Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1290/12-2/AM
z 6 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1290/12-2/AM
Data
2012.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
członek zarządu
działalność gospodarcza
opodatkowanie
podatek liniowy
świadczenie usług
usługi doradcze
wynagrodzenia


Istota interpretacji
1. Czy wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy, jako członkowi zarządu na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników będzie przychodem z działalności wykowanej osobiście, o której mowa art. 10 pkt 2 u.p,d.o.f., a dochód z tego źródła opodatkowany będzie na podstawie art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.?
2. Czy wynagrodzenie za świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. ?



Wniosek ORD-IN 622 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 08.10.2012 r. (data wpływu 12.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu – jest prawidłowe
  • możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym, dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług doradztwa w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu oraz możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym, dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług doradztwa w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w polegającą na świadczeniu usług doradczych oraz marketingowych podmiotom działającym na rynku farmaceutycznym i medycznym (przeważająca działalność gospodarcza Wnioskodawca sklasyfikowana jest pod symbolem PKD 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania). Dochody ze wskazanej powyżej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c u. p.d.o.f.

W chwili obecnej Wnioskodawca uchwałą Zgromadzenia Wspólników ma zostać powołany do zarządu spółki kapitałowej (zwanej dalej Spółką). Wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zarządu również zostanie przyznane uchwałą Zgromadzenia Wspólników. Jako członek zarządu Wnioskodawca wykonywać będzie na rzecz Spółki czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) Spółką (m.in. będzie sprawował nadzór nad podległym personelem i komórkami organizacyjnymi Spółki, jak też podejmował kluczowe decyzje inwestycyjne, personalne i handlowe), jak też będzie reprezentował Spółkę na zewnątrz.

Niezależnie od pełnienie funkcji członka zarządu, Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki - w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej - usługi o charakterze doradczym, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie związane ze świadczeniem usług doradczych oraz marketingowych podmiotom działającym na rynku farmaceutycznym i medycznym. Świadczone usługi doradcze nie będą w żaden sposób pokrywać się z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę w związku z pełnieniem przez niego funkcji członka zarządu - nie będą to ani czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) Spółką ani na reprezentacji Spółki. W szczególności przedmiotem usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę będzie:

  • doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej w branży farmaceutycznej, w tym w szczególności doradztwo w zakresie pozyskiwania rynku oraz utrzymywania i rozwoju kontaktów z kluczowymi klientami Spółki,
  • doradzanie kierownikom i pracownikom właściwych komórek organizacyjnych Spółki w zakresie technik pozyskiwania klientów oraz utrzymywania i rozwoju kontaktów z kluczowymi klientami Spółki.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż: - usługi doradcze na rzecz Spółki będzie świadczył osobiście lub przy pomocy swoich pracowników lub współpracowników (podwykonawców),

  • będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem usług doradczych, - będzie ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie;
  • będzie świadczył usługi doradcze, jako niezależny przedsiębiorca, nie podlegający kierownictwu Spółki,
  • będzie posiadał swobodę w zakresie określenia miejsca i czasu wykonywania usług doradczych.

Wnioskodawca wskazuje również, iż nie był, nie jest, ani nie będzie zatrudniony przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, kontraktu menedżerskiego lub innej umowy cywilnoprawnej, wynagrodzenie za pełnioną funkcję członka zarządu otrzymywał będzie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy, jako członkowi zarządu na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników będzie przychodem z działalności wykowanej osobiście, o której mowa art. 10 pkt 2 u.p,d.o.f., a dochód z tego źródła opodatkowany będzie na podstawie art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f....
  2. Czy wynagrodzenie za świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. ...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane mu przez Spółkę jako członkowi zarządu na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników będzie stanowić dla niego przychód z działalności wykowanej osobiście, o której mowa art. 10 pkt 2 u,p.d,o.f., a dochód z tego źródła opodatkowany będzie na podstawie art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.

Powyższe stanowisko jest uzasadnione z uwagi na brzmienie art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f., zgodnie, z którym za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 pkt 2 u.p.d.o.f., uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Skoro, bowiem w niniejszym przypadku, Wnioskodawca z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Spółki otrzymywał będzie wynagrodzenie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników, uzyskiwał będzie przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 pkt 2 u.p.d.o.f.

Z uwagi przy tym na brzmienie art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f., uzyskiwany z tytułu przedmiotowego wynagrodzenia dochód, należało będzie opodatkować na podstawie skali, o której mowa w tym przepisie, bowiem nie znajdą tu zastosowania regulacje zawarte w art. 29-30e u.p.d.o.f.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie za świadczenie przez niego na rzecz Spółki usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Prawidłowość tego stanowiska potwierdza, bowiem przedstawiona poniżej argumentacja. Zgodnie z art. 5a pkt 6 u.p.d.o,f. za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową

  1. wytwórczą budowlaną handlową usługową
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Dodatkowo, stosownie do art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f. za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z brzmienia powyżej przywołanych przepisów wynika, iż usługi doradcze, które Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki, będą wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f. Wnioskodawca ponosić będzie, bowiem pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej w ramach, której świadczyć będzie usługi doradcze na rzecz Spółki, jak też ponosić będzie odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług, oraz za własne działania lub zaniechania, Jednocześnie z tytułu świadczonych usług doradczych ponosić będzie zupełną i wyłączną odpowiedzialność względem osób trzecich. Nadto przedmiotowe usługi doradcze nie będą wykonywane ani pod kierownictwem Spółki, ani też w miejscu czy czasie wyznaczonym przez Spółkę. Tym samym nie zaistnieją tu negatywne przesłanki, wskazane w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f.

Nie będzie można również przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług doradczych zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w szczególności nie będzie można uznać, by były one świadczone na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, a tym samym, by zastosowanie znalazł tu art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą miały, bowiem charakter wyłącznie doradczy i nie przewidują zarządzania Spółką ani reprezentacji Spółki. W szczególności ramach umowy o usługi doradcze Spółka nie powierzy Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) - przedmiotem umowy o usługi doradcze będą jedynie czynności, których istotą jest doradztwo i które będą odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę czynnościami zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie powołania uchwałą Zgromadzenia Wspólników.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Podatnik ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy oświadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez niego opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Zgodnie, bowiem z art. 30c ust 1. u.p.d.o.f. podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 u. p.d.o.f. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f., przy czym zgodnie z art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f. i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f., oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści przywołanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru opodatkowania przychodów 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali jedynie ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W niniejszym przypadku, jak wskazano już powyżej, usługi doradcze, które Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki, nie będą w żaden sposób tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu - w szczególności, przedmiotem umowy oświadczenie usług doradczych nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych ani statutem Spółki. Zakres usług doradczych nie będzie, zatem pokrywał się, z ww. czynnościami członka zarządu, a dodatkowo będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym i odrębnym od czynności wykonywanych, jako członek zarządu. Nadto Wnioskodawca nigdy nie był i nie będzie zatrudniony przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, kontraktu menedżerskiego lub innej umowy cywilnoprawnej, a wynagrodzenie za pełnioną funkcję członka zarządu otrzymywane będzie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników. W związku z tym nie znajdą zastosowania przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej stawką 19%, przewidziane w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, że:

  • czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, które będzie świadczyć również na rzecz Spółki, nie będą pokrywać się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji członka zarządu,
  • sposób świadczenia usług doradczych wskazuje, iż spełnione będą przesłanki wskazane w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. i nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f.,
  • z tytułu sprawowania funkcji członka zarządu Wnioskodawca będzie otrzymywał odrębne wynagrodzenie określone w stosownej uchwale Zgromadzenia Wspólników, które stanowić będzie przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f.

Wnioskodawca nie jest i nie będzie pracownikiem Spółki, jak również nie jest i nie będzie zatrudniony przez Spółkę na podstawie kontraktu menedżerskiego lub innej umowy cywilnoprawnej, wynagrodzenie za świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. (przy jednoczesnym opodatkowaniu według skali wskazanej w art. 27 ust. 1 u.p,d.o.f. dochodu z działalności wykonywanej osobiście osiąganych, jako członek zarządu uzyskujący wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników).

Co istotne stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 maja 2012 roku (sygn. IPPB1/415-202/12-4/ES), czy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 sierpnia 2012 roku (sygn. IPPB1/415-737/12-2/AM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej mają charakter umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego, czy też umowy o podobnym charakterze. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają, bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj