Interpretacja Izby Celnej w Rzepinie
410000-WPA-911-2/06
z 12 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
410000-WPA-911-2/06
Data
2006.06.12


Referencje


Autor
Izba Celna w Rzepinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych


Słowa kluczowe
akcyza
pobór akcyzy


Pytanie podatnika
Jak należy rozumieć pojęcie „odmierzaczy paliw ciekłych”, użyte w art. 65 ust. 1a ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257, ze zm.) i czy przepis ten ogranicza sprzedaż olejów opałowych w przypadku użycia urządzenia pomiarowego autocysterny.


DECYZJA

Na podstawie art. 207 § 1 i 2 w związku z art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), Dyrektor Izby Celnej w Rzepinie

zmienia

z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze numer 411000-PA-910-3/06 z dnia 26 stycznia 2006 r. w ten sposób, że

ocenia jako prawidłowe

stanowisko zawarte w punkcie 2 wniosku Spółki XXX z siedzibą w XXX, nr HH2/106/2005 z dnia 26 października 2005 r.

UZASADNIENIE

Pismem nr HH2/106/2005 z dnia 26 października 2005 r. Spółka XXX z siedzibą w XXX zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W piśmie tym strona przedstawiła 2 pytania dotyczące:

1. przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień oświadczeń nabywców olejów opałowych przez podmiot dokonujący sprzedaży tego oleju,
2. pojęcia „odmierzaczy paliw ciekłych” zawartego w art. 65 ust. 1a z dnia z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.).

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny, Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze udzielił Spółce XXX pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznając w dniu 26 stycznia 2006 r. postanowieniem numer 411000-PA-910-2/06 stanowisko Strony w zakresie punktu 1 i postanowieniem numer 411000-PA-910-3/06 stanowisko Strony w zakresie punktu 2 powyższego wniosku za niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie podatku akcyzowego. Postanowienia doręczono Stronie w dniu 27 stycznia 2006 r.

Powyższe postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze pismem z dnia 26 stycznia 2006 r. przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie (wpływ do IC w dniu 27 stycznia 2006r.).

Po przeprowadzeniu analizy treści wniosku strony oraz postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze nr 411000-PA-910-3/06 z dnia 26 stycznia 2006 r., Dyrektor Izby Celnej w Rzepinie uznał, że jest ono niezgodne z obowiązującymi w dniu jego wydania przepisami prawa.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia oraz fakt, iż strona nie wniosła zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego, Dyrektor Izby Celnej, kierując się dyspozycją art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, postanowieniem nr 410000-WPA-911-2/06 z dnia 5 maja 2006 r. wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany interpretacji prawa podatkowego. Postanowienie to doręczono stronie w dniu 8 maja 2006 r.

Postanowieniem nr 410000-WPA-911-2/06 z dnia 15 maja 2006 r., Dyrektor Izby Celnej w Rzepinie, wyznaczył stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się co do materiału dowodowego zebranego w postępowaniu. Strona nie skorzystała z przysługującego jej prawa.

Po analizie zebranego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie Dyrektor Izby Celnej w Rzepinie zważył, co następuje:

Jak wynika z akt sprawy, spółka XXX z siedzibą w XXX zajmuje się sprzedażą i transportem wyrobów wymienionych w pozycji 2 załącznika nr 1 oraz w poz. 1 pkt. 3 lit. b i lit. c załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825, ze zm.), tj. sprzedażą i transportem olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe. W związku z dokonywaniem powyższych czynności, wnioskodawca wystąpił z zapytaniem, jak należy rozumieć pojęcie „odmierzaczy paliw ciekłych”, użyte w art. 65 ust. 1a ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257, ze zm.) i czy przepis ten ogranicza sprzedaż olejów opałowych w przypadku użycia urządzenia pomiarowego autocysterny.

Wnioskodawca, stosownie do dyspozycji art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, przedstawił własne stanowisko w sprawie wskazując, iż jego zdaniem powyższy przepis art. 65 ust. 1a ustawy dotyczy wyłącznie sprzedaży dokonywanej z dystrybutorów znajdujących się na stacji paliw, tj. odmierzaczy będących elementami składowymi stacji paliw, natomiast sprzedaż dokonywana za pośrednictwem urządzeń pomiarowych znajdujących się na cysternach nie podlega tym rygorom. Tezę tą strona wywiodła z treści § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 98, poz. 1067, ze zm.).

Po analizie wniosku strony, Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze postanowieniem nr 411000-PA-910-3/06 z dnia 26 stycznia 2006 r. udzielił Spółce XXX pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznając stanowisko Strony w powyższej sprawie za niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie podatku akcyzowego.

Dla poparcia swojego stanowiska organ pierwszej instancji przywołał przepis § 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe do dynamicznego pomiaru objętości lub masy cieczy innych niż woda (Dz.U. Nr 77, poz. 731), zgodnie z którym, używane w tym rozporządzeniu określenie odmierzacze oznacza instalacje pomiarowe przeznaczone do pomiaru wydawanych paliw ciekłych innych niż gazy ciekłe lub gazu ciekłego propan-butan do pojazdów mechanicznych, małych samolotów lub łodzi, stawiając następnie tezę, iż jeżeli urządzenie pomiarowe zamontowane na autocysternie będzie odpowiadało definicji zawartej w § 2 pkt 5 ww. rozporządzenia, właściwe będzie zastosowanie stawki akcyzy w wysokości określonej w przepisach art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Dyrektor Izby Celnej w Rzepinie nie podziela stanowiska organu pierwszej instancji, uznając za nieprawidłową głoszoną przez niego tezę dotyczącą urządzeń pomiarowych zamontowanych na autocysternach.

Przywołane w powyższym rozporządzeniu pojęcie odmierzacza dotyczy instalacji pomiarowych przeznaczonych do pomiaru wydawanych paliw ciekłych (...) do pojazdów mechanicznych, małych samolotów lub łodzi. Zdaniem organu drugiej instancji, urządzenia pomiarowe zamontowane na autocysternach nie spełniają dyspozycji tego przepisu, gdyż służą do napełniania olejem opałowym zbiorników stacjonarnych znajdujących się u nabywców tego oleju, a więc nie można uznać ich za odmierzacze paliw płynnych. Zauważyć także należy, iż przywoływany przez Naczelnika Urzędu Celnego przepis § 2 pkt 5 ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej nie stanowi legalnej definicji odmierzaczy paliw ciekłych, a ma jedynie charakter słownikowego objaśnienia pojęcia występującego wyłącznie w tym akcie prawnym. Podkreślenia wymaga także to, że takiej definicji nie zawierają również przepisy ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, ze zm.), na podstawie której wydano to rozporządzenie.

Jedynym aktem prawnym, zawierającym ogólnie obowiązującą definicję odmierzacza paliw jest obecnie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/22/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie przyrządów pomiarowych (Dz. Urz. UE L 135 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 149), która w załączniku MI-005, obejmującym instalacje pomiarowe do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda, definiuje odmierzacz paliwa jako instalację pomiarową przeznaczoną do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów. Ponieważ urządzenia pomiarowe zamontowane na autocysternach nie spełniają wymogów i tej definicji, nie można tym samym uznać ich za odmierzacze paliw ciekłych.

Wobec powyższego, Dyrektor Izby Celnej w Rzepinie uznał za błędne stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze, podzielając tym samym twierdzenie strony, że przepisy art. 65a ustawy o podatku akcyzowym nie mają zastosowania do sprzedaży oleju opałowego dokonywanej przy użyciu urządzeń pomiarowych zamontowanych na autocysternach do zbiorników stacjonarnych u nabywców tego oleju.

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do odwołania należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł na wniosek i po 50 gr na każdy załącznik.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj