Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-62/07/MK
z 26 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-62/07/MK
Data
2007.02.26



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bary
część składowa
dyskoteka
funkcja
gry
koszty uzyskania przychodów
lokale
monety
placówki
płyta
podwyższenie
sprzęt
stawka amortyzacyjna
układ
urządzenie
wyposażenie
żetony


Pytanie podatnika
Czy można podwyższyć w 2006 r. i 2007 r. podstawową stawkę amortyzacyjną dla automatów do gry o niskich wygranych, napędzanych monetami lub żetonami, które w ramach wygranej wypłacają gotówkę lub żetony, zaliczonych do grupy 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, jako urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, przy zastosowaniu współczynnika 2,0? Urządzenia spełniają funkcję rozrywkową, są na wyposażeniu lokali rozrywkowych - barów, pubów, dyskotek.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 30.11.2006 r., złożonym w Urzędzie Skarbowym Warszawa-Mokotów w dniu 05.12.2006 r., przesłanym do tutejszego Urzędu w dniu 19.02.2007 r.

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zajmuje się eksploatacją automatów do gry napędzanych monetami lub żetonami, które w ramach wygranej wypłacają gotówkę lub żetony. Urządzenia te spełniają funkcję rozrywkową i znajdują się na wyposażeniu lokali rozrywkowych - barów, pubów, dyskotek. W Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) automaty do gry zakwalifikowane zostały do grupy 8 KŚT, w związku z czym zgodnie z Wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych do omawianych środków trwałych stosowana jest 20% stawka amortyzacyjna. Aby sprostać potrzebom ewoluującego rynku urządzeń rozrywkowych, eksploatowane przez Podatnika automaty poddawane są ciągłemu rozwojowi technicznemu, a co za tym idzie, stosowane są w nich najnowsze rozwiązania techniczne – częściami składowymi automatów są m. in. układy mikroprocesorowe, które poszerzają funkcjonalność i możliwości techniczne sprzętu. Dzięki zastosowaniu płyt, np. Energy F60 czy Energy M-Power, urządzenia spełniają najwyższe wymagania stawiane nowoczesnym grom.

Na tle wyżej przedstawionego stanu faktycznego Spółka zapytuje, czy można podwyższyć w 2006 r. i 2007 r. podstawową stawkę amortyzacyjną dla automatów do gry o niskich wygranych, zaliczonych do grupy 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), jako urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, przy zastosowaniu współczynnika 2,0?

Zdaniem Podatnika, można podwyższyć 20% podstawową stawkę amortyzacyjną dla automatów do gry, zaliczonych do grupy 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), jako dla urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, przy zastosowaniu współczynnika 2,0.

Zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki amortyzacji mogą być podwyższane przy zastosowaniu współczynnika nie wyższego niż 2,0, jeżeli amortyzacja dotyczy maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4 – 6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu.

Grupa 8 KŚT obejmuje „narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie”.

Jak podnosi Podatnik, ze szczegółowych wyjaśnień wynika, że jest to „różnego typu wyposażenie i sprzęt specjalistyczny, jak np. laboratoryjny, medyczny, biurowy i inny w placówkach i zakładach produkcyjnych i usługowych, instytucjach i jednostkach naukowo-badawczych, służbie zdrowia, oświacie, placówkach kulturalno-oświatowych, rozrywkowych itp.”

Z powyższego wynika, zdaniem Spółki, że urządzenia eksploatowane przez nią zaliczają się do tej grupy, gdyż stanowią wyposażenie placówek rozrywkowych – barów, dyskoteki, a co za tym idzie, istnieje w stosunku do nich możliwość podwyższenia stawki amortyzacyjnej.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w objaśnieniach w pkt. 4 wskazano, że przez maszyny i urządzenia grupy 4 – 6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych poddane szybkiemu postępowi technicznemu rozumie się „maszyny, urządzenia i aparaturę, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki(...)”.

Według Podatnika, automaty do gry kwalifikują się do grupy urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu. Rynek urządzeń rozrywkowych rozwija się bardzo prężnie w wyniku rosnących wymagań klientów i wzrastającej konkurencji, omawiane urządzenia muszą być poddawane ciągłej technicznej modernizacji. Stosowane w nich najnowsze rozwiązania i zdobycze techniki, w tym właśnie układy mikroprocesorowe, spełniają najnowsze standardy, przez co gwarantują utrzymanie ciągłego zainteresowania wśród konsumentów. Płyty będące integralną częścią automatów do gry (np. płyta Energy M-Power), zapewniają niespotykane efekty graficzne, które są wyrazem postępu technicznego i nowoczesności.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, uznając stanowisko Spółki za nieprawidłowe, informuje co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 pkt 2 tej ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania urządzenia o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi. W myśl art. 16d ust. 2 tej ustawy składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.

Jak stanowi art. 16f ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, o których mowa w art. 16a ust. 1. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 16h-16m, gdy wartość początkowa środka trwałego w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3500 zł.

Stosownie do art. 16h ust. 1 tej ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16l i 16ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonych w art. 16i-16k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

Na podstawie art. 16h ust. 4 tej ustawy podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego, z uwzględnieniem art. 16i. Suma odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonanych w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, nie może przekroczyć wartości tych odpisów przypadających za okres od wprowadzenia ich do ewidencji do końca tego roku podatkowego.

Jak wynika z pisma Podatnika, dla automatów do gry o niskich wygranych, napędzanych monetami lub żetonami, które w ramach wygranej wypłacają gotówkę lub żetony, zaliczonych do grupy 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, Spółka dokonała wyboru metody amortyzacji określonej w art. 16i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z ustępem 1 tego artykułu odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Podatnik stosuje zgodnie z Wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych 20% stawkę amortyzacyjną dla przedmiotowych automatów do gry.

Na podstawie art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy mogą podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższać dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KST), wydanej na podstawie odrębnych przepisów, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0.

Zdaniem Podatnika, opisane we wniosku automaty do gry, z uwagi na zastosowanie w nich układów mikroprocesorowych i płyt, stanowią urządzenia poddane szybkiemu postępowi technicznemu.

Jak stanowi art. 16i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wyjaśnienia dotyczące (...) maszyn i urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w ust. 2, zawarte są w objaśnieniach do Wykazu stawek amortyzacyjnych.

Zgodnie z punktem 4 Objaśnień do Załącznika nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – Wykaz Rocznych Stawek Amortyzacyjnych, przez maszyny i urządzenia grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, poddane szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy, rozumie się maszyny, urządzenia i aparaturę, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki.

Aby zatem uznać określone urządzenie grupy 8 Klasyfikacji Środków Trwałych za poddane szybkiemu postępowi technicznemu na tle zacytowanej definicji muszą zostać spełnione ł ą c z n i e dwa warunki:

- w urządzeniach zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe,

- powyższe układy lub systemy spełniają założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanowiska Podatnika, w odniesieniu do automatów do gry eksploatowanych przez Podatnika obydwa warunki są spełnione: w automatach zastosowane są układy mikroprocesorowe oraz najnowsze rozwiązania techniczne. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Podatnik spełnia warunki do podwyższenia 20% stawki z Wykazu stawek amortyzacyjnych przy zastosowaniu współczynnika 2,0.

Na podstawie art. 16i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy mogą podwyższać stawki dla środków trwałych wymienionych w ust. 2 pkt 3 bądź rezygnować z ich stosowania począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Jak wynika z brzmienia przepisu art. 16i ust. 4, podwyższenie stawki amortyzacyjnej bądź rezygnacja ze stosowania podwyższonej stawki może nastąpić w dwóch sytuacjach:

1) począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki zostały wprowadzone do ewidencji,

2) począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Wobec tego, że Podatnik – jak wynika z zapytania - nie podwyższył stawki amortyzacyjnej dla automatów do gry począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, ani w kolejnych latach podatkowych, to zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, wobec wyraźnego brzmienia przepisu art. 16i ust. 4 – „od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego” – Spółka nie może podwyższyć stawki amortyzacyjnej w trakcie trwania roku podatkowego. Podatnik będzie mógł dokonać podwyższenia stawki amortyzacyjnej dopiero od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego.

Konkludując, Spółka nie może dokonać w 2006 r. i 2007 r. podwyższenia stawki amortyzacyjnej przy zastosowaniu współczynnika 2,0 dla automatów do gry, zakwalifikowanych do grupy 8 Klasyfikacji Środków Trwałych – o ile nie dokonała podwyższenia stawki od dnia 01.01.2006 r. lub 01.01.2007 r.

Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Ocenie nie podlegają załączniki do wniosku. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj