Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/146/06/JR
z 16 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/146/06/JR
Data
2006.11.16
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz unijny
koszty uzyskania przychodów
potrącalność kosztów
przychód
zwrot wydatków
Pytanie podatnika
Czy stosownie do art. 15 ust. 1, w związku z art. 16 ust. 1 pkt 58 i art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki ponoszone przez Spółkę mające na celu zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa Spółki (zwiększenie przychodów Spółki w przyszłości ) m.in. poprzez wyszukanie inwestora strategicznego, ponoszone na bieżąco (tak w 2006 r., jak i w 2007 r.) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w chwili ich poniesienia w całości, również w części (nie więcej niż 50 % i nie więcej niż 150.000,00 zł), w której w przyszłości (w 2007 r.) mogą, ale nie muszą być zwrócone z środków ,,Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw", w latach 2004-2006, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 2.1 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo"?
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na zwiększenie konkurencyjności Spółki do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), które mogą zostać zwrócone z dofinansowania uzyskanego z budżetu Unii Europejskiej wolnego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku. Pismem z dnia 16.08.2006 r. (uzupełnionym w dniu 03.10.2006 r.) Spółka zwróciła się z pytaniem: czy stosownie do art. 15 ust. 1, w związku z art. 16 ust. 1 pkt 58 i art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki ponoszone przez Spółkę mające na celu zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa Spółki (zwiększenie przychodów Spółki w przyszłości ) min. poprzez wyszukanie inwestora strategicznego, ponoszone na bieżąco (tak w 2006 r., jak i w 2007 r.) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w chwili ich poniesienia w całości, również w części (nie więcej niż 50 % i nie więcej niż 150.000,00 zł), w której w przyszłości (w 2007 r.) mogą, ale nie muszą być zwrócone ze środków ,,Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw", w latach 2004-2006, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 2.1 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo"Wątpliwości Spółki dotyczą momentu kwalifikowania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu i do wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy w związku z możliwością refundowania w 2007 r. całości lub części poniesionych w 2006 r. i 2007 r. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych tj. budżetu państwa. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie Projektu: Zakup usług doradczych mających na celu pozyskanie inwestora strategicznego, realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, w latach 2004-2006, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 2.1 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo. Przedsięwzięcie to jest realizowane na podstawie umowy zawartej z wyspecjalizowaną firmą, akceptowaną przez ARP. Po spełnieniu warunków wynikających z umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości Wnioskodawca uzyska w 2007 r. ,,pomoc w formie bezzwrotnego wsparcia finansowanego na zasadach refundacji, przeznaczonego na pokrycie całości lub części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (70 %) i publicznych środków krajowych tj. budżetu państwa (30%). Jednostka stoi na stanowisku, iż wydatki ponoszone sukcesywnie w latach 2006 i 2007 na podstawie faktur VAT wystawianych przez wypecjalizowaną firmę, których celem jest osiągniecie (zwiększenie) przychodu szczególnie w okresach przyszłych, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w chwili ich ponoszenia w pełnej wysokości. Dotacja będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku uzyskania zwrotu wydatków należy pomniejszyć koszty uzyskania przychodów. Wydatki te w części sfinansowanej dotacją na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy pod warunkiem, że mają one bezpośredni lub pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Aby zatem uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów musi on wynikać z prowadzonej działalności służącej osiąganiu przychodów, być dokonany celowo tzn. jego poniesienie winno przyczyniać się do uzyskania lub zwiększenia przychodów podatkowych czy też zachowania źródła uzyskiwania tych przychodów. Każdy wydatek wymaga jednak indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodem i racjonalności działania podatnika.W opinii tut. organu podatkowego wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup usług doradczych mających na celu pozyskanie inwestora strategicznego w ramach ,,Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, w latach 2004-2006, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 2.1 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo" będą kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy i należy je rozliczyć w momencie ich poniesienia zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4, wg której ,,koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą tj. są potrącane także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącane w roku, w którym zostały poniesione". W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, że pomoc którą uzyska będzie mieć formę bezzwrotnego wsparcia finansowanego na zasadach refundacji, przeznaczonego na pokrycie całości lub części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 70 % i publicznych środków krajowych tj. budżetu państwa 30%. Zatem uzyskane środki pomocowe będą w części (70 %) pochodziły z funduszy strukturalnych, których status prawny regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz rozporządzenia Komisji(WE) Nr 438/2001 z dnia 1 marca 2001 r. wprowadzające przepisy dotyczące wdrożenia Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 w zakresie systemów zarządzania i kontroli wsparcia przyznanego z funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r.Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 w ramach NPR jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowane systemy przepływów finansowych, przy czym w większości przypadków środki finansowe są prefinansowane z budżetu państwa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.