Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sochaczewie
US.28.III./415-3/05
z 30 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.28.III./415-3/05
Data
2005.03.30



Autor
Urząd Skarbowy w Sochaczewie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
firma jednoosobowa
forma opodatkowania
jednoosobowa działalność gospodarcza
podatek dochodowy od osób fizycznych
rozpoczęcie działalności gospodarczej
ryczałt ewidencjonowany
stawki podatku
świadczenie usług na rzecz byłego pracodawcy
użytkowanie rzeczy
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pan X prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej zgłoszonej w Urzędzie Gminy. Przedmiotem działalności wg kodu PKD 74.50.B jest działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność wyłącznie na rzecz jednego podmiotu. Wnioskodawca wskazał, że wcześniej pracował w ramach stosunku pracy jako kierowca w firmie, na rzecz której obecnie świadczy usługi transportowe samochodem od niej użyczonym. Z tytułu umowy użyczenia nie ponosi żadnych kosztów. Wszystkie koszty związane z użyczonym samochodem takie jak koszty paliwa i napraw obciążają i stanowią koszt oddającego w użyczenie.W zaistniałej sytuacji Pan X zwrócił się z zapytaniem:- czy prawidłowo opodatkował wykonywaną działalność 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a w związku z art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz.60/ , po rozpatrzeniu wniosku Pana X o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 26.01.2005 r., uzupełnionego pismem w dniu 10.02.2005 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie

postanawia

uznać, że stanowisko wnioskodawcy

w sprawie opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej stawką 17 %zryczałtowanego podatku dochodowego - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 26.01.2005 r. Pan X korzystając z uprawnień zawartych w art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa wystąpił do tut. organu podatkowego z wnioskiem uzupełnionym dnia 10.02.2005 r. o dokonanie interpretacji przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne / Dz. U. Nr 144 poz. 930 ze zm./.

W wyniku oceny wniosku stwierdzono, że podatnik jest uprawniony do złożenia wniosku w tym trybie, oraz według oświadczenia wnioskującego, w sprawie będącej przedmiotem zapytania, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed Sądem Administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pan X prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej zgłoszonej w Urzędzie Gminy. Przedmiotem działalności wg kodu PKD 74.50.B jest działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność wyłącznie na rzecz jednego podmiotu. Wnioskodawca wskazał, że wcześniej pracował w ramach stosunku pracy jako kierowca w firmie, na rzecz której obecnie świadczy usługi transportowe samochodem od niej użyczonym. Z tytułu umowy użyczenia nie ponosi żadnych kosztów. Wszystkie koszty związane z użyczonym samochodem takie jak koszty paliwa i napraw obciążają i stanowią koszt oddającego w użyczenie.

W zaistniałej sytuacji Pan X zwrócił się z zapytaniem:

- czy prawidłowo opodatkował wykonywaną działalność 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie, uznając, że są to usługi polegające na wynajmie środków transportu i opodatkowane zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g/ ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (stawką 17 %).

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie stwierdza, co następuje.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 9a ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w związku z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przepisów tej ustawy nie stosuje się do podatników: rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki, zaś art. 8 ust. 2 precyzuje je dokładnie. Powołane przepisy dotyczą tych podatników, którzy byli pracownikami, a następnie rozpoczęli wykonywanie działalności gospodarczej, w ramach której świadczą usługi na rzecz byłego (obecnego) pracodawcy.

Wobec powyższego wskazany przez wnioskodawcę art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g/, ustawy wyżej wymienionej, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% od wynajmu samochodów osobowych (PKWiU 71.1), wynajmu pozostałych środków transportu (PKWiU 71.2), nie ma zastosowania do przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego. W związku z zapisem art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) przepisy tej ustawy nie mają zastosowania w opisanej sytuacji.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy w zaistniałym stanie faktycznym, prawidłową formą opodatkowania dla działalności wykonywanej przez wnioskodawcę jest podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych wg skali podatkowej i mają zastosowanie przepisy ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Reasumując należy uznać stanowisko wnioskodawcy za niepoprawne.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia /art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej/.

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj