Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II443/107/05/MR
z 5 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II443/107/05/MR
Data
2005.09.05



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
dotacja
program pomocowy


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej przez Partnerów Programu od Administratora (Lidera) Projektu.


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 08.06.2005 r. (z datą wpływu 13.06.2005 r.), dotyczącego udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej w ramach Programu EQUAL przez Partnerów uczestniczących w Projekcie od Administratora (Lidera Projektu) Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe (w kwestii dotyczącej interpretacji zapisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Pismem z dnia 08.06.2005 r. (z datą wpływu do tut. Urzędu 13.06.2005 r.) Podatnik zwrócił się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z prośbą dotyczącą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego w ww. piśmie stanu faktycznego wynika, iż Podatnik jest jednym z Partnerów Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Program ten jest realizowany przez podmioty wybrane w drodze konkursu Partnerstwo na rzecz Rozwoju "Czas na pracę - praca na czas." Celem Programu przyjętego na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11.08.2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 189 poz. 1948) jest przeciwdziałanie bezrobociu na terenach słabo zurbanizowanych. Na wykonywanie zadań w ramach ww. projektu Partnerzy otrzymują środki finansowe od Lidera Projektu, tj. Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu, które uprzednio zostają przekazane przez fundację "Fundusz Współpracy," na rachunek bankowy Lidera Projektu. Z kolei Lider Projektu przekazuje środki finansowe Partnerom Programu. Partnerami Programu są Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, podmioty z sektora publicznego (Powiatowe Urzędy Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy oraz podmioty niepubliczne (stowarzyszenia, spółki, szkoły wyższe). Wątpliwości Jednostki dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej przez Partnerów Programu od Administratora (Lidera) Projektu. Zdaniem Jednostki ww. dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z zapisem art. 29 ust. 1 wzmiankowanej na wstępie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Mając na uwadze brzmienie ww. przepisu należy zwrócić szczególną uwagę na zapis ust. 1 art. 29 zgodnie z którym, obrotem jest otrzymana dotacja związana ze świadczeniem usług. Należy zauważyć, iż zwiększają podstawę opodatkowania (obrót) - a tym samym są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT - tylko te dotacje, które związane są bezpośrednio ze świadczeniem usług, przy czym przez bezpośredni związek należy rozumieć sytuację, gdy dotacja taka została dokonana w celu dofinansowania świadczenia konkretnych usług. Powyższe stwierdzenie wynika z faktu, iż w sytuacji gdy podatnik w związku z dającym się zindywidualizować świadczeniem konkretnych usług otrzymuje odpowiadające całości, bądź części wynagrodzenie wypłacane przez podmiot inny niż kontrahent, jakiekolwiek dofinansowanie (dotację), to uznać należy, iż tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny należnej od nabywcy uzupełnienie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu dokonanego świadczenia usług i podlega opodatkowaniu ww. podatkiem. Zdaniem tut. organu podatkowego wyrażonym w postanowieniu z dnia 01.09.2005 r., znak: PUS.II443/102/05/MR czynności wykonywane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w ramach Programu EQUAL nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie stanowią świadczenia usług (o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Mając na względzie powyższe stwierdzenie w odniesieniu do stanu prawnego wzmiankowanego na wstępie zapytania (art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) należy stwierdzić, iż dotacja otrzymywana przez Partnerów Programu od Administratora (Lidera) Projektu nie zwiększa obrotu, gdyż nie wlicza się do podstawy opodatkowania z uwagi na fakt, iż czynności świadczone przez Partnerów Programu nie stanowią świadczenia usług, a zatem pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu ww. podatkiem. Podobne stanowisko zostało wyrażone pismem Ministerstwa Finansów z dnia 22.06.2005 r., znak: BC3/KF/245/403/JŁ/832. Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdził, jak w rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku przez Podatnika, tj. 13.06.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj