Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/104/07/MJS
z 27 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/104/07/MJS
Data
2007.09.27



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
modernizacja
opodatkowanie
podatek od nieruchomości
poddzierżawa


Pytanie podatnika
Prawidłowość rozwiązania przyjętego przez Spółkę, polegającego na obciążeniu (w drodze wystawienia faktury VAT) właściciela majątku (Miasta) równowartością podatku od nieruchomości, w związku z przekazaniem temu właścicielowi do modernizacji majątku użytkowanego przez Spółkę na podstawie umowy poddzierżawy, zawartej z innym podmiotem (dzierżawcą) oraz ewentualnie momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j.: Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 29.06.2007 r. (znak: FK/869/07; data wpływu do tutejszego organu podatkowego: 29.06.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawidłowości rozwiązania przyjętego przez Spółkę, polegającego na obciążeniu (w drodze wystawienia faktury VAT) właściciela majątku (Miasta) równowartością podatku od nieruchomości, w związku z przekazaniem temu właścicielowi do modernizacji majątku użytkowanego przez Spółkę na podstawie umowy poddzierżawy, zawartej z innym podmiotem (dzierżawcą) oraz ewentualnie momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 28.06.2007 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawidłowości postępowania Spółki, polegającego na obciążeniu (w drodze wystawienia faktury VAT) właściciela majątku (Miasta) równowartością podatku od nieruchomości, w związku z przekazaniem temu właścicielowi do modernizacji majątku użytkowanego przez Spółkę na podstawie umowy poddzierżawy, zawartej z innym podmiotem (dzierżawcą) oraz ewentualnie momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). Pismem z dnia 09.07.2007 r. (znak: ŁUS-III-2-446/1346/07/TL) Podatnik został wezwany w trybie art. 169 § 1 w/cyt. ustawy Ordynacja podatkowa do uzupełnienia braków formalnych wniosku w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W dniu 17.07.2007 r. do tutejszego urzędu wpłynęło pismo z dnia 17.07.2007 r. (znak: DF/985/2007), stanowiące odpowiedź na wezwanie.

Z w/w wniosku wraz z uzupełnieniem wynika, iż Spółka, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, jest spółką z większościowym udziałem Miasta. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi działalność w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami. Na podstawie uchwały Rady Miejskiej powierzono Spółce, działającej wówczas pod nazwą X, eksploatację oczyszczalni ścieków. Działalność Spółki w tym zakresie prowadzona była do końca 2005 r. na majątku dzierżawionym od Miasta na podstawie umowy z dnia 31 lipca 2000 r. Obiekty Spółki stanowią własność Gminy. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Miasto utworzyło Spółkę Infrastrukturalną (dalej: SI) w celu prowadzenia inwestycji infrastrukturalnych i zarządzania posiadanym majątkiem. Na podstawie uchwały oraz umowy zawartej pomiędzy SI i Miastem, dzierżawcą składników majątkowych infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i systemów odprowadzania i oczyszczania ścieków, stanowiących własność Miasta, stała się Spółka Infrastrukturalna. Także 6 lutego 2006 r. została zawarta pomiędzy SI a Podatnikiem umowa poddzierżawy majątku stanowiącego własność Miasta. Na mocy powyższej umowy SI oddała oczyszczalnię ścieków w poddzierżawę Spółce, w celu jej eksploatacji i oczyszczania ścieków z obszaru Miasta oraz z obszarów innych gmin, zgodnie z zawartymi przez Miasto porozumieniami międzygminnymi. Zgodnie z § 18 powyższej umowy, Spółka zobowiązana jest do płacenia na rzecz SI czynszu poddzierżawnego, za który obciążana jest przez SI fakturami VAT wystawianymi w okresach miesięcznych. Kwota czynszu poddzierżawnego nie zawiera podatku od nieruchomości. Obowiązek ponoszenia wszelkich bieżących obciążeń związanych z przedmiotem poddzierżawy, w tym m.in. podatku od nieruchomości przez Spółkę oraz składania deklaracji podatkowych jako podatnik, z tytułu posiadania tychże nieruchomości, został zapisany w § 19 umowy poddzierżawy. Czynsz dzierżawny płacony do SI, ustalony został w sposób ryczałtowy, co oznacza, że obejmuje on wszelkie zmiany majątku poddzierżawianego o składniki majątkowe przekazywane Spółce po zakończeniu realizacji kolejnych elementów inwestycji lub zlikwidowane w ciągu roku, jak również wyłączone na czas realizacji inwestycji modernizacyjnych. Tak więc zryczałtowany czynsz nie podlegał zmianom, wraz ze zmianami stanu majątku poddzierżawianego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1. pkt 4a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. 2006 nr 121 poz. 844 ze zm.) - podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, lub z innego tytułu prawnego. Stosując się do zapisów umowy oraz brzmienia w/w przepisu, Spółka składała deklaracje podatku od nieruchomości obejmujące całość posiadanych nieruchomości (w tym majątku poddzierżawianego) uznając, że obowiązek podatkowy obciąża Spółkę i ona jest podatnikiem podatku od nieruchomości.

W 2006 r., spełniając warunki § 15 umowy poddzierżawy, Spółka zwróciła właścicielowi (Miastu) do modernizacji część dzierżawionego majątku (m.in. ciągi przepływowe biologicznego oczyszczania ścieków). Zwrot powyższy został potwierdzony stosownymi protokołami przekazania-przejęcia, podpisanymi przez Spółkę jako użytkownika, Inżyniera Kontraktu (który realizuje inwestycje na podstawie umowy zawartej z Miastem) oraz wykonawcę robót. Inwestycje na majątku stanowiącym przedmiot poddzierżawy prowadzone są przez Inżyniera Kontraktu na podstawie umowy zawartej z Miastem, które jest inwestorem. Z uwagi na zakres inwestycji modernizacyjnych, obiekty te zostały wyłączone z ruchu i nie były przez Spółkę w tym czasie użytkowane. W zakresie przekazania części majątku do modernizacji nie została zawarta odrębna umowa pomiędzy Spółką, a Miastem. Obowiązek przekazania majątku wynika z § 16 umowy poddzierżawy, który stanowi, że w przypadku realizacji przez Miasto lub SI inwestycji w majątku wchodzącym w skład przedmiotu poddzierżawy, Spółka zobowiązana będzie do współpracy z Miastem lub SI oraz udostępniania niezbędnych do realizacji inwestycji terenów, a także budynków i budowli oczyszczalni. W umowie poddzierżawy zawartej pomiędzy SI a Spółką również nie zostały wprowadzone zmiany dotyczące wyżej opisanej sytuacji, gdyż zgodnie z § 1 ust. 5 w/w umowy, zmiana załącznika Nr 1, stanowiącego wykaz majątku poddzierżawionego, dokonywana będzie raz w roku, według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku, w drodze aneksu do umowy, zawartego w ciągu trzech miesięcy od tego terminu. Przedmiotowa umowa poddzierżawy nie wygasła też w zakresie modernizowanych składników poddzierżawianego majątku, ponieważ obiekty przekazane do modernizacji zostały ponownie przyjęte przez Spółkę do eksploatacji po zakończeniu modernizacji. W okresie wyłączenia z ruchu obiektów poddzierżawionych, Spółka realizowała usługę oczyszczania ścieków na nowych obiektach (ciągach przepływowych), budowanych w ramach inwestycji prowadzonych przez Miasto. Użytkowanie to odbywało się na podstawie zawartej z Urzędem Miasta umowy przekazania obiektów do prowadzenia eksploatacji tymczasowej i prób eksploatacyjnych i za czynność tę Spółka zapłaciła Miastu stosowną opłatę.

Ponieważ Spółka nie jest właścicielem majątku, lecz jedynie poddzierżawcą, w okresie kiedy to właściciel (jednostka samorządu terytorialnego) użytkował majątek (fizycznie go posiadał), powinien on również, zdaniem Spółki, ponosić koszty podatku od nieruchomości. Na podstawie w/w art. 3 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, Spółka uznała, że w okresie przekazania majątku do modernizacji nie władała majątkiem, przekazanym właścicielowi w celu przeprowadzenia modernizacji i nie wykorzystywała go w działalności gospodarczej, w związku z czym nie była jego posiadaczem i nie powinna ponosić kosztów podatku od nieruchomości od tej części majątku. Spółka obciążyła więc Miasto podatkiem od nieruchomości za okresy wynikające z protokołów przekazania-przejęcia, wystawiając fakturę VAT tytułem najmu - podatku od nieruchomości. W dniu 31.01.2007 r. Spółka wystawiła fakturę VAT obciążając tytułem najmu Urząd Miasta kwotą stanowiącą równowartość podatku od nieruchomości za odpowiedni okres roku 2006. Obrót z tego tytułu w kwocie netto 391.621,50 zł został opodatkowany stawką 22 % (co stanowi 86.156,76 zł podatku VAT). Podatek wykazany w fakturze rozliczono zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz 535 ze zm.) w miesiącu lutym 2007, tj. w miesiącu, w którym upływał termin płatności wynikający z faktury. W dniu 22.03.2007 r. wpłynęło do Spółki pismo z UMŁ informujące, iż zgodnie z decyzją właściciela majątku, koszty podatku od nieruchomości za rok 2006 od obiektów przekazanych do modernizacji winny obciążać Spółkę. Stosując się do powyższej decyzji wystawiono fakturę korygującą do w/w faktury VAT. Zgodnie z § 16 ust. 4 Rozporządzenia MF z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95 poz. 798), obniżenia kwoty podatku należnego dokonano w deklaracji VAT za miesiąc marzec 2007 r., tj. za miesiąc, w którym Spółka otrzymała od nabywcy potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Koszty podatku od nieruchomości w części dotyczącej majątku przekazanego Miastu do modernizacji, zostały zakwalifikowane przez Spółkę jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Do wniosku Podatnik załączył kserokopie następujących dokumentów:

- Umowy poddzierżawy majątku wraz z załącznikiem nr 1,

- Aneksu nr 1 do w/w umowy poddzierżawy majątku,

- Faktury z tytułu poddzierżawy majątku,

- Pisma Podatnika wraz z fakturą,

- Pisma UM,

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Spółka zadała pytanie, czy właściwym jest postępowanie Spółki, polegające na wystawieniu faktury VAT, dokumentującej obciążenie właściciela majątku (Miasta) równowartością podatku od nieruchomości, w związku z przekazaniem temu właścicielowi do modernizacji, majątku użytkowanego przez Spółkę na podstawie umowy poddzierżawy, zawartej z innym podmiotem (dzierżawcą), a więc potraktowanie tej czynności jako czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie, Wnioskodawca zapytuje również jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Spółka, sugerując się dotychczasową linią interpretacji, przenosząc równowartość kosztów podatku od nieruchomości na właściciela majątku, wystawiła fakturę VAT i opodatkowała obrót z tego tytułu stawką VAT 22 %. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz 535 z 2004 r. ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jak wskazuje Podatnik, stanowisko takie znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach urzędów i izb skarbowych (np. Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie -sygn. D-3/443/7/05, Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze - sygn. PP/443/105/03, Izba Skarbowa w Lublinie - sygn. PP1/448-715/04/1). Także Ministerstwo Finansów w piśmie PPl-7204-195/94/K.Sz. z 5 września 1994 r. stwierdziło, że ze względu na fakt, iż podatnikiem jest wynajmujący, równowartość podatku od nieruchomości płacona mu przez najemcę nie jest podatkiem, lecz należnością cywilnoprawną i w związku z tym powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Chociaż w przedmiotowej sprawie Spółka przekazała majątek właścicielowi, jednak majątek ten stanowił element umowy poddzierżawy z SI. W związku z powyższym należność z tytułu podatku od nieruchomości została przez Spółkę zakwalifikowana jako obrót z tytułu odpłatnego świadczenia usługi najmu, a wykazany w fakturze podatek od towarów i usług rozliczono zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 w miesiącu, w którym upływał termin płatności wynikający z faktury. W ocenie Spółki, w powyższej sprawie zastosowanie ma art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, który stanowi kwotę należną obejmującą całość świadczenia należnego. Podatek od nieruchomości stanowił element opłat, wynikających z umowy poddzierżawy zawartej z SI. Refakturując podatek na Urząd Miasta, Spółka przerzuciła koszty związane z usługą najmu na stronę, która faktycznie użytkowała majątek. Natomiast w drodze zastosowania art. 19 ust. 13 pkt 4 w/w ustawy, z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze powstał obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług w kwocie 86.156,76 zł.

Zdaniem Spółki, obciążenie właściciela majątku (Miasta) równowartością podatku od nieruchomości, w związku z przekazaniem mu do modernizacji majątku użytkowanego przez Spółkę na podstawie umowy poddzierżawy, zawartej z innym podmiotem (dzierżawcą - SI), wynika z brzmienia art. 3 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten stanowi, że podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, lub z innego tytułu prawnego. Ponieważ pomiędzy Spółką, a Miastem nie została zawarta umowa regulująca kwestie płatności za czasowo przekazane właścicielowi majątku obiekty oraz nie została zmieniona w tym zakresie umowa poddzierżawy, nie było podstaw, by Spółka dokonała korekty deklaracji podatku od nieruchomości. Zdaniem Spółki fakt, iż na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatnikiem w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego jest wynajmujący, powoduje, że w przypadku przekazania nieruchomości innemu podmiotowi do użytkowania, równowartość podatku od nieruchomości płacona mu przez ten podmiot nie jest podatkiem, lecz staje się należnością cywilnoprawną i w związku z tym powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, należność z tytułu podatku od nieruchomości powinna być zakwalifikowana jako obrót z tytułu odpłatnego świadczenia usługi najmu, a wykazany w fakturze podatek od towarów i usług, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, powinien zostać rozliczony w miesiącu, w którym upłynął termin płatności wynikający z faktury.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części (...), a także grunty.

Przepis art. 8 ust. 1 w/cyt. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym jest mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 w/w ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W związku z treścią powyższych regulacji trzeba stwierdzić, że kwota stanowiąca równowartość podatku od nieruchomości związana z przedmiotem najmu (dzierżawy) i obciążająca najemcę (dzierżawcę), jest ściśle związana ze świadczoną przez wynajmującego (wydzierżawiającego) usługą najmu (dzierżawy) i jest dla niego częścią należności otrzymywanej z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi najmu (dzierżawy). W konsekwencji, zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, równowartość podatku od nieruchomości, jako składnik kwoty należnej z tytułu sprzedaży, wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi najmu (dzierżawy) - stanowi obrót opodatkowany, a tym samym podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla w/w usługi. Nie jest przy tym istotne, czy należność ta stanowi element kalkulacyjny samego czynszu, czy też jest odrębnie omówiona w umowie regulującej stosunek najmu (dzierżawy).

Stanowisko takie zostało również zaprezentowane w piśmie Ministra Finansów z dnia 17.05.1994 r. nr MWM-2124/94 (zachowującym aktualność również w aktualnym stanie prawnym), w którym stwierdzono, że "jeśli wynajmujący lokal użytkowy obciąża najemcę - obok czynszu - kwotą stanowiącą równowartość podatku od nieruchomości, którego podatnikiem jest wynajmujący, kwota ta opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług, gdyż stanowi to część kwoty należnej z tytułu usługi najmu".

Jednocześnie wymaga jednak podkreślenia, iż powyższe ustalenia mają zastosowanie w odniesieniu do kwoty stanowiącej równowartość podatku od nieruchomości, nie zaś do samego podatku od nieruchomości. Zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości, tak jak zresztą w każdym innym podatku, ciąży na osobie podatnika, która jest dokładnie określona przepisami prawa. W przypadku świadczenia pieniężnego o charakterze publicznoprawnym (podatku), obowiązek jego zapłaty ciąży wyłącznie na podatniku i nie ma on możliwości przeniesienia na inną osobę ciężaru uiszczenia przedmiotowej daniny ze skutkiem zwalniającym dla siebie.

Ponadto należy zauważyć, że podatek od nieruchomości jako należność o charakterze publicznoprawnym, nie mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest on bowiem ani usługą, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, ani też towarem, o którym jest mowa w art. 2 ust. 6 w/cyt. ustawy. Zatem sam podatek od nieruchomości (w odróżnieniu od kwoty stanowiącej równowartość podatku od nieruchomości), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku wynika, że Spółka poddzierżawia składniki majątkowe infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i systemów odprowadzania i oczyszczania ścieków od Spółki Infrastrukturalnej, która z kolei dzierżawi w/w majątek od Miasta. Z załączonej do wniosku umowy poddzierżawy wynika, iż z tytułu poddzierżawy Spółka jest zobowiązana płacić dzierżawcy (SI) czynsz poddzierżawny (§ 18 umowy), zaś poza w/w czynszem zobowiązuje się również do zapewnienia sfinansowania m.in. podatku od nieruchomości (§ 19 ust. 1 umowy). To na Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem § 19 ust. 2 umowy, ciąży obowiązek składania deklaracji dla podatku od nieruchomości. Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. 2006 nr 121 poz. 844 ze zm.) - zgodnie z którym podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego (...) - a także na podstawie w/w zapisu § 19 ust. 2 umowy poddzierżawy, Spółka uznała, że ciąży na niej obowiązek podatkowy z tytułu podatku od nieruchomości i jako podatnik składała deklaracje obejmujące całość posiadanych nieruchomości (w tym majątek poddzierżawiony). Zarówno w przedmiotowej umowie, jak i w żadnym odrębnym dokumencie nie zostało przewidziane zwolnienie Spółki z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości za czas przekazania części majątku do modernizacji Miastu.

Odnosząc powyższe fakty do zaprezentowanych wcześniej regulacji podatku od towarów i usług należy podkreślić, że w omawianym przypadku Wnioskodawca nie jest obciążany przez Spółkę Infrastrukturalną kwotą stanowiącą równowartość podatku od nieruchomości związanego z poddzierżawianym majątkiem lecz - jak zresztą twierdzi sama Spółka - jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że to ona (a nie dzierżawca majątku) składa deklaracje dla podatku od nieruchomości występując w roli podatnika tego podatku. Stanowisko takie potwierdza również treść załączonej do wniosku korespondencji pomiędzy Spółką a Urzędem Miasta, w której właściciel nieruchomości (a zarazem beneficjent podatków lokalnych - w tym podatku od nieruchomości) wskazuje na Spółkę, jako podmiot zobowiązany do ponoszenia kosztów podatku od nieruchomości za całość majątku, który znajduje się w jej władaniu. Ponadto należy zaznaczyć, iż jak wynika z analizy w/cyt. art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości wiąże się z samym posiadaniem danej nieruchomości na podstawie określonego tytułu prawnego. Dla powstania w/w obowiązku nie jest więc konieczne faktyczne korzystanie z danego majątku (wykorzystywanie go do prowadzenia działalności gospodarczej).

W obliczu przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż kwota jaką Spółka zawarła na fakturze VAT, celem obciążenia właściciela majątku (Miasta) równowartością podatku od nieruchomości, w związku z przekazaniem temu właścicielowi do modernizacji majątku użytkowanego przez Spółkę na podstawie umowy poddzierżawy, zawartej z innym podmiotem (dzierżawcą - SI), w rzeczywistości nie stanowi kwoty równowartości podatku od nieruchomości stanowiącej część kwoty należnej z tytułu poddzierżawy majątku (nie powinna być zakwalifikowana jako element kalkulacyjny obrotu z tytułu świadczenia usługi najmu), lecz jest kwotą samego podatku od nieruchomości, jako daniny publicznoprawnej, dla której jedynym podatnikiem zobowiązanym do jej zapłaty jest właśnie Spółka. W takiej sytuacji nie ma więc możliwości uchylenia się przez Spółkę z obowiązku zapłaty przedmiotowego podatku lokalnego w drodze obciążenia tym podatkiem właściciela majątku - podmiotu, który faktycznie korzystał z części majątku w okresie jego modernizacji. Podatek od nieruchomości, jak wskazano już wcześniej, nie może stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, bowiem nie stanowi żadnej z czynności podlegających zakresowi przedmiotowemu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (przeniesienie podatku od nieruchomości nie stanowi ani dostawy towarów, ani też świadczenia usługi w rozumieniu tej ustawy).

Z przytoczonego na wstępie art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że obowiązek wystawienia faktury VAT przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług powstaje zawsze w sytuacji, gdy dokona on sprzedaży opodatkowanej podatkiem, z wyłączeniem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (art. 106 ust. 4 ustawy). Sprzedażą, w rozumieniu art. 2 pkt. 22 ustawy o podatku od towarów i usług, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Skoro, jak wskazano powyżej, obciążenie właściciela majątku podatkiem od nieruchomości w przedstawionym stanie faktycznym nie stanowi żadnej z w/w czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a faktura VAT jest dokumentem przeznaczonym wyłącznie do dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, to dokumentowanie podatku od nieruchomości poprzez wystawienie faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego jest nieprawidłowe.

Podsumowując, postępowanie Spółki, polegające na wystawieniu faktury VAT, dokumentującej obciążenie właściciela majątku (Miasta) równowartością podatku od nieruchomości, w związku z przekazaniem temu właścicielowi do modernizacji, majątku użytkowanego przez Spółkę na podstawie umowy poddzierżawy, zawartej z innym podmiotem (dzierżawcą), a więc potraktowanie tej czynności jako czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy uznać za niewłaściwe. W przedstawionym stanie faktycznym to Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości (podmiotem deklarującym rozliczanie tego podatku). Tym samym kwoty odpowiadającej wysokości w/w należności publicznoprawnej, wbrew stanowisku Podatnika, nie można traktować jako składnik kwoty należnej z tytułu sprzedaży, wchodzącej do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie tutejszy organ zastrzega, iż przedmiotowa interpretacja nie dotyczy rozstrzygnięcia kwestii tego, kto w omawianej sytuacji na gruncie ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Odpowiedź na to pytanie, choć kluczowa również dla prawidłowości interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług, pozostaje jednak poza zakresem właściwości tutejszego organu podatkowego. Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, z którego jednoznacznie wynika, że to sama Spółka jest podmiotem, na którym ciąży obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości. Należy więc zastrzec, iż interpretacja ta jest prawidłowa przy założeniu, że wszystkie elementy stanu faktycznego przedstawione we wniosku, a szczególnie dotyczące określenia podatnika podatku od nieruchomości, są zgodne z rzeczywistością.

W konsekwencji, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi stwierdza, że stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku z dnia 29.06.2007 r., jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj