Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-578/08-4/GD
z 8 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-578/08-4/GD
Data
2008.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Znakowanie i barwienie dla celów kontroli


Słowa kluczowe
obowiązek barwienia
olej opałowy
paliwo silnikowe
podatek akcyzowy
stawki podatku


Istota interpretacji
przedmiotowy olej przeznaczony na cele opałowe nie podlega barwieniu i znakowaniu, i jest opodatkowany akcyzą według stawki w wysokości 60,00zł/1000kg. Z uwagi na powyższe Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza podstawy do uznania stanowiska Strony w zakresie obowiązku znakowania i barwienia oleju popirolitycznego oraz stawki akcyzy przy sprzedaży tego wyrobu, przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 20.03.2008 r. za prawidłowe. Natomiast stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w zakresie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 25.06.2008r. znak IPPP1/443-578/08-2/GD pozostaje niezmienione



Wniosek ORD-IN 534 kB

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z dnia 14.07.2008r. (data wpływu 17.07.2008r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 25.06.2008r. znak IPPP1/443-578/08-2/GD, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany w/w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 25.06.2008r. znak IPPP1/443-578/08-2/GD w części dotyczącej obowiązku znakowania i barwienia oleju popirolitycznego oraz stawki akcyzy przy sprzedaży tego wyrobu.

W dniu 28.03.2008r. wpłynął wniosek Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku akcyzowego z zakresie opodatkowania sprzedaży "oleju popirolitycznego" oraz obowiązku jego znakowania i barwienia. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:

    Spółka zamierza zakupić na terenie kraju w celu dalszej odsprzedaży innym podmiotom do celów opałowych, oleje charakteryzujące się tym, że zawartość składników aromatycznych jest większa od zawartości składników niearomatycznych. Jednym z takich produktów jest olej o funkcjonującej w dniu dzisiejszym nazwie handlowej "olej popirolityczny". Olej ten przez producenta zostanie sklasyfikowany wg kodów CN 2707 99 91 (WIT PL-WIT-2007-00883) oraz 2707 99 99 (WIT PL-WIT-2007-00884) w zależności od zastosowania. Klasyfikacja PKWiU produktu jest następująca wg obowiązującej klasyfikacji dla celów statystycznych - 24.14.73-67.00 Pozostałe oleje i produkty olejowe, gdzie indziej niesklasyfikowane i wg obowiązującej klasyfikacji dla celów podatkowych - 24.14.73-67.90 Oleje i produkty olejowe pozostałe osobno nie wymienione.

Przykładowe parametry produktu są następujące:

Lp.

Oznaczenie wielkości

J.m.

Wynik

1.

Gęstość w temp. 15°C

g/cm3

1,020

2.

Temperatura krzepnięcia

°C

-12

4.

Temperatura zapłonu

°C

powyżej 60

5.

Zawartość siarki

%m/m

0,7

6.

Destylacja - do temp. 350°C

%(V/V)

71

Z przedstawionych parametrów przedmiotowego wyrobu wynika, że nie może być on zaklasyfikowany do grupy olejów ciężkich, ze względu na zawartość siarki niższą niż 3%.

Do powyższego opisu zdarzenia przyszłego Spółka zadała następujące pytania:

  1. Czy na Spółce jako podmiocie sprzedającym będzie ciążył obowiązek podatkowy, w przypadku posiadania od ostatecznego nabywcy oświadczenia, że produkt zostanie wykorzystany do celów opałowych, a jeżeli tak to jaka jest stawka podatku akcyzowego dla ww. wyrobu...
  2. Czy przed wprowadzeniem do obrotu wyżej wymienionego wyrobu na cele opałowe istnieje obowiązek jego znakowania i barwienia przez Spółkę jako sprzedawcę...

Zdaniem Podatnika, wyrób będący przedmiotem zapytania nie podlega znakowaniu i barwieniu oraz powinien być objęty stawką przyporządkowaną dla pozostałych olejów opałowych w wysokości 60 zł/1000 kg - poz. 2b Tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

W interpretacji z dnia 25.06.2008r. znak IPPP1/443-578/08-2/GD Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że stanowisko Spółki przedstawione w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest nieprawidłowe, a olej popirolityczny podlega barwieniu i znakowaniu oraz stawce podatku akcyzowego w wysokości 232,00 zł/1.000 l przy zachowaniu warunków określonych w przepisach prawa, a w szczególności dotyczących znakowania i barwienia.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa

W ocenie Podatnika przedmiotowa interpretacja została wydana z naruszeniem art. 121 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa poprzez wydanie interpretacji odmiennej od już wydanych w bardzo podobnych sprawach. W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygnatura IPPP1/443-178/07-3/SM z dnia 30 października 2007 r. w zakresie wyrobu oznaczonego kodem CN 2707 99 19 czytamy w uzasadnieniu: „Z uwagi jednak na sklasyfikowanie wyrobu w pozycji CN 2707 99 19 - nie podlega on obowiązkowi barwienia i znakowania. Uwzględniając powyższe stawka podatku akcyzowego dla przedmiotowego wyrobu, w przypadku stosowania go jako oleju opałowego wynosi 60,00 zł/1.000 l (poz. 2 lit. b załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego)”.

Wyrób pomimo, że destyluje całość frakcji, nie podlega znakowaniu i barwieniu z uwagi na kod CN produktu, pomimo, że mamy do czynienia z zamiarem produkcji wyrobu w celu sprzedaży na terytorium kraju.

Nie zostało również dotychczas uchylone postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie znak: 351000-RPA-91103-45/06 z dnia 12-01-2007 r., w którym czytamy: „Wobec powyższego obowiązkiem znakowania objęte są tylko oleje opałowe, bez względu na symbol PKWiU sklasyfikowane w pozycji CN 2710. Reasumując należy zatem stwierdzić, iż gliceryna techniczna o kodzie CN 2905 45 00 (PKWiU 24.15.10-70.00) opodatkowana będzie stawką 60 zł/1000 kg (poz. 2 lit. „ b” zał. nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego) ale wyłącznie pod warunkiem przeznaczenia jej na cele opałowe. Dotyczy to więc zarówno sytuacji zużycia ww. wyrobu na własne cele opałowe jak również sprzedaży innym podmiotom z przeznaczeniem na cele opałowe.”

Podobne stanowisko, w sprawie wyrobów oznaczonych kodami CN 1520 00 00 0, PKWiU 24.51.10-50.50 oraz CN 2905 12 00 0, PKWIU 24.14.22-50.00 zajął Naczelnik Urzędu Celnego w Słupsku znak: 323000-RPA-058-12/06/ZB z dnia 10.08.2006 r.

W przypadku tak rażących rozbieżności w stanowiskach organów podatkowych, zdaniem podatnika, należy posłużyć się wykładnią celowościową przepisów. Obowiązek znakowania i barwienia wprowadzony został z myślą o ograniczeniu przypadków wykorzystywania olejów opałowych do celów napędu silników spalinowych. Tymczasem parametry produktu, który podatnik zamierzał wprowadzić do obrotu na terytorium kraju oraz parametry produktów wymienionych w wyżej podanych uzasadnieniach, uniemożliwiają ich użycie do celów napędu pojazdów, w związku z czym słusznie uznano w przytoczonych interpretacjach, że poddawanie ich obowiązkowi znakowania i barwienia nie ma sensu i właściwe jest barwienie produktów objętych wyłącznie kodem CN 2710, gdyż ich parametry umożliwiają ich użycie do celów napędowych. Powyższe znajduje swoje potwierdzenie w regulacjach zawartych w projekcie z dnia 17 czerwca 2008 r. ustawy Prawo akcyzowe, w którym w art. 81 określono wyraźnie obowiązek barwienia dla wyrobów sklasyfikowanych wg określonych kodów CN, do których nie zalicza się wyrobu podatnika. W ten sposób, Ministerstwo Finansów, które po zmianie Ordynacji podatkowej miało wydawać jednolite interpretacje, doprowadza do sytuacji, w której podmioty posiadające korzystne interpretacje, odmienne od otrzymanej przez podatnika, do czasu wejścia w życie nowej ustawy, stoją na uprzywilejowanej pozycji.

W związku z tak rażącym naruszeniem zasady zaufania do organów podatkowych wnoszę o zmianę wydanej interpretacji.

Minister Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 25.06.2008r. znak IPPP1/443-578/08-2/GD w części dotyczącej obowiązku znakowania i barwienia oleju popirolitycznego oraz stawki akcyzy przy sprzedaży tego wyrobu i stwierdza, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm. ) wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.

Przedstawiony w ustawie o podatku akcyzowym katalog wyrobów, które mogą lub są zaliczone do olejów opałowych jest katalogiem otwartym. Zgodnie z art. 62 ust. 2 powoływanej wyżej ustawy o podatku akcyzowym olejami opałowymi są także inne wyroby służące do celów opałowych. Ciężkie oleje opałowe to oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%. O zaliczeniu danego wyrobu do olejów opałowych nie decyduje jego klasyfikacja CN lub PKWiU. Jeżeli dany wyrób służy do celów opałowych to bez względu do jakiego symbolu PKWiU lub kodu CN został zaklasyfikowany – jest to olej opałowy objęty zakresem ustawy o podatku akcyzowym. Na potrzeby podatku akcyzowego do olejów opałowych nie zalicza się: węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego.

Uwzględniając powyższe olej popirolityczny przeznaczony na cele opałowe jest olejem opałowym w myśl art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i podlega regulacjom tej ustawy. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy przedmiotowy olej nie jest zaliczany do ciężkich olejów opałowych.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym dla celów kontroli obrotu paliwami silnikowymi i olejami opałowymi może zostać wprowadzony obowiązek ich znakowania i barwienia. Ustawa wskazuje na możliwość wprowadzenia obowiązku znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych. Przepisy ustawy nie zawierają jednak wykazu wyrobów, które miałyby być objęte takim obowiązkiem. W myśl art. 66 ust. 2 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych, wprowadzając obowiązek znakowania i barwienia, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposób i tryb znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych, uwzględniając techniczne możliwości zapewniające nieusuwalność znacznika i prawidłowe barwienie.

Na podstawie powyższego upoważnienia Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu ( Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm. ).

W myśl § 1 przedmiotowego rozporządzenia dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają:

  • oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe,
  • oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie)
  • zwane dalej "wyrobami".

Uwzględniając powyższe, z uwagi na dokonaną przez Wnioskodawcę klasyfikację PKWiU oraz CN - olej będący przedmiotem zapytania nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia dla celów kontroli obrotu olejami opałowymi.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe wynosi 233 zł od 1000 litrów wyrobu gotowego oraz na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1000 kilogramów wyrobu gotowego.

Zgodnie z § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm. ) stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1, art. 69 ust. 4, art. 70 ust. 4, art. 71 ust. 4, art. 72 ust. 4 i art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju.

Z uwagi na to, że olej opałowy olej popirolityczny będący przedmiotem zapytania, nie podlega obowiązkowi barwienia i znakowania, i nie jest ciężkim olejem opałowym mieści się więc w poz. 2 lit. b załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego i jest opodatkowany podatkiem akcyzowym według stawki 60,00zł/1000kg.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotowy olej przeznaczony na cele opałowe nie podlega barwieniu i znakowaniu, i jest opodatkowany akcyzą według stawki w wysokości 60,00zł/1000kg.

Z uwagi na powyższe Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza podstawy do uznania stanowiska Strony w zakresie obowiązku znakowania i barwienia oleju popirolitycznego oraz stawki akcyzy przy sprzedaży tego wyrobu, przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 20.03.2008 r. za prawidłowe. Natomiast stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w zakresie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 25.06.2008r. znak IPPP1/443-578/08-2/GD pozostaje niezmienione.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 25.06.2008r. znak IPPP1/443-578/08-2/GD stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj