Interpretacja Izby Celnej w Przemyślu
40-PA-911/I/7/3/2006
z 15 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
40-PA-911/I/7/3/2006
Data
2006.06.15
Autor
Izba Celna w Przemyślu
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz
Słowa kluczowe
olej opałowy
stawki podatku
Pytanie podatnika
Czy gliceryna barwiona i sprzedawana bez przetworzenia jako zabarwiony olejopałowy do celów przemysłowych oraz czy olej opałowy wyprodukowany w 70-80%z gliceryny, a w pozostałej części z innych olejów będą opodatkowane stawkąakcyzy 232 zł/1000l czy 60 zł/1000kg?
Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu działając na podstawie przepisów art. 14b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) U z a s a d n i e n i e Wnioskiem z dnia 14.03.2006 r. firma XXXXXXXXXX reprezentowana przez ZZZZZZ zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem akcyzowym gliceryny sprzedawanej jako olej opałowy do celów przemysłowych oraz oleju opałowego wyprodukowanego z 70-80%-owej gliceryny. Przedstawiając stan faktyczny podatnik wyjaśnił, iż prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje się między innymi olej opałowy. Jego zdaniem ekonomicznie uzasadniona byłaby produkcja oleju opałowego do celów przemysłowych z gliceryny zanieczyszczonej metanolem. Glicerynę barwionoby znacznikiem, co wyczerpywałoby znamiona produkcji zgodnie z art. 63 ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Wyprodukowany w ten sposób olej opałowy zabarwiony właściwym znacznikiem, przeznaczony byłby na cele grzewcze, jego destylacja wynosiłaby ponad 30%, a gęstość mniej niż 890 kg/m3. Stawka na przedmiotowy olej określona została w poz. 2 załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) i wynosi 232,00 zł/1000 l. W dniu 26.04.2006 r. do Urzędu Celnego w Rzeszowie wpłynęło pismo b/n z dnia 24.04.2006 r., w którym podatnik zmienił swoje stanowisko w sprawie. Uważa on mianowicie, że gliceryna sprzedawana jako olej opałowy nie podlegałaby barwieniu, a jej obciążenie podatkiem akcyzowym winno wynosić 60,00 zł/1000 kg. Zgodnie bowiem z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30.05.2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych do celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 815, poz. 96 z późn. zm.) obowiązkowi znakowania i barwienia podlega olej opałowy, jeśli jego destylacja wynosi powyżej 30%, gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na PKWiU, w poz. CN 2710. Konkludując strona stwierdza, że jeżeli dany wyrób spełnia dwa pierwsze warunki, a nie spełnia trzeciego (gliceryna sklasyfikowana jest w pozycji CN 1520) nie podlega barwieniu i opodatkowany jest stawką 60 zł./1000 kg. Po rozpoznaniu wniosku strony Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie, postanowieniem Nr 402000-PA-911-7/2006 z dnia 22.05.2006 r. wydanym na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, uznał stanowisko strony za prawidłowe. W myśl art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do celów akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), natomiast do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN). Dla celów kontroli obrotu paliwami silnikowymi i olejami opałowymi może zostać wprowadzony obowiązek ich znakowania i barwienia. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wprowadzając obowiązek znakowania i barwienia, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposób i tryb znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych, uwzględniając techniczne możliwości zapewniające nieusuwalność znacznika i prawidłowe barwienie ( art. 66 ust. 1 i 2 cyt. ustawy). Realizując uprawnienie wynikające z przywołanego wyżej przepisu Minister Finansów w § 1 ust. 1 rozporządzenia z dnia 30.05.2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych do celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 815, poz. 96 z późn. zm.) określił, że dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu podlegają: Mając na uwadze powyższe przepisy przedmiotowy olej opałowy wyprodukowany z zanieczyszczonej gliceryny będzie podlegał znakowaniu i barwieniu, gdyż zgodnie z wyjaśnieniami strony jego destylacja wyniesie ponad 30%, a gęstość będzie niższa niż 890 kg/m3. Bez znaczenia jest przy tym fakt, że gliceryna sklasyfikowana jest w pozycji CN 1520, a więc innej niż powołana przez ustawodawcę w cytowanym przepisie pozycja CN 2710. W myśl bowiem wskazanych wcześniej przepisów ustawy o podatku akcyzowym do celów akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), a w § 1 ust. 1 pkt 1 przedmiotowego rozporządzenia określono, że obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają "oleje opałowe...bez względu na symbol PKWiU...". Mając na uwadze powyższe stawka podatku akcyzowego dla przedmiotowego oleju opałowego - w przypadku gdy olej ten jest zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem - zgodnie z zapisem w pozycji 2 lit. a załącznika Nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego będzie wynosiła 232,00 zł/1000 l. Na podatniku sprzedającym oleje opałowe ciążą określone obowiązki. I tak podatnik dokonujący sprzedaży olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe z z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3 (bez względu na symbol PKWiU), w przypadku, gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem obowiązany jest przy tej sprzedaży: Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez podatnika oraz obowiązujący w dniu wydania niniejszej decyzji stan prawny Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu uznał, że postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie Nr 402000-PA-911-7/2006 z dnia 22.05.2006 r. uznające stanowisko podatnika za prawidłowe w sposób rażący narusza prawo i orzekł jak w sentencji. Na niniejszą decyzję przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu (art. 221 Ordynacji podatkowej), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (art. 223 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) - adres do korespondencji: Izba Celna w Przemyślu, ul. Sielecka 9, 37-700 Przemyśl. Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.