowadzonej działalności (np. organizacja turniejów piłkarskich i rozgrywek ligowych, sprzedaż biletów na spotkania, sprzedaż praw telewizyjnych, usługi reklamowe)”.

NSA w ww. wyroku, odnosząc się do analogicznej sytuacji, stwierdził, iż: „Co najwyżej wydatek ten można rozpatrywać w kategoriach dobrego obyczaju a nie możliwości wpływu czy też związku wydatku z przychodem podatnika”.

Tym samym za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nekrologi w prasie upamiętniające zmarłych byłych pracowników, działaczy i byłych działaczy P.

Na marginesie należy wskazać, iż skoro przedmiotowe wydatki nie spełniają ogólnych przesłanek, wynikających z cyt. wyżej art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pozwalających na zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów, to rozpatrywanie przedmiotowych wydatków pod kątem wyłączenia zawartego w art. 16 ust. 1 ww. ustawy staje się bezprzedmiotowe.

Ad. 2.

Z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika także, iż Wnioskodawca w ramach realizacji celów statutowych organizuje zgrupowania i obozy przygotowawcze dla zawodników różnych kategorii wiekowych P ponosi w związku z powyższym wydatki związane z organizacją tych wydarzeń, takie jak koszty zakwaterowania, wyżywienia, usługi medyczne. Wydatki te są finansowane ze środków obrotowych P. Ponadto P ponosi także koszty związane z zajęciami podczas obozów i zgrupowań w czasie wolnym od treningów piłkarskich, np. zakupu biletów do kina, na imprezy kulturalne, koszty transportu do obiektów kulturalnych itp., dla zawodników i osób wchodzących w skład ekipy piłkarskiej odbywające się w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych, gdyż jako organizator obozów i zgrupowań, jest zobowiązany zorganizować ich uczestnikom nie tylko treningi piłkarskie, ale również zajęcia w czasie poza nimi, by zapewnić właściwy wypoczynek. W przypadku obozów i zgrupowań dla osób niepełnoletnich, P ponosi także odpowiedzialność za uczestników w czasie wolnym od treningów. Wydatki na tego typu zajęcia mają zapewnić odpowiedni odpoczynek fizyczny i psychiczny uczestnikom obozów i zgrupowań, co przekłada się na ich formę na boisku.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z organizacją zajęć poza czasem treningów piłkarskich w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych organizowanych przez P dla zawodników różnych kategorii wiekowych a ponoszonych na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekip piłkarskich.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż przedmiotowe wydatki nie znajdują się w katalogu wyłączeń zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a co za tym idzie nie stanowią kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy. Powyższe nie oznacza jednakże, że ww. wydatki mogą w związku z powyższym stanowić koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano powyżej koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, który ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów. Może się co prawda zdarzyć, że podatnik ponosi określony koszt, który ma niewątpliwy związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, jednak nie spowoduje on powstania lub powiększenia przychodów, jednakże uznając dany wydatek za koszt uzyskania przychodów podatnik musi jednoznacznie wykazać, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Podkreślenia wymaga, iż Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie wykazał, iż wydatki ponoszone przez niego w związku z organizacją zajęć poza czasem treningów piłkarskich w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych organizowanych przez P dla zawodników różnych kategorii wiekowych a ponoszonych na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekip piłkarskich, są w jakikolwiek sposób związane z uzyskiwanymi przychodami oraz że przyczynią się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wnioskodawca ograniczył się jedynie do lakonicznego stwierdzenia, iż ww. wydatki „Mają zapewnić odpowiedni odpoczynek fizyczny i psychiczny uczestnikom obozów i zgrupowań, co przekłada się na ich formę na boisku”.

W związku z powyższym zdaniem tut. Organu gołosłowny wydaje się argument P przedstawiony w uzasadnieniu własnego stanowiska, iż przedmiotowe wydatki „w efekcie podnoszenia umiejętności piłkarzy w czasie obozów i zgrupowań (…) pośrednio przyczyniają się do zwiększenia przychodów Wnioskodawcy z prowadzonej działalności i sprzedaży biletów na mecze, sprzedaży praw telewizyjnych, usług reklamowych itp.”

Nie sposób zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż wydatki ponoszone na bilety do kina, zoo, obiektów kulturalnych czy na imprezy kulturalne w jakikolwiek sposób przyczynią się do podnoszenia „umiejętności piłkarzy”.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków ponoszonych w związku z organizacją zajęć poza czasem treningów piłkarskich w trakcie zgrupowań i obozów przygotowawczych organizowanych przez P dla zawodników różnych kategorii wiekowych a ponoszonych na bilety do kina, bilety wstępu do zoo czy do obiektów kulturalnych oraz koszty transportu na imprezy kulturalne dla zawodników i osób wchodzących w skład ekip piłkarskich, gdyż nie przyczynią się one do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów P.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem zapytań Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku Wnioskodawcy (odnośnie zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.

Ponadto, w odniesieniu do wyroków sądów administracyjnych powołanych rzez Wnioskodawcę, należy wskazać, iż artykuł 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są; Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego.

Katalog źródeł prawa zawarty w art. 87 Konstytucji wyraźnie wyklucza orzecznictwo sądów jako źródło prawa powszechnie obowiązującego, a zatem zasady konstytucyjne nie nadają orzecznictwu sądów administracyjnych mocy powszechnie obowiązującej.

Wskazać także należy, iż przedstawione we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych, zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odrębnych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj