Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP-443/100/2005
z 29 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/100/2005
Data
2005.06.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Zakres przedmiotowy


Słowa kluczowe
pośrednictwo
prowizje
usługi rekreacyjne
usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów


Pytanie podatnika
Czy prowizja z tytułu sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego (PKWiU 92.71) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku – Białej uznaje stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania prowizji z tytułu sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego PKWiU 92.71, za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 13 maja 2005r. wpłynął do tut. urzędu wniosek Pani .... o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrolne ani postępowanie przez sądem administracyjnym.
Jak stanowi art. 14a § 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik uzyskuje przychody z tytułu usług świadczonych na rzecz Totalizatora Sportowego – punkt Lotto (prowizja z tytułu sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych PKWiU 92.71). Stosownie do art. 6 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. przepisów ustawy nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Uzyskiwaną prowizję Podatnik traktuje jako czynność nie podlegającą opodatkowaniu i nie ujmuje jej w ewidencji VAT. W związku z powyższym Podatnik prosi o odpowiedź, czy jego interpretacja jest prawidłowa.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy informuje co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zm. Dz. U. z 2005 r., Nr 90, poz. 756) przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.
Działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych prowadzona może być wyłącznie na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 1992r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Prowadzenie działalności w tym zakresie to przede wszystkim ich organizowanie, urządzanie i prowadzenie. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy gry liczbowe i loterie pieniężne są grami losowymi. Prowadzenie działalności w zakresie gier liczbowych i loterii pieniężnych stanowi monopol Państwa. W tym celu tworzone są jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (art. 4 ust. 1 i 2 cyt. ustawy)
Wyłączenie z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 6 ust. 3, dotyczy wyłącznie działalności podatnika w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych tylko w zakresie podlegającym opodatkowaniu podatkiem od gier. Brak jest natomiast podstaw do stosowania tego wyłączenia do czynności nawet bezpośrednio związanych z prowadzeniem gry, lecz nie mieszczących się w zakresie gry i nie objętych podatkiem od gry. Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą gier liczbowych i loterii pieniężnych nie jest działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier. Zatem nie podlega ono wyłączeniu, o którym mowa powyżej. W związku z powyższym wynagrodzenie prowizyjne z tytułu sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponieważ przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w w/w przepisach nie mogą korzystać z obniżonych stawek podatku – 0%, 3%, 7%.
Natomiast na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 załącznika nr 4 w brzmieniu od 1 czerwca 2005r., tj. po nowelizacji ustawy o VAT z dnia 21 kwietnia 2005r., zwolniono od podatku usługi oznaczone „ex 92”. Wyróżnik „ex” oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Od podatku VAT zwolniono zatem:- Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) – z wyłączeniem:

1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12 załącznika (tj. usług publicznych radia i telewizji).

W objaśnieniach do tej pozycji wskazano, iż zwolnienie usług związanych ze sportem i rekreacją dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Zatem przedmiotowe usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego, opisane grupowaniem PKWiU 92.71, tj. należące do grupy 92.7 „usługi rekreacyjne pozostałe”, nie mogą z powoływanego przedmiotowego zwolnienia skorzystać, ponieważ nie są świadczone przez podmiot, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Podlegają więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach.

W związku z powyższym nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2005r.

Należy tutaj zaznaczyć, że do dnia 31 maja 2005r. przedmiotowe czynności korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Objaśnienia do załącznika nr 4, w brzmieniu przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o VAT z dnia 21 kwietnia 2005r., wskazywały, iż zwolnienie usług związanych ze sportem dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Wówczas zastrzeżenie to nie dotyczyło usług związanych z rekreacją. Ponieważ podatnik świadczy „usługi rekreacyjne pozostałe” do 31 maja 2005r. mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług.

P O U C Z E N I A

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia (art. 14a § 2 cyt. Ordynacji podatkowej).
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cyt. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w trybie art. 14b § 5 Ordynacji.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku–Białej, 43–300 Bielsko–Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14 § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 cyt. Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj