Interpretacja Urzędu Celnego w Krośnie
404000-PA-9101-4/06/BB
z 16 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
404000-PA-9101-4/06/BB
Data
2006.08.16



Autor
Urząd Celny w Krośnie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
biokomponent
obniżenie stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy z uwagi na fakt, że w procesie produkcji na terenie kraju paliwa ciekłego z zawartością biokomponentów, które to biokomponenty zostały wytworzone z surowego oleju rzepakowego wyprodukowanego przez podatnika na terenie Ukrainy, nie spowoduje utraty prawa podatnika do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) przy spełnieniu warunków nałożonych ust. 2 pkt 1-4 ww. paragrafu?


Na podstawie art.14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek Strony z dnia 25.05.2006r. (wpływ do urzędu 31.05.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie postanawia :
uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe

Uzasadnienie

W dniu 31.05.2006r. do tut. Urzędu został złożony wniosek b/n firmy XXXXXX udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Firma XXXXXX zamierza utworzyć na terenie Ukrainy oddział XXXXXX, który zajmował się będzie pozyskiwaniem od producentów rolnych surowców rolniczych, które będą przetworzone przez XXXXXX (na terenie Ukrainy) na surowy olej rzepakowy, który z kolei XXXXXX dostarczy podmiotowi krajowemu, będącemu składem podatkowym, w celu jego wykorzystania do wytworzenia ww. składzie podatkowym biokomponentów, o których mowa w ustawie z dnia 2 października 2003r o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. z 2003r. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.). Wytworzone w ten sposób biokomponenty przemieszczone zostaną do innego składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, gdzie posłużą do wytworzenia paliwa ciekłego z zawartością biokomponentów. XXXXXX nie jest składem podatkowym, nie posiada statusu zarejestrowanego handlowca, niezarejestrowanego handlowca, ani przedstawiciela podatkowego.
XXXXXX informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
Podatnik stoi na stanowisku, że fakt iż w procesie produkcji na terenie kraju paliwa ciekłego z zawartością biokomponentów, które to biokomponenty zostały wytworzone z surowego oleju rzepakowego wyprodukowanego przez XXXXXX na terenie Ukrainy, nie spowoduje utraty prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) przy spełnieniu warunków nałożonych ust. 2 pkt 1-4 ww. paragrafu.

Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
W rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm. ), użyte określenia oznaczają:
1) biokomponenty to - ester lub bioetanol, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe,
2) ester to - estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów,
3) bioetanol to - odwodniony alkohol etylowy rolniczy produkowany z surowców rolniczych lub produktów ubocznych i odpadów
4) paliwa ciekłe:
a)benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie do 5 % bioetanolu oraz do 15 % eterów, stosowanych w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,
b)olej napędowy zawierający do 5% estrów stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,
-spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
5) biopaliwa ciekłe
a)benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie powyżej 5 % bioetanolu oraz powyżej 15 % eterów, stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,
b)estry, stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,
c)olej napędowy, zawierający powyżej 5 % estrów, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,
- spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

W rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:
1)wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;
2)pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.
W myśl tego przepisu do paliw silnikowych i olejów opałowych, poza wyrobami wymienionymi w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy, zalicza się również pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Należy zatem przyjąć, że w zależności od przeznaczenia surowego oleju rzepakowego czy wytworzonego biokomponentu (na cele napędowe lub opałowe albo cele inne niż napędowe lub opałowe) różny jest ich status z punktu widzenia przepisów akcyzowych. Estry przeznaczone na cele napędowe lub opałowe podlegają opodatkowaniu akcyzą i jako wyroby akcyzowe zharmonizowane muszą być produkowane w składzie podatkowym, niezależnie np. od tego , czy produkowane są na własne potrzeby, do celów badawczych, czy na sprzedaż. Bez znaczenia jest w tym przypadku również wielkość produkcji ww. wyrobów.

Określona w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.Na podstawie delegacji zawartej w ust. 2 powyższego artykułu Minister Finansów może w drodze rozporządzenia obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania.
I tak zgodnie z § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawki akcyzy określone w art. 65 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju w załączniku nr 1 oraz dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Zgodnie z poz. 4 załącznika nr 1 i poz. 3 załącznika nr 2 stawka na wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU wynosi 1882,00 zł /1000 l.
Obowiązek podatkowy w stosunku do biokomponentów przeznaczonych do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą podlegają:
1)produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
2)wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
4)eksport i import wyrobów akcyzowych;
5)nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.Zatem zgodnie z powyższym obowiązek podatkowy wobec oleju rzepakowego powstaje w każdym przypadku z wyżej przytoczonych, jeżeli jest on przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

Podsumowując, oleje roślinne, w tym olej rzepakowy w nieprzetworzonej naturalnej postaci, nie stanowią wyrobu akcyzowego. Jednakże w sytuacji, gdy ten sam olej rzepakowy jest przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw (bez względu na symbol PKWiU i kod CN), wyrób ten, zgodnie z art. 62 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, należy klasyfikować jako paliwo silnikowe, które podlega akcyzie.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.
Zatem zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Z powyższego wynika, że biokomponenty są zwolnione z akcyzy, jednakże zgodnie z § 12 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1)podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;
2)podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust.3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
3)nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;
4)podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.
Z tak skonstruowanego zapisu § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) wynika, iż wyprodukowane biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych będą zwolnione z podatku akcyzowego po spełnieniu warunków wymienionych w tym paragrafie między innymi, że ich produkcja będzie odbywać się w składzie podatkowym, w którym zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a wyprowadzenie ze składu podatkowego odbywać się będzie również w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego.

Reasumując powyższe, produkcja na terenie kraju w składzie podatkowym biokomponentów z surowego oleju rzepakowego wytworzonego przez XXXXXX na terenie Ukrainy, a następnie przemieszczenie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy tych biokomponentów do innego składu podatkowego gdzie posłużą do wytworzenia paliwa ciekłego z zawartością biokomponentów nie spowoduje utraty prawa do korzystania ze zwolnienia w podatku akcyzowym, o którym mowa w § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj