Interpretacja Urzędu Celnego w Słupsku
323000-RPA-058-12/06/ZB
z 10 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
323000-RPA-058-12/06/ZB
Data
2006.08.10



Autor
Urząd Celny w Słupsku


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
olej opałowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy Spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego, a jeżeli tak to w jakiej wysokości, od sprzedaży wód glicerynowanych (kod CN 1520000000, PKWiU 24.51.10-50.50) oraz frakolu (symbol CN 290515000, PKWiU 24.14.22-50.00) w przypadku gdy w/w produkty są sprzedawane jako: „wody glicerynowe oczyszczone – czynnik grzewczy z odnawialnych zasobów energetycznych „ lub/i „frakol – czynnik grzewczy z odnawialnych zasobów energetycznych”?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Słupsku, na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8 z 2005r. poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 30.05.2006r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego

uznaje stanowisko Strony zaprezentowane w piśmie za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.06.2006r. wpłynął do Urzędu Celnego w Słupsku wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym piśmie Strona zapytała czy jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego, a jeżeli tak to w jakiej wysokości, w przypadku sprzedaży wód glicerynowych (kod CN 1520 00 00 0, PKWiU 24.51.10-50.50) oraz frakolu (kod CN 2905 12 00 0, PKWiU 24.14.22-50.00) jeżeli produkty te są sprzedawane jako „wody glicerynowe oczyszczone – czynnik grzewczy z odnawialnych zasobów energetycznych” lub/i „frakol – czynnik grzewczy z odnawialnych zasobów energetycznych”.

Przedstawiając swoje stanowisko w tej sprawie Strona stwierdziła, że zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym wody glicerynowe oczyszczone i frakol w przypadku sprzedaży ich na cele opałowe są wyrobami akcyzowymi i winny być opodatkowane stawką w wysokości 60 zł/1000 kg. Natomiast w wypadku sprzedaży w/w wyrobów zgodnie z ich nazwami handlowymi ale przy braku informacji, co do celu ich przeznaczenia produkty te nie powinny być traktowane jako towary akcyzowe, a w związku z tym na sprzedawcy nie powinien ciążyć obowiązek podatkowy.

Z uwagi na wątpliwości co do treści przedstawionego pytania, pismem z dnia 06.07.2006r., wezwano Stronę o wyjaśnienie czy sprzedaż frakolu i wód glicerynowych oczyszczonych dotyczy sprzedaży wyrobów w stanie nie zmienionym czy ewentualnie sprzedawany będzie produkt powstały w wyniku mieszania tych substancji lub ich przereagowania.

W odpowiedzi na wezwanie w dniu 17.07.2006r. stawił się w siedzibie Urzędu Celnego w Słupsku pełnomocnik Strony, który wyjaśnił, że przedsiębiorstwo będzie oczyszczało zakupione wody glicerynowe w procesie ekstrakcji przy pomocy mieszaniny frakolu i oleju przemysłowego „War 2”. W wyniku tego procesu powstaną „oczyszczone wody glicerynowe – czynnik grzewczy z odnawialnych zasobów energetycznych” oraz produkt antyadhezyjny nie będący wyrobem akcyzowym.

Odnosząc się do stanowiska zaprezentowanego przez Stronę należy stwierdzić, iż ustawa o podatku akcyzowym w sposób szczegółowy definiuje grupę towarów podlegających akcyzie. Zgodnie z art. 2 pkt 1 katalog tych wyrobów został określony w załączniku nr 1 do ustawy. Z katalogu tego wyszczególniono również specjalną grupę produktów nazwaną wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, do których zaliczone zostały paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe (patrz art. 2 pkt 1).

Należy podkreślić, iż zgodnie z przedstawioną przez Stronę klasyfikacją (kodami CN i PKWiU) zarówno frakol jak i wody glicerynowe nie zostały wyszczególnione w załącznikach do ustawy tak więc nie stanowią w jej rozumieniu wyrobów akcyzowych. Mimo to wyroby te mogą stać się wyrobami akcyzowymi przy zastosowaniu ich do celów opałowych. W myśl bowiem art. 62 ust. 2 ustawy olejami opałowymi (wyrób zharmonizowany) są również inne wyroby z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych, natomiast ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

W myśl art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe wynosi 233 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu, a w przypadku ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe 60 zł od 1000 kg gotowego wyrobu. Zgodnie z ustępem 2 powyższego artykułu Minister właściwy do spraw finansów publicznych może w drodze rozporządzenia obniżyć stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania.

Na podstawie powyższej delegacji Ministra Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004r. (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 obniżył stawki akcyzy dla oleju opałowego sprzedawanego w kraju do wartości ujętej w pozycji 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia. Zgodnie z zapisem zawartym w załączniku oleje opałowe bez względu na symbol PKWiU przeznaczone na cele opałowe:

1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 oC lub których gęstość w temperaturze 15 oC jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem objęte są stawką 232,00 zł/1000 litr.;

2. pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe objęte są stawką 60,00 zł/ 1000 kg.

Ponadto zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz.U. Nr 96, poz. 815 ze zm.) barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają:

1) oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 oC lub których gęstość w temp 15 oC jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 – przeznaczone na cele opałowe.

Jak wynika z przytoczonych powyżej przepisów oczyszczone wody glicerynowe oraz frakol nie podlegają znakowaniu, a więc nie może być do nich stosowana stawka 232,00 zł/1000 l. Podobnie nie będzie podlegała znakowaniu mieszanina tych substancji. Wyrobów tych nie można także zaliczyć do olejów ciężkich ponieważ nie spełniają wymagań dotyczących zawartości siarki tj. ilość zawartej w nich siarki nie przekracza 3%. Tak więc również w mieszaninie tych substancji 3% ilość siarki nie będzie przekroczona.

Z uwagi na powyższy wywód w przypadku stosowania mieszaniny tzw. oczyszczonych wód glicerynowych (produktu powstałego w wyniku ekstrakcji wód glicerynowych mieszaniną frakolu i oleju przemysłowego War 2.) do celów opałowych należałoby zastosować stawkę podatkową dla pozostałych olejów opałowych tj. 60,00 zł/ 1000 kg

Reasumując w przypadku sprzedaży oczyszczonych wód glicerynowych czy też frakolu na cele opałowe, sprzedawca tych wyrobów powinien odprowadzić w związku ze swoją działalnością podatek akcyzowy w wysokości 60 zł /1000 kg produktu.

Natomiast w przypadku sprzedaży na cele inne niż opałowe w/w substancji obowiązek podatkowy w akcyzie w opisanym przypadku nie powstaje.

W tym miejscu należy zauważyć, iż ustawodawca dla powyższych czynności nie przewidział sposobu dokumentacji, jak to ma miejsce w przypadku olejów opałowych barwionych na czerwono, który w jednoznaczny sposób pozwoliłby na ustalenie czy wyrób został sprzedany na cele opałowe. Jednakże celem uniknięcia sytuacji, w której sprzedawca może być posądzony o sprzedawanie w/w wyrobów na cele opałowe bez uiszczenia podatku akcyzowego, w opinii tutejszego urzędu mógłby on pobierać od kupujących sporządzone w dowolnej formie oświadczenie o przeznaczeniu nabytego wyrobu.

Mając powyższe na uwadze - postanowiłem jak w sentencji.

Udzielona w niniejszym postanowieniu interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowani przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj