Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-194/10-4/DS
z 25 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-194/10-4/DS
Data
2010.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
cel
cel
gmina
gmina
gospodarka komunalna
gospodarka komunalna
gospodarka ściekami
gospodarka ściekami
oczyszczalnia ścieków
oczyszczalnia ścieków
przychód
przychód
samorządowa jednostka organizacyjna
samorządowa jednostka organizacyjna
spółka użyteczności publicznej
spółka użyteczności publicznej
środek trwały
środek trwały
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
użyteczność publiczna
użyteczność publiczna
zadania użyteczności publicznej
zadania użyteczności publicznej
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
1. Czy z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy oczyszczalni ścieków do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia po stronie Spółki powstanie przychód?
2. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 byłaby twierdząca, to jak określić wartość tego przychodu?
3. Czy wydatki na bieżącą eksploatację oczyszczalni (np. zakup energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, filtrów, odczynników do badań itp.) oraz remonty oczyszczalni niezbędne dla używania oczyszczalni, zgodnie z jej przeznaczeniem, niebędące wydatkami o charakterze ulepszeń, o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić będą koszt uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 615 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 02 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy oczyszczalni ścieków do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z bieżącą eksploatacją oczyszczalni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 08 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12.04.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy oczyszczalni ścieków do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z bieżącą eksploatacją oczyszczalni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest Spółką, której jedynym akcjonariuszem jest Gmina. Poprzez Spółkę, Gmina realizuje zadanie własne – gospodarkę komunalną. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi dostawa wody i odprowadzanie ścieków. Gmina zamierza wybudować oczyszczalnię ścieków, którą następnie planuje oddać Spółce na podstawie umowy użyczenia lub w bezpłatne użytkowanie. Przy pomocy tej oczyszczalni Spółka będzie dokonywać oczyszczania ścieków odebranych odpłatnie od dostawców. Przychody ze sprzedaży usług odbioru ścieków stanowią przychód Spółki. Z umowy z Gminą wynikać będzie, że Spółkę obciążają koszty bieżącej eksploatacji oczyszczalni i remontów niezbędnych dla używania oczyszczalni, zgodnie z jej przeznaczeniem.

W piśmie uzupełniającym z dnia 08 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Spółka realizuje zadanie własne Gminy - gospodarkę komunalną. Gmina jest jedynym Jej akcjonariuszem. Realizowane zadanie, to w ocenie Wnioskodawcy, sfera użyteczności publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Ocena czy Wnioskodawca jest spółką użyteczności publicznej w rozumieniu przepisu prawa podatkowego – art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest elementem prawnopodatkowej interpretacji, o którą Spółka wnosi we wniosku. W ocenie Spółki, jest Ona spółką użyteczności publicznej w rozumieniu tego przepisu.
  2. Przeprowadzane remonty nie będą stanowić inwestycji w obcym środku trwałym, o których mowa w art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy oczyszczalni ścieków do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia, po stronie Spółki powstanie przychód...
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 byłaby twierdząca, to jak określić wartość tego przychodu...
  3. Czy wydatki na bieżącą eksploatację oczyszczalni (np. zakup energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, filtrów, odczynników do badań itp.) oraz remonty oczyszczalni niezbędne dla używania oczyszczalni, zgodnie z jej przeznaczeniem, niebędące wydatkami o charakterze ulepszeń, o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić będą koszt uzyskania przychodów...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy oczyszczalni ścieków do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia, po stronie Spółki nie powstanie przychód. W ocenie Wnioskodawcy, do stanu faktycznego opisanego w niniejszym wniosku znajdzie bowiem zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie 2 przy przeczącej odpowiedzi na pytanie 1 jest bezprzedmiotowa.

W piśmie z dnia 8 kwietnia 2010 r., stanowiącym uzupełnienie na wezwanie z dnia 30 marca 2010 r., Spółka wskazała, iż jak wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca przedstawił swoje stanowiska w tej kwestii. Wnioskodawca zaznaczył, że Jego stanowisko w przedmiocie odpowiedzi na pytanie 1 jest przeczące. Powyższe implikuje brak konieczności prezentacji własnego stanowiska w sprawie w kwestii odpowiedzi na pytanie 2, gdyż taka konfiguracja czyni je bezprzedmiotowym. W świetle powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego zaprezentowane w interpretacji wypełnia wymóg art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Z uwagi na okoliczność, że poniesione przez Spółkę wydatki na zakup towarów lub usług niezbędnych do bieżącej eksploatacji oczyszczalni oraz remonty niezbędne do używania oczyszczalni zgodnie z jej przeznaczeniem, niebędące wydatkami o charakterze ulepszeń, o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić będą koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów - przychodów ze sprzedaży usług odbioru ścieków - koszty te, w ocenie Wnioskodawcy, stanowić będą koszty uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiedź na pytanie nr 1.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Odnosząc powyższe unormowanie do analizowanej sytuacji, należy stwierdzić, że wyłączenie nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z kategorii przychodów jest uwarunkowane kumulatywnym spełnieniem następujących przesłanek:

  1. świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego,
  2. jest ono związane z używaniem środków trwałych otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie,
  3. świadczeniobiorcą jest spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż nieodpłatne świadczenie zostanie oddane Spółce przez jednostkę samorządu terytorialnego (Gminę) i jest ono związane z nieodpłatnym otrzymaniem i użytkowaniem składników majątku stanowiących środki trwałe (oczyszczalnię ścieków). Zatem zostały spełnione ww. przesłanki nr 1 i 2 uprawniające do wyłączenia przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia z opodatkowania.

Jeżeli jak twierdzi Spółka jest ona spółką użyteczności publicznej (zasadność tego twierdzenia nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji), zatem, spełniona jest również trzecia z ww. przesłanek. Mając na uwadze, iż zostały spełnione wszystkie wskazane powyżej okoliczności, Spółka nie jest zobowiązana (na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych) do wykazania przychodu z tytułu otrzymanego nieodpłatnego świadczenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż jeżeli Wnioskodawca będący spółką użyteczności publicznej, którego udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego otrzymał środki trwałe do nieodpłatnego używania, to spełnione są przesłanki określone w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pozwalające na niezaliczenie do przychodów wartości otrzymanych środków trwałych.

Mając na uwadze powyższe, odpowiedź w zakresie udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2, stała się bezprzedmiotowa.

Odpowiedź na pytanie nr 3.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Z powyższego wynika zatem, że o możliwości zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje łączne spełnienie następujących warunków:

  • pomiędzy tym wydatkiem a przychodami istnieje związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie już istniejącego źródła przychodów;
  • wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1, zawierającym katalog wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.


Powyższe oznacza, że do uznania poniesionych wydatków za koszty podatkowe niezbędne jest łączne spełnienie obu wymienionych powyżej przesłanek. Sam fakt, że określony wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, nie może przesądzać o możliwości uwzględnienia tego wydatku przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Konieczne jest również wykazanie związku ponoszonych kosztów z uzyskiwanymi przychodami.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem wydatków ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego każdy wydatek, poza wyraźnie wymienionymi w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodem i racjonalności działania dla osiągnięcia tego przychodu. Generalnie zaś można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Konieczne jest też właściwe udokumentowanie wydatku. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, iż jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

Należy podkreślić, że to podatnik prowadzący działalność gospodarczą sam decyduje o rozmiarze, rodzaju i formie ponoszonych wydatków.

Kosztami uzyskania przychodów mogą być zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, ale dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione i podmiot zobowiązany jest do ich ponoszenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z zawartą umową z Gminą, Spółkę będą obciążać koszty bieżącej eksploatacji oczyszczalni i remontów niezbędnych do używania zgodnie z jej przeznaczeniem. Przeprowadzane remonty nie będą stanowić inwestycji w obcym środku trwałym, o których mowa w art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przy pomocy tej oczyszczalni Spółka będzie dokonywać oczyszczania ścieków odebranych odpłatnie od dostawców. Natomiast z tytułu sprzedaży usług odbioru ścieków, Spółka będzie osiągać przychody.

Mając na uwadze, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, to należy stwierdzić, iż powyższy warunek na tle opisu zdarzenia przyszłego został spełniony.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, iż koszty bieżącej eksploatacji i niezbędnych remontów oczyszczalni ścieków, mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj