Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/FB/005-590/DZ/05
z 23 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/FB/005-590/DZ/05
Data
2005.08.23



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
niepełnosprawni
odliczenia od podatku
przewóz dzieci


Pytanie podatnika
Zdaniem podatnika kwoty otrzymane z tytułu zwrotu kosztów dowozu niepełnosprawnego dziecka do szkoły nie powinny być zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.


Decyzja


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2ustawy z dnia 29-08-1997 r Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r, Nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawia:- zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z dnia 12-05-2005 r Nr 1418/ZD/F/RI/415/11/05/PM w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie uznając Pani stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w urzędzie skarbowym w Piasecznie w dniu 16-02-2005 r, uzupełnionym w dniu 07-03-2005r, za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z opisanego we wniosku stanu faktycznego oraz z załączonej kserokopii umowy nr 1 ZOPO-4344/5/04 zawartej między Panią a Zespołem Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli w dniu 01-09-2004 r wynika, że na podstawie tej umowy otrzymuje Pani zwrot kosztów transportu własnym samochodem osobowym niepełnosprawnego syna Łukasza do Szkoły Podstawowej Specjalnej w Warszawie. Z umowy tej wynika, że zwrot kosztów dowozu wynosi 25,11 zł za każdy dzień transportu dziecka do szkoły. Do wniosku załączyła Pani również informację od Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych, że świadczenia wypłacone jako zwrot kosztów dowozu dzieci do szkoły własnym transportem, stanowią dla rodziców przychód z innych źródeł i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Pani zdaniem kwoty otrzymane z tytułu zwrotu kosztów dowozu niepełnosprawnego dziecka do szkoły nie powinny być zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.


Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym oraz z załączonymi dokumentami, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza co następuje.Zgodnie z art. 17 ust. 1,2 i 3 ustawy z dnia 07-09-1991 r o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r Nr 256, poz. 2572 z późn. zm) sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego. Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać :- 3 km - w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych,- 4 km - w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjum.Natomiast jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie mieszka dziecko, przekracza w/w odległości, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice (art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty).


Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26-07-1997 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r, Nr 14, poz. 176 z późn. zm) należy zauważyć, iż stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29-08-1997 r Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60) zaniechano poboru podatku.Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni, przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.Zauważyć należy, że wyżej przytoczone zwolnienie przedmiotowe ma bardzo szeroki zakres. Formą pomocy materialnej dla ucznia jest nie tylko stypendium socjalne czy też zapewnienie zakwaterowania w bursie lub w internacie, ale także świadczenie udzielane przez gminę w formie bezpłatnego transportu stosownie do postanowień art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty. Przy czym zwolnieniem tym objęty jest nie tylko zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, ale także zwrot kosztów transportu dziecka prywatnym samochodem rodziców dziecka. Nie w każdej bowiem sytuacji gmina może zapewnić dzieciom niepełnosprawnym, na których ciąży obowiązek szkolny, dowóz do najbliższej szkoły bezpłatnym transportem oraz nie zawsze - z uwagi na stopień niepełnosprawności dziecka- możliwe jest dowożenie dziecka przez rodziców środkami transportu publicznego.W konsekwencji zwrot kosztów dojazdu niepełnosprawnego dziecka na obowiązkowe zajęcia szkolne jest niczym innym jak formą pomocy materialnej dla ucznia, przyznaną na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty.


W świetle powyższego świadczenia udzielone przez Zespół Placówek Oświatowych w Lesznowoli w formie zwrotu kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego do szkoły samochodem rodzica, dokonane stosownie do postanowień ustawy o systemie oświaty, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie wyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec tego, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z dnia 12-05-2005 r Nr 1418/ZD/F/RI/415/11/05/PM rażąco narusza prawo w ten sposób, że jego treść pozostaje w wyraźnej sprzeczności z treścią wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o systemie oświaty, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienia przedmiotowe postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj