Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-472/08/JS
z 4 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-472/08/JS
Data
2008.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
prokurent
wynagrodzenia


Istota interpretacji
w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia wypłaconego prokurentowi.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. BKIP- 04 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 07 sierpnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia wypłaconego prokurentowi ( pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 ) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 czerwca 2008r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia wypłaconego prokurentowi. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 29 lipca 2008r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 07 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Zarząd Wnioskodawcy udzielił w formie uchwały prokury samoistnej. Prokurent jest pracownikiem Spółki, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku Dyrektora Finansowego i z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie. Z uwagi na fakt, iż zakres czynności przewidzianych na stanowisku Dyrektora Finansowego całkowicie nie pokrywa się z czynnościami wykonywanymi w charakterze prokurenta, Zarząd Wnioskodawcy podjął uchwałę o ustanowieniu dla prokurenta wynagrodzenia z tytułu pełnienia przez niego czynności związanych z udzieloną prokurą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie wypłacane prokurentowi z tytułu wykonywania przez niego czynności prokurenta stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych... ( pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 109¹ § 1 Kodeksu cywilnego prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Oznacza to, że prokurent jest upoważniony do podejmowania czynności w sferze reprezentacji Spółki, w sposób zbliżony do reprezentacji przez Zarząd. Są to więc czynności całkowicie inne od tych, które wykonuje pracownik zatrudniony na stanowisku Dyrektora Finansowego. Dyrektor Finansowy wykonuje przede wszystkim czynności planowania i kierowania gospodarką finansową Spółki, a także pełni zwierzchnictwo służbowe w stosunku do pracowników swojego pionu w strukturze wewnętrznej Spółki. Nie jest w żadnym razie uprawniony do reprezentacji Spółki, chyba że na podstawie odrębnie udzielonego pełnomocnictwa szczególnego. Dlatego też oba zakresy czynności nie pokrywają się i zasadne jest oddzielne wynagradzania pracownika - Dyrektora Finansowego z tytułu wykonywanej przez niego pracy i prokurenta z tytułu czynności reprezentacyjnych. Wynagrodzenie wypłacane prokurentowi z tytułu wykonywania przez niego czynności prokurenta stanowi koszt uzyskania przychodów Spółki jako spełniające wymogi art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm. zwaną dalej updop). Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

W związku z powyższym za koszt uzyskania przychodów mogą być uznane tylko wydatki spełniające jednocześnie następujące warunki:

  • zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów,
  • zostały poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów
  • nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop

Wydatki takie powinny być także, zgonie z odrębnymi przepisami, prawidłowo udokumentowane. Funkcja prokurenta jest bezspornie związana z działalnością Spółki, należy więc uznać, iż wydatki na jego wynagrodzenie, przyznane uchwałą zarządu, są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów Spółki. Jednocześnie, brak jest wykluczenia przedmiotowego wydatku na podstawie art. 16 ust. 1 updop, co wypełnia ostatni konieczny punkt warunkujący zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe stanowisko potwierdza postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02 lipca 2007r. nr BP/423-0007/07 wydane przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj