Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sieradzu
1021_POS_153_190 US III/443/2/07/AO
z 12 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1021_POS_153_190 US III/443/2/07/AO
Data
2007.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Sieradzu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
doręczanie
korekta podatku
wierzyciel
wierzytelności nieściągalne
zawiadomienie


Pytanie podatnika
Czy spełniony jest warunek wynikający z art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy dłużnik nie potwierdził otrzymania zawiadomienia o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych ?


W dniu 22 stycznia 2007 r. Spółka z o.o. I... wystąpiła z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z wniosku wynika następujący stan faktyczny. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka z o.o. I... sprzedała firmie D... Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu osprzęt systemu p.poż. oraz dokonała uruchomienia systemu wykrywania pożaru Schrack. Za powyższe dostawy wystawiła faktury VAT: nr ... z dnia 29 lipca 2005 r. na kwotę 12.161,89 zł oraz nr ... z dnia 30 lipca 2005 r. na kwotę 12.887,34 zł. Z tytułu dokonanej dostawy materiałów i świadczonych usług Spółka D... winna jest Spółce z o.o. I... 20.148,33 zł, w tym 3.633,31 zł wynosi podatek VAT.

Jednostka wystąpiła na drogę sądową w sprawie zapłaty należności i uzyskała nakaz zapłaty ww. kwoty (tytuł wykonawczy z Sądu Rejonowego w Sieradzu z dnia 14 listopada 2005 r. sygn. akt V GNc .../05). Następnie złożyła wniosek egzekucyjny do Komornika Sądowego Rewiru VII przy Sądzie Rejonowym dla Wrocławia-Fabrycznej. Czynności komornicze nie przyniosły efektu i w dniu 02 stycznia 2007 r. Komornik przysłał postanowienie z dnia 27 grudnia 2006 r. sygn. akt VII KM .../06, że egzekucja przeciwko dłużnikowi jest bezskuteczna i zostaje umorzona. W związku z tym Spółka dokonała odpisu wierzytelności jako nieściągalnej na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto Spółka zamierza dokonać korekty podatku od towarów i usług od ww. wierzytelności, na podstawie art. 89a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W tym celu zgodnie z art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Spółka wysłała na adres siedziby dłużnika zawiadomienie o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych. Jednak adresat nie odebrał listu poleconego, a przesyłka powróciła z adnotacją poczty: "firma zlikwidowana". Spółka nadmienia, że spełnione są warunki wymienione w art. 89a ust. 2 pkt 1 - 5 ustawy o podatku VAT. W dniu 30 marca 2007 r. Spółka uzupełniła złożony wniosek o informacje o:
1) kserokopię zaświadczenia z Urzędu Skarbowego Wrocław Psie-Pole potwierdzające, że D... Sp. z o.o. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny wg stanu na dzień 15 stycznia 2007 r.,
2) kserokopię odpisu z KRS firmy D... Sp. z o.o., wg stanu na dzień 05 maja 2005 r.

Mając na uwadze powyższe Jednostka ma wątpliwości czy spełniony jest warunek wynikający z art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy dłużnik nie potwierdził otrzymania zawiadomienia o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych? Precyzując własne stanowisko w niniejszej sprawie, Spółka jest zdania, że posiada udokumentowane dostarczenie zawiadomienia o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych na adres siedziby dłużnika, w związku z czym spełniony jest warunek wynikający z art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca oświadcza, że w przedmiotowej sprawie nie toczy sie postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu wniosku oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, przedstawia własne stanowisko w niniejszej sprawie.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 2-7. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna.

Stosownie do art. 89a ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:
1) dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
2) wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;
3) wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;
4) wierzytelności nie zostały uregulowane w jakiejkolwiek formie ani nie zostały zbyte;
5) od daty wystawienia faktury, będącej podstawą do odpisania wierzytelności, nie upłynęło 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura;
6) wierzyciel zawiadomił dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych a dłużnik w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.
Do zawiadomienia o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, zgodnie z art. 89b ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej o doręczeniach.

(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej pisma doręcza się w lokalu ich siedziby lub w miejscu prowadzenia działalności - osobie upoważnionej do odbioru korespondencji. Przepisy art. 146, art. 148 § 2 pkt 1 i 3 oraz art. 150 stosuje się odpowiednio. Art. 146 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, iż w toku postępowania strona oraz jej przedstawiciel lub pełnomocnik mają obowiązek zawiadomić organ podatkowy o zmianie swojego adresu, w tym adresu poczty elektronicznej, jeżeli wystąpiono o doręczenie pism drogą elektroniczną. W myśl § 2 tegoż przepisu w razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1, pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem, dotychczasowym adresem, a organ podatkowy pozostawia pismo w aktach sprawy. Zgodnie z art. 148 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, pisma mogą być również doręczane:
1) w siedzibie organu podatkowego;
2) na wskazany adres poczty elektronicznej.

Art. 150 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż w razie niemożliwości doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 148 § 1 lub art. 149:
1) poczta przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej - w przypadku doręczania pisma przez pocztę;
2) pismo składa się na okres 14 dni w urzędzie gminy (miasta) - w przypadku doręczenia pisma przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę.
Art. 150 § 1a stanowi, że adresata zawiadamia sie dwukrotnie o pozostawieniu pisma w miejscu określonym w § 1. Powtórne zawiadomienie następuje w razie niepodjęcia pisma w terminie 7 dni.

    Zgodnie z art. 150 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa zawiadomienie o pozostawieniu pisma w miejscu określonym w § 1 umieszcza sie w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję. W tym przypadku doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy. W myśl art. 151a ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli podany przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej adres jej siedziby nie istnieje lub jest niezgodny z odpowiednim rejestrem i nie można ustalić miejsca prowadzenia działalności, pismo pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

Mając na uwadze powyższe przepisy, tutejszy organ podatkowy informuje, że podatnik zamierzający skorzystać z możliwości skorygowania podatku należnego w związku z wierzytelnościami uznanymi za nieściągalne, musi spełnić łącznie wszystkie ww. warunki określone w art. 89a ust. 2 ustawy po podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 89a ust. 3 ustawy o VAT, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy następujący po miesiącu, w którym dłużnik otrzymał zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2 pkt 6. W przypadku gdy po dokonaniu korekty określonej w ust. 1 należność została uregulowana w jakiejkolwiek formie, podatnik, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek należny zwiększa się w odniesieniu do tej części, zgodnie z ust. 4 art. 89a ustawy o VAT.

Ponadto zgodnie z ust. 5 ww. art. 89a podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego. Art. 89a ust. 6 stanowi, że podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. W myśl ust. 7 ww przepisu przepisów ust. 1 - 6 nie stosuje się, jeżeli pomiędzy wierzycielem, a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4.

Należy podkreślić, że adnotacja poczty dokonana na zwróconej przesyłce "firma zlikwidowana" budzi wątpliwości co do spełnienia warunku określonego w art. 89a ust. 2 pkt 3, z którego wynika: "wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni". Powyższe oznacza, że zarówno wierzyciel jak i dłużnik w momencie zawarcia transakcji, jak również w momencie korzystania z ulgi za złe długi, czyli w momencie dokonania korekty, muszą być czynnymi podatnikami VAT. Procedura umożliwiająca skorzystanie z ulgi nie przewiduje żadnych wyjątków. W celu upewnienia się, że dłużnik nadal jest podatnikiem VAT czynnym, należy zwrócić sie do naczelnika urzędu skarbowego (właściwego dla dłużnika) o potwierdzenie faktu rejestracji dłużnika, w oparciu o przepis art. 96 ust. 13 ustawy o VAT.

Przepis ten stanowi bowiem, że na wniosek zainteresowanego naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany potwierdzić, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Zainteresowanym może być zarówno sam podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku.
W przypadku ulg za złe długi - z całą pewnością wierzyciel jest osobą mającą interes prawny w uzyskaniu stosownej informacji na temat statusu podatkowego dłużnika. Załączone do wniosku zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Psie Pole we Wrocławiu odzwierciedla stan faktyczny na dzień 15 stycznia 2007 r., natomiast kserokopia odpisu z KRS firmy D... Sp. z o.o. odzwierciedla stan na dzień 05 maja 2005 r., w związku z czym przed dokonaniem korekty podatku należnego niezbędne jest uaktualnienie posiadanych danych.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy i przedstawiony stan faktyczny, tutejszy organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko Podatnika, o ile pismo zostało doręczone zgodnie z zasadami zawartymi w Dziale IV rozdział 5 "Doręczenia" ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj