Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.V/436-15/05
z 25 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.V/436-15/05
Data
2005.11.25
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia
Podatek od spadków i darowizn --> Obowiązek podatkowy --> Powstanie obowiązku podatkowego
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
spadek
Pytanie podatnika
Czy podlega podatkowi od spadków i darowizn nabycie w drodze spadku po zmarłym ojcu, gospodarstwa rolnego?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając stosownie do art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 września 2005 r. (data wpływu - 22 września 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie czy podlega podatkowi od spadków i darowizn nabycie w drodze spadku po zmarłym ojcu gospodarstwa rolnego - uznaje stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Pismem z dnia 19 września 2005 r. uzupełnionym w dniu 12 października 2005 r. zwrócił się Pan do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie czy od uzyskanej w drodze spadku po zmarłym ojcu masy spadkowej w postaci gospodarstwa rolnego należny jest podatek, w jakiej wysokości i w jakim terminie obowiązuje jego zapłata. W złożonych pismach oraz do protokołu sporządzonego w tut. Urzędzie Skarbowym w dniu 14 listopada 2005 r. przedstawił Pan następujący stan faktyczny: w skład odziedziczonego gospodarstwa rolnego wchodzą użytki rolne o obszarze 103 ha, w tym grunty orne, łąki, pastwiska, lasy, nieużytki, budynek mieszkalny, obory, stodoły, garaże na sprzęt rolniczy,budynki gospodarcze związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, pojazdy i maszyny rolnicze. W gospodarstwie kontynuowana jest produkcja mleka. Poinformował Pan ponadto, że gospodarstwo rolne odziedziczył wraz z bratem, że są Panowie obywatelami holenderskimi, ale tylko Pan ma miejsce stałego pobytu w Polsce. W nabytym w drodze spadku budynku mieszkalnym wchodzącym w skład gospodarstwa rolnego ma Pan zamiar mieszkać co najmniej 5 lat. W Pańskim przekonaniu skoro gospodarstwo jest nadal na bieżąco prowadzone, podatku od takiego spadku nie powinno się płacić. W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (j.t. Dz.U. z 2004 r., nr 142, poz. 1514 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy i praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zwolnienia w podatku od spadków i darowizn uregulowane są w art. 4 ust. 1 ustawy jw. i obowiązują tylko gdy obdarowany lub spadkobierca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu w Polsce - art. 4 ust. 4 ustawy. Są to zwolnienia przysługujące z mocy ustawy. Jednak dla ich uzyskania spadkobierca czy obdarowany musi spełnić określone warunki.
Zwolnienie, jak wynika z wyżej wymienionego przepisu, nie obejmuje budynków mieszkalnych w gospodarstwach rolnych, a także z wyjątkami, budynków i urządzeń służących do prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej. Jednak spadkobiercy lub obdarowanemu gospodarstwem rolnym, w którego skład wchodzi dom mieszkalny przysługuje prawo do ulgi polegającej na wyłączeniu z podstawy opodatkowania wartości 110 m2 powierzchni użytkowej domu, jeśli nie jest on właścicielem innego budynku lub lokalu i będzie mieszkał w darowanym albo spadkowym przez 5 lat - art. 16 ustawy. Z zapisu art. 4 ust. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Według zaś tych przepisów tj. ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (jt. Dz.U. z 1993 r., nr 94, poz. 431 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej (także osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej). Zatem dla celów podatku od spadków i darowizn pojęcie gospodarstwa rolnego odnosi się generalnie do nieruchomości o powierzchni powyżej 1 ha fizycznego lub przeliczeniowego i nie obejmuje lasów. Zwolnienie na podstawie przepisów art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi również podstawę zwolnienia od tego podatku nabycia usytuowanych na gruntach gospodarstw rolnych budynków gospodarczych służących bezpośrednio produkcji rolnej. Z treści ww. artykułu wynika bowiem, że ustawodawca wyłączył zwolnienie od podatku tylko dla budynków mieszkalnych i budynków na cele specjalistycznej produkcji rolnej. Nie są również obciążone podatkiem od spadków i darowizn uzyskane przez rolnika w drodze spadku lub darowizny pojazdy i maszyny rolnicze oraz części tych pojazdów i maszyn, pod warunkiem że w ciągu 3 lat od daty otrzymania rolnik nie sprzeda ich ani nie daruje osobom trzecim - art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy. Niedopełnienie tego warunku powoduje utratę zwolnienia. Wysokość podatku od spadków i darowizn, w myśl art. 14 ust. 1 powołanej ustawy, ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe - art. 14 ust. 2 ustawy. Stosownie do art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy, Pan i Pański brat jako zstępni zmarłego zaliczeni są do I grupy podatkowej.
Obowiązek podatkowy przy nabyciu w drodze dziedziczenia powstaje z chwilą przyjęcia spadku art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy bądź też jeżeli nabycie spadku nastąpiło w oparciu o orzeczenie sądu z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku - art. 6 ust. 4 ustawy. Osoby nabywające spadek obowiązane są do złożenia zeznania podatkowego. Obowiązek składania zeznań normuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 maja 2001 r. w sprawie obowiązku składania zeznań podatkowych przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. nr 40, poz. 462 ze zm.). Zgodnie z wymienionym rozporządzeniem zeznanie należy złożyć w ciągu miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, tj. w Panów przypadku - w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia praw do spadku. Zobowiązanie podatkowe w podatku od spadków i darowizn, zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 2 powołanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, powstaje natomiast z chwilą doręczenia decyzji ustalającej wysokość podatku. Termin zapłaty podatku wynosi 14 dni od daty doręczenia decyzji, o czym stanowi art. 47 Ordynacji podatkowej. Reasumując, organ podatkowy uznaje zaprezentowane przez Podatnika stanowisko w przedmiocie zwolnienia od podatku od spadków i darowizn w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego zarówno w stosunku do Pana, jak i Pańskiego brata za nieprawidłowe. Zgodnie z informacjami, w skład odziedziczonego gospodarstwa rolnego, oprócz gruntów ornych, łąk i pastwisk oraz budynków gospodarczych, pojazdów i maszyn rolniczych, inwentarza, wchodzą również budynek mieszkalny, lasy i nieużytki, które w Pana przypadku podlegają podatkowi, jeśli ich wartość łącznie z innymi składnikami majątku (po odliczeniu długów i ciężarów i wyłączeniu stosownych ulg m.in. na podstawie powołanego wyżej art.16 ustawy) przekroczy kwotę wolną od podatku w wysokości 9.637 zł. Natomiast w przypadku Pańskiego brata, ma on obowiązek od odziedziczonej części majątku zapłacić podatek, z uwagi na to, że w dniu nabycia spadku nie był obywatelem polskim ani nie miał miejsca stałego pobytu w Polsce. Zwolnienia w tym podatku obowiązują bowiem, jak to wyżej wskazano, tylko wówczas gdy obdarowany lub spadkobierca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu w Polsce. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja stosownie do art. 14 "b" § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast w myśl art. 14 "b" § 2 tej ustawy wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej, właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie, zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, o kreślać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Strona wnosząca zażalenie,s tosownie do treści art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową, w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09 września 2000 r. o opłacie skarbowej - jednolity tekst Dz. U. z 2004 r., nr 253, poz. 2532 ze zm.). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.