Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II443/102/05/MR
z 5 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II443/102/05/MR
Data
2005.09.05



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
program pomocowy


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez podatnika w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL na rzecz odbiorców usług.


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 08.06.2005 r. (z datą wpływu 13.06.2005 r.), dotyczącego udzielenia informacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, w części dotyczącej uznania czynności wykonywanych przez Partnerów w ramach Programu EQUAL za świadczenie usług, tym samym za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika wyrażone przedmiotem sprawy za prawidłowe.

Pismem z dnia 08.06.2005 r. (z datą wpływu do tut. Urzędu 13.06.2005 r.) Podatnik, zwrócił się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z prośbą dotyczącą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego w ww. piśmie stanu faktycznego wynika, iż Podatnik, jest jednym z Partnerów Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Program ten jest realizowany przez podmioty wybrane w drodze konkursu Partnerstwo na rzecz Rozwoju "Czas na pracę - praca na czas." Celem Programu przyjętego na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11.08.2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 189 poz. 1948) jest przeciwdziałanie bezrobociu na terenach słabo zurbanizowanych. Partnerami Programu jest Podatnik, podmioty z sektora publicznego (Powiatowe Urzędy Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy oraz podmioty niepubliczne (stowarzyszenia, spółki, szkoły wyższe). Z dalszej części zapytania wynika, iż w ramach umowy podatnik jako "Partner" Projektu wykonuje zadania określone celem programu za co otrzymuje środki pieniężne od "Lidera Projektu" w postaci refundacji poniesionych przez Podatnika wydatków. Jednocześnie cyt. "uczestnicy umowy o wspólne przedsięwzięcie działają w niej "równolegle"...w stosunkach pomiędzy nimi nie są wykonywane usługi. A zatem nie występują rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług. Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez podatnika w ramach powyższego Programu na rzecz odbiorców usług. Zgodnie ze stanowiskiem Podatnika przedstawionym we wniosku z uwagi na fakt, iż Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL oraz związane z nim czynności Podatnika mają charakter "ogólnonarodowy," tj. nie są skierowane do indywidualnych podmiotów, nie można ich uznać za świadczenie usług, a tym samym zakwalifikować do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podatkiem od towarów i usług, zdaniem Podatnika, nie będą również podlegać czynności współdziałania wykonywane w ramach Programu pomiędzy Partnerami uczestnikami umowy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie zważył, co następuje:
Stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium RP. Dostawa towarów w myśl zapisu art. 7 ust. 1 oznacza wg ustawodawcy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług jest to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej oraz osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Powyższe przepisy oznaczają, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez "Podatników" w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej chyba, że wyjątkowo ze względu na specyfikę danej czynności, nie można jej określić, jako dostawy towarów "czynności zrównanych z dostawą towarów" lub też świadczenia usług. Opodatkowane podatkiem od towarów i usług świadczenie usług to co do zasady czynność prawna dokonywana pomiędzy dwoma stronami tj. Usługodawcą (świadczącym usługę) oraz Usługobiorcą (nabywcą usługi).Z pisma Podatnika wynika, iż Uczelnia realizuje w ramach Projektu zadania o charakterze ogólnonarodowym mające na celu stworzenie nowych i lepszych miejsc pracy, a więc Podatnik świadczy czynności mające charakter ogólnospołeczny, służący przeciwdziałaniu bezrobociu i nie są ukierunkowane na konkretnego odbiorcę (osobę fizyczną, osobę prawną, czy też jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej). W związku z powyższym z uwagi na fakt, iż nie można wyodrębnić adresata czynności świadczonych przez Podatnika (tj. nabywcy usługi) nie stanowią one świadczenia usług (art. 8 ust. 1 ustawy), a więc czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (art. 5 ust. 1). Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż czynności wykonywane przez Podatnika w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, o których mowa powyżej nie są skierowane bezpośrednio do indywidualnego adresata, którego można by określić jako nabywcę usługi (świadczone nieodpłatnie - z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż "usługodawca" nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych "usługobiorców"). Należy przy tym również zwrócić uwagę na stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zajęte w orzeczeniu w sprawie 102/86 pomiędzy Apple and Pear Development Counsil a Comissioners of Customs and Excise, w którym Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, iż koncepcja świadczenia za wynagrodzeniem zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a uzyskanym wynagrodzeniem. Niewątpliwie związek taki nie istnieje w stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika. Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, postanowił jak w rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku przez Podatnika, tj. 13.06.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj