Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-943/08-4/AP
z 23 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-943/08-4/AP
Data
2008.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
dostawa towarów
miejsce świadczenia
podatek od towarów i usług
świadczenie usług
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
Ustalenie miejsca świadczenia usług zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 471 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data wpływu 15.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.05.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Spółka z o.o. (dalej: „A Polska” lub „Spółka”) prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą m.in. w zakresie dystrybucji materiałów biurowych, papierów i folii samoprzylepnych w rolach i arkuszach, segregatorów, zakreślaczy, długopisów, naklejek oraz urządzeń drukująco - etykietujących.

Na podstawie umów zawartych z niektórymi spółkami z grupy A, mającymi swoje siedziby lub miejsca stałego prowadzenia działalności poza granicami Polski (dalej: „zagraniczne A”), A Polska zobowiązała się do świadczenia określonych usług w imieniu i na rzecz Zagranicznych A. Przedmiotowe usługi polegają na pośredniczeniu przez A Polska przy sprzedaży materiałów biurowych produkowanych przez Zagraniczne A (dalej: „towary”).

Zgodnie z przyjętą polityką dystrybucyjną, towary są dostarczane przez Zagraniczne A centralnemu dystrybutorowi (podmiot trzeci), który następnie dostarcza je (bez udziału Spółki) ostatecznym nabywcom, zlokalizowanym na terytorium Polski. Klienci, którzy za pośrednictwem A Polska zawierają umowy na zakup określonych towarów, są informowani przez Spółkę, że stroną umowy, a tym samym podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowe wykonanie zobowiązań z niej wynikających, są Zagraniczne A, a nie Spółka.

W tak ukształtowanej strukturze, A Polska, zgodnie z zawartymi umowami, zobowiązana jest do dokonywania w imieniu i na rachunek Zagranicznych A m.in. następujących czynności:

  • wyszukiwania potencjalnych klientów,
  • udzielania informacji na temat poziomu zaopatrzenia, terminu dostawy oraz zastosowania towarów,
  • zbierania zamówień od klientów bądź potencjalnych klientów oraz potwierdzania tych zamówień,
  • monitorowania terminowości dokonywania płatności przez klientów,
  • udzielania informacji oraz doradzania klientom bądź potencjalnym klientom odnośnie towarów,
  • rozpatrywania reklamacji klientów dotyczących towarów,
  • udzielania technicznego wsparcia,
  • udzielania informacji o charakterze marketingowym, jak również sporządzania analiz rynkowych.

Za wykonywanie powyższych czynności Spółka otrzymuje wynagrodzenie w wysokości przewidzianej w umowie. Wysokość wynagrodzenia należnego A Polska kalkulowana jest na podstawie kosztów poniesionych przez Spółkę w związku ze świadczeniem usługi na rzecz Zagranicznych A, powiększonych o 5% dodatek.

W związku z dokonywanymi dostawami towarów, Spółka występuje zatem w charakterze pośrednika, działającego w imieniu i na rzecz Zagranicznych A, świadczącego kompleksową usługę związaną bezpośrednio z realizowanymi dostawami towarów. Nadrzędnym celem przedmiotowych usług jest promocja marki A na polskim rynku, a w rezultacie doprowadzenie do zawarcia jak największej liczby umów sprzedaży towarów z nabywcami z Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy w przypadku przedstawionych powyżej kompleksowych usług pośrednictwa związanych z dostawami towarów, które są świadczone przez Spółkę w imieniu i na rzecz Zagranicznych A, za miejsce świadczenia przedmiotowych usług (a tym samym opodatkowania), należy uznać zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT, miejsce dokonania dostawy towarów, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, a w konsekwencji usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka podkreśla, iż wszystkie czynności podejmowane przez nią w ramach realizowania usług pośrednictwa są czynnościami podejmowanymi w imieniu i na rzecz Zagranicznych A, a jednocześnie czynnościami wykonywanymi w bezpośrednim związku z dostawami towarów.

Na prawidłowość stanowiska Spółki odnośnie miejsca świadczenia wykonywanych przez nią usług, wskazuje zarówno brzmienie przepisów ustawy o VAT, okoliczności przedstawionego stanu faktycznego, jak również charakter usług pośrednictwa świadczonych przez A Polska. Prawidłowość stanowiska Spółki potwierdzona została również przez organy podatkowe, w interpretacjach przepisów prawa podatkowego, udzielonych w indywidualnych sprawach podatników.

Na wstępie, Spółka podkreśla, iż usługi świadczone przez nią w imieniu i na rzecz Zagranicznych A stanowią usługi pośrednictwa, co zostało potwierdzone w opinii klasyfikacyjnej Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 01.08.2007 r. W przedmiotowej opinii Urząd Statystyczny w Łodzi uznał, iż charakter czynności wykonywanych przez Spółkę wskazuje, iż powinny być one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 78.84.14-00.00 „Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych” w świetle Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. oraz w grupowaniu PKWiU 74.87.14-00.00 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości” w świetle Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r.

Podstawowa zasada określania miejsca świadczenia, a tym samym opodatkowania usług, zawarta została w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 oraz art. 28.

Odwołując się do treści art. 27 ust. 2-6 oraz art. 28 ustawy o VAT wskazać należy, że w odniesieniu do szeregu usług ustawodawca przewidział szczególną zasadę ustalania miejsca ich świadczenia. Tym samym, podstawowa zasada opodatkowania usług, wskazana w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT znajduje zastosowanie dopiero w sytuacji, gdy zakwalifikowanie danej usługi nie będzie możliwe do żadnej z kategorii wyjątków wskazanych w ww. przepisach ustawy o VAT.

Artykuł 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT stanowi, że w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Miejscem dostawy towarów, stosownie do postanowienia art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią, jest z kolei miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z powyższego unormowania wynika, iż określenie miejsca świadczenia usług zgodnie z regułą wskazaną w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT, uzależnione jest od kumulatywnego wystąpienia w analizowanym stanie faktycznym dwóch przesłanek: (i) wykonywane usługi pośrednictwa powinny być związane z dostawą towarów w sposób bezpośredni, (ii) sam zaś pośrednik powinien działać imieniu i na rzecz osoby trzeciej.

Zdaniem Spółki, w przypadku usług pośrednictwa świadczonych przez nią w imieniu i na rzecz Zagranicznych A, miejscem ich świadczenia jest miejsce dostawy towarów, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (a więc poza Polską). W konsekwencji, zdaniem Spółki, świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Bezpośredni związek świadczonych usług z dostawą towarów.

Celem kompleksowych działań podejmowanych przez Spółkę w imieniu i na rzecz Zagranicznych A jest przede wszystkim dążenie do zawarcia przez Zagraniczne A jak największej ilości umów sprzedaży produkowanych przez nie towarów. Podstawowymi środkami służącymi osiągnięciu ww. celu jest podejmowanie kompleksowych działań promocyjno – marketingowych, zmierzających do zapewnienia silnej pozycji towarów marki A na rynku polskim, jak również troska o wysoki poziom satysfakcji klientów.

Tym samym Spółka podkreśla, iż dążenie do maksymalizacji sprzedaży towarów marki A na rynku polskim stanowi jedyne gospodarcze uzasadnienie świadczonych przez nią usług. Dlatego też, świadczone przez nią usługi w sposób konieczny i bezpośredni związane są z dostawami towarów, realizowanymi przez Zagraniczne A na rzecz klientów zlokalizowanych w Polsce.

Bezpośredni związek świadczonych usług z dostawą towarów przejawia się na każdym etapie obrotu. W pierwszym rzędzie, A Polska jest odpowiedzialna za sporządzanie analiz rynkowych na rzecz Zagranicznych A, wskazujących obszary niszowe, zapotrzebowanie klientów oraz możliwości zwiększenia sprzedaży towarów. Na dalszym etapie obrotu, A Polska jest odpowiedzialna za wyszukiwanie potencjalnych klientów w imieniu i na rzecz Zagranicznych A, dostarczanie im informacji o towarach, wreszcie zbieranie oraz potwierdzanie złożonych przez nich zamówień.

Następnie, Spółka świadczy usługi związane z informowaniem klientów na temat terminowości realizowanych dostaw oraz monitoruje dokonywanie płatności na rzecz Zagranicznych A. Po zrealizowaniu dostawy, usługi świadczone przez A Polska polegają w szczególności na udzielaniu klientom technicznego wsparcia oraz rozpatrywaniu reklamacji dotyczących towarów.

Powyższe, zdaniem Spółki, niezaprzeczalnie wskazuje na bezpośredni związek świadczonych przez nią usług z dostawami towarów na rzecz nabywców zlokalizowanych w Polsce. Bez przedmiotowych dostaw, usługi świadczone przez A Polska pozbawione byłyby jakiegokolwiek gospodarczego uzasadnienia. Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, iż istnieje bezpośredni związek świadczonych przez nią usług z dostawami towarów, w rozumieniu art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT.

Świadczenie usług w imieniu i na rzecz osoby trzeciej.

W ustawie o VAT ustawodawca wskazał, iż opodatkowaniu w miejscu dokonania dostawy towarów podlegają jedynie usługi pośredników działających w imieniu i na rzecz osoby trzeciej. Przepisy o podatku VAT nie precyzują przy tym, ani też nie wskazują w żaden specyficzny sposób, jak należy rozumieć pojęcie „w imieniu i na rzecz”. Przyjęcie w ustawie o VAT takiej konstrukcji prowadzi do wniosku, że zwrot ten, zgodnie z regułami wykładni literalnej, powinien być interpretowany według ogólnych zasad języka polskiego. Skoro bowiem ustawodawca nie nadał określonym zwrotom specyficznego znaczenia w ustawie, nie powinien go nadawać również interpretator.

Konsekwentnie, odwołując się do językowego rozumienia komentowanych zwrotów wskazać należy, iż zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (zob. Słownik Języka Polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl) określenie „w imieniu” oznacza działanie „ze względu na kogoś, dla czyjegoś dobra, odwołując się do kogoś”. Natomiast określenie „na rzecz” oznacza tyle, co działanie „na czyjąś korzyść, dla kogoś, dla czyjegoś dobra”. Dlatego też, z uwagi na brak w ustawie o VAT specyficznych definicji legalnych komentowanych zwrotów, powinny być one interpretowane szeroko, zgodnie z ich potocznym rozumieniem i znaczeniem na gruncie języka polskiego, przedstawionym powyżej.

Określonych wskazówek odnośnie interpretacji ww. zwrotów dostarcza również, podstawowa na gruncie prawa cywilnego, ustawa z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) . Przepisy KC odnoszą się zarówno do kwestii działania w czyimś imieniu, jak i na czyjąś rzecz. W art. 95 ust. 1 i 2 KC wskazano, iż czynności prawnej można dokonać przez przedstawiciela działającego w imieniu osoby, którą reprezentuje, a czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Tym samym, przedstawiciel, stosownie do postanowienia art. 95 KC działa w imieniu i na rzecz swojego mocodawcy, przez co rozumieć należy, iż wszelkie skutki faktyczne i prawne jego działania dotyczą bezpośrednio jego mocodawcy.

Mając na uwadze wskazane powyżej językowe znaczenie zwrotów użytych przez ustawodawcę w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT oraz przepisy KC, zdaniem Spółki, prawidłowy jest wniosek, iż zarówno okoliczności faktyczne jak i charakter podejmowanych przez nią działań wskazują jednoznacznie, iż A Polska świadcząc przedmiotowe usługi pośrednictwa działa w imieniu i na rzecz Zagranicznych A. Działania Spółki dotyczą bowiem bezpośrednio sfery taktycznej i prawnej Zagranicznych A. Podkreślenia wymaga również fakt, że wyłącznie te ostatnie są beneficjentami podejmowanych przez nią działań.

Potwierdzenie stanowiska Spółki przez organy podatkowe.

Stanowisko Spółki potwierdzają również liczne interpretacje prawa podatkowego wydane przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach podatników. Dla przykładu, w piśmie z dnia 21.03.2007 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie (sygn. US III/443/VAT/486/19/2007/BD) potwierdził, iż usługi pośrednictwa świadczone na rzecz podmiotu będącego dostawcą towarów i mającego siedzibę w innym państwie członkowskim, polegające m.in. na wyszukiwaniu osób, z którymi zleceniodawca ma zawrzeć umowę, ułatwianiu spotkań w celu prowadzenia rokowań, sprawdzaniu wypłacalności i zdolności kredytowej klientów, czy też współdziałaniu w załatwianiu reklamacji i w sporach z klientami, należy zakwalifikować jako usługi pośrednictwa, bezpośrednio związane z dostawą towarów, a tym samym niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Co istotne, w stanie faktycznym będącym przedmiotem analizy w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź – Polesie, wnioskodawca – podobnie jak Spółka – uzyskał uprzednio opinię klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi, klasyfikującą wykonywane przez niego usługi do grupowania PKWiU 74.87.14-00.00 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości” w świetle Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r.

Analogicznie, w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pabianicach z dnia 01.02.2007 r. (sygn. USXV/443/I/01/07/AK), organ podatkowy stwierdził, iż „Zgodnie z oświadczeniem podatnika w momencie rozpoczęcia wysyłki towary znajdują się na terytorium Holandii. Stosownie do treści art. 22 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy (tj. ustawy o VAT – przyp. Spółki) miejscem dokonania dostawy towarów, będzie terytorium kraju, w którym rozpoczyna się wysyłka tych towarów, czyli Holandia. Tam też będzie podlegała opodatkowaniu transakcja pośrednictwa dokonywana przez Wnioskodawcę”.

Usługi pośrednictwa przy dostawie towarów były również przedmiotem analizy Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź – Bałuty. W postanowieniu z dnia 15.06.2005 r. (sygn. I USB III/436/37/2005/BR), organ podatkowy rozważał sytuację wnioskodawcy, prowadzącego w Polsce działalność pośrednictwa handlowego w imieniu i na rzecz podmiotu szwajcarskiego na podstawie zawartej umowy marketingowej. Za usługi pośrednictwa wnioskodawca otrzymywał umownie określone wynagrodzenie, natomiast importu towarów (leków) na terytorium kraju dokonywał na własny rachunek inny podmiot, posiadający koncesję na hurtową sprzedaż leków w Polsce.

W odniesieniu do ww. stanu faktycznego organ podatkowy uznał, iż przedmiotowe usługi miały bezpośredni związek z dostawami towarów i jednocześnie stwierdził, iż „(…) w przypadku dostawy towarów ze Szwajcarii do Polski miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów, a tym samym miejscem dostawy towarów jest kraj trzeci. Oznacza to, że zgodnie z ww. art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ww. ustawy (tj. ustawy o VAT – przyp. Spółki) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Spółka zatem świadcząc usługi pośrednictwa dotyczące dostawy towarów przez firmę szwajcarską na terytorium Polski nie opodatkowuje tych usług podatkiem od towarów i usług”.

Podobnie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź – Bałuty w postanowieniu z dnia 12.03.2006 r. (sygn. III-2/443-9/7228/06/PJ) wskazał, że skoro „dostawa towarów następuje z Turcji do Polski, miejscem dostawy towarów jest Turcja. Oznacza to, że zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług ww. usługi pośrednictwa w dostawie towarów z kraju trzeciego do Polski nie podlegają opodatkowaniu w Polsce”.

Podsumowując, jako że wszystkie działania podejmowane przez Spółkę w ramach świadczenia usług pośrednictwa zmierzają bezpośrednio do zawarcia umowy sprzedaży towarów pomiędzy Zagranicznymi A a klientami zlokalizowanymi w Polsce, przedmiotowe usługi powinny zostać uznane za usługi, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT. Stanowisko Spółki jednoznacznie potwierdzone zostało w licznych (powołanych wyżej) orzeczeniach organów administracji podatkowej.

Brak możliwości opodatkowania przedmiotowych usług w Polsce.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, w określonych okolicznościach, miejsce świadczenia (opodatkowania) usług pośredników, związanych bezpośrednio z dostawą towarów może zostać określone w sposób odmienny niż wynikający z zasady ogólnej, określonej w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c), tj. w miejscu dokonania dostawy towarów. Zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie ze wskazaną powyżej zasadą ogólną ma miejsce świadczenie usług, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Analiza ww. przepisu prowadzi do wniosku, że wskazany w nim wyjątek od zasady ogólnej określania miejsca opodatkowania usług pośredników, stosuje się do usług pośrednictwa w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla danej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT lub podatnik podatku od towarów i usług na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce dostawa towarów, tj. zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Tym samym, w celu opodatkowania przedmiotowych usług świadczonych przez Spółkę w Polsce, Zagraniczne A musiałyby podać Spółce, dla potrzeb rozliczenia podatku VAT, polski numer VAT. Spółka podkreśla, iż powyższe nie jest możliwe, jako że Zagraniczne A nie są zarejestrowane w Polsce dla potrzeb podatku VAT. Konsekwentnie, opodatkowanie w Polsce usług świadczonych przez Spółkę nie jest możliwe na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy o VAT.

Mając na względzie powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, iż w przypadku przedstawionych powyżej usług świadczonych przez A Polska na rzecz Zagranicznych A, miejsce świadczenia a tym samym opodatkowania tych usług jest określone w miejscu dokonania dostawy towarów, tj. na terytorium państwa, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (tj. poza Polską). Tym samym Spółka wnosi o potwierdzenie, iż świadczenie przedmiotowych usług nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy stwierdzić, iż powołane we wniosku przez Wnioskodawcę postanowienia (sygn. USIII/443/VAT/486/19/2007BD, sygn. III-2/443-9/7228/06/PJ, sygn. I USB III/436/37/2005/BR oraz sygn. USXV/443/I/01/07/AK) są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj