Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PDA/423-11/KD/06
z 8 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDA/423-11/KD/06
Data
2007.03.08



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób prawnych
pomoc finansowa
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy otrzymana kwota z tytułu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych nie jest nie zaliczana do przychodów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ? oraz
- czy kwota otrzymanej pomocy nie jest zwolniona przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych ?


P O S T A N O W I E N I E


Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmian. ) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Grupy Producentów Rolnych Spółki z o. o. przedstawione we wniosku z dnia ... 2006r. (bez numeru) uzupełnionym pismem z dnia ... 2007r. i pismem z dnia ... 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie dotyczącej:

- czy otrzymana kwota z tytułu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych nie jest nie zaliczana do przychodów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz
- czy kwota otrzymanej pomocy nie jest zwolniona przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych ? - jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


1. Przedmiot interpretacji.
Pismem z dnia ... 2006r. Spółka zwróciła się o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie dotyczącej:
- czy otrzymana kwota z tytułu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych nie jest nie zaliczana do przychodów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz
- czy kwota otrzymanej pomocy nie jest zwolniona przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych ?

Pismem Nr ... z dnia ... 2007r. tutejszy organ podatkowy wezwał Spółkę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, i wyczerpującego, zgodnego z rzeczywistością przedstawienia stanu faktycznego oraz do dostarczenia kserokopii decyzji Nr ... z dnia ... 2006r. o przyznaniu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych, o której mowa w decyzji Dyrektora Oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia ... 2006r. Nr ... o przyznaniu środków finansowych z tytułu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych.

Pismem z dnia ... 2007r. oraz pismem z dnia ... 2007r. Spółka uzupełniła wniosek z dnia ... 2006r., poszerzając swoje stanowisko ze wskazaniem przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie których otrzymaną pomoc finansową zaliczyła do przychodów podatkowych i przedłożyła kserokopię decyzji Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - Nr ... z dnia ... 2007r. o przyznaniu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych oraz kserokopię decyzji Wojewody Nr ... z dnia .... 2005r. o wpisaniu Grupy Producentów Rolnych Spółki z o.o. do Rejestru grup producentów rolnych woj. ....

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

2. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że Grupa Producentów Rolnych Spółka z o. o. otrzymała pomoc finansową na wspieranie grup producentów rolnych przyznaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa decyzją Nr ... z dnia ... 2006r. Spółka nie znalazła uzasadnienia, aby otrzymaną pomoc potraktować jako nie zaliczaną do przychodów lub zwolnioną przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych, więc ujęła ją w podstawie opodatkowania przedmiotowym podatkiem.

3. Stanowisko Wnioskodawcy.
Spółka uważa, że postąpiła prawidłowo ujmując w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych kwotę otrzymanej pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych. Zaliczyła tę pomoc do przychodów podatkowych uznając, że do otrzymanej kwoty pomocy nie ma zastosowania art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych ze szczególnym uwzględnieniem treści art. 12 ust. 4 pkt 14 tej ustawy oraz nie wykazała kwoty pomocy jako zwolnionej przedmiotowo od podatku uznając, że w omawianym przypadku nie ma zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 14, pkt 14b, pkt 23 ustawy o podatku dochodowym.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia jak niżej.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że decyzją Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Nr ... z dnia ... 2006r. Nr ... przyznano Grupie Producentów Rolnych Sp. z o.o pomoc finansową na wspieranie grup producentów rolnych w okresie od 22.07.2005r. do 21.07.2010r. w wysokości limitów procentowych i kwotowych określonych w planie rozwoju obszarów wiejskich. Następnie decyzją Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Nr ... Nr ... z dnia ... 2006r. Grupie Producentów Rolnych Sp. z o.o zarządzono wypłatę środków finansowych z tytulu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych w wysokości ... zł, z czego pomoc z budżetu Unii Europejskiej wynosi – ... zł. Pomoc finansowa przyznana jest za okres od 22.07.2005r. do 21.07.2006r., to jest za 1 rok korzystania z pomocy w ramach Działania 7 PROW.

Podstawą przyznania pomocy finansowej jest art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. z 2003r. Nr 229, poz. 2273 ze zmian.) i § 5 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 238, poz. 2391 ze zmian.). Przy naliczaniu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich, obowiązuje podział, według którego udział środków pochodzących z budżetu Unii Europejskie nie może przekroczyć w ujęciu procentowym 79,655172 % wartości przyznanych środków, natomiast pozostałą część pomocy – 20,344828 % stanowią środki pochodzące z budżetu krajowego.

Wsparcie finansowe dla grup producentów rolnych realizowane jest w ramach 7 Działania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).
Pomoc finansowa dla grup producentów rolnych przyznawana jest na pokrycie kosztów zakładania i funkcjonowania grup producentów rolnych w ciągu pierwszych pięciu lat ich istnienia. Mogą się o nią ubiegać grupy, które zostały wpisane do rejestru grup prowadzonego przez marszałka województwa właściwego dla miejsca siedziby grupy w okresie od 1 maja 2004r. do 31 grudnia 2006r.

Pomoc jest realizowana w formie rocznych płatności. Kwota wsparcia jest wyliczona na podstawie rocznej wartości netto sprzedanej produkcji wyprodukowanej w gospodarstwach członków grupy i nie przekroczy: 5%, 5%, 4%, 3% i 2% wartości produkcji do sumy EUR 1.000.000 sprzedanej odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku oraz 2,5%, 2,5%, 2%, 1,5% i 1,5% wartości produkcji powyżej EUR 1.000.000 sprzedanej odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku. Wsparcie nie może przekroczyć kwoty: w pierwszym i drugim roku – 100.000 EUR, w trzecim roku – 80.000 EUR, w czwartym roku – 60.000 EUR, w piątym roku – 50.000 EUR.

Zadania związane z udzielaniem pomocy finansowej, polegającej na wspieraniu grup producentów rolnych, realizuje akredytowana agencja płatnicza, którą jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (A.R. i M.R.).

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest agencją rządową powołaną ustawą z dnia 29 grudnia 1993r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 31, poz. 264).
Zadaniem Agencji, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9a ww. ustawy jest wspieranie powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków.
Udzielana pomoc w ramach 7 Działania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich jest finansowana w części ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, a w części z krajowych środków budżetu państwa.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako agencja płatnicza na podstawie art. 11 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 6a pkt 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1993r. o utworzeniu A.R. i M.R jest zobowiązana do utworzenia wyodrębnionych funduszy specjalnych ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie.

Zgromadzone środki na rachunku wyodrębnionego funduszu specjalnego są środkami publicznymi, co wynika z art. 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2005r., Nr 249, poz. 2104 ) według którego środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, do których zalicza się Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”.
Przyznane i wypłacone grupom producentów rolnych przez agencję płatniczą – A.R. i M.R. środki finansowe na wsparcie ich działania są więc środkami publicznymi.

Prawidłowe zakwalifikowanie środków finansowych na wsparcie działalności otrzymanych przez Spółkę jako wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14, art. 17 ust. 1 pkt 14b, czy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zmian.) uzależnione jest od źródła pochodzenia tych środków.

Zwolnienie określone przepisem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc - nie ma zastosowania do otrzymanej pomocy finansowej przez Spółkę na wsparcie Jej działania, bowiem zwolnienie na podstawie tego przepisu uwarunkowane jest pochodzeniem dochodów uzyskanych wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Do otrzymanej przez Spółkę pomocy finansowej, sfinansowanej z budżetu państwa nie ma również zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym, stanowiący, że wolne od podatku dochodowego są: dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, ponieważ środki pomocowe na wsparcie grup producentów rolnych nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych. Zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej kwoty pomocy finansowej na mocy przepisu zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym, według którego wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach - jest otrzymanie przez agencję rządową środków z budżetu państwa.

Z decyzji Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Nr ... Nr ... z dnia ... 2006r. nie wynika, że Agencja otrzymała na wypłatę pomocy finansowej środki z budżetu państwa, więc nie ma podstaw do wyłączenia z opodatkowania kwoty pomocy na podstawie art. 17 ust. 14b wym. ustawy.

Przytoczony przez Spółkę przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r...., stanowiący, iż do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów, który Spółka wskazała zaliczając do przychodów podatkowych kwotę otrzymanej pomocy finansowej na wsparcie działania, w ocenie tut. organu podatkowego nie ma zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Z treści tego uregulowania jednoznacznie wynika, iż dotyczy on otrzymanych przez podatnika nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, tymczasem Spółka otrzymała konkretną kwotę środków pieniężnych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy, otrzymana pomoc finansowa w ramach Działania 7 PROW w kwocie ... zł pochodząca z budżetu Unii Europejskiej wraz z współfinansowaniem krajowym, stanowi dla Spółki przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym skutki podatkowe związane z otrzymaną pomocą w ramach Działania 7 PROW będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od agencji płatniczej zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszty podatkowe), na których sfinansowanie przeznaczona jest pomoc.

Niniejszej interpretacji udzielono na podstawie aktualnego stanu prawnego oraz faktycznego przedstawionego przez Jednostkę w zapytaniu.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa przysługuje stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ustawy – Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj