Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US. PB-I/415/15/A/05
z 12 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US. PB-I/415/15/A/05
Data
2005.07.12



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
dowód księgowy
materiały biurowe
prasa


Pytanie podatnika
Czy zakup literatury związanej z podatkami (gazety, książki) może być traktowany jako zakup materiału biurowego i może być udokumentowany paragonem zgodnie z § 14 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r.?


Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), § 3 pkt 3 lit. b i c, § 12 ust. 3, § 14 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 22.02.2005 r. (data wpływu: 25.02.2005 r.), uzupełnionego w dniu 5.07.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej wyjaśnienia czy zakup literatury związanej z podatkami (gazety, książki) może być traktowany jako zakup materiału biurowego i może być udokumentowany paragonem zgodnie z § 14 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r., Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko podatnika za prawidłowe.

W dniu 25.02.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek pana Henryka K., uzupełniony w dniu 5.07.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku (po uzupełnieniu): Podatnik jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych (m.in. kursy komputerowe, księgowości), usług informatycznych oraz handlu oprogramowaniem komputerowym. Podatek dochodowy opłaca według zasad ogólnych przy prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Pytanie zawarte we wniosku brzmi: czy materiał biurowy zakupiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. segregator) jest materiałem w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. i w związku z pkt 10 załącznika nr 2 ww. rozporządzenia podlega wpisowi do kolumny dziesiątej księgi, czy zakup literatury związanej z podatkami (gazety, książki) może być traktowany jako zakup materiału biurowego i może być udokumentowany paragonem zgodnie z § 14 ust. 4.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, postanowieniem z dnia 12.04.2005 r. (znak: II US. PB-I/415/15/05) udzielił pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedstawionej we wniosku sprawie, uznając stanowisko podatnika za nieprawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po dokonaniu analizy przedmiotowej interpretacji, decyzją z dnia 17.06.2005 r. znak: (IS.I/1-4151/4/05) uchylił z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie ze względu na brak stanowiska wnioskodawcy w następujących kwestiach:

  • zaliczenia literatury fachowej do materiałów biurowych,
  • sposobu udokumentowania jej zakupu,
  • sposobu ewidencjonowania materiałów biurowych i literatury fachowej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, postanowieniem z dnia 27.06.2005 r. (znak: II US. PB-I/413/27/05) wezwał podatnika do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Pismem z dnia 5.07.2005 r. wniosek został uzupełniony o stwierdzone w decyzji uchylającej ww. postanowienie braki. Zdaniem podatnika literatura fachowa, ze względu na brak definicji materiałów biurowych w rozporządzeniu o podatkowej księdze przychodów i rozchodów, nie jest materiałem biurowym w potocznym tego słowa znaczeniu i z tego powodu jej zakup nie może być udokumentowany paragonem na podstawie § 14 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a księgowanie dowodów zakupu powinno być ujęte w księdze w pozostałych wydatkach (kol. 14).

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, co następuje:

Zarówno przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jak i przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) nie regulują wprost sposobu dokumentowania oraz ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu prasy i literatury, brak jest również definicji materiałów biurowych. Jednakże przepisy powołanego wyżej rozporządzenia zawierają definicje materiałów (surowców) podstawowych oraz materiałów pomocniczych, do ewidencji których przeznaczona jest kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących).

I tak, zgodnie z § 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi. Stosownie zaś do § 3 pkt 1 lit. c materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości. W świetle przytoczonych powyżej definicji zarówno prasy, jak i literatury fachowej nie można zakwalifikować ani do materiałów podstawowych, ani pomocniczych, nie stanowią one także w prowadzonej przez podatnika działalności towaru handlowego - zatem wydatki na ich zakup będą podlegały ewidencji w kol. 14 księgi jako pozostałe wydatki (pkt 14 załącznika nr 1 do powołanego wyżej rozporządzenia).

Odnośnie możliwości udokumentowania paragonami zakupu prasy i literatury fachowej tutejszy organ podatkowy - w oparciu o przepisy § 14 ust. 4 ww. rozporządzenia, które stanowią, że "zakup w jednostkach handlu detalicznego materiałów, środków czystości i bhp oraz materiałów biurowych może być, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 4, dokumentowany paragonami zaopatrzonymi w datę i stempel (oznaczenie) jednostki wydającej paragon - określającymi ilość, cenę jednostkową oraz wartość, za jaką dokonano zakupu (...)" - stwierdza, że prasa i książki nie stanowią materiałów, zwanych potocznie biurowymi, gdyż pod tym pojęciem rozumie się w szczególności: papier, segregatory, koperty, koszulki do dokumentów, przybory do pisania itp. Z uwagi na powołane powyżej przepisy, zakup prasy i książek winien być udokumentowany dowodami księgowymi, o których mowa w § 12 ust. 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko pana przedstawione we wniosku, dotyczące udokumentowania zakupu prasy i literatury fachowej, jest prawidłowe. Ponadto informuje się, iż odnośnie pozostałych zagadnień zawartych we wniosku interpretacja zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Przedstawiona interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jednakże wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Organ podatkowy dokonujący interpretacji nie jest uprawniony ani zobowiązany do badania, czy przedstawione we wniosku zaszłości są zgodne ze stanem faktycznym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj