Interpretacja Izby Celnej w Przemyślu
40-PA-911/I/7/3/2006
z 15 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
40-PA-911/I/7/3/2006
Data
2006.06.15



Autor
Izba Celna w Przemyślu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
olej opałowy
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy gliceryna barwiona i sprzedawana bez przetworzenia jako zabarwiony olejopałowy do celów przemysłowych oraz czy olej opałowy wyprodukowany w 70-80%z gliceryny, a w pozostałej części z innych olejów będą opodatkowane stawkąakcyzy 232 zł/1000l czy 60 zł/1000kg?


Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu działając na podstawie przepisów art. 14b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)
uchyla z urzędu
postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie Nr 402000-PA-911-7/2006 z dnia 22.05.2006 r., którym udzielono stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 14.03.2006 r. firma XXXXXXXXXX reprezentowana przez ZZZZZZ zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem akcyzowym gliceryny sprzedawanej jako olej opałowy do celów przemysłowych oraz oleju opałowego wyprodukowanego z 70-80%-owej gliceryny. Przedstawiając stan faktyczny podatnik wyjaśnił, iż prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje się między innymi olej opałowy. Jego zdaniem ekonomicznie uzasadniona byłaby produkcja oleju opałowego do celów przemysłowych z gliceryny zanieczyszczonej metanolem. Glicerynę barwionoby znacznikiem, co wyczerpywałoby znamiona produkcji zgodnie z art. 63 ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Wyprodukowany w ten sposób olej opałowy zabarwiony właściwym znacznikiem, przeznaczony byłby na cele grzewcze, jego destylacja wynosiłaby ponad 30%, a gęstość mniej niż 890 kg/m3. Stawka na przedmiotowy olej określona została w poz. 2 załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) i wynosi 232,00 zł/1000 l.

W dniu 26.04.2006 r. do Urzędu Celnego w Rzeszowie wpłynęło pismo b/n z dnia 24.04.2006 r., w którym podatnik zmienił swoje stanowisko w sprawie. Uważa on mianowicie, że gliceryna sprzedawana jako olej opałowy nie podlegałaby barwieniu, a jej obciążenie podatkiem akcyzowym winno wynosić 60,00 zł/1000 kg. Zgodnie bowiem z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30.05.2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych do celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 815, poz. 96 z późn. zm.) obowiązkowi znakowania i barwienia podlega olej opałowy, jeśli jego destylacja wynosi powyżej 30%, gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na PKWiU, w poz. CN 2710. Konkludując strona stwierdza, że jeżeli dany wyrób spełnia dwa pierwsze warunki, a nie spełnia trzeciego (gliceryna sklasyfikowana jest w pozycji CN 1520) nie podlega barwieniu i opodatkowany jest stawką 60 zł./1000 kg.

Po rozpoznaniu wniosku strony Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie, postanowieniem Nr 402000-PA-911-7/2006 z dnia 22.05.2006 r. wydanym na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, uznał stanowisko strony za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli rażąco narusza ono prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.
Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego, korzystając z uprawnienia jakie daje mu cytowany wyżej przepis - postanowieniem Nr 40-PA-911/I/7/1/2006 z dnia 09.06.2006 r. wszczął z urzędu postępowanie w sprawie uchylenia cytowanego postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie uznając, iż postanowienie to w sposób rażący narusza prawo.

W myśl art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do celów akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), natomiast do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN). Dla celów kontroli obrotu paliwami silnikowymi i olejami opałowymi może zostać wprowadzony obowiązek ich znakowania i barwienia. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wprowadzając obowiązek znakowania i barwienia, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposób i tryb znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych, uwzględniając techniczne możliwości zapewniające nieusuwalność znacznika i prawidłowe barwienie ( art. 66 ust. 1 i 2 cyt. ustawy). Realizując uprawnienie wynikające z przywołanego wyżej przepisu Minister Finansów w § 1 ust. 1 rozporządzenia z dnia 30.05.2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych do celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 815, poz. 96 z późn. zm.) określił, że dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu podlegają:
1) oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe,
2) oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie).

Mając na uwadze powyższe przepisy przedmiotowy olej opałowy wyprodukowany z zanieczyszczonej gliceryny będzie podlegał znakowaniu i barwieniu, gdyż zgodnie z wyjaśnieniami strony jego destylacja wyniesie ponad 30%, a gęstość będzie niższa niż 890 kg/m3. Bez znaczenia jest przy tym fakt, że gliceryna sklasyfikowana jest w pozycji CN 1520, a więc innej niż powołana przez ustawodawcę w cytowanym przepisie pozycja CN 2710. W myśl bowiem wskazanych wcześniej przepisów ustawy o podatku akcyzowym do celów akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), a w § 1 ust. 1 pkt 1 przedmiotowego rozporządzenia określono, że obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają "oleje opałowe...bez względu na symbol PKWiU...". Mając na uwadze powyższe stawka podatku akcyzowego dla przedmiotowego oleju opałowego - w przypadku gdy olej ten jest zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem - zgodnie z zapisem w pozycji 2 lit. a załącznika Nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego będzie wynosiła 232,00 zł/1000 l.

Na podatniku sprzedającym oleje opałowe ciążą określone obowiązki. I tak podatnik dokonujący sprzedaży olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe z z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3 (bez względu na symbol PKWiU), w przypadku, gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem obowiązany jest przy tej sprzedaży:
- osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym mniemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a wspomnianego załącznika Nr 1 rozporządzenia,
- osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe.
Nadto podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia obowiązany jest przekazać do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia oświadczeń, o których mowa wyżej, wraz z ich kopiami; Oryginały oświadczeń winny być przechowywane przez podatników do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i udostępniane w celu kontroli.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez podatnika oraz obowiązujący w dniu wydania niniejszej decyzji stan prawny Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu uznał, że postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie Nr 402000-PA-911-7/2006 z dnia 22.05.2006 r. uznające stanowisko podatnika za prawidłowe w sposób rażący narusza prawo i orzekł jak w sentencji.
Uchylone postanowienie z dnia 22.05.2006 r. jest wiążące w stosunku do zdarzeń, które miały miejsce przed datą zmiany wyżej cytowanych przepisów.

Na niniejszą decyzję przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu (art. 221 Ordynacji podatkowej), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (art. 223 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) - adres do korespondencji: Izba Celna w Przemyślu, ul. Sielecka 9, 37-700 Przemyśl. Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj