Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1/443/65/04
z 27 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP1/443/65/04
Data
2004.08.27



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Stan faktyczny:
W miesiącu sierpniu br. sprowadziliśmy z Niemiec dwie używane naczepy do ciągnika siodłowego (PKWiU 34.20.23) wcześniej dopuszczone do ruchu drogowego (zarejestrowane) w Niemczech jeszcze w roku 1991 o numerach rejestracyjnych GT-N902 i GT-JS584.Z wstępnych rozmów przeprowadzonych z pracownikiem Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w celu uzgodnienia jakie dokumenty obowiązani będziemy przedstawić w celu zarejestrowania w/w przyczep stwierdził on, że jednym z bezwzględnie wymaganych dokumentów jest zaświadczenie z urzędu skarbowego określone w art. 105 ustawy o V AT. Wątpliwości nasze wiążą się ze znajomością stanowiska Ministerstwa Finansów zaprezentowanego w piśmie PP3-812-443/2004/BK/1638 PP z dnia 01.07.2004, a ponadto zważywszy na istotne cechy stanu faktycznego:
1) przedmiotowe naczepy nie stanowią towarów zaliczanych do nowych środków transportu, gdyż nie są wyszczególnione w zał. nr1 do ustawy VAT,
2) przyczepy zostały sprowadzone w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia, co w myśl przepisu art. 105 ust. 3 ustawy wyklucza możliwość uzyskania zaświadczenia określonego w art. 105 ust. 1, pkt 2 ustawy,
3) sprowadzone naczepy nie będą rejestrowane po raz pierwszy w rozumieniu art.72 ust. 1 , pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym (pkt 8 dodany w myśl art. 141 ustawy o VAT), gdyż jeszcze w 1991 roku były po raz pierwszy zarejestrowane w Niemczech.
Zapytanie:
Zwracamy się z uprzejmą prośbą o wiążące wyjaśnienie czy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia naczepy do ciągnika siodłowego objętej symbolem PKWiU 34.20.23 uprzednio zarejestrowanej (dopuszczonej do ruchu drogowego) na terenie Wspólnoty Europejskiej (poza terytorium Polski) musimy dla celów rejestracji w Polsce uiścić podatek od towarów i usług w trybie określonym w art. 103 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług a ponadto uzyskać stosowne zaświadczenie z urzędu skarbowego okreslone w art. 105 ustawy.


Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo Spółki z dnia 25.08.2004., bez znaku uprzejmie informuję:

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany za okresy miesięczne w deklaracjach podatkowych VAT-7 jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju - podatnicy są obowiązani na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Naczelnik urzędu skarbowego dla celów związanych z rejestracją środków transportu jest obowiązany w świetle art. 105 ust. 1 ustawy o VAT do wydawania zaświadczeń potwierdzających:
1) uiszczenie przez podatnika podatku - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT lub
2) brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów Nr PP3-812-443/2004/BK/1638 PP z dnia 01.07.2004 r. przepisy dotyczące wydawania ww. zaświadczeń winny uwzględniać zapisy art. 103 ust. 3 i 4 ww. ustawy, dotyczące zapłaty podatku, w których to przepisach dokonano rozróżnienia środków transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu, przy czym za inne środki transportu winny być uznane pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu, nie spełniające warunku niezbędnego do uznania za nowy środek transportu w postaci przebiegu lub okresu, który upłynął od dopuszczenia takiego środka do użytku. W złączniku nr 1 nie ma natomiast wymienionych naczep do ciągników siodłowych o symbolu PKWiU 34.20.23.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia naczepy do ciągnika siodłowego o symbolu PKWiU 34.20.23 nie zachodzi obowiązek obliczania i wpłacania podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego tj. w trybie określonym w art. 103 ust. 3 i 4 ustawy i w związku z tym wydania zaświadczenia w trybie art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Nie ma również podstaw do wydania zaświadczenia w trybie określonym w art. 105 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT o braku obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Spółka z tyt. wewnątrzwspólnotowego nabycia naczep do ciągników siodłowych o symbolu PKWiU 34.20.23 jest zobowiązana do obliczenia i rozliczenia podatku od towarów i usług z tyt. powyższych czynności na zasadach ogólnych tj. w deklaracjach określonych w art. 99 ust. 1 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj