Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-381b/12/DK
z 24 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-381b/12/DK
Data
2012.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszt
koszty uzyskania przychodów
opłata
opłata za użytkowanie wieczyste
umowa dzierżawy
umowa najmu
wodociągi
wydatek


Istota interpretacji
Czy ewentualne opłaty ponoszone przez Spółkę na rzecz Gminy z tytułu użytkowania sieci wodnej i kanalizacyjnej na podstawie zawartych w przyszłości umów najmu (dzierżawy) stanowić będą koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku, z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków Spółki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków Spółki.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów należy do jednostek samorządu terytorialnego. Poprzez Spółkę, Gminy realizują zadania własne - gospodarkę komunalną. Realizowane zadania, to w ocenie Wnioskodawcy, sfera użyteczności publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Przedmiotem działalności Spółki, będącej Spółką użyteczności publicznej w rozumieniu przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest między innymi dostawa wody i odprowadzanie ścieków. Niektóre z Gmin będących udziałowcami Spółki rozważają możliwość zawarcia ze Spółką umów o odpłatne użytkowanie, na podstawie których, Spółka w zamian za użytkowanie sieci wodnych i kanalizacyjnych stanowiących własność Gminy będzie zobowiązana ponosić z tego tytułu opłaty (czynsz najmu). Dodatkowo, na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych Spółka będzie zobowiązana do opłacania podatku od nieruchomości od będących przedmiotem najmu budynków i budowli.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy ewentualne opłaty ponoszone przez Spółkę na rzecz Gminy z tytułu użytkowania sieci wodnej i kanalizacyjnej na podstawie zawartych w przyszłości umów najmu (dzierżawy) stanowić będą koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych...


We własnym stanowisku w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż warunkiem koniecznym uzyskania przez Spółkę przychodu z tytułu świadczenia usług dostawy wody i odprowadzania ścieków jest możliwość korzystania z sieci wodnej i kanalizacyjnej należącej do Gminy.

Zatem, uznać należy, iż poniesiony przez Spółkę wydatek w postaci opłat będzie miał związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest uzyskania przychodu. Będzie miał zatem wpływ na wielkość osiąganego przychodu. Odnosząc się do możliwości uznania za koszt uzyskania przychodu podatku od nieruchomości, stwierdzić należy, iż na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. podatnikami podatku od nieruchomości są posiadacze nieruchomości i obiektów budowlanych stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie to wynika z umowy z właścicielem. Oznacza to, że w przypadku gdy Spółka zawrze z gminami umowy najmu (dzierżawy) nieruchomości i obiektów budowlanych koniecznych do prawidłowego świadczenia usług, to Spółka będzie zobowiązana do opłacania podatku od nieruchomości. Wydatek ten będzie konieczny do uzyskania przychodu, ponadto wydatek na podatek od nieruchomości nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodu w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, opłaty za użytkowanie sieci oraz podatek od nieruchomości od najmowanych nieruchomości i obiektów budowlanych stanowić będą koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedstawione we wniosku stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów: ILPB3/423-194/10-4/DS z dnia 25 maja 2010 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).


Z powyższego wynika zatem, że o możliwości zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje łączne spełnienie następujących warunków:


  • pomiędzy tym wydatkiem a przychodami istnieje związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie już istniejącego źródła przychodów;
  • wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1, zawierającym katalog wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.


Powyższe oznacza, że do uznania poniesionych wydatków za koszty podatkowe niezbędne jest łączne spełnienie obu wymienionych powyżej przesłanek. Sam fakt, że określony wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawierającym katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, nie może przesądzać o możliwości uwzględnienia tego wydatku przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Konieczne jest również wykazanie związku ponoszonych kosztów z uzyskiwanymi przychodami.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem wydatków ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego każdy wydatek, poza wyraźnie wymienionymi w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodem i racjonalności działania dla osiągnięcia tego przychodu. Generalnie zaś można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Konieczne jest też właściwe udokumentowanie wydatku. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, iż jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

Kosztami uzyskania przychodów mogą być zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, ale dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione i podmiot zobowiązany jest do ich ponoszenia.

Ze złożonego wniosku, iż Spółka będzie ponosić koszty w postaci opłaty za użytkowanie sieci wodnej i kanalizacyjnej, oraz podatek od nieruchomości od najmowanych nieruchomości. Jednocześnie ponoszone wydatki będą miały wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Spółka będzie mogła zaliczyć wskazane wydatki do kosztów uzyskania przychodów.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj