Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/37/2005/BR
z 15 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/37/2005/BR
Data
2005.06.15



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
miejsce (kraj) płatności podatku od towarów i usług
pośrednictwo


Pytanie podatnika
Jakie jest miejsce opodatkowania i stawka podatku VAT dla usług pośrednictwa handlowego polegającego na wyszukiwaniu kontrahentów na terytorium Polski w przypadku gdy nabywcą tych usług jest podmiot spoza obszaru Unii Europejskiej. (Szwajcaria)


W dniu 15.03.2005 r. wpłynął do Naczelika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty wniosek (uzupełniony pismami z dnia 06.05.2005 r. i 08.06.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:

Spółka zajmuje się usługami związanymi z promocją, reklamą i marketingiem produktów leczniczych na rzecz podmiotu szwajcarskiego Permamed z siedzibą w Szwajcarii w ramach podpisanej umowy, na zasadzie wyłącznego przedstawicielstwa firmy szwajcarskiej w Polsce. Nie importuje leków i nie zajmuje się ich dystrybucją, lecz jedynie reprezentuje producenta ze Szwajcarii w kontaktach z bezpośrednimi importerami i dystrybutorami leków (hurtownie farmaceutyczne) oraz ze środowiskiem odbiorców leków (lekarze, farmaceuci, pacjenci).Usługi związane z dostawą w kraju produktów leczniczych na rzecz ich szwajcarskiego producenta Spółka prowadzi poprzez wyspecjalizowanych agentów (reprezentantów medycznych), z którymi zawarła umowy o współpracy (gdy agenci prowadzą działalność gospodarczą) lub umowy zlecenia (gdy są zatrudniani na umowę o pracę w innej firmie).

Zapłatę za ww. działalność stanowi prowizja od miesięcznej sprzedaży leków w Polsce.Rozliczenie następuje między Spółką, a szwajcarskim producentem na podstawie miesięcznych faktur za usługi marketingowe. W uzupełnieniu do wniosku z dnia 06.05.2005 r. Spółka oświadczyła ponadto, że:

  • ww. usługi na rzecz szwajcarskiego producenta leków Spółka wykonuje na terenie Polski,
  • w zakresie obowiązków posiada również " reprezentowanie szwajcarskiego dostawcy w sprawach natury prawnej,związanych z odpowiedzialnością za produkt (rejestracje i re-rejestracje leków), oraz monitorowanie dystrybucji leków na terytorium Polski, celem uniknięcia ich niedoborów" (pkt 2.1 zawartej umowy marketingowej),
  • na własny koszt organizuje i prowadzi w środkach masowego przekazu reklamę leków szwajcarskiego producenta.

Spółka nie posiada koncesji na dystrybucję farmaceutyków dlatego też od 01.01.2004 r. nie może prowadzić obrotu lekami i w związku z tym dokonywać ich importu na własny rachunek.

W tym celu w dniu 15.02.2004 r. podpisano trójstronną umowę pomiędzy firmą posiadającą koncesję na hurtową sprzedaż środków farmaceutycznych, tj. firmą P... S.A. (podmiot polski, który na własny rachunek dokonuje importu i dystrybucji leków), a producentem szwajcarskim leków i Spółką - tzw umowę składu celnego.Spółka ponosi koszty związane z przechowywaniem leków w składzie celnym (art. 13 umowy trójstronnej składu celnego).

Wynagrodzenie dla Spółki za świadczone usługi od szwajcarskiego producenta i dostawcy leków w formie prowizji jest uzależnione od miesięcznej sprzedaży leków "wychodzących" ze składu celnego. W praktyce oznacza to,iż po zakończeniu każdego miesiąca importer leków - P... S.A. składa Spółce M... jak również kontrahentowi ze Szwajcarii pisemny raport o ilości wyprowadzonych ze składu leków. Na podstawie tego raportu ustalana jest prowizja przez Spółkę Magnapharma za usługi marketingowe. Firma szwajcarska dokonuje przelewu na konto Spółki po uzyskaniu zapłaty od importera leków, tj. firmy P... (trójstronna umowa składu celnego).

Spółka reguluje opłaty za usługi składowania leków w składzie celnym wykonywane przez P... S.A. po otrzymaniu zapłaty od podmiotu szwajcarskiego.

W oparciu o przedstawiony przez Spółkę zakres wykonywanej działalności usługowej w dniu 08.03.2005 r. Urząd Statystyczny w Łodzi wydał opinię w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844) wyrażając stanowisko, iż przedstawicielstwo świadczone na rzecz firmy zagranicznej związane z promocja i reklamą produktów leczniczych prowadzone przez wyspecjalizowanych agentów zalicza się do grupowania wg PKWiU 74.84.14-00.00 - " usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych."

W ocenie podatnika wyrażonej w uzupełnieniu do wniosku z dnia 08.06.2005 r. w odniesieniu do usług przez niego wykonywanych na rzecz podmiotu szwajcarskiego obowiązuje 22% stawka podatku VAT. Istnieje jednak wątpliwość w tej kwestii z uwagi na brzmienie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Stanowisko tut. Organu w zakresie udzielenia odpowiedzi na zapytanie przedstawione przez stronę we wniosku złożonym w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Spółkę usługi są sklasyfikowane wg PKWiU 74.84.14.-00.00 - pośrednictwo komercyjne.

Działalność prowadzona jest na zasadzie wyłącznego przedstawicielstwa na terenie kraju podmiotu szwajcarskiego na podstawie zawartej umowy marketingowej i dotyczy pośrednictwa handlowego przy dostawie w kraju importowanych ze Szwajcarii leków. Za usługi pośrednictwa Spółka otrzymuje prowizję uzależnioną od wielkości dostawy leków na terenie kraju. Importu leków na własny rachunek dokonuje inny polski podmiot, który posiada koncesję na hurtową sprzedaż leków. Z treści, podpisanej ze szwajcarskim producentem leków, umowy marketingowej wynika,iż Spółka posiada umocowanie do działania w imieniu i na rzecz podmiotu szwajcarskiego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy VAT). Zgodnie z ust. 3 art. 8 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zasada ogólna miejsca opodatkowania przy świadczeniu usług została określona w ww. ustawie o podatku od towarów i usług w art. 27 ust. 1, który stanowi, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

W odniesieniu do usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów ustawodawca określił w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c, iż miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem ust. 6.

W przedmiotowej sprawie przepis art. 28 ust. 6 nie ma zastosowaniu ponieważ usługi pośrednictwa są wykonywane na rzecz podmiotu z kraju trzeciego, tj. firmy ze Szwajcarii , który dokonuje eksportu na terytorium Polski. W tym przypadku zatem zastosowanie znajdzie ww. art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym tj. do dnia 01.06.2005 r. kwestia ta była uregulowana w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), uchylonym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. - zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797), który stanowił, iż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów.

Przepis art. 22 ww. ustawy określa miejsca świadczenia przy dostawie towarów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 miejscem dostawy towarów jest w przypadku: towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W przedstawionym stanie faktycznym w przypadku dostawy towarów ze Szwajcarii do Polski miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów, a tym samym miejscem dostawy towarów jest kraj trzeci. Oznacza to, że zgodnie z ww. art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ww. ustawy w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów.Spółka M... zatem świadcząc usługi pośrednictwa dotyczące dostawy towarów przez firmę szwajcarską na terytorium Polski nie opodatkowuje tych usług podatkiem od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj