Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-399/08-2/DS
z 23 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-399/08-2/DS
Data
2008.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Opodatkowanie stron umowy leasingu


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
leasing
leasing operacyjny
odstąpienie od umowy
rata leasingowa
rozwiązanie umowy
skutki podatkowe umowy
środek transportowy
termin zawarcia umowy
umowa
zakup
zmiana umowy


Istota interpretacji
Przedmiotem wątpliwości Spółki jest to, czy dotychczasowo poniesione:
1) opłaty z tytułu leasingu operacyjnego – tj. wpłata wstępna, oraz dotychczas uiszczone okresowe opłaty leasingowe,
2) opłaty z tytułu leasingu finansowego – tj. część odsetkowa, – będą mogły być uznane podatkowo jako opłaty z tytułu leasingu, jeśli umowy te zostaną rozwiązane przed terminem ich zakończenia?



Wniosek ORD-IN 810 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania umów leasingu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania umów leasingu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. użytkuje na podstawie umowy leasingu nieruchomość i grunt. Strony potwierdzają w umowie, że umowa leasingu nieruchomości ma charakter tzw. leasingu finansowego w części dotyczącej gruntu oraz leasingu operacyjnego w części dotyczącej naniesień (budowli).

Umowa leasingu została zawarta w dniu 26 października 2005 roku na czas określony, to jest od dnia jej zawarcia do ostatniego dnia przypadającego po 120 miesiącach od końca miesiąca w którym podpisano Protokół Odbioru Przedmiotu Leasingu. Protokół Odbioru Leasingu podpisano w dniu 26 października 2005 roku. Spółka zamierza wypowiedzieć umowę przed terminem jej zakończenia.

Wartość netto przedmiotu leasingu wynosi 14.600.000 PLN przy czym wartość netto naniesień wynosi 11.800.000 PLN, a wartość netto gruntu 2.800.000 PLN. Łączne wynagrodzenie netto finansującego z tytułu umowy leasingu wynosi 21.925.866,40 PLN. Finansujący obciąża Korzystającego dwoma fakturami: jedną dotyczącą leasingu gruntu i drugą dotyczącą leasingu nieruchomości. Leasing finansowy (leasing gruntu) został udokumentowany jedną fakturą VAT łączną obejmującą sumę rat kapitałowych dotyczących gruntu (2.800.000 PLN + VAT) oraz sumę części odsetkowych (1.076.318,40 PLN + VAT).

Natomiast leasing operacyjny jest dokumentowany fakturą VAT okresową (comiesięczną) – okresowa opłata leasingowa. Spółka dokonała spłat do czerwca 2008 roku w wysokości 3.164.619,42 PLN netto (leasing operacyjny – naniesienia) i 1.038.636,53 PLN netto (leasing finansowy – grunt). Ponadto w dniu zawarcia umowy Korzystający uiścił Opłatę Administracyjną w wysokości 135.176,00 PLN (brutto).


Wnioskodawca po rozwiązaniu umowy zamierza przejąć budynek na własność w celu zaciągnięcia kredytu pod hipotekę i przeznaczenie pozyskanych środków na dalszy rozwój Spółki i inwestycje.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy dotychczasowo poniesione:

  1. opłaty z tytułu leasingu operacyjnego – tj. wpłata wstępna oraz dotychczas uiszczone okresowe opłaty leasingowe,
  2. opłaty z tytułu leasingu finansowego – tj. część odsetkowa,

  3.      – będą mogły być uznane podatkowo jako opłaty z tytułu leasingu, jeśli umowy te zostaną rozwiązane przed terminem ich zakończenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, dotychczasowo poniesione opłaty należy uznać za opłaty z umów leasingu i traktować je podatkowo jak opłaty leasingowe.

Zgodnie z art. 17a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

Przez umowę leasingu operacyjnego rozumieć należy umowę korzystania ze środków trwałych od których odpisów amortyzacyjnych dokonuje finansujący – właściciel środków trwałych.

W myśl art. 17b ust. 1 tejże ustawy opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.


Spółka zawarła umowę na użytkowanie budowli (nieruchomości) na okres co najmniej 10 lat. Suma ustalonych opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, jest wyższa od wartości początkowej środka trwałego (nieruchomości). Zatem, na moment zawierania umowy leasingu operacyjnego, umowa ta spełniała wszystkie warunki wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, dla uznania, iż Wnioskodawca ma do czynienia z leasingiem operacyjnym. Fakt zaś zakończenia umowy przed upływem jej podstawowego okresu – 10 lat, nie skutkuje tym, że dotychczas wniesione opłaty powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodu. Art. 16 ust. 1 i art. 17a – 17l ww. ustawy nie przewiduje takiego skutku zakończenia umowy leasingowej.

Dlatego mimo, iż rozwiązanie umowy leasingu operacyjnego, która w momencie zawarcia spełniała wymienione warunki do uznania jej za umowę leasingu operacyjnego, nastąpi w czasie krótszym od okresu podstawowego, nie skutkuje to obowiązkiem skorygowania kosztów uzyskania przychodów o poniesione do tego czasu wydatki na spłatę rat leasingowych. Zdaniem Wnioskodawcy, należy bowiem tu zastosować zasadę kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodu określoną w art. 15 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Poniesiony wydatek był bowiem racjonalnie uzasadniony z punktu widzenia prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, prowadził do uzyskania przychodu. Budynek był w czasie trwania umowy wykorzystywany do prowadzenia działalności i w związku z tym, poniesione wydatki na opłaty leasingowe miały bezpośredni związek z uzyskiwanym przychodem Spółki.

Powyższe stanowisko potwierdza Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu w interpretacji z dnia 1 czerwca 2007 roku (sygn. 1424/2140/4111/423/2/07), jak również Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu w interpretacji z dnia 30 października 2006 roku (sygn. 1473/704/WD/423/89/06/BC) twierdząc,

„...poniesione przez spółkę opłaty do momentu rozwiązania umowy leasingu stanowią koszt uzyskania przychodu przy spełnieniu warunku wynikającego z art. 15 ust. 1 ustawy”.

Ponadto Spółka zawarła umowę leasingu finansowego na użytkowanie gruntu. Umowa leasingu jest umową leasingu finansowego, jeżeli spełni ona następujące kryteria:

  1. umowa została zawarta na czas oznaczony,
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,
  3. umowa zawiera postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy leasingu dokonuje korzystający.

Umowa zawiera zapis, iż przedmiot leasingu – grunt znajduje się w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Korzystającego. Grunty mimo, iż są traktowane jako środki trwałe w myśl art. 16c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlegają amortyzacji.

W związku z tym, ze względu na właściwość przedmiotu leasingu, Spółka jako Korzystający nie może dokonywać odpisów amortyzacyjnych gruntu posiadanego w ewidencji gruntów w podstawowym okresie umowy leasingu.

Ustawodawca w sposób odrębny uregulował kwestie opodatkowania stron umowy leasingu gruntów. W myśl art. 17i ust. 1 ww. ustawy jeżeli przedmiotem umowy leasingu zawartej na czas oznaczony są grunty, a suma ustalonych w niej opłat odpowiada co najmniej wartości gruntów równej wydatkom na ich nabycie - do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat ustalonych w tej umowie, ponoszonych przez korzystającego w podstawowym okresie tej umowy z tytułu używania przedmiotu umowy, w części stanowiącej spłatę tej wartości.


Powyższy przepis ma zastosowanie do umów leasingu w rozumieniu art. 17a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które spełniają następujące warunki:

  1. przedmiotem umowy są grunty,
  2. umowa jest zawarta na czas określony,
  3. suma ustalonych w umowie opłat odpowiada co najmniej wartości gruntów równej wydatkom na ich nabycie.

Umowa leasingu zawarta przez Spółkę spełnia powyższe warunki, w związku z tym, ma charakter umowy leasingowej. Została bowiem zawarta na okres 10 lat, przedmiotem umowy jest grunt, a suma ustalonych w niej opłat przewyższa wydatki poniesione na nabycie gruntów.

Opłata leasingowa za korzystanie z gruntu w części kapitałowej (spłata wartości gruntu) jest podatkowo neutralna, nie stanowi przychodu dla finansującego ani kosztu uzyskania przychodu dla korzystającego. Część odsetkowa opłaty leasingowej jest kosztem uzyskania przychodu u korzystającego i przychodem u finansującego. Jest bowiem wydatkiem poniesionym w celu osiągnięcia przychodu (art. 15 ust. 1 ww. ustawy) i nie jest objęta wyłączeniem art. 16 ust. 1 tejże ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Oznacza to, że wszelkie poniesione wydatki z wyłączeniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy pozostające w związku pośrednim lub bezpośrednim z przychodem stanowią koszty uzyskania przychodu. Opłaty leasingowe ponoszone przez Spółkę w trakcie trwania umów leasingowych pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przez nią przychodami. W związku z tym stanowiły koszt uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia. Ustawodawca nie uregulował skutków podatkowych wynikających z przedterminowego rozwiązania umowy leasingowej. Określone są jedynie skutki podatkowe w trakcie podstawowego okresu umowy oraz po upływie podstawowego okresu umowy. Również analizując art. 16 ust. 1 tejże ustawy brak jest rat leasingowych wymienionych jako wydatek nieuznawany za koszt uzyskania przychodów.

Powyższa argumentacja została potwierdzona przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 21 listopada 2007 r. (sygn. ILPB3/423-62/07-2/HS), w którym stwierdzono:

„...okoliczność, że podatkowe umowy leasingu operacyjnego zawarte przez Spółkę zostaną rozwiązane przed upływem podstawowego okresu tych umów, nie spowoduje, że dotychczas zapłacone i zaliczone do kosztów uzyskania przychodów raty leasingowe, winny być w momencie rozwiązania ww. umów uznane za wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Takich skutków nie przewidują bowiem przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów (art. 15 – 16 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych) oraz opodatkowania stron umowy leasingu (rozdział 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Zatem Spółka nie jest zobowiązana do korygowania kosztów uzyskania przychodów w powyższym zakresie”.

Odnośnie podatkowych skutków rozwiązania umowy leasingowej w przypadku leasingu finansowego wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2008 roku (sygn. ITPB3/423-248/07/MT) twierdząc, iż „Wnioskodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych na zasadach ogólnych, stosując metodę przyspieszoną. Jeżeli jest on uprawniony do korzystania z tego sposobu amortyzacji przedmiotu leasingu finansowego rozwiązanie przez Niego umowy przed upływem terminu, na jaki została zawarta nie wiąże się z koniecznością skorygowania kosztów uzyskania przychodów w postaci już dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Ustawodawca nie przewiduje bowiem takiego obowiązku podatnika jako skutku prawnego wcześniejszego zakończenia tego stosunku obligacyjnego”.


W związku z powyższym, rozwiązanie umowy leasingu (operacyjnego i finansowego) przed upływem okresu na jaki została zawarta nie spowoduje konieczności skorygowania wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów poniesionych do momentu rozwiązania umowy.


Mając na uwadze wyżej przywołaną argumentację, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska zgodnie, z którym w przypadku rozwiązania umowy przed upływem okresu na jaki została zawarta, opłaty leasingowe w przypadku leasingu operacyjnego nieruchomości jak również część odsetkowa w przypadku leasingu gruntu stanowią koszt uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) – Ordynacja podatkowa, przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.


W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj