Interpretacja Urzędu Celnego w Gliwicach
332000-RPA-055-42/05/CJ
z 30 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
332000-RPA-055-42/05/CJ
Data
2005.12.30



Autor
Urząd Celny w Gliwicach



Słowa kluczowe
olej
stawki podatku
zapłata podatku


Pytanie podatnika
Pytanie: Czy Spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od olejów fuzlowych skierowanych do spalenia, a jeśli tak, to jaką stawkę podatku akcyzowego należy zastosować dla przedmiotowych olejów fuzlowych?.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika nr A-303/08/05 z dnia 19.08.2005 r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 04.10.2005r.), uzupełnionego pismem nr A- 390/10/05 z dnia 24.10.2005 (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 26.10.2005r.)

POSTANAWIAMocenić stanowisko podatnika, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I EOdpowiadając na Państwa pytanie w sprawie interpretacji przepisów dotyczących podatku akcyzowego z dnia 19.08.2005 r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 04.10.2005r.), uzupełnionego pismem nr A- 390/10/05 z dnia 24.10.2005 (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 26.10.2005r.) działając zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), udzielam pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następujący sposób : 1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Podatnik jest producentem spirytusu. Podczas odwadniania i oczyszczania spirytusu powstaje odpad produkcyjny w postaci olejów fuzlowych - odpad gorzelniany o symbolu PKWiU 15.96.20-00.30.W związku z brakiem możliwości zagospodarowania przedmiotowych olejów fuzlowych, Podatnik zamierza stosować je jako dodatek do oleju opałowego i utylizować we własnej kotłowni.2) Stanowisko Podatnika : Oleje fuzlowe nie zostały wymienione w katalogu wyrobów akcyzowych zamieszczonym w Wykazie wyrobów akcyzowych stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29 poz. 257 z późn. zmianami). Nie są one przeznaczone do dalszej odsprzedaży, będą dodawane do oleju opałowego i utylizowane w kotłowni będącej własnością Podatnika. W związku z powyższym nie jest on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od ilości olejów fuzlowych przeznaczonych do spalenia.3) Pytanie : Czy Spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od olejów fuzlowych skierowanych do spalenia, a jeśli tak, to jaką stawkę podatku akcyzowego należy zastosować dla przedmiotowych olejów fuzlowych.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Przepisy dotyczące podatku akcyzowego zostały zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami), oraz aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Ww. ustawa o podatku akcyzowym w art. 2 pkt 1 stanowi, że wyrobami akcyzowymi są wyroby określone w załączniku nr 1 do ustawy. W punkcie 2 wyżej cytowanego artykułu zapisano, że wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.Zgodnie z nieobowiązującą już ustawą o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 11/1993 poz. 50 z późn. zmianami) wyrobami akcyzowymi były m.in. wyroby oznaczone symbolem PKWiU 15.96, tj. piwo słodowe, w tym pozostałości i odpady browarne i gorzelniane. Do grupy tychże przyporządkowano oleje fuzlowe i frakcje propanolowo-izobutalanowe o symbolu PKWiU 15.96.20-00.30.Z dniem 1 maja 2004 r. wszedł do porządku prawnego wykaz wyrobów akcyzowych stanowiący załącznik nr 1 do cytowanej powyżej ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym. W wykazie tym ustawodawca nie ujął pozostałości i odpadów browarnych i gorzelnianych, do których zalicza się m. in. oleje fuzlowe o symbolu PKWiU 15.96.20-00.30, jako wyrobów akcyzowych. Jednakże w art. 62 ustawy o podatku akcyzowym zamieszczono definicję paliw silnikowych i olejów opałowych, z której wynika, co następuje:Art. 62. 1. Do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się: 1) wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy; 2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.2. Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3 %.Jak z powyższego wynika oleje fuzlowe wykorzystywane do celów opałowych spełniają definicję zawartą w cytowanym powyżej art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym - inne wyroby służące do celów opałowych. Przeznaczenie olejów fuzlowych do spalenia ( wykorzystanie w charakterze oleju opałowego) powoduje z mocy ustawy powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego z przyporządkowaniem stawek podatku właściwych dla oleju opałowego.Podstawowa stawka podatku akcyzowego dla olejów opałowych została określona w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:Art. 65. 1. Stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.1a.  W przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi: 1) dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu; 2) dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. 87/2004 poz. 825 z późn. zmianami) obniżył stawki podatku akcyzowego dotyczące m. in. olejów opałowych. W poz. 2 Tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju stanowiącej załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia zapisano:"Bez względu na symbol PKWiU - oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe:a)z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 o C oraz których gęstość w temperaturze 15 o C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem - stawka 232,00 zł/1000 lb)pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - stawka 60,00 zł/1000 kgW wydanym w 1954 r. Słowniku Towaroznawczym- Tom III ( str. 464-468) przedstawiono charakterystykę oleju fuzlowego z podaniem jego właściwości fizyko-chemicznych.Zapisano cyt.: (...) " głównym składnikiem oleju fuzlowego jest alkohol amylowy w kilku swoich odmianach izomerycznych (65-80%). (...) Przy ogrzewaniu olej fuzlowy zaczyna wrzeć w temperaturze ok. 80oC, temperatura wrzenia podnosi się stopniowo do 162oC, pali się żółtym błyszczącym płomieniem. Główny składnik oleju fuzlowego- alkohol amylowy destyluje w temperaturze 128-132oC. (...) Ciężar właściwy w temperaturze 15oC nie wyższy niż 0,840"(...). W ww. wydawnictwie podano również skład olejów fuzlowych, z którego wynika, że nie zawierają one siarki.Z powyższego zapisu wynika, że oleje fuzlowe spełniają parametry odnośnie destylacji i gęstości określone w cytowanej powyżej pozycji 2a Tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju stanowiącej załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Celem zastosowania obniżonej stawki akcyzy w wysokości 232,00 zł/1000 l musi być spełniony, oprócz ww. parametrów, drugi warunek - zabarwienie na czerwono i oznaczenie znacznikiem. Ze względu na brak siarki nie mogą być zaklasyfikowane do grupy olejów ciężkich.W rozporządzeniu Ministra Finansów dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu ( Dz. U. nr 96/2005, poz. 815 z późn. zm.)zapisano, co następuje:§ 1. 1. Oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów opałowych lub do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), zwane dalej "wyrobami", podlegają znakowaniu i barwieniu, w sposób określony w ust. 4.Wobec powyższego obowiązkiem znakowania objęte są tylko oleje opałowe, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w poz. CN 2710. Oleje fuzlowe objęte są kodem CN 3824, a więc wymóg znakowania i barwienia określony w cytowanym powyżej rozporządzeniu do nich się nie odnosi.Z uwagi na powyższe nie ma zastosowania stawka podatku akcyzowego określona w art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowego w wysokości 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu, gdyż nie został naruszony obowiązek znakowania i barwienia wyrobu, ani jego użycie niezgodnie z przeznaczeniem ( np. do celów napędowych).Z uwagi na fakt, iż oleje fuzlowe spełniają parametry destylacji , gdyż więcej niż 30% destyluje w temp. 350oC oraz ich gęstość w temperaturze 15 o C jest niższa od 890 kg/m3 , ale nie podlegają obowiązkowi zabarwienia na czerwono i oznaczania znacznikiem, winne być objęte stawką przyporządkowaną dla pozostałych olejów opałowych w wysokości 60 zł/1000 kg - poz. 2b Tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju stanowiącej załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.W swoim stanowisku Podatnik podkreśla, że nie jest on zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego od olejów fuzlowych, gdyż nie dokonuje ich odsprzedaży, ale zużywa na cele własne- dodanie do oleju opałowego i utylizacja we własnej kotłowni. W tym miejscu należy zacytować postanowienia zawarte w art. 4 ust 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym:Art. 4. 1. Opodatkowaniu akcyzą podlegają: 1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego; 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju; 4) eksport i import wyrobów akcyzowych; 5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.2. Za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również: 1) przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy; 2) przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników; 3) zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu; 4) wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności; 5) wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego; 6) darowiznę wyrobów akcyzowych; 7) wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu; 8) świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy; 9) zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej; 10) zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.Jak z powyższego wynika przekazanie wyrobu akcyzowego na potrzeby własne podatnika ( w tym przypadku dodanie do oleju opałowego i utylizacja we własnej kotłowni) jest w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym traktowane jako sprzedaż na terytorium kraju i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym ( w myśl art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym). Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.W kwestii sprawowania nadzoru podatkowego nad procesem utylizacji przedmiotowych olejów fuzlowych należy mieć na uwadze zalecenia podane w interpretacji nr 334000-RPA-055-0013/04/RM z dnia 29.062005 wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w Cieszynie dla Spółki.Niniejsza interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Państwa indywidualnej sprawie, dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj