Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-47/07/MK
z 13 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-47/07/MK
Data
2008.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
wkład budowlany
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dokonane przez członków Zrzeszenia wpłaty na zakup gruntów pod budownictwo i finansowanie procesu inwestycyjnego budowy domów jednorodzinnych tworzą w roku podatkowym dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz czy wydatki na nabycie gruntów pod budowę domów jednorodzinnych są kosztem uzyskania przychodu, i jeżeli tak to w którym momencie?



Wniosek ORD-IN 805 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zrzeszenia przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 29 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad opodatkowania uzyskanych dochodów - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu. 29 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. organu wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad opodatkowania dochodów Zrzeszenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca wskazując na treść przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdził, że od 1 stycznia 2007 r. ograniczono zakres zwolnienia przedmiotowego dla spółdzielni tylko do części dochodów przeznaczonej na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Utrzymano zasadę, że dochody wydatkowane na cele innej działalności gospodarczej spółdzielni nie podlegają zwolnieniu i zlikwidowano kategorię wydatków na tzw. „inne cele statutowe spółdzielni” – w tym zakresie działanie zwolnienia jest zdaniem Spółdzielni jednoznaczne i nie budzi wątpliwości.


W kontekście powyższego Jednostka wskazała na charakter i cykl jej działania, tzn.:


  • jej zdaniem nie prowadzi działalności gospodarczej a realizuje wyłącznie cele statutowe,
  • za zgromadzone wpłaty członków nabywa grunt pod budowę domów,
  • gromadzi wpłaty członków, za które zleca i prowadzi wspólnie przez okres 2-3 lat budowę domów,
  • po ich wybudowaniu, rozlicza koszty i gromadzi dopłaty bądź dokonuje zwrotu nadpłat,
  • po rozliczeniu cyklu inwestycyjnego przenosi własność gruntów wraz z posadowionymi na nim budynkami na członków.


W ocenie Zrzeszenia jego działań nie można uznać za prowadzenie działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi (mieszkalnymi), bowiem prowadzi ona tylko cykl inwestycyjny, a nie gospodaruje zasobami. Odnosząc się do zagadnienia gospodarowania zasobami mieszkaniowymi wnioskodawca stwierdził, że:


  • nie ma własnego zasobu mieszkaniowego, tzn. nie ma budynków lub lokali mieszkalnych stanowiących stale jej własność ani nawet będących jej własnością części wspólnych budynków,
  • nie ma innego majątku trwałego,
  • wybudowane na jej gruncie budynki stanowią jej własność tylko do czasu przewłaszczenia ich na spółdzielców, wówczas stają się ich własnością i spółdzielnia nie posiada własnego zasobu.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

  1. Czy dokonane przez członków Zrzeszenia wpłaty na zakup gruntów pod budownictwo i finansowanie procesu inwestycyjnego budowy domów jednorodzinnych tworzą w roku podatkowym dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz czy wydatki na nabycie gruntów pod budowę domów jednorodzinnych są kosztem uzyskania przychodu, i jeżeli tak to w którym momencie...
  2. Czy, jeżeli zasadniczym celem spółdzielni mieszkaniowych jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi, to jaka w tej sytuacji powinna być forma organizacyjno - prawna naszego podmiotu...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze.

Wniosek Zrzeszenia w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębnym postanowieniem.


W odniesieniu do sformułowanych pytań Wnioskodawca wskazał treść art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie którym przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Spółdzielnia podniosła, że choć jej działalność jest „bezwynikowa”, przejściowo w roku podatkowym w trakcie cyklu budowy domów może wystąpić w spółdzielni dochód lub strata. Natomiast celowe wpłaty członków na potrzeby prowadzonej inwestycji, które w całości ani nawet w swojej części nie pozostają na rachunku Jednostki nie tworzą jej dochodu, bo nie powiększają majątku Spółdzielni.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym stanie rzeczy jego działalność nie powinna podlegać opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Działalność spółdzielni mieszkaniowych regulują: ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) oraz ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Zgodnie z § 11 ust. 1 ustawy Prawo spółdzielcze z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego spółdzielnia nabywa osobowość prawną, co oznacza że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółdzielnie mieszkaniowe są osobami prawnymi, których celem jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu (art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach).

Spółdzielnie mieszkaniowe, zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych oraz postanowieniami statutów, oprócz działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z reguły wykonują również inną działalność gospodarczą.


Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy przedmiotem działalności spółdzielni jest:


  • budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np: ustanawiania na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  • budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  • udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  • budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
  • obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.


Jak stanowi art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Ponadto - zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - Spółdzielnia może zarządzać nieruchomością niestanowiącą jej mienia lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielami) tej nieruchomości. Na podstawie art. 1 ust. 6 Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.


Zgodnie z art. 40 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia pozostaje właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości i użytkownikiem lub współużytkownikiem wieczystym gruntu w takim zakresie, w jakim nie narusza to przysługującej członkom i właścicielom lokali niebędącym członkami spółdzielni odrębnej własności lokali lub praw z nią związanych. W szczególności mieniem spółdzielni pozostają:


  • nieruchomości służące prowadzeniu przez spółdzielnię działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej, społecznej, oświatowo-kulturalnej, administracyjnej i innej, zabudowane budynkami i innymi urządzeniami,
  • nieruchomości zabudowane urządzeniami infrastruktury technicznej, w tym urządzeniami i sieciami technicznego uzbrojenia terenu związanymi z funkcjonowaniem budynków lub osiedli, z zastrzeżeniem art. 49 Kodeksu cywilnego,
  • nieruchomości niezabudowane.


Stosownie natomiast do art. 78 § 1 i 2 ustawy - Prawo spółdzielcze zasadniczymi funduszami własnymi, tworzonymi w spółdzielniach są:


  • fundusz udziałowy – który powstaje z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach,
  • fundusz zasobowy – który powstaje z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.


Spółdzielnia może tworzyć również inne fundusze (własne), które przewidziane są w przepisach odrębnych lub w jej statucie, np. fundusz wkładów mieszkaniowych i budowlanych.

Przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych określają obowiązki zarówno spółdzielni, jak i członków spółdzielni dotyczące wkładów mieszkaniowych lub budowlanych.

Członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych (art. 4 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).


Natomiast zgodnie z art. 18 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w przypadku ubiegania się przez członka o ustanowienie odrębnej własności lokalu spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu. Umowa ta, zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności, powinna zobowiązywać strony do zawarcia, po wybudowaniu lokalu, umowy o ustanowienie odrębnej własności tego lokalu, a ponadto powinna zawierać:


  1. zobowiązanie członka spółdzielni do pokrywania kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na jego lokal przez wniesienie wkładu budowlanego określonego w umowie,
  2. określenie zakresu rzeczowego robót realizowanego zadania inwestycyjnego, które będzie stanowić podstawę ustalenia wysokości kosztów budowy lokalu,
  3. określenie zasad ustalania wysokości kosztów budowy lokalu,
  4. określenie rodzaju, położenia i powierzchni lokalu oraz pomieszczeń do niego przynależnych,
  5. inne postanowienia określone w statucie.


Członek, o którym mowa w ust. 1, wnosi wkład budowlany według zasad określonych w statucie i w umowie, o której mowa w ust. 1, w wysokości odpowiadającej całości kosztów budowy przypadających na jego lokal. Jeżeli część wkładu budowlanego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany do spłaty tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal (art. 18 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Podkreślić należy, że zasoby mieszkaniowe wyróżniają się od innych środków trwałych tym, że nie są amortyzowane, lecz podlegają – zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych – umorzeniu w ciężar odpowiedniego funduszu. Mając na uwadze powyższy przepis w ocenie tut. organu podatkowego do zasobów mieszkaniowych zaliczyć należy środki trwałe mające odzwierciedlenie w funduszu udziałowym, wkładów mieszkaniowych i wkładów budowlanych.

Zatem do spółdzielczego zasobu mieszkaniowego zaliczyć należy tylko te budynki, lokale, budowle i związane z nimi obiekty infrastruktury, które sfinansowane zostały z funduszu udziałowego oraz takie, których koszt wytworzenia był przyjmowany do kalkulacji odpłatności w postaci wkładów budowlanych (własnościowe prawo do lokalu) lub wkładów mieszkaniowych (lokatorskie prawo do lokalu).

Jeżeli członkowie nabyli lokale, domy jednorodzinne na warunkach odrębnej własności, określonych w art. 18-27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wówczas ich wartość nie znajduje odzwierciedlania w wymienionych funduszach i nie powinna – jak słusznie wskazuje we wniosku jednostka - figurować w ewidencji jako spółdzielczy zasób mieszkaniowy.

Jak wskazano powyżej, Spółdzielnie, jako osoby prawne, podlegają opodatkowaniu w zakresie przychodów uzyskiwanych z prowadzonej przez nie działalności, według zasad określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca - Spółdzielnia działa na rynku budownictwa mieszkaniowego oraz zawiera umowy o wybudowanie budynku mieszkalnego, i następnie ustanowienie i przeniesienie na rzecz członków prawa odrębnej własności domów jednorodzinnych.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 3a powołanej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień: wystawienia faktury albo uregulowania należności.

W przypadku, kiedy strony ustalą, iż usługa będzie rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznawać się będzie ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Tak więc zapłata z góry za wykonanie usługi w następnych okresach sprawozdawczych, mająca ostateczny i definitywny charakter, związana z uregulowaniem należności przed wykonaniem usługi, nie może być potraktowana jako nieuznana za przychody podatkowe wpłata na poczet usług, które będą wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (art. 12 ust. 4 pkt 1 updop).

Otrzymana zapłata (uregulowana należność) niemająca charakteru zaliczki (przedpłaty), podlegającej w późniejszym terminie rozliczeniu lub zwrotowi, jest przychodem na podstawie art. 12 ust. 3a pkt 2 updop.

Przepisy podatkowe nie przewidują proporcjonalnego rozliczania przychodów podatkowych Podstawą do takiego rozliczenia nie może być art. 12 ust. 4 pkt 1 cyt. ustawy, w świetle którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet m.in. usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

W oparciu o ten przepis nie dokonuje się proporcjonalnego rozliczenia przychodów, lecz wykluczenia z tych przychodów m.in. zaliczek (przedpłat). Oznacza, to że nie każde otrzymane pieniądze są przychodem, jeżeli nie są one zapłatą za wykonane świadczenie, a jedynie stanowią przedpłatę lub zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń.

W świetle powyższego, przychód z działalności gospodarczej powstaje, co do zasady, w momencie powstania uprawnienia Jednostki do uzyskania należności, niezależnie od jej faktycznego otrzymania w danym okresie sprawozdawczym.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, iż zasadniczym kryterium mającym decydujące znaczenie dla określenia momentu uzyskania przychodu jest moment przeniesienia własności nieruchomości. W przypadku umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej, umowę tę zgodnie z art. 155 § 1 i art. 158 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) uważa się za dokonaną pod datą zawarcia umowy notarialnej, tj. przeniesienia własności nieruchomości i, co do zasady, pod tą datą powstaje też przychód zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile wcześniej nie wystawiono faktury albo nie uregulowano należności.

Przychodem jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie zobowiązującej do przeniesienia własności nieruchomości zawartej w formie aktu notarialnego.

Konfrontując stan prawny z przedstawionym stanem faktycznym z zastosowaniem odpowiedniego przepisu ustawy podatkowej oraz uregulowań prawnych zawartych w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych stwierdzić należy, że istotą wkładów mieszkaniowych i budowlanych jest ich zwrotny charakter. Przez przychody zaś w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć wszelkie przysporzenia w majątku podatnika o charakterze definitywnym.

Zatem skoro uiszczane przez członków Spółdzielni wpłaty stanowią zaliczki na poczet wkładów budowlanych i są (winny być) ewidencjonowane na kontach wkładów, to jako wpływy o charakterze zwrotnym nie stanowią przychodów momencie ich otrzymania.

Z kolei zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zachowaniu lub zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Skoro przeniesienie własności nieruchomości skutkuje powstaniem przychodu, tym samym pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację ww. zadania inwestycyjnego zaistnieje związek przyczynowo-skutkowy uprawniający Jednostkę do rozliczenia stosownych wydatków związanych z realizacją umowy, w tym wydatków na nabycie gruntów pod budowę domów jednorodzinnych (innymi słowy, będzie możliwe rozliczenia inwestycji poprzez porównanie nakładów i przychodów związanych z procesem inwestycyjnym).

W zakresie ustalenia momentu zaliczenia danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zastosowanie znajdzie przepis art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

W związku z tym, iż jak wskazano powyżej koszty uzyskania przychodów związane ze realizacją inwestycji – budową domu jednorodzinnego noszą znamiona kosztów bezpośrednio związanych z uzyskanym przychodem, przepisem właściwym w przedmiotowej sprawie jest cytowany powyżej art. 15 ust. 4 ww. ustawy.

Reasumując, w przedmiotowej sytuacji wydatki na nabycie gruntów pod budowę domów jednorodzinnych należy rozliczyć w dacie uzyskania przychodów, czyli w momencie podpisania aktu notarialnego przenoszącego własność danej nieruchomości, o ile wcześniej nie wystawiono faktury albo nie uregulowano należności.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Ust. 2 cytowanego przepisu definiuje pojęcie dochodu - dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z powyższym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega, co do zasady dochód, tj. nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, z wyjątkiem sytuacji wymienionych w art. 21 i 22 ustawy. Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Zgodnie z pkt 3 przepisu przy ustalaniu dochodu, o którym mowa powyżej, nie uwzględnia się również kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1. Również przy ustalaniu straty nie uwzględnia się ww. przychodów i kosztów (art. 7 ust. 4).

Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowym i - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 roku – zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

W konsekwencji, przedmiotowe zwolnienie ograniczono tylko i wyłącznie do określonych dochodów (z gospodarki zasobami mieszkaniowymi) w ramach jednego źródła przychodów (działalność gospodarcza), z dodatkowym warunkiem (przeznaczenie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych).


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:


  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Oceniając zatem przedstawiony przez Zrzeszenie stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że dochody uzyskane z tytułu realizacji umów o wybudowanie budynku mieszkalnego, i następnie ustanowienie i przeniesienie na rzecz członków prawa odrębnej własności domów jednorodzinnych nie będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem ze względu charakter prowadzonej działalności przez jednostkę – nie ma ona możliwości przeznaczenia uzyskanych dochodów na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W konsekwencji – wbrew stanowisku Wnioskodawcy - dochody uzyskiwane z ww. tytułu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach wyżej przedstawionych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj