Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sanoku
US.PDa-423/6/04
z 26 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDa-423/6/04
Data
2004.11.26



Autor
Urząd Skarbowy w Sanoku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki


Słowa kluczowe
działalność dydaktyczna
działalność statutowa
gospodarstwo pomocnicze
oświadczenie podatnika
warunki zwolnienia
zeznanie roczne
złożenie deklaracji


Pytanie podatnika
W. są gospodarstwem pomocniczym C. i zostały powołane w celu prowadzenia praktycznej nauki zawodu i działalności gospodarczej. Prowadzenie praktycznej nauki zawodu jest działalnością oświatową i należy do zadań określonych w § 2 statutu C., a celem działalności gospodarczej jest wypracowanie środków na prowadzenie praktycznej nauki zawodu, które jest kształceniem drogim. Starostwo powiatowe jako organ prowadzący C. nie jest w stanie zapewnić całości środków na tą działalność. Czy art. 25 ust. 5 i art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie do W. jako gospodarstwa pomocniczego C.?


W. zwróciły się pismem z dnia 13.05.2004 r. do tut. organu podatkowego o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Przedstawiając stan faktyczny jednostka informuje, że W. są gospodarstwem pomocniczym C. i zostały powołane w celu prowadzenia praktycznej nauki zawodu i działalności gospodarczej. Prowadzenie praktycznej nauki zawodu jest działalnością oświatową i należy do zadań określonych w § 2 statutu C., a celem działalności gospodarczej jest wypracowanie środków na prowadzenie praktycznej nauki zawodu, które jest kształceniem drogim. Starostwo powiatowe jako organ prowadzący C. nie jest w stanie zapewnić całości środków na tą działalność. W związku z tym podmiot wnosi o wyjaśnienie, czy art. 25 ust. 5 i art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) mają zastosowanie do W. jako gospodarstwa pomocniczego C. Zdaniem jednostki zakres jej działalności upoważnia ją do stosowania zwolnienia, o którym mowa w powyższych przepisach. Gospodarstwo oświadczyło, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, jak również postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, wyjaśnia:

Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) gospodarstwem pomocniczym jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 7. Podstawą gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, wydatki stanowiące koszty działalności, rachunek wyników, stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem. Gospodarstwo pomocnicze może otrzymywać z budżetu dotacje przedmiotowe (ust. 7). Gospodarstwo pomocnicze wpłaca do budżetu połowę osiągniętego zysku. W planie finansowym gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej wyodrębnia się w szczególności:

  • przychody własne,
  • dotacje z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
  • wydatki na wynagrodzenia i składki naliczane od wynagrodzeń.

Zasady prowadzenia gospodarki finansowej przez gospodarstwa pomocnicze określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29.12.2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych (Dz. U. Nr 122, poz. 1333). Zgodnie z § 43 cyt. rozporządzenia gospodarstwo pomocnicze, po obowiązkowym obciążeniu wyniku finansowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oraz innych obciążeń określonych ustawami, wpłaca do budżetu, za pośrednictwem jednostki budżetowej, połowę osiągniętego zysku. Do ustalenia wyniku finansowego gospodarstwa pomocniczego nie są zaliczane otrzymane darowizny pieniężne. Decyzję o przeznaczeniu pozostałej w gospodarstwie pomocniczym części zysku podejmuje kierownik jednostki budżetowej.

Z kolei przepis art. 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wymienia grupy podatników zwolnionych podmiotowo z podatku dochodowego, określa wyjątki w zwolnieniach jednostek budżetowych i stanowi, że zwolnienie nie dotyczy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych tworzonych przy szkołach, przedszkolach, zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, ochotniczych hufcach pracy, jednostkach: wojskowych, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, organizacyjnych Służby Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na: zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych, finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki. Jeżeli więc gospodarstwo pomocnicze utworzone zostało przy ww. jednostkach i przeznaczy uzyskane środki z tego zwolnienia na wymienione w przepisie cele, wówczas korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

W niniejszej sprawie gospodarstwo pomocnicze W. zostało utworzone przy jednostce budżetowej starostwa powiatowego, jaką jest C. Z załączonego do zapytania statutu C. wynika, że C. jest publiczną placówką oświatowo- wychowawczą, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 7.09.1991r o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.). Zasady działania określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13.06.2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków doskonalenia zawodowego (Dz. U. Nr 132, poz. 1225). Skoro zatem C. nie jest szkołą (ani też inną jednostką wymienioną w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), to gospodarstwo pomocnicze przy nim utworzone nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego. Jest zatem podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 (zwolnienia przedmiotowe) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Ze statutu C. i aktu powołania gospodarstwa pomocniczego w C. wynika, że W. realizują zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu odpowiadające posiadanemu przez W. wyposażeniu techno-dydaktycznemu oraz będą prowadzić działalność usługowo-produkcyjną. Praktyczna nauka zawodu jest działalnością oświatową i skoro gospodarstwo pomocnicze W. osiągnięty dochód (w tym z prowadzonej działalności gospodarczej) przeznacza na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, to zdaniem tut. organu podatkowego tak osiągnięty dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Nadmienić również należy, że zgodnie z art. 20 ust. 7 cyt. ustawy o finansach publicznych gospodarstwo pomocnicze może otrzymywać z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego dotacje przedmiotowe. Dotacje te - zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w 2004 r. - wolne są od podatku dochodowego. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 w związku z art. 5 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy zwolnieni podmiotowo nie składają deklaracji miesięcznych CIT-2. Przepis ten ma zastosowanie do wymienionych w art. 6 gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych. Z kolei na podstawie art. 25 ust. 5 ustawy podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1, tj. składania miesięcznych deklaracji i wpłaty zaliczek od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie, podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1 - 4. Oświadczenie takie jednostka złożyła do tut. organu podatkowego w dniu 7.04.2004 r. i od tego dnia zwolniona jest z obowiązku składania deklaracji miesięcznych CIT-2. Nadmienić należy, iż po zakończeniu roku podatkowego – do końca trzeciego m-ca roku następnego gospodarstwo pomocnicze obowiązane jest złożyć zeznanie podatkowe o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym (art. 27 ust. 1 i 2 ustawy).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku przeprasza za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj