Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-399/08-2/DS
z 23 września 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-399/08-2/DS
Data
2008.09.23
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Opodatkowanie stron umowy leasingu
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
leasing
leasing operacyjny
odstąpienie od umowy
rata leasingowa
rozwiązanie umowy
skutki podatkowe umowy
środek transportowy
termin zawarcia umowy
umowa
zakup
zmiana umowy
Istota interpretacji
Przedmiotem wątpliwości Spółki jest to, czy dotychczasowo poniesione:
1) opłaty z tytułu leasingu operacyjnego – tj. wpłata wstępna, oraz dotychczas uiszczone okresowe opłaty leasingowe, 2) opłaty z tytułu leasingu finansowego – tj. część odsetkowa, – będą mogły być uznane podatkowo jako opłaty z tytułu leasingu, jeśli umowy te zostaną rozwiązane przed terminem ich zakończenia? Wniosek ORD-IN 810 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Sp. z o.o. użytkuje na podstawie umowy leasingu nieruchomość i grunt. Strony potwierdzają w umowie, że umowa leasingu nieruchomości ma charakter tzw. leasingu finansowego w części dotyczącej gruntu oraz leasingu operacyjnego w części dotyczącej naniesień (budowli). Umowa leasingu została zawarta w dniu 26 października 2005 roku na czas określony, to jest od dnia jej zawarcia do ostatniego dnia przypadającego po 120 miesiącach od końca miesiąca w którym podpisano Protokół Odbioru Przedmiotu Leasingu. Protokół Odbioru Leasingu podpisano w dniu 26 października 2005 roku. Spółka zamierza wypowiedzieć umowę przed terminem jej zakończenia. Wartość netto przedmiotu leasingu wynosi 14.600.000 PLN przy czym wartość netto naniesień wynosi 11.800.000 PLN, a wartość netto gruntu 2.800.000 PLN. Łączne wynagrodzenie netto finansującego z tytułu umowy leasingu wynosi 21.925.866,40 PLN. Finansujący obciąża Korzystającego dwoma fakturami: jedną dotyczącą leasingu gruntu i drugą dotyczącą leasingu nieruchomości. Leasing finansowy (leasing gruntu) został udokumentowany jedną fakturą VAT łączną obejmującą sumę rat kapitałowych dotyczących gruntu (2.800.000 PLN + VAT) oraz sumę części odsetkowych (1.076.318,40 PLN + VAT). Natomiast leasing operacyjny jest dokumentowany fakturą VAT okresową (comiesięczną) – okresowa opłata leasingowa. Spółka dokonała spłat do czerwca 2008 roku w wysokości 3.164.619,42 PLN netto (leasing operacyjny – naniesienia) i 1.038.636,53 PLN netto (leasing finansowy – grunt). Ponadto w dniu zawarcia umowy Korzystający uiścił Opłatę Administracyjną w wysokości 135.176,00 PLN (brutto).
– będą mogły być uznane podatkowo jako opłaty z tytułu leasingu, jeśli umowy te zostaną rozwiązane przed terminem ich zakończenia...
Zgodnie z art. 17a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty. Przez umowę leasingu operacyjnego rozumieć należy umowę korzystania ze środków trwałych od których odpisów amortyzacyjnych dokonuje finansujący – właściciel środków trwałych. W myśl art. 17b ust. 1 tejże ustawy opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:
Spółka zawarła umowę na użytkowanie budowli (nieruchomości) na okres co najmniej 10 lat. Suma ustalonych opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, jest wyższa od wartości początkowej środka trwałego (nieruchomości). Zatem, na moment zawierania umowy leasingu operacyjnego, umowa ta spełniała wszystkie warunki wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, dla uznania, iż Wnioskodawca ma do czynienia z leasingiem operacyjnym. Fakt zaś zakończenia umowy przed upływem jej podstawowego okresu – 10 lat, nie skutkuje tym, że dotychczas wniesione opłaty powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodu. Art. 16 ust. 1 i art. 17a – 17l ww. ustawy nie przewiduje takiego skutku zakończenia umowy leasingowej. Dlatego mimo, iż rozwiązanie umowy leasingu operacyjnego, która w momencie zawarcia spełniała wymienione warunki do uznania jej za umowę leasingu operacyjnego, nastąpi w czasie krótszym od okresu podstawowego, nie skutkuje to obowiązkiem skorygowania kosztów uzyskania przychodów o poniesione do tego czasu wydatki na spłatę rat leasingowych. Zdaniem Wnioskodawcy, należy bowiem tu zastosować zasadę kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodu określoną w art. 15 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Poniesiony wydatek był bowiem racjonalnie uzasadniony z punktu widzenia prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, prowadził do uzyskania przychodu. Budynek był w czasie trwania umowy wykorzystywany do prowadzenia działalności i w związku z tym, poniesione wydatki na opłaty leasingowe miały bezpośredni związek z uzyskiwanym przychodem Spółki. Powyższe stanowisko potwierdza Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu w interpretacji z dnia 1 czerwca 2007 roku (sygn. 1424/2140/4111/423/2/07), jak również Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu w interpretacji z dnia 30 października 2006 roku (sygn. 1473/704/WD/423/89/06/BC) twierdząc, „...poniesione przez spółkę opłaty do momentu rozwiązania umowy leasingu stanowią koszt uzyskania przychodu przy spełnieniu warunku wynikającego z art. 15 ust. 1 ustawy”. Ponadto Spółka zawarła umowę leasingu finansowego na użytkowanie gruntu. Umowa leasingu jest umową leasingu finansowego, jeżeli spełni ona następujące kryteria:
Umowa zawiera zapis, iż przedmiot leasingu – grunt znajduje się w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Korzystającego. Grunty mimo, iż są traktowane jako środki trwałe w myśl art. 16c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlegają amortyzacji. W związku z tym, ze względu na właściwość przedmiotu leasingu, Spółka jako Korzystający nie może dokonywać odpisów amortyzacyjnych gruntu posiadanego w ewidencji gruntów w podstawowym okresie umowy leasingu. Ustawodawca w sposób odrębny uregulował kwestie opodatkowania stron umowy leasingu gruntów. W myśl art. 17i ust. 1 ww. ustawy jeżeli przedmiotem umowy leasingu zawartej na czas oznaczony są grunty, a suma ustalonych w niej opłat odpowiada co najmniej wartości gruntów równej wydatkom na ich nabycie - do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat ustalonych w tej umowie, ponoszonych przez korzystającego w podstawowym okresie tej umowy z tytułu używania przedmiotu umowy, w części stanowiącej spłatę tej wartości.
Umowa leasingu zawarta przez Spółkę spełnia powyższe warunki, w związku z tym, ma charakter umowy leasingowej. Została bowiem zawarta na okres 10 lat, przedmiotem umowy jest grunt, a suma ustalonych w niej opłat przewyższa wydatki poniesione na nabycie gruntów. Opłata leasingowa za korzystanie z gruntu w części kapitałowej (spłata wartości gruntu) jest podatkowo neutralna, nie stanowi przychodu dla finansującego ani kosztu uzyskania przychodu dla korzystającego. Część odsetkowa opłaty leasingowej jest kosztem uzyskania przychodu u korzystającego i przychodem u finansującego. Jest bowiem wydatkiem poniesionym w celu osiągnięcia przychodu (art. 15 ust. 1 ww. ustawy) i nie jest objęta wyłączeniem art. 16 ust. 1 tejże ustawy.
Oznacza to, że wszelkie poniesione wydatki z wyłączeniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy pozostające w związku pośrednim lub bezpośrednim z przychodem stanowią koszty uzyskania przychodu. Opłaty leasingowe ponoszone przez Spółkę w trakcie trwania umów leasingowych pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przez nią przychodami. W związku z tym stanowiły koszt uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia. Ustawodawca nie uregulował skutków podatkowych wynikających z przedterminowego rozwiązania umowy leasingowej. Określone są jedynie skutki podatkowe w trakcie podstawowego okresu umowy oraz po upływie podstawowego okresu umowy. Również analizując art. 16 ust. 1 tejże ustawy brak jest rat leasingowych wymienionych jako wydatek nieuznawany za koszt uzyskania przychodów. Powyższa argumentacja została potwierdzona przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 21 listopada 2007 r. (sygn. ILPB3/423-62/07-2/HS), w którym stwierdzono: „...okoliczność, że podatkowe umowy leasingu operacyjnego zawarte przez Spółkę zostaną rozwiązane przed upływem podstawowego okresu tych umów, nie spowoduje, że dotychczas zapłacone i zaliczone do kosztów uzyskania przychodów raty leasingowe, winny być w momencie rozwiązania ww. umów uznane za wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Takich skutków nie przewidują bowiem przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów (art. 15 – 16 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych) oraz opodatkowania stron umowy leasingu (rozdział 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Zatem Spółka nie jest zobowiązana do korygowania kosztów uzyskania przychodów w powyższym zakresie”. Odnośnie podatkowych skutków rozwiązania umowy leasingowej w przypadku leasingu finansowego wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2008 roku (sygn. ITPB3/423-248/07/MT) twierdząc, iż „Wnioskodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych na zasadach ogólnych, stosując metodę przyspieszoną. Jeżeli jest on uprawniony do korzystania z tego sposobu amortyzacji przedmiotu leasingu finansowego rozwiązanie przez Niego umowy przed upływem terminu, na jaki została zawarta nie wiąże się z koniecznością skorygowania kosztów uzyskania przychodów w postaci już dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Ustawodawca nie przewiduje bowiem takiego obowiązku podatnika jako skutku prawnego wcześniejszego zakończenia tego stosunku obligacyjnego”.
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.