Interpretacja Izby Celnej w Szczecinie
420000-WPA-9143-67/06-2/ES
z 20 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
420000-WPA-9143-67/06-2/ES
Data
2006.10.20
Autor
Izba Celna w Szczecinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego
Słowa kluczowe
olej napędowy
olej opałowy
olej smarowy
oświadczenia
żegluga
Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, o wyjaśnienie wymogów związanych z dostawą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego na jednostki pływające, zawijające do polskich portów.
D E C Y Z J A Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1, art. 207 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 29 czerwca 2006 roku Spółki XX na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie numer 421000-PA-9102-16/06/TS z dnia 23 czerwca 2006 roku, Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie numer 421000-PA-9102-16/06/TS z dnia 23 czerwca 2006 roku, w ten sposób, że uznaje stanowisko przedstawione we wniosku jako nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Spółka XX, zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie z wnioskiem z dnia 23 marca 2006 roku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedmiotem wniosku było pytanie, o wyjaśnienie wymogów związanych z dostawą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w § 8 i § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 ze zmianami) ze składu podatkowego na jednostki pływające, zawijające do polskich portów. Podatnik we wniosku wskazał, że dostawy na jednostki pływające bandery kraju Unii Europejskiej i siedziby armatora w Unii Europejskiej oraz bandery kraju z poza Unii Europejskiej i siedziby armatora w Unii Europejskiej, aby korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego, winny odbywać się po spełnieniu wymogów § 8 ust. 4 pkt 1 do 6 oraz § 13 ust. 1 pkt 5 do 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i złożeniu oświadczenia podpisanego przez kapitana jednostki pływającej. Również dotyczy to bandery kraju z poza Unii Europejskiej i siedziby armatora z poza Unii Europejskiej z tym, iż dostawa jest dokonana za dokumentem celnym SAD wystawionym przez uprawnionego sprzedawcę, przyjętym i podpisanym przez kapitana jednostki pływającej. Rozpatrując wniosek podatnika Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie wydał interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawartą w postanowieniu numer 421000-PA-9102-16/06/TS z dnia 23 czerwca 2006 roku. Przedmiotem powyższego postanowienia była interpretacja przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Postanowieniem tym, organ pierwszej instancji uznał, że stanowisko Spółki, zawarte we wniosku z dnia 23 marca 2006 roku jest nieprawidłowe. Na powyższe postanowienie Strona pismem z dnia 29 czerwca 2006 roku wniosła zażalenie. Zażalenie to wniesione zostało z zachowaniem 7 - dniowego terminu, jaki dla wniesienia zażalenia przewiduje art. 236 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Strona w uzasadnieniu zażalenia podkreśla, że w postanowieniu Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie numer 421000-PA-9102-16/06/TS z dnia 23 czerwca 2006 roku brak jest stanowiska odnośnie dostaw na statki znajdujące się w polskim porcie olejów smarowych dostarczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Strona stoi na stanowisku, że dostawa taka winna odbywać się analogicznie do opisanej w postanowieniu Naczelnika Urzędu Celnego, a odnoszącej się do olejów przeznaczonych do celów żeglugi zawartych w § 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia od podatku akcyzowego. Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie, nie zgadzając się z zarzutami podniesionymi przez Stronę, przekazał przedmiotowe zażalenie wraz z całością akt sprawy w trybie art. 227 § 1 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie będącego organem odwoławczym. Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym i prawnym sprawy uznał, że zażalenie wniesione przez podatnika zasługuje na uwzględnienie. Mając powyższe na względzie, co znalazło swój wyraz w sentencji niniejszego postanowienia, Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie wyjaśnia, co następuje. Zgodnie z zasadą dwuinstancyjności organ odwoławczy obowiązany jest ponownie rozpoznać i rozstrzygnąć sprawę rozstrzygniętą orzeczeniem organu pierwszej instancji, od której wniesiono zażalenie. Organ odwoławczy nie ogranicza się, zatem tylko i wyłącznie do kontroli orzeczenia organu pierwszej instancji, ale zobowiązany jest również ponownie rozstrzygnąć sprawę. Zażalenie przenosi, bowiem na organ odwoławczy kompetencje do rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy, która została już rozstrzygnięta na poziomie pierwszej instancji. Organ odwoławczy, stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązany jest zmienić lub uchylić w drodze decyzji postanowienie wydane przez organ pierwszej instancji, zawierające w swej treści interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie. Po wszechstronnej i szczegółowej analizie treści wniosku podatnika, wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oraz zażalenia, Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie postanowił zmienić postanowienie numer 421000-PA-9102-16/06/TS z dnia 23 czerwca 2006 roku. Podejmując takie rozstrzygnięcie, Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie wziął pod uwagę, co następuje. Uregulowana w przepisach art. 14a, art. 14b i art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa, instytucja interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest instytucją prawa podatkowego, mającą na celu zagwarantowanie podatnikom pewności poruszania się w sferze przepisów prawa podatkowego. Zwłaszcza, że przepisy prawa podatkowego, obowiązującego w Polsce systemu podatkowego, zasadniczo przewidują ustalanie należności podatkowych na zasadzie samoobliczenia podatkowego. Technika samoobliczenia powoduje, że ryzyko związane z właściwym ustaleniem zobowiązania podatkowego, a w konsekwencji ustaleniem stanu faktycznego i dokonaniem odpowiedniej interpretacji przepisów prawa podatkowego, spoczywa na podatniku. Ewentualna rola organów podatkowych sprowadza się do kontroli prawidłowości działań podatników. Ryzyko to jest tym większe, im przepisy będące przedmiotem interpretacji przez podatnika, są bardziej niejasne i skomplikowane. Ustawodawca zdając sobie sprawę z zawiłości prawa podatkowego składającego się na polski system podatkowy, zdecydował się dla równowagi wprowadzić do tego systemu instytucję interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Instytucja ta oparta jest o zasadę skargowości, co oznacza, że może zostać zastosowana tylko i wyłącznie na wniosek podatnika. Zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa, stosownie do swojej właściwości na wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z dyspozycją art. 14a § 4 wyżej cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następuje w drodze postanowienia. Zgodnie z dyspozycją art. 14b § 1 ustawy, interpretacja taka nie jest wiążąca dla podatnika. Niemniej jednak, jeżeli podatnik zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia tego postanowienia, w przypadku gdy decyzja określająca lub ustalająca to zobowiązanie byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja ta jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. I co ważne, na postanowienie zawierające w swej treści interpretację przysługuje zażalenie. Tym samym, podatnik nie zgadzając się z treścią interpretacji udzielonej przez organ pierwszej instancji, składając zażalenie, może spowodować, że jego treść będzie przedmiotem kontroli organu odwoławczego. W przypadku gdy organ drugiej instancji uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika zasługuje na uwzględnienie zmienia lub uchyla to postanowienie. Natomiast w przypadku, gdy organ odwoławczy uzna, że zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie, a ocena stanowiska pytającego zawarta w tym postanowieniu jest prawidłowa, wydaje postanowienie w przedmiocie utrzymania w mocy postanowienia organu pierwszej instancji. Dlatego też, Dyrektor Izby Celnej wyjaśnia, co następuje. Zgodnie z dyspozycją § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity w Dz.U. z 2006 roku Nr 72, poz. 500 ze zmianą), zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie statku. Przy czy, stosownie do dyspozycji § 8 ust. 1a w przypadku olejów napędowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.15, objętych kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49, i olejów opałowych, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowanych w pozycji CN 2710, zwolnienie dotyczy wyłącznie sprzedaży wyrobów oznaczonych i zabarwionych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy. Zwrócić również należy uwagę, że zgodnie z dyspozycją § 8 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się każde użycie statku przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych. Zgodnie natomiast z treścią § 8 ust. 3 uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot dokonujący zakupu olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, który: Zgodnie z dyspozycją § 8 ust. 4 w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, ze składu podatkowemu podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi posiadającemu jednostkę lub jednostki pływające, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że: Przy czym, stosownie do dyspozycji § 8 ust. 5 rozporządzenia, w przypadku dokonywania sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, ze składu podatkowego lub przez podmiot dokonujący ich sprzedaży, do zbiorników innych niż na stałe zamocowane w jednostce pływającej, zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że: Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, powinno zawierać co najmniej: Wynika to bezpośrednio z dyspozycji § 8 ust. 7 rozporządzenia. Ponadto stosownie do treści § 8 ust. 8, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6, oprócz danych określonych w ust. 7, powinno dodatkowo zawierać określenie liczby posiadanych przez podmiot jednostek pływających oraz danych o przeciętnym zużyciu wyrobów, o których mowa w ust. 1, przez te jednostki. Ponadto, jak wynika z treści § 8 ust. 9, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6, może być również złożone w dokumencie, w szczególności na kwicie bunkrowym, sporządzonym w związku z dostawą wyrobów, o których mowa w ust. 1, na jednostkę pływającą. W takim wypadku dokument, dokument, o którym mowa w ust. 9, powinien zawierać co najmniej: Wynika to z treści § 8 ust. 10 rozporządzenia. Przy czym, zgodnie z dyspozycją § 8 ust. 11, jeżeli oświadczenie zostało złożone w dokumencie, o którym mowa w ust. 9, nie stosuje się przepisu ust. 8. Jeżeli chodzi natomiast o przepis § 13 rozporządzenia, to przewiduje on w ust. 1 zwolnienie od akcyzy: Przy czym, zwrócić należy uwagę, że stosownie do dyspozycji § 13 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1-4, mają zastosowanie pod warunkiem, że: Ponadto zwolnienia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, co wynika z dyspozycji § 13 ust. 2a, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2. Uprawnionym nabywcą, zgodnie z dyspozycją § 13 ust. 2b, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który: Ponadto stosownie do treści § 13 ust. 2c, w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że: Zgodnie natomiast z treścią § 13 ust. 2e, oświadczenie, o którym mowa w ust. 2b pkt 1 i ust. 2c pkt 1 i 6, powinno zawierać co najmniej: Istotne jest również zwrócenie uwagi, że zgodnie z dyspozycją § 13 ust. 3 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podlegających opodatkowaniu ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałych w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami). Zatem mając powyższe na uwadze o sposobie realizacji zwolnienia od akcyzy przedmiotowych wyrobów nie decyduje bandera statku, czy też kraj, w którym znajduje się siedziba armatora. Inaczej się ma rzecz w przypadku kiedy trasa rejsu statku na który realizowana jest dostawa wyrobów zakończy się w krajach trzecich. W takich wypadkach należy stosować przepis § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz.U. Nr 94, poz. 902 ze zmianami). Zgodnie z brzmieniem § 10 ust. 1 rozporządzenia, towary wspólnotowe przeznaczone na zaopatrzenie statków znajdujących się w polskim porcie i wykorzystywanych w ruchu międzynarodowym do krajów trzecich: Przy wprowadzeniu na statek towarów, o których mowa wyżej, należy przedstawić organowi celnemu specyfikację towarów lub inny dokument umożliwiający ich identyfikację, a także pisemne oświadczenie kapitana statku, że towary zostaną wykorzystane lub zużyte na jego pokładzie oraz że: W tym miejscu zwrócić należy uwagę, że stosownie do dyspozycji § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 ze zmianami), w przypadku eksportu ze składu podatkowego połączonego z przewozem przez terytorium Wspólnoty Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w administracyjnym dokumencie towarzyszącym jako miejsce przeznaczenia należy podać graniczny urząd celny państwa członkowskiego, z którego wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną wyprowadzone poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej. Ponadto zgodnie z dyspozycją § 13 ust. 2 cytowanego wyzej rozporządzenia, w przypadku gdy eksportowane wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do polskiego granicznego urzędu celnego, administracyjny dokument towarzyszący jest wypełniany w sposób, o którym mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia. Mając powyższe na względzie, uznając zażalenie na postanowienie za uzasadnione, Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie rozstrzygnął, jak w sentencji niniejszego postanowienia. P O U C Z E N I E Zgodnie z dyspozycją art. 221 ustawy Ordynacja podatkowa, od niniejszej decyzji służy Stronie odwołanie do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie w terminie 14 dni licząc od dnia następnego po dniu doręczenia decyzji. Jednocześnie informuję, że odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzut przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa). Jednocześnie informuję, że odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzut przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.