Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-349/06/RM
z 8 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-349/06/RM
Data
2007.01.08



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
szkolenie pracownicze
umowa zlecenia
usługi szkoleniowe
wydatki szkoleniowe


Pytanie podatnika
Czy ponoszony przez Spółkę wydatek na zakup usługi organizacji szkoleń od zewnętrznego podmiotu stanowi jej kup, a jesli tak to czy podlega limitowi o ktorym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop? Czy Spółka przyjmując wartość wydatku zakupionej usługi szkoleniowej może dokonywać podziału przedmiotu usługi ujmując przez to część wydatków wchodzących w zakres tejże usługi jako wydatki nie stanowiace kup, zgodnie z kosztorysem?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku xxx Sp. z o. o z dnia 20 października 2006r. (data wpływu 24 październik 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe

UZASADNIENIE

Stan faktyczny oraz stanowisko Spółki przedstawione we wniosku:

Spółka jest producentem słodyczy sprzedawanych zarówno na rynku krajowym jak i poza granice RP. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka kilka razy w roku zawiera umowy z podmiotami zewnętrznymi, mocą których podmioty te zobowiązują się do zorganizowania kilkudniowych konferencji oraz szkoleń.

W trakcie szkoleń i konferencji odbywają się zajęcia dla poszczególnych działów Spółki, przede wszystkim dla działu sprzedaży. Materiały szkoleniowe zapewnia Spółka we własnym zakresie, bądź korzysta z usług zewnętrznej firmy szkoleniowej.

W ramach usługi organizacji konferencji/szkolenia zleceniodawca zobowiązuje się zapewnić:

- zakwaterowanie w hotelu,- miejsca parkingowe,- wyżywienie,- transport z hotelu do miejsca, w którym organizowane jest szkolenie/konferencja,- wynajem sali konferencyjnej,- zorganizowanie w wynajętym lokalu uroczystej kolacji połączonej z dyskoteką oraz występem zespołu,- zapewnienie serwisu fotograficznego,- zapewnienie środków audiowizualnych dla celów szkoleniowych.

Do umowy o zorganizowanie konferencji/szkolenia każdorazowo dołączony jest szczegółowy aneks, zgodnie z którym wyszczególnione są kwotowo i rodzajowo powyższe zobowiązania usługobiorcy wraz z należnym wynagrodzeniem. Po wykonaniu przez zleceniobiorcę usługi Spółka obciążana jest fakturą VAT z opisem „organizacja szkolenia/konferencji zgodnie z umową z dnia____” i łączną kwotą należną z tytułu zawartej umowy.

Zakres wskazanych szkoleń zasadniczo oparty jest na konieczności zapoznania kontrahentów Spółki z nowymi produktami, podnoszenia ich umiejętności serwisowych a w konsekwencji zwiększenie wartości sprzedaży produktów.

Tak więc wskazane powyżej szkolenia od strony merytorycznej (wykład, prezentacja, konferencja, czy warsztaty) prowadzone są zawsze przez Spółkę (lub zewnętrzną firmę szkoleniową), natomiast całość organizacji takiego szkolenia (rezerwacja hotelu czy ośrodka, wynajem sal konferencyjnych, wyżywienie dodatkowe, atrakcje dla osób szkolonych, noclegi, przejazd itp.) organizowana (zapewniana) jest przez podmiot zewnętrzny sprzedający kompleksową usługę w postaci organizacji takiego szkolenia/konferencji.

Na mocy zawartej umowy pomiędzy Spółką i firmą zapewniającą organizację szkolenia firma ta zobowiązana jest wyszczególnić całość wykonanych czynności wchodzących do przedmiotowej usługi, załącznik taki stanowi potwierdzenie wykonanych prac, podlegający akceptacji Spółki pod ostateczną płatność.

Prowadzone szkolenia/konferencje każdorazowo dokumentowane są w następujący sposób poprzez:

- program szkolenia,- materiały szkoleniowe,- umowę lub zlecenie z podmiotem zapewniającym organizację szkolenia,- fakturę VAT bez rozbicia na poszczególne składniki będące elementami świadczonej przez zleceniobiorcę usługi zorganizowania szkolenia/konferencji.

W związku z powyższym Wnioskodawca wystąpił z pytaniami:

1. Czy ponoszony przez Spółkę wydatek na zakup przedmiotowej usługi organizacji szkoleń od zewnętrznego podmiotu stanowi jej koszt uzyskania przychodu, a jeśli tak to czy podlega limitowi o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy Spółka przyjmując wartość wydatku zakupionej usługi szkoleniowej może i powinna dokonywać podziału przedmiotu usługi ujmując przez to część wydatków wchodzących w zakres tejże usługi (np. wycieczka dla uczestników szkolenia lub dyskoteka, wyżywienie), jako wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu, zgodnie ze szczegółowym kosztorysem zawartym w załączniku do umowy?

Ad. 1. Wnioskodawca uważa, iż w sytuacji gdy ponoszone przez Spółkę wydatki związane są celowo z uzyskiwanymi przez Podatnika przychodami i zarazem wydatki te nie zostały ujęte w katalogu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podlegające wyłączeniu z zasady ogólnej wynikającej z normy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym Podatnik uprawniony jest do ich pełnego i jednorazowego ujęcia w kosztach uzyskania przychodów.

W omawianym stanie faktycznym przedmiotem ponoszonego przez Spółkę wydatku jest usługa organizacji szkolenia/konferencji dla pracowników Spółki. Celem i skutkiem prowadzonych szkoleń/konferencji jest uzyskiwanie przez Spółkę przychodów ze sprzedaży produktów, poprzez szkolenie pracowników poszczególnych działów w zakresie form sprzedaży produktów, zwiększanie efektywności pracy i wzmocnienie identyfikacji pracowników ze Spółką.

Dlatego też całość tak ujętych działań w postaci organizowania szkoleń/konferencji stanowi fragment polityki handlowej oraz personalnej, w tym szkoleniowej i marketingowej Spółki, która konkurując z innymi firmami na rynku produktów cukierniczych, w sposób systematyczny musi budować rynek swych produktów w oparciu o sprawną sieć przedstawicieli handlowych, zwartą organizację wewnętrzną, zrozumienie działań poszczególnych działów Spółki poprzez zintensyfikowanie pracy.

Ad.2. Na mocy zawartych umów Spółka kupuje kompleksową usługę organizacji szkolenia/konferencji. W ramach umowy usługodawca swoim działaniem zapewnia wykonanie wszystkich czynności, które składają się na jej przedmiot.

Celem i zamiarem stron umowy jest dostarczenie usługi jako kompleksu poszczególnych czynności, które stanowią o wykonaniu zakupionej przez Spółkę usługi. Tym samym w opinii Spółki nie jest możliwe i celowe dla prawidłowego wykonania usługi wyodrębnienie czynności, które są bezpośrednio związane z organizacją szkolenia oraz wydzielenie czynności pośrednio związanych z taką organizacją.

Przykładem czynności bezpośrednich związanych z organizacją szkolenia może być:- wynajęcie sali konferencyjnej, w której odbywają się wykłady,- wypożyczenie sprzętu audiowizualnego,- zapewnienie materiałów szkoleniowych (w przypadku gdy mocą umowy usługodawca jest do tego zobowiązany),- zapewnienie obsługi i nagłośnienia sali.

Natomiast czynnościami pośrednio związanymi z prowadzonym szkoleniem są przykładowo:- wynajęcie całego obiektu, gdzie odbywa się szkolenie (z wyjątkiem sali konferencyjnej),- zapewnienie wyżywienia w trakcie szkolenia,- zapewnienie dojazdu jeżeli szkolenie ma charakter wyjazdowy,- organizacja imprez towarzyszących (dyskoteka, grill itp.).

Pomimo, że firmy zapewniające organizację szkoleń/konferencji, dla akceptacji płatności zobowiązane są wyszczególnić całość wykonanych czynności wchodzących do przedmiotowej usługi, jednak opis taki jest jedynie techniczną specyfikacją poszczególnych czynności faktycznych składających się na zakupioną przez Spółkę usługę. Tym samym wskazany załącznik nie określa poszczególnych usług, gdyż takich Spółka nie kupuje, a jedynie elementy składowe ostatecznego rezultatu zgodnie z umowami zawartymi pomiędzy Spółka a zleceniobiorcami. Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż w znaczeniu prawa cywilnego zawierane przez Spółkę umowy mają cechy umowy rezultatu nie zaś starannego działania. Dlatego też uzgodniona płatność jest skutkiem osiągnięcia przez firmy organizujące ostatecznego efektu w postaci pozytywnie zakończonego szkolenia czy konferencji. Powyższe oznacza, że ze względu na charakter umowy, dokonywanie podziału przedmiotu będącego podstawą stosunku na poszczególne elementy (czynności faktyczne czy prawne), stanowiłoby zaprzeczenie zawieranych przez Strony umów. Dlatego zgodnie z charakterem umów i zamiarem ich stron, nie jest możliwy podział tegoż stosunku prawnego.

Dokonując kwalifikacji prawno – podatkowej, należy stwierdzić iż:

- prawo podatkowe odnosi się do rezultatów (skutków) czynności prawnych lub faktycznych, nie ingerując w ich charakter,

- dokonywanie ustalenia treści czynności prawnej zgodnie z art. 199a § 1 Ordynacji podatkowej musi uwzględniać zgodny zamiar stron i cel czynności,

- podatkowa zmiana treści czynności prawnej, wykazującej rzeczywistą treść stosunku prawnego, musi być oparta na wykazaniu pozorności czynności prawnej wskazanej w umowie – art. 199a § 2 Ordynacji podatkowej,

- niedopuszczalny jest podział przedmiotu sprzedaży na poszczególne składniki tylko i wyłącznie z przyczyn leżących po stronie przepisów podatkowych (możliwość zastosowania różnych stawek podatku) skoro przepisy cywilnoprawne traktują taki przypadek jako jeden przedmiot sprzedaży – wyrok NSA z 09.11.2005r. sygn. III SA/Wa 2516/05 niepubl.)

W przedmiotowym stanie faktycznym ocena podatkowa cywilnego stosunku prawnego może odnosić się jedynie do rezultatów (skutków) tejże czynności, tym samym nie może poprzez jakąkolwiek ingerencję zmieniać szeroko rozumianego przedmiotu umowy.

Także niewątpliwe jest iż ustalenie treści czynności prawnej nie powoduje rozbieżności między podatkowym a cywilnym jej charakterem.

W opinii Spółki poza jakimkolwiek sporem jest stawianie zarzutu pozorności czynności prawnej.

Ostatecznie kierując się linią orzeczniczą wskazanego powyżej wyroku NSA, brak jest przesłanek upoważniających do podziału przedmiotu sprzedaży na poszczególne elementy tylko ze względu na fakt, iż ocena tychże poszczególnych elementów mogłaby być różna ze względu na skutki podatkowe samej czynności prawnej. Dlatego konieczne jest traktowanie zakupywanych przez Spółkę usług organizacji szkolenia/konferencji jako jednej kompleksowej czynności organizacji imprezy, bez możliwości wybiórczego jej dzielenia.

Po zapoznaniu się z wnioskiem Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, wyjaśnia co następuje:

I. Stan prawny obowiązujący do 31.12.2006r.

Wydatki poniesione na szkolenie pracowników jako związane z osiąganymi przez Spółkę przychodami i jakością świadczonych przez nią usług odpowiadają kryteriom wynikającym z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zgodnie z którym w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zatem analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwala na stwierdzenie, że wydatki poniesione przez Podatnika na kształcenie lub dokształcanie pracowników stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów. Do kosztów zalicza się je w pełnej wysokości albowiem przepisy prawa podatkowego nie określają w tym względzie żadnych limitów i ograniczeń.

Z treści wniosku wynika, że Spółka ponosi wydatki na szkolenie (pomimo, że używa sformułowania szkolenie/konferencja) swoich pracowników, jak również wydatki, których celem jest zorganizowanie czasu wolnego pracowników (zorganizowanie imprezy) towarzyszące przedmiotowemu szkoleniu. Spółka będzie zatem zobowiązana do ponoszenia wydatków koniecznych na:

- zakwaterowanie w hotelu,- miejsca parkingowe,- wyżywienie,- transport z hotelu do miejsca, w którym organizowane jest szkolenie/konferencja,- wynajem sali konferencyjnej,- zorganizowanie w wynajętym lokalu uroczystej kolacji połączonej z dyskoteką oraz występem zespołu,- zapewnienie serwisu fotograficznego,- zapewnienie środków audiowizualnych dla celów szkoleniowych.

Kwalifikacji powyższych wydatków, które mają na celu organizację czasu wolnego pracowników, czy też mają na celu zorganizowanie imprezy integracyjnej dla pracowników, również należy dokonać w oparciu o art. 15 ust. 1 w/w ustawy. Wszystkie wyżej wymienione wydatki w ocenie tutejszego organu podatkowego należy zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki bowiem na zakwaterowanie pracowników, wyżywienie, zorganizowanie w wynajętym lokalu uroczystej kolacji połączonej z dyskoteką, występem zespołu oraz inne wymienione powyżej są związane pośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością, oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników ze Spółką, a przez to zwiększenie efektywności ich pracy, co w konsekwencji przekłada się na przychody Spółki. Należy je zatem traktować jako koszty uzyskania przychodów o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

II. Stan prawny obowiązujący po 01.01.2007r.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zmiana powyższego przepisu ma charakter uściślający, w związku z czym należy przyjąć, że przedstawione powyżej uwagi dotyczące wymagań niezbędnych do zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, należy uznać za aktualne.

W swoim wniosku Spółka zwróciła się z pytaniem, czy powyższe wydatki będą dla niej stanowiły koszty reprezentacji i reklamy o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy zwrócić uwagę, że od 01.01.2007r., nie ustala się czy reklama prowadzona przez podatnika ma charakter publiczny, czy też, gdyż w obecnym stanie prawnym podlega ona w całości zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych.

Analiza w/w przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych prowadzi do wniosku, że nie będzie miał ten przepis zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Należy natomiast zgodzić się ze stanowiskiem, że do kosztów szkolenia pracowników, należą między innymi koszty wyżywienia, transportu i organizacji czasu wolnego wolnego dla pracowników (wycieczka, dyskoteka, grill), jako koszty pośrednio związane z tym szkoleniem. Nie można ich w tej sytuacji – podobnie jak w stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2006r., - traktować jako kosztów reprezentacji – a więc między innymi kosztów związanych z wystawnością, sposobem pełnienia i reprezentowania określonych funkcji w zewnętrznych kontaktach podmiotu gospodarczego tj. podlegających limitowi w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007r.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak na wstępie.

W pozostałym zakresie wniosku odpowiedź zostanie udzielona odrębnymi postanowieniami.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj