Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-346- 51/06/AW
z 14 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-346- 51/06/AW
Data
2006.02.14



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
badanie rynku
konkursy
koszty uzyskania przychodów
nagrody w konkursach
opinia


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na organizację Konkursu oraz na nabycie nagród oraz wygranych przez laureatów Konkursu, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz czy w/w wydatki zgodnie z regułą określoną w art. 15 ust. 4 ustawy o CIT powinno się potrącić chwili poniesienia.


POSTANOWIENIE


Na podstawie art.14a § 4 w związku z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 29.11.2005r. (wpłynęło do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 29.11.2005 r.).


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe


UZASADNIENIE


Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż stworzyła Panel Internetowy ("Panel") w ramach którego będzie przeprowadzać badania socjologiczne oraz organizować Konkursy. Użytkownicy Panelu wyrażający wolę wzięcia udziału w Konkursie bądź grze będą zobowiązani do:

  • zarejestrowania się w celu podania niezbędnych danych umożliwiających zakwalifikowanie ich do określonej grupy statystycznej ze względu na wiek, wykształcenie, płeć, stan cywilny, stan zdrowia, pochodzenie, stan majątkowy, osiągane dochody, miejsce zamieszkania bądź
  • logowania się w Panelu poprzez podatnie nazwy Użytkownika oraz wypełnienia ankiety w formie elektronicznej (przesłanka pozytywna uczestnictwa). Spełnienie w/w warunków uprawnia użytkownika Panelu do wzięcia udziału w konkursie. Przedmiot Konkursu składa się z pytań o tematyce zbliżonej do ankiety oraz pytań z zakresu wiedzy ogólnej. Pytania będą układane oraz oceniane przez Komisję Konkursową. Zasady, tryb oraz uczestnictwo w Konkursie, uprawnienia Komisji Konkursowej oraz zasady przydzielania nagród określa Regulamin Konkursu.

Celem Spółki związanym z organizacją Konkursów jest zgromadzenia jak największej grupy Użytkowników. Stan wiedzy, wykazany na podstawie wyników Konkursu będzie wykorzystywany przez Spółkę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności do analiz opinii społecznej oraz badania rynku.

Regulamin przewiduje nagrody dla każdego uczestnika, który w ocenie Komisji Konkursowej prawidłowo odpowie na pytania konkursowe. Założeniem Regulaminu jest umożliwienie uczestnikom wyboru wygranej. Z tego też względu Użytkownik będzie zdobywać punkty, które umożliwiać mu będą wybór formy nagrody tj. wygranej pieniężnej, wskazanej przez Użytkownika wygranej rzeczowej bądź usługi np.: w postaci pre - paid. Regulamin przewiduje również możliwość przekazania wygranych na rzecz wskazanej przez Użytkownika organizacji charytatywnej. Regulamin Panelu zakłada również możliwość zalogowania się Użytkownika na utworzone dla niego konto oraz możliwość sprawdzenia stanu punktowego.

Spółka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pyta:

Czy wydatki poniesione na organizację Konkursu oraz na nabycie nagród oraz wygranych przez laureatów Konkursu, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz czy w/w wydatki zgodnie z regułą określoną w art. 15 ust. 4 ustawy o CIT powinno się potrącić chwili poniesienia.

Zdaniem Spółki koszty poniesione zarówno na organizację Konkursu jak i koszty poniesione na sfinansowanie wygranych stanowią koszty uzyskania przychodów. Wydatki Spółki związane z nabyciem nagród oraz inne wydatki związane z organizacją Konkursu wiążą się z możliwością pozyskiwania opinii (informacji od) Użytkowników Panelu w sprawach interesujących Klientów Spółki, co znajduje z kolei odzwierciedlenie w przychodach Spółki uzyskanych z tytułu raportów i analiz, opracowanych na zlecenie tych Klientów. Spółka zwraca również uwagę, iż wydatki na organizację Konkursów nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1, który zawiera katalog wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.W ocenie Podatnika zgodnie z zasadą określoną w art. 15 ust. 4 ustawy o CIT zarówno koszy organizacji jak i koszty na nabycie nagród w ramach Konkursu - w razie braku możliwości przypisania ich do roku którego dotyczą oraz braku możliwości zarachowania kosztów określonych co do kwoty i rodzaju - stanowić będą koszty uzyskania przychodów dopiero w chwili ich poniesienia. Powyższe stanowisko Spółka uzasadnia brakiem możliwości powiązania wydatków na Konkursy z przychodem wynikającym ze sprzedaży analiz, raportów i opinii przeprowadzanych na ich podstawie. W przedmiotowej sprawie nie istnieje możliwość powiązania wydatków związanych z organizacją Konkursu oraz nabyciem nagród dla laureatów z konkretnym przychodem.

Naczelnik Drugiego MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając za prawidłowe stanowisko Podatnika informuje, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Jednakże aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów Podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w danym roku podatkowym przychodu oraz udokumentować je zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości.

Natomiast przepis art. 16 ust. 1 pkt. 28 powyższej ustawy wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.W omawianej sprawie przepis ten nie będzie miał jednak zastosowania, ponieważ organizowany przez podatnika Konkurs nie nosi znamion reprezentacji ani reklamy. Wobec tego, że przepisy powyżej powołanej ustawy nie zawierają definicji w/w pojęć, przyjąć należy ich wykładnię językową. I tak, reklama to: rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach ich nabycia, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów, zalecanie czegoś zaś reprezentacja oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia.

Wobec powyższego zdaniem Naczelnika Drugiego MUS Spółka może potraktować wydatki związane z organizacją Konkursu oraz nagrodami otrzymanymi przez Użytkowników Panelu, którzy prawidłowo odpowiedzą na pytania konkursowe w pełni jako koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., o ile spełniona jest przesłanka związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem. Ponieważ zdaniem Spółki nagrody oraz inne wydatki związane z organizacją Konkursu mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży gdyż wiążą się z możliwością pozyskania informacji od Użytkowników Panelu w spawach interesujących Klientów Spółki, co znajduje odzwierciedlenie w uzyskiwanych przez Spółkę przychodach z tytułu raportów i analiz opracowanych na zlecenie tych Klientów będą mogły być zaliczone do k.u.p.

Wprawdzie wydatek będący przedmiotem niniejszej analizy nie posiada bezpośredniego związku z przychodem, ale może w sposób pośredni wpływać na jego uzyskanie.

Natomiast jeżeli chodzi o moment zaliczenia w/w wydatków do kosztów uzyskania przychodów w przedmiotowej kwestii zastosowanie ma przepis art. 15 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.Stosownie do w/w przepisu koszty uzyskania przychodów są potrącane w tym roku którego dotyczą. Zasada ta w odniesieniu do wydatków, których charakter przesądza o tym, że nie mogą być ściśle związane z konkretnym przychodem, powinna być rozumiana w ten sposób, że wydatki takie potrącane są w tym roku, którego dotyczą zatem w roku poniesienia, skoro żadne inne zdarzenie gospodarcze nie stanowi przesłanki do potrącenia ich w innych okresach.

Dlatego też należy uznać za prawidłowe stanowisko Spółki, iż skoro nie ma możliwość powiązania wydatków związanych z organizacją Konkursów z przychodem wynikającym ze sprzedaży analiz, raportów i opinii przeprowadzanych na ich podstawie - koszty te stanowić będą koszty uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

W zakresie podatku od towarów i usług VAT odpowiedź została udzielona postanowieniami Nr 1472/RPP1/443-43/06/SS oraz 1472/RPP1/443-44/06/SS z dnia 18.01.1006r.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych odpowiedź zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Jednocześnie Naczelnik Drugiego MUSS informuje, iż załącznik w postaci Regulaminu Konkursu nie podlega ocenie organu podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanowił jak na wstępie.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj