Interpretacja Urzędu Celnego w Gliwicach
332000-RPA-055-007/2006/PF
z 16 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
332000-RPA-055-007/2006/PF
Data
2006.02.16



Autor
Urząd Celny w Gliwicach



Słowa kluczowe
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Pytanie: Czy w przedstawionym stanie faktycznym : 1)analizowana transakcja odbywać się będzie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; 2)nabywane wyroby podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r. z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku podatnika bez numeru z dnia 17.11.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 17.10.2005r.), :

POSTANAWIAMocenić stanowisko podatnika, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym za : prawidłowe

U Z A S A D N I E N I EOdpowiadając na Państwa pytanie w sprawie interpretacji przepisów dotyczących podatku akcyzowego bez numeru z dnia 17.11.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 17.11.2005r.), działając zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r. z późniejszymi zmianami), udzielam pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następujący sposób : 1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Podatnik dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oznaczonych kodem CN 2710 19 83 -2710 19 93. Przedmiotowe wyroby w kraju nabycia nie są uznawane za wyroby akcyzowe i w konsekwencji w kraju nabycia nie stosuje się do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy ani procedury przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą za uproszczonym dokumentem towarzyszącym. Nabywanym wyrobom towarzyszącym towarzyszą zwyczajowe dokumenty handlowe i transportowe (faktura, specyfikacja lub list przewozowy). Nabywane wyroby są następnie odsprzedawane naszemu kontrahentowi w kraju, przy czym ich fizyczne przemieszczanie odbywa się bez pośrednictwa prowadzonego przez nas składu podatkowego. Wyroby są przemieszczane bezpośrednio z kraju nabycia do kontrahenta krajowego. Odbiorca wyrobów nie jest przy tym składem podatkowym, zarejestrowanym bądź niezarejestrowanym handlowcem. Podmiot ten nie dokonał również rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego. Nabywane przez niego wyroby są natomiast zużywane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej na cele inne niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. W tak realizowanej procedurze spełnione są warunki wymienione w §13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Spółka jako podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, iż nabywane wyroby będą odsprzedane na cele inne niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników; Spółka prowadzi odrębną ewidencję pozwalająca na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów; Spółka składa zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów do celów uzasadniających zwolnienie. 2) Stanowisko Podatnika : Naszym zdaniem analizowana transakcja odbywać się będzie bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Na powyższe wskazuje brzmienie przepisu §2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania. Przepisy te wskazują jednoznacznie, iż "nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia (który to załącznik w pozycji 4 obejmuje m. in. wyroby oznaczone kodami CN 2710 19 83 - 2710 19 93), w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i §2b ust. 1". Ust. 2 analizowanego paragrafu nie ma jednakże w przedstawionej sytuacji zastosowania, gdyż odnosi się do wyrobów produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, a nie do wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Natomiast §2b ust. 1 dotyczy nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów wprowadzanych następnie do składu podatkowego, a w przedstawionej sytuacji wyroby są dostarczane bezpośrednio do ich finalnego użytkownika bez pośrednictwa składu podatkowego. Reguła wyrażona w przepisie art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym stanowiąca, iż pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby te są zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu musi być naszym zdaniem rozpatrywana w łączności z cytowanym wyżej przepisem §2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, który to przepis wprost wyłącza dla analizowanego przypadku stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów zwolnionych od tego podatku ma miejsce wtedy, kiedy to przepis wprowadzający zwolnienie uzależnia jednoznacznie jego stosowanie od równoczesnego stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. W §13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, warunki stosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do analizowanego wewnątrzwspólnotowego nabycia wymienione zostały wprost i są nimi : złożenie oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, prowadzenie ewidencji oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Przepis ten natomiast nie wprowadza obowiązku dokonywania wewnątrzwspólnotowego transakcji w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Kiedy procedura taka ma być stosowana prawodawca mówi o tym wprost, jak ma to miejsce w §13 ust. 2c przywołanego rozporządzenia. Naszym zdaniem w przedstawionym stanie faktycznym nabywane, a następnie odsprzedawane przez nas w zwolnieniu od akcyzy wyroby nie podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Wynika to wprost z zapisu §4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego. Zgodnie z przywołanym przepisem "szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby akcyzowe, które są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy". Biorąc pod uwagę nasze stanowisko w kwestii pierwszej, skoro opisana transakcja nie odbywa się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, to biorąc pod uwagę zapis cytowanego wyżej przepisu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego brak procedury zawieszenia poboru akcyzy przesądza o tym, iż całą transakcja nie podlega reżimom szczególnego nadzoru podatkowego. 3) Pytanie : Czy w przedstawionym stanie faktycznym : 1)analizowana transakcja odbywać się będzie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; 2)nabywane wyroby podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu. 4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Przepisy dotyczące podatku akcyzowego zostały zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami), oraz aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Zgodnie z art. 1 cytowanej ustawy "Ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy". Zgodnie z definicjami ustawy o podatku akcyzowym : nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest : przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są : paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Wyroby akcyzowe zharmonizowane oznaczone kodami PCN od 2710 19 83 do 2710 19 93 zostały wymienione w pozycji 4 załącznika nr 2 "Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych" do ustawy są zatem wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy "Do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się : wyroby wymienione w poz. 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy". Można zatem stwierdzić, iż wyroby wymienione przez wnioskodawcę są, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, paliwami silnikowymi. Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, ...". Delegacja, wynikająca z art. 65, pozwala Ministrowi Finansów, w drodze rozporządzenia, obniżyć powyższe stawki akcyzowe. Korzystając z przedmiotowego uprawnienia Minister Finansów wydał rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami). Zgodnie z §2 ust. 1 pkt 2 cytowanego rozporządzenia "Stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1, ..., ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych". Zgodnie z rozporządzeniem stawka akcyzy na wyroby określone kodami PCN od 2710 19 71 do 2710 19 99, tj. oleje smarowe, z wyłączeniem 2710 19 85 - oleje białe, parafina ciekła, ex 2710 19 99 - smary plastyczne, wynosi 1180,00 zł / 1.000 litrów. Zatem wyroby opisane we wniosku, tj. : 2710 19 83, 2710 19 85, 2710 19 87, 2710 19 91, 2710 19 93 są opodatkowane podatkiem akcyzowym w wysokości 1180, 00 zł / 1.000 litrów, z wyłączeniem 2710 19 85 - oleje białe, parafina ciekła, która jest objęta stawką akcyzy w wysokości 0 (stawka zero). Zgodnie z §13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami), "Zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 19 83 - 2710 19 93, dokonywane przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b, jeżeli : 1)uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży oświadczenie naczelnikowi urzędu celnego, że nabyte wyroby zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5; 2)uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów; 3)uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy; 4)uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 2, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5". Zgodnie z §13 ust. 2b cytowanego rozporządzenia "Uprawnionym nabywcą, ..., jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który : 1)zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem; 2)dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1". "Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2b pkt 1 i ust. 2c pkt 1 i 6, powinno zawierać co najmniej : 1)nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP; 2)ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 5 lub 6; 3)określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby; 4)datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie", zgodnie z §13 ust. 2e przedmiotowego rozporządzenia. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 19 83 - 2710 19 93, przez Spółkę, jako podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów podmiotom, które zużywają je następnie do celów objętych zwolnieniem, jest zwolnione od akcyzy, jeżeli Spółka spełni wymogi określone w §13 ust. 2d pkt 1 - 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, tj. : złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną odsprzedane do celów objętych zwolnieniem, będzie prowadził ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, złoży zabezpieczenie, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę (tego, który zużywa), do celów uprawniających do zwolnienia. Osobną kwestią, którą należy rozstrzygnąć w przedmiotowej sprawie, jest sposób dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów. W sytuacji gdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą będzie planował nabycie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w innym państwie członkowskim, jest on uprawniony do dokonania ich nabycia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w procedurze z zapłaconą akcyzą. W ramach procedury z zapłaconą akcyzą dostawca wyrobów z innego państwa członkowskiego zobowiązany jest do zapłaty lokalnego podatku akcyzowego. Osobną kwestią zostaje sposób nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które w państwie nabycia nie są wyrobami akcyzowymi - co ma miejsce w rozpatrywanym przypadku. W takim przypadku zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późniejszymi zmianami). Przepisy te regulują m. in. szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej. Przepisy te zostały wydane na podstawie delegacji art. 26 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z §2a ust. 1 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania "Nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i §2b ust. 1". Paragraf 2b ust. 1 stanowi, iż "W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia i do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż 0 (jak w analizowanym przypadku), ich przemieszczanie na terytorium kraju i wprowadzenie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych". Warunek przemieszczania na terytorium kraju i wprowadzenia do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy musi być spełniony łącznie. Biorąc pod uwagę fakt, iż §13 ust. 2d rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie stawia warunku wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów do składu podatkowego, to w takim przypadku nie będzie miało miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych możliwe są do zastosowania dwie procedury tj. w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub z zapłaconą akcyzą. Powyżej została wykluczona możliwość zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dlatego też w rozpatrywanym przypadku nabycie wewnątrzwspólnotowe należy dokonać w procedurze zapłaconej akcyzy, tj. w trybie art. 55 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 27 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym "Podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy są objęci przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym". "Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są : zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu", art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy. §4 ust. 1 pkt j rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późniejszymi zmianami), "Szczególnym nadzorem podatkowym są objęte następujące wyroby akcyzowe, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego : oleje smarowe otrzymywane z ropy naftowej, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.22, objęte kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99". Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przedmiotowe towary nie będą podlegać szczególnemu nadzorowi podatkowemu ze względu na fakt, iż nie stosuje się wobec nich procedury zawieszenia poboru akcyzy. Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Celnego w Gliwicach stwierdza, iż stanowisko prezentowane przez Spółkę jest : prawidłowe. Niniejsza interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Państwa indywidualnej sprawie, dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. P O U C Z E N I E Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Katowicach za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Stosownie do treści art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć do niego znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj