Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-403/08/ASz
z 26 maja 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-403/08/ASz
Data
2008.05.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
koszty przewozu
niepełnosprawni
osoby niepełnoletnie
przewóz dzieci
szkoły
Istota interpretacji
Czy zwrot poniesionych kosztów dowozu dziecka do i ze szkoły, podlega opodatkowaniu, mimo iż w rzeczy samej nie stanowi dochodu a jeżeli nie, to czy w zeznaniu rocznym należy ją wykazywać i jak rozliczać?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani C. przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 26 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczenia w postaci zwrotu kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego do szkoły - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 26 lutego 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczenia w postaci zwrotu kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego do szkoły. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawczyni jest matką niepełnosprawnego dziecka, które ze względu na szczątkowy wzrok musi uczęszczać do szkoły z nauczaniem w języku Braille’a. Najbliższa szkoła zapewniająca mu odpowiednie warunki nauczania znajduje się w odległości bez mała 50 km od miejsca zamieszkania. W związku z zaistniałą sytuacją wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem do Burmistrza Miasta i Gminy o zapewnienie dojazdu dziecka do tej placówki.Samorządowy Zespół Edukacji zaproponował wnioskodawczyni zwrot kosztów dowozu dziecka z miejsca zamieszkania do Szkoły w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących. Kwotę dofinansowania ustalono w oparciu o koszty zużytego paliwa w wysokości 450 zł miesięcznie, wypłacaną w formie ryczałtu.Kwota zwrotu kosztów dowozu dziecka jest wystawiana do rozliczenia rocznego na druku PIT-8C przez Samorządowy Zespół Edukacji, zgodnie z odrębnymi przepisami podatkowymi. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy przychód ten, który zgodnie z umową stanowi zwrot poniesionych kosztów dowozu dziecka do i ze szkoły, podlega opodatkowaniu, mimo iż w rzeczy samej nie stanowi dochodu a jeżeli nie, to czy w zeznaniu rocznym należy ją wykazywać i jak rozliczać... Zdaniem wnioskodawczyni kwota zwrotu dowozu niepełnosprawnego dziecka do szkoły, nie podlega opodatkowaniu. Wnioskodawczyni powołuje się na stanowiska Dyrektorów Izb Skarbowych:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego, z uwzględnieniem ust. 2.Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:
Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wymienione w ust. 2, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej (art. 17 ust. 3).Do obowiązków gminy należy również, na podstawie art. 17 ust. 3a ww. ustawy o systemie oświaty:
Zauważyć należy, iż powołane powyżej zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma szeroki zakres. Formą pomocy materialnej dla ucznia jest nie tylko stypendium socjalne, zapewnienie zakwaterowania w internacie lub bursie, umożliwienie korzystania z posiłków w stołówce szkoły albo refundowanie opłat ponoszonych w stołówce prowadzonej przez inny podmiot, ale także świadczenie udzielane przez gminę w formie bezpłatnego transportu oraz zwrotu kosztów przejazdu, dokonywane stosownie do postanowień cyt. art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty. Przy czym, zwolnieniem tym objęty jest nie tylko zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, ale także zwrot kosztów transportu dziecka samochodem prywatnym rodziców dziecka. Nie w każdej bowiem sytuacji gmina może zapewnić dzieciom niepełnosprawnym, na których ciąży obowiązek szkolny, dowóz do najbliższej szkoły (ośrodka) bezpłatnym transportem oraz nie zawsze – z uwagi na stopień niepełnosprawności dziecka – możliwe jest dowożenie dziecka przez rodziców środkami transportu publicznego. W konsekwencji zwrot kosztów dojazdu niepełnosprawnego dziecka na obowiązkowe zajęcia szkolne jest niczym innym jak formą pomocy materialnej dla ucznia, przyznaną na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty. W świetle powyższego świadczenia udzielane przez gminę w formie zwrotu kosztów przejazdu dzieci niepełnosprawnych, dokonywane stosownie do postanowień ustawy o systemie oświaty, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.